Σάββατο 23 Δεκέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΔΙΑΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ - ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΣ

Τα Τμήματα Νοσηλευτικής, Πληροφορικής και Οικονομικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Γενικό Τμήμα της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το Τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Πληροφορικής και το Τμήμα Τεχνολογίας και Συστημάτων Παραγωγής του Πανεπιστημίου Πειραιώς με τη διοικητική υποστήριξη του Τμήματος Νοσηλευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, οργανώνουν και λειτουργούν από το ακαδημαϊκό έτος 1998-1999 Διαπανεπιστημιακό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας - Πληροφορική Υγείας».

Ο σκοπός του προγράμματος είναι διττός:

Ο πρώτος είναι η παροχή εξειδικευμένων επιστημονικών γνώσεων στους πτυχιούχους σε ειδικεύσεις που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της Φροντίδας Υγείας μέσω της «Οργάνωσης και Διοίκησης των Υπηρεσιών Υγείας» και της «Πληροφορικής Υγείας».

Ο δεύτερος είναι η εισαγωγή και η καθοδήγηση των μεταπτυχιακών φοιτητών στην επιστημονική έρευνα, έτσι ώστε οι διπλωματούχοι του προγράμματος να μπορούν να εκτελούν ερευνητικά προγράμματα και να αξιολογούν και εφαρμόζουν τα ερευνητικά αποτελέσματα καθώς και να σχεδιάζουν και εκπονούν έρευνα στα γνωστικά αντικείμενα της «Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας» καθώς και της «Πληροφορικής Υγείας» αντίστοιχα. Η επιλογή των υποψηφίων για ΜΔΕ έγινε τον Οκτώβριο 1998 και το πρόγραμμα λειτουργεί κανονικά.

Στα πλαίσια των Μεταπτυχιακών Σπουδών για την απόκτηση Διδακτορικού Διπλώματος θα γίνουν δεκτοί κάτοχοι ΜΔΕ στα γνωστικά αντικείμενα:

Α) Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας και

Β) Πληροφορική Υγείας

Επίσης μπορούν να γίνονται δεκτοί και κάτοχοι Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (ΜΔΕ) ή και Διδακτορικού Διπλώματος (ΔΔ) συναφών ειδικεύσεων μετά από αιτιολογημένη απόφαση της ΕΔΔΕ.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει υποχρεωτική παρακολούθηση διαλέξων σε εξειδικευμένα θέματα της ειδίκευσης του υποψηφίου διδάκτορα και συμμετοχή σε ερευνητικές και διδακτικές δραστηριότητες του Τμήματος που ανήκει ο Επιβλέπων Καθηγητής, αντίστοιχες με το αντικείμενο των σπουδών τους.

Οι ενδιαφερόμενοι για το Διδακτορικό Δίπλωμα του ΠΜΣ καλούνται να υποβάλουν στη Γραμματεία του Τμήματος Νοσηλευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Μ. Ασίας 75, 11527, Αθήνα) αίτηση έως 31/1/2001.

Απαραίτητη προϋπόθεση, σύμφωνα με απόφαση της Ειδικής Διαπανεπιστημιακής Διατμηματικής Επιτροπής, για να γίνει δεκτή η αίτηση εκάστου ενδιαφερομένου, είναι η έγγραφη συγκατάθεση μέλους ΔΕΠ Τμήματος που συμμετέχει στο παρόν Διαπανεπιστημιακό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, ότι δέχεται να είναι Επιβλέπων Καθηγητής του (η πρόταση αυτή του εν λόγω μέλους ΔΕΠ δεν αποτελεί δέσμευση ως προς την επιλογή του υποψηφίου ως υποψηφίου διδάκτορα).

Η Ειδική Διαπανεπιστημιακή - Διατμηματική Επιτροπή ορίζει Επιτροπή Επιλογής, η οποία κρίνει τις υποψηφιότητες με βάση τα παρακάτω κριτήρια:

Για τους κατόχους Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης

1. Βαθμός ΜΔΕ

2. Βαθμός Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας

3. Αξιολόγηση του ερευνητικού πρωτοκόλλου που υποβάλλει ο υποψήφιος

4. Συνέντευξη

5. Δημοσιευμένο ερευνητικό έργο.

Για τους κατόχους Διδακτορικού Διπλώματος απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο υποψήφιος να είναι κάτοχος και ΜΔΕ ως ανωτέρω. Ο κάτοχος ΔΔ πρέπει να υποβάλει πλέον των ανωτέρω και τα κάτωθι:

1. Αξιολόγηση του ερευνητικού πρωτοκόλλου που υποβάλλει ο υποψήφιος.

2. Συνάφεια της Διδακτορικής Διατριβής.

3. Συνέντευξη.

4. Δημοσιευμένο ερευνητικό έργο.

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:

1. Αίτηση (έντυπο από τη Γραμματεία, το οποίο συνοδεύεται από έγγραφη συγκατάθεση του προτεινομένου ως Επιβλέποντα Καθηγητή).

2. Το ΜΔΕ ή και ΔΔ ή ισότιμα και αντίστοιχα διπλώματα εξωτερικού αναγνωρισμένα από το ΔΙΚΑΤΣΑ.

3. Αναλυτική κατάσταση βαθμολογίας των Μεταπτυχιακών Σπουδών και ο τελικός βαθμός.

4. Πτυχίο ανωτάτης σχολής ή όπως ορίζει το άρθρο 16 του Ν. 2327/95.

5. Βιογραφικό σημείωμα.

6. Ερευνητικό Πρωτόκολλο, το οποίο συνυπογράφει ο Επιβλέπων Καθηγητής.

7. Ανάτυπα Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας ή/και Διδακτορικής Διατριβής.

Τα ανωτέρω δικαιολογητικά υποβάλλονται όλα μαζί μέχρι τη λήξη της προθεσμίας. Ταχυδρομική αποστολή δεν γίνεται δεκτή.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στη Γραμματεία του Προγράμματος. Τηλ.: 7781.829, 10.00 - 15.00 καθημερινά.

Ο Διευθυντής του Δ-Δ ΠΜΣ

Καθηγητής Ιωάννης Μαντάς

Ολοήμερα... με το ζόρι

Τη μετατροπή νηπιαγωγείων σε ολοήμερα χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των γονιών καταγγέλλει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, επισημαίνοντας τα προβλήματα και τις ελλείψεις του πολυδιαφημισμένου θεσμού

Βίαιη επιχείρηση μετατροπής των νηπιαγωγείων σε «ολοήμερα» με πολλαπλές συνέπειες καταγγέλλει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αφορμή σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα, όπως καταγγέλλει η παράταξη, «παρά τη διευκρίνιση που δίνεται στην εγκύκλιο, ότι οι όποιες μετατροπές των κλασικών νηπιαγωγείων σε "ολοήμερα" θα πρέπει να γίνουν με τη συναίνεση των γονέων και των ενδιαφερόμενων φορέων, οι Προϊστάμενοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιβάλουν με συνοπτικές διαδικασίες και τη λογική του "αποφασίζουμε και διατάζουμε" τη μετατροπή των νηπιαγωγείων σε ολοήμερα και το διαχωρισμό τους σε δύο ανεξάρτητες σχολικές μονάδες (βάζοντας ταυτόχρονα σε δεύτερη μοίρα την κλασική), χωρίς όχι μόνο να ρωτήσουν αλλά ούτε καν να ενημερώσουν τους γονείς και τους ενδιαφερόμενους φορείς».

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ επισημαίνει ότι ανάμεσα στις συνέπειες αυτής της τακτικής είναι οι δυσμενείς αλλαγές στον προγραμματισμό των γονέων, που αν αρνηθούν να στείλουν το παιδί τους στο ολοήμερο, πρέπει να αναζητήσουν οι ίδιοι το κοντινότερο κλασικό. Σύμφωνα με την ΕΣΑΚ ΔΕΕ, θα επιφέρει ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις των νηπιαγωγών και δραστικό περιορισμό και στα τελευταία απομεινάρια της δωρεάν προσχολικής αγωγής, αφού οι γονείς αναγκάζονται να προσλαμβάνουν επιπλέον προσωπικό το οποίο πληρώνουν από την τσέπη τους.

Αφού επισημαίνει τη σημερινή υπάρχουσα κατάσταση με τα ολοήμερα σχολεία εξοπλισμένα μόνο με ένα ψυγείο και ένα φούρνο μικροκυμάτων, η ΕΣΑΚ ΔΕΕ απαντώντας στο επιχείρημα της κυβέρνησης για την επιβολή του «ολοήμερου» νηπιαγωγείου, ότι έτσι διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς, δηλώνει ότι «είναι σαθρό και αναξιόπιστο». «Πολύ περισσότερο σήμερα, σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, που η ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων έχει εξοβελίσει το 8ωρο, το συνεχές ωράριο κλπ. και έχει επιβάλλει τις εργασιακές σχέσεις "λάστιχο"».

Η απάντηση στις σύγχρονες ανάγκες δεν μπορεί να δοθεί στο πλαίσιο που καθορίζει η ΕΕ και το μεγάλο κεφάλαιο, με τη λογική της ανταποδοτικότητας και της εμπορευματοποίησης, δηλώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ. «Ερχεται στην επικαιρότητα με επιτακτικό τρόπο η πρόταση της ΕΣΑΚ ΔΕΕ για γενικευμένη δίχρονη υποχρεωτική δημόσια προσχολική αγωγή, που θα παρέχεται δωρεάν, μέσα σε σύγχρονα παιδικά κέντρα, τα οποία θα καλύπτονται με όλο το απαραίτητο προσωπικό και θα εξασφαλίζουν όλες τις προϋποθέσεις αποτελεσματικής λειτουργίας του νηπιαγωγείου».

«Η υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας, η προστασία των μικρών μαθητών - νηπίων, η διεκδίκηση των αιτημάτων που αφορούν στη δωρεάν παροχή προσχολικής αγωγής σε όλα τα παιδιά με βάση τις σύγχρονες ανάγκες, δεν μπορεί να αφεθεί στην ξεπουλημένη πλειοψηφία της ΔΟΕ, που εμφανίζεται ως πλασιέ του "ολοήμερου" και διεκδικεί την άμεση γενίκευσή του, σαν παρατρεχάμενος του ΥΠΕΠΘ», τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, συμπληρώνοντας ότι «ένα ταξικά προσανατολισμένο συνδικαλιστικό κίνημα πολλά μπορεί να προσφέρει σε αυτή την υπόθεση και η συμβολή για τη δημιουργία των όρων συγκρότησής του είναι υπόθεση που αφορά το σήμερα».

Παλεύουμε για το σχολείο της ουσιαστικής γνώσης

Στο δόγμα των πολυεθνικών, που υπηρετεί η «μεταρρύθμιση», αναφέρθηκε η Ελ. Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας του Κόμματος, χαιρετίζοντας τις εργασίες του 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου της ΟΛΜΕ και της αντίστοιχης Ομοσπονδίας Ελλήνων Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου (ΟΕΛΜΕΚ), με θέμα «Σχολείο του σήμερα και του αύριο», οι εργασίες του οποίου ολοκληρώθηκαν χτες, όπου και ανέλυσε την πρόταση διεξόδου του Κόμματος.

Παραθέτουμε σήμερα αναλυτικά αποσπάσματα από την παρέμβαση αυτή:

«Ο λόγος που επικαιροποιείται σήμερα το θέμα του συνεδρίου σας είναι η διευρυνόμενη ανησυχία μπροστά στην αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης στη δευτεροβάθμια και σε όλες τις βαθμίδες της. Μια αναδιάρθρωση που δεν είναι αποτέλεσμα της λαϊκής απαίτησης για ένα σχολείο που να συμβαδίζει με τις κοινωνικές ανάγκες, δεν προήλθε από την πίεση των λαϊκών αγώνων, αλλά είναι προϊόν προκατασκευασμένων στόχων και κατευθύνσεων διεθνών ιμπεριαλιστικών κέντρων και, συγκεκριμένα, εφόσον αναφερόμαστε στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ελλάδας και της Κύπρου, των στόχων που προδιέγραψαν τα επιτελεία της ΕΕ. Η πολιτική που εφαρμόζεται σήμερα στην εκπαίδευση πηγάζει από την ανάγκη και απαίτηση των μονοπωλίων να εγκαταλειφθεί το μοντέλο των γενικευμένων κοινωνικών παροχών στην εκπαίδευση, στην υγεία, στην ασφάλιση και σε άλλους τομείς και, κατά συνέπεια, να εγκαταλειφθεί η τυπικά βεβαίως εφαρμοσμένη αρχή περί εξασφάλισης ίσων δυνατοτήτων σε όλους, περί της υποτιθέμενης φροντίδας του κράτους για το συνολικό καλό. Το νέο δόγμα είναι "ο πρώτος τα παίρνει όλα", σύμφωνα με τους νόμους του ανταγωνισμού και της καπιταλιστικής αγοράς.

Στα πλαίσια αυτής της αρχής, στην εκπαίδευση συντελούνται τρεις βασικές αλλαγές, που χειροτερεύουν, δε διορθώνουν, τη θλιβερή εικόνα του σχολείου και της μόρφωσης που παρέχει:

1. Παίρνονται μέτρα ώστε οι αδύνατοι και κατά κανόνα φτωχοί μαθητές να απομακρυνθούν μαζικά από το σχολείο, προκειμένου να στραφούν σε μια μερική και αποστεωμένη κατάρτιση, που αντιστοιχεί στη μελλοντική θέση του περιπλανώμενου μισοάνεργου, που "δε θα πάρει τίποτα", ούτε δικαιούται να διεκδικεί τίποτα.

2. Το δημόσιο σχολείο, με μοχλό την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού και των μαθητών, εξωθείται σε μια ανταγωνιστική λειτουργία, όπου τα "καλύτερα" σχολεία θα συγκεντρώνουν τους περισσότερους και "καλύτερους", σύμφωνα με τα κριτήρια της αγοράς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, άρα και τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση, γεγονός που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε τραγική υποβάθμιση την πλειοψηφία των σχολείων, στην κατάργηση πολλών σχολικών μονάδων. Πρόκειται για μια σταδιακή υλοποίηση της γνωστής κατεύθυνσης της "Λευκής Βίβλου για την εκπαίδευση", που προβλέπει εξάλειψη των διαφορών δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, με κατάληξη την ισότιμη χρηματοδότηση δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό, την πλήρη δηλαδή ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

3. Ενισχύεται με νέες μεθόδους ο ρόλος του σχολείου στην ιδεολογική χειραγώγηση των νέων. Η εκπαίδευση αναλαμβάνει να εμπεδώσει στη νέα γενιά τα πρότυπα, τις αξίες, τη στάση ζωής που απαιτεί η αγορά. Τι μηνύματα μεταφέρονται, π.χ., στους μαθητές από το εξουθενωτικό πρόγραμμα και λειτουργία του Ενιαίου Λυκείου, από την ταύτιση των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων με τις εισαγωγικές; Πως καλό σχολείο είναι αυτό που μοιάζει με το φροντιστήριο. Αυτό που τυποποιεί και πακετάρει τη γνώση σαν εμπόρευμα που θα καταναλωθεί στις εξετάσεις. Κοντολογίς, η ιδιωτική επιχείρηση καταξιώνεται στα μάτια τους σαν μοναδικός προαγωγός της γνώσης και συνεπώς της κοινωνίας ολόκληρης. Τι είδους μόρφωση προτρέπονται οι μαθητές να θεωρήσουν ως ωφέλιμη για τους ίδιους και για την κοινωνία γενικότερα; Αυτή που έχει άμεσο πρακτικό και οικονομικό αντίκρισμα. Αυτή που εξαργυρώνεται με την κατάληψη μιας θέσης, στο Πανεπιστήμιο σήμερα, σε μια επιχείρηση αύριο. Αρα χρήσιμη γνώση είναι αυτή που επιζητεί η αγορά. Τι εισπράττουν οι μαθητές όταν θέμα της έκθεσης στις κρίσιμες πανελλαδικές εξετάσεις, από τις οποίες εξαρτάται όλη η μετέπειτα πορεία τους, είναι η κριτική στην αποκαλούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που για δυο χρόνια καταπολεμούσαν με πρωτοφανή αποφασιστικότητα και θάρρος; Πως σ' αυτή την κοινωνία απαγορεύεται όχι μόνο να διατυπώνεις και να υπερασπίζεσαι τη γνώμη σου (βλέπε πράξη νομοθετικού περιεχομένου), αλλά ακόμη και να σκέφτεσαι διαφορετικά, αν θέλεις να επιβιώσεις.

Το συμπέρασμα που αβίαστα προκύπτει από όλα τα παραπάνω είναι ότι η ουσία της αντιπαράθεσης στην εκπαίδευση δε βρίσκεται στον αριθμό των εξεταζόμενων πανελλαδικά μαθημάτων, ούτε απλά στην ποσότητα της ύλης τους, ούτε στο ποσοστό βαρύτητας του προφορικού βαθμού, που αποτελούν μερεμέτια στο αναξιόπλοο σκάφος της εκπαίδευσης. Η ουσία της αντιπαράθεσης βρίσκεται στο τι άνθρωπο και για ποια κοινωνία προετοιμάζει το σχολείο. Και επομένως, η αρχή που πρέπει να διέπει μια πολιτική που υπηρετεί την κοινωνική πρόοδο είναι η αξιοποίηση όλων των ικανοτήτων που υπάρχουν σε κάθε μέλος της κοινωνίας. Η κοινωνία και η εκπαίδευση δεν έχουν να διαλέξουν αν θα προχωρήσουν με τους "άξιους" ή με τους "μέτριους". Κανένας δεν περισσεύει. Η κοινωνική πρόοδος έχει ανάγκη την προσφορά του καθενός ανάλογα με τις ικανότητές του και η εκπαίδευση έχει καθήκον να αναπτύξει στο έπακρο αυτές τις ικανότητες.

Το κόμμα μας, αναπτύσσοντας αυτή την αρχή και σαν συμβολή προς το μαζικό κίνημα, ώστε να μην περιορίζεται σε αμυντικούς στόχους και αιτήματα, αλλά να προβάλλει επιθετικά τις σύγχρονες μορφωτικές απαιτήσεις, έχει καταθέσει την πρότασή του για το ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, ως προϋπόθεση για οποιαδήποτε ειδίκευση τεχνικοεπαγγελματική ή πανεπιστημιακή. Σχολείο δημόσιο και δωρεάν, κοινό για όλους τους μαθητές, χωρίς διαχωρισμούς σε δημοτικό-γυμνάσιο-λύκειο, χωρίς διακρίσεις σε γενικό και τεχνικοεπαγγελματικό, σε δημόσιο και ιδιωτικό, χωρίς κατευθύνσεις και κύκλους.

Η αναγκαιότητα και η ρεαλιστικότητα της θέσης μας προκύπτει από δύο λόγους.

Ο πρώτος είναι ότι η γενικευμένη εφαρμογή της επιστήμης στην παραγωγή απαιτεί πολύ υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από αυτό των προηγούμενων γενιών, αν θέλουμε ανθρώπους που δε θα αχρηστεύονται σαν μηχανές παλιάς γενιάς σε κάθε μικρομεταβολή της τεχνολογίας.

Ο δεύτερος είναι ότι η τεράστια αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας στην εποχή μας οδηγεί σε σημαντικότατη αύξηση του ελεύθερου χρόνου, που επιτρέπει την επιμήκυνση του υποχρεωτικού χρόνου φοίτησης ως τα 18, που είναι και ο χρόνος ενηλικίωσης των νέων ανθρώπων. Στα πλαίσια αυτά ποια λογική υπαγορεύει η γενική και άρα καθολική παιδεία για τους μισούς να ολοκληρώνεται στα 18 και για τους υπόλοιπους να σταματά στα 15;

Το 12χρονο σχολείο δεν αποτελεί βέβαια μια ποσοτική διεύρυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μέσα από την αύξηση της ποσότητας επιδιώκουμε την αλλαγή της ποιότητας. Ετσι σκοπός του 12χρονου σχολείου δεν είναι η απλή μετάδοση γνώσεων αλλά η σφαιρική διάπλαση μιας δημιουργικής ανθρώπινης προσωπικότητας, που εκτός από νόηση θα διαθέτει συναίσθημα, ήθος και βούληση για να μπορεί να φέρει την κοινωνία στα ανθρώπινα μέτρα. Αλλωστε, είναι γνωστό ότι η ανάπτυξη της νόησης είναι μια διαδικασία παράλληλης ανάπτυξης όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού. Γι' αυτό το 12χρονο σχολείο συνδέει τη θεωρία με την πράξη, τη διδασκαλία με τη δημιουργική δραστηριότητα μέσα στο σχολείο και έξω απ' αυτό. Σε αντίθεση με το σημερινό σχολείο της στείρας αποθήκευσης ασήμαντων και ασύνδετων λεπτομερειών που παραλύουν τη σκέψη, στη θέση της αποσπασματικής και άρα στρεβλής γνώσης που δίνει το σημερινό σχολείο το 12χρονο σχολείο βάζει την ουσία της γνώσης. Την κατανόηση των βασικών νόμων και αρχών που διέπουν τη φυσική και κοινωνική πραγματικότητα. Βοηθά δηλαδή τους μαθητές να οργανώσουν τη σκέψη τους, να σχηματίσουν σύστημα συνολικής αντίληψης, να αποκτήσουν "θεώρηση της αναγκαιότητας", που είναι ο μόνος τρόπος για να μπορέσει ο άνθρωπος να ορίσει τη ζωή του.

Η θέση μας για δωδεκάχρονο σχολείο υιοθετήθηκε από τους μαθητές και, αν θέλετε, πιστεύουμε ότι το γεγονός αυτό αποτελεί την πιο σοβαρή παρακαταθήκη του αγώνα τους για το μέλλον της εκπαίδευσης. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για να υιοθετηθεί και από την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών».

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Να παραμείνει η διοικητική και δημοσιονομική αυτοτέλεια της ΕΒΕ

Στην αντεπίθεση είναι αποφασισμένος να περάσει ο Σύλλογος Υπαλλήλων της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδας (ΕΒΕ), προκειμένου να διαφυλάξει το σημερινό νομικό καθεστώς της και κατ' επέκταση την ακεραιότητα του θησαυρού της. Ο Σύλλογος, με ανακοίνωσή του, απαντάει στις εξαγγελίες και τις «διευκρινιστικές» απαντήσεις του υπουργού Παιδείας και καταγγέλλει «οποιονδήποτε επιβουλεύεται το νομικό πλαίσιο της ΕΒΕ».

Ο Σύλλογος αναφέρεται αρχικά στο ανυπόγραφο κείμενο σε μορφή σχεδίου νόμου που υπέβαλλε η Ομάδα Εργασίας - το οποίο, όπως δήλωσε και ο υπουργός Παιδείας, συντάχθηκε από την κ. Μάνεση, ειδική γραμματέα του ΥΠΕΠΘ και τον Β. Λαμπρινουδάκη, συντονιστή της Ομάδας Εργασίας - όπου περιλαμβάνονται κάποιες φράσεις «κλειδιά» που παραπέμπουν στη σταδιακή ιδιωτικοποίηση της ΕΒΕ:

  • «Να δημιουργηθεί ένα trust fund για την Εθνική».
  • «Ο διευθυντής έχει την ευθύνη για το δανεισμό, την πώληση ή τη διάθεση βιβλιακού υλικού, που ανήκουν στη συλλογή της ΕΒΕ».
  • «Η διαχείριση των πόρων αποτελεί αντικείμενο ετήσιου ελέγχου ορκωτών λογιστών».
  • «Για τους προϊστάμενους Διευθύνσεων απαιτείται προϋπηρεσία τουλάχιστον 3 ετών στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα», όταν σύμφωνα με τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα απαιτούνται 19 χρόνια για τη θέση αυτή.
  • Στο ίδιο σχέδιο νόμου το σημερινό Τμήμα Χειρογράφων, με τον τεράστιας σημασίας πλούτο, αντί να αναβαθμιστεί σε Διεύθυνση, υποβιβάστηκε σε Γραφείο (!).
Υπουργικές «διευκρινίσεις» - παραλείψεις

Σχετικά με την πρόταση της Ομάδας Εργασίας που αφορά την αλλαγή του νομικού καθεστώτος της ΕΒΕ σε ΝΠΔΔ, θέμα που κλήθηκε επίσης να απαντήσει πρόσφατα στη Βουλή, ο υπουργός Παιδείας μετά από Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης, ο Σύλλογος Εργαζομένων σχολιάζει την επιλεκτική αναφορά του υπουργού αναφέροντας χαρακτηριστικά:

«Σχετικά με την αλλαγή της νομικής μορφής της ΕΒΕ, σε ΝΠΔΔ ο κ. υπουργός επικαλέστηκε την απόφαση του Τμήματος Α' του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) με αρ. 167/1995. Η απόφαση αυτή έχει ως εξής: "Η ΕΒΕ αποτελεί Δημόσια Υπηρεσία, η οποία χωρίς να είναι οργανωμένη σε ίδιο ΝΠΔΔ λειτουργεί εν αποκεντρώσει με δική της Διοίκηση (Εφορευτικό Συμβούλιο - Δ/ντη) και ίδιους πόρους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ιδιαίτερο κονδύλιο στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Η γνώμη του Τμήματος του ΝΣΚ είναι ότι η ΕΒΕ κατά την εκτέλεση των δαπανών διαχείρισης του Προϋπολογισμού ως και την έγκρισή του, πρέπει να ακολουθεί τις διατάξεις του ΝΔ496/74 Περί Λογιστικού των ΝΠΔΔ"». Η απόφαση αυτή - επισημαίνει ο Σύλλογος - αφορά αποκλειστικά στην εκτέλεση της διαχείρισης των δαπανών της ΕΒΕ και δεν αγγίζει καθόλου την κρατική περιουσία, που είναι οι θησαυροί της ΕΒΕ, τους οποίους διαχειρίζεται ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, με τις διαδικασίες μιας κρατικής υπηρεσίας και όχι ενός ΝΠΔΔ.

Και οι εργαζόμενοι συνεχίζουν: «το σημερινό νομικό καθεστώς της ΕΒΕ βοηθάει την ανάπτυξή της, και ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία που είναι (Ν.814/1943) προστατεύει καλύτερα από οποιοδήποτε άλλον τους θησαυρούς της, οι οποίοι ανήκουν από το 1832 στην κυριότητα του κράτους και ως εκ τούτου δεν μπορούν να διατεθούν σε νομικά πρόσωπα».

Εξάλλου, όπως τονίζουν στην ίδια γνωμοδότηση του ΝΣΚ: «Η ΕΒΕ φέρει όλα τα χαρακτηριστικά της εν αποκεντρώσει λειτουργούσης δημόσιας υπηρεσίας, έχουσα σημαντική, διοικητική και ίδια δημοσιονομική αυτοτέλεια, πράγμα το οποίο και ενδιαφέρει εν προκειμένω έναντι του Δημοσίου Προϋπολογισμού, στον οποίο απλώς περιλαμβάνεται ως πόρος της υπηρεσίας αυτής, κατά τα εκτεθέντα, ίδιο κονδύλιο επιχορηγήσεως».

Ομως όλα τα παραπάνω στοιχεία ο υπουργός Παιδείας «παρέλειψε» να τα αναφέρει στη Βουλή...

Σχετικά με τη μετεγκατάσταση της Βιβλιοθήκης σε οικόπεδο της Πανεπιστημιούπολης, η οποία προβάλλεται ότι «θα επιλύσει το κτιριακό πρόβλημα της ΕΒΕ», οι εργαζόμενοι απαντούν ότι το γεγονός πως η ΕΒΕ απομακρύνεται από το κέντρο της Αθήνας, την καθιστά απρόσιτη στο ευρύ κοινό και τη μετατρέπει σε Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη προσδίδοντάς της χαρακτήρα τελείως άσχετο από τον κύριο σκοπό της λειτουργίας της.

Σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση συστήματος πυρασφάλειας στο κτίριο της ΕΒΕ, ο Σύλλογος Εργαζομένων τονίζει ότι το υπουργείο το αντιμετώπισε με πρόχειρο τρόπο και εγκατέστησε σύστημα πυρασφάλειας εντελώς ακατάλληλο για τη Βιβλιοθήκη. Να σημειωθεί ότι η αρμόδια υπηρεσία Συντήρησης της ΕΒΕ, με έγγραφό της προς το ΥΠΕΠΘ, του συνέστησε την προσοχή, ότι λόγω της φύσεως των φυλασσόμενων στη Βιβλιοθήκη πραγμάτων, η εγκατάσταση συστήματος πυρασφάλειας με ρίψη νερού είναι απολύτως ακατάλληλη. Ωστόσο το ΥΠΕΠΘ αγνόησε εντελώς τις παραπάνω συστάσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ