Τετάρτη 28 Μάη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Στην 3η Συνάντηση Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων για την Παιδεία στην Ευρώπη συμμετείχαν αντιπροσωπείες από τα παρακάτω κόμματα:

-- Κόμμα Εργαζομένων Βελγίου

-- Πόλος για την Κομμουνιστική Αναγέννηση Γαλλίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα στη Δανία

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας

-- Κόμμα Ιταλών Κομμουνιστών

-- Κόμμα των λαών της Ισπανίας

-- Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Κροατίας

-- Σοσιαλιστικό Κόμμα Λετονίας

-- Σοσιαλιστικό Κόμμα Λιθουανίας

-- Νέο Κομμουνιστικό Κόμμα Ολλανδίας

-- Κομμουνιστικό Εργατικό Κόμμα Ουγγαρίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Πολωνίας

-- Πορτογαλικό Κομμουνιστικό Κόμμα

-- Κόμμα της Σοσιαλιστικής Συμμαχίας Ρουμανίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Σουηδίας

-- Ενωση Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Φινλανδίας.

Να ενισχύσουμε τη συνεργασία και τις κοινές δράσεις

Θέτοντας το πολιτικό πλαίσιο της συζήτησης, εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Νίκος Σοφιανός στην εισήγησή του σημείωσε ότι «στην πρόσφατη σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, η ελεύθερη διακίνηση καινοτομίας - έρευνας - ερευνητών - φοιτητών αναγνωρίστηκε ως η πέμπτη ελευθερία του Μάαστριχτ. Η εξέλιξη αυτή τονίζει τη σημασία που δίνει η ευρωπαϊκή ολιγαρχία στο ρόλο που θέλει να παίξει η γνώση στην υπηρεσία της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η προώθηση των αντιδραστικών αλλαγών στο χώρο της εκπαίδευσης, σε εθνικό και ευρωπαϊκό πεδίο, δένει αναπόσπαστα τους αγώνες που εκτυλίσσονται σήμερα και πρέπει να δυναμώσουν την επόμενη περίοδο ενάντια στα αντιδραστικά μέτρα, με τον αγώνα ενάντια στην κυριαρχία των μονοπωλίων, με την προοπτική της ρήξης και ανατροπής της εξουσίας τους».

Ο Ν. Σοφιανός τόνισε τη σημασία «να σταθούμε στις αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στο σύνολο της εκπαίδευσης και στην εξειδίκευση που επιχειρούν σε κάθε βαθμίδα. Στις προηγούμενες συναντήσεις μας παρουσιάσαμε τις αντιδραστικές τομές που έχει ψηφίσει ή ετοιμάζει να φέρει προς ψήφιση η κυβέρνηση της ΝΔ στην εκπαίδευση. Λόγω της καθυστέρησης που υπάρχει για τους στόχους έως το 2010 που έχει θέσει η Μπολόνια, η κυβέρνηση αυτή την περίοδο εστιάζει στην ανώτατη εκπαίδευση». Στο σημείο αυτό ο Ν. Σοφιανός παρουσίασε τις βασικές πλευρές του αντιδραστικού νόμου-πλαισίου, που ψήφισε πέρσι η κυβέρνηση και τώρα πιέζει για την εφαρμογή του, επισημαίνοντας ότι η καθυστέρηση της κυβέρνησης στην υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια, «είναι αποτέλεσμα των σημαντικών αγώνων που έγιναν και συνεχίζονται ενάντια στο νόμο-πλαίσιο». Ακόμα υπογράμμισε ότι «η πολιτική που υλοποιείται σε εθνικό και ευρωπαϊκό πεδίο δεν είναι τυχαία, προσωπική ή αποσπασματική. Αυτό το τονίζουμε γιατί στη χώρα μας γίνεται σοβαρή προσπάθεια από τη σοσιαλδημοκρατία και ιδιαίτερα από τους οπορτουνιστές του ΣΥΝ που πρωταγωνιστεί στο ΚΕΑ, να κρυφτούν αυτές οι κατευθύνσεις, να μείνει στη σκιά ο ενοποιητικός ιστός όλων των αντιδραστικών αλλαγών που δείχνουν και την ανάγκη της ενιαίας απάντησης στην ενιαία επίθεση που κάνει το κεφάλαιο σε Παιδεία, εργασία, κοινωνικά, ασφαλιστικά, δημοκρατικά δικαιώματα. Η πορεία ολοκλήρωσης στην ΕΕ διαμορφώνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα πλήρως προσαρμοσμένο, υποταγμένο στην κερδοφορία και την ιδεολογία του κεφαλαίου. Γι' αυτό είναι μονόδρομος για τους λαούς η πορεία ρήξης, ανυπακοής, αποδέσμευσης από το οικοδόμημα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων. Αυτό επιδιώκουν να κρύψουν οι απολογητές της Κομισιόν στη χώρα μας, τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, ιδιαίτερα τώρα που είναι τόσο ορατά και έντονα τα αποτελέσματα των ελευθεριών του Μάαστριχτ στην καθημερινότητα της πλειοψηφίας του λαού μας, πλήττοντας το εισόδημα, το βιοτικό επίπεδο, την προοπτική των εργατικών λαϊκών οικογενειών».

Τέλος, υπογράμμισε ότι «σε αυτές τις συνθήκες που διαμορφώνει η επιθετικότητα της ΕΕ στους λαούς, μπορούμε να ενισχύσουμε τη συνεργασία και κοινή δράση με πρωτοβουλίες στο κίνημα».

Σταθμός σε αυτήν την κατεύθυνση θα είναι το άνοιγμα της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς τον Σεπτέμβρη, με μια καμπάνια σε σχολεία, σχολές, πανεπιστήμια για την πλατιά διάδοση της έκκλησης για δημόσια και δωρεάν παιδεία, την οποία υιοθέτησαν τα κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα, που συμμετείχαν στην πρώτη αντίστοιχη συνάντηση, για την παιδεία, στην Αθήνα.

3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Υποβάθμιση σπουδών, ένταση ταξικών φραγμών τα αποτελέσματα της Μπολόνια

Πλούσια συζήτηση για τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της διαδικασίας της Μπολόνια. Στη Συνάντηση συμμετέχουν 18 Κομμουνιστικά και Εργατικά Κόμματα

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (της απεσταλμένης μας Ελένης ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ).--

Η εμβάθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και η ανάπτυξη του κινήματος διεκδίκησης της Παιδείας των λαϊκών αναγκών, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης των αντιπροσώπων από 18 κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα που συμμετείχαν στην 3η Συνάντηση Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων για την Παιδεία στην Ευρώπη, η οποία πραγματοποιήθηκε χτες στις Βρυξέλλες.

Η συνάντηση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ, το οποίο συμμετείχε με πολυμελή αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Νίκο Σοφιανό, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και στελέχη του Κόμματος από την ευρωκοινοβουλευτική ομάδα, τα Τμήματα Διεθνών Σχέσεων και Παιδείας καθώς και αντιπροσωπεία της ΚΝΕ.

Αναδείχτηκε και μέσα από τη συζήτηση, η ανάγκη τέτοιες πρωτοβουλίες να είναι συχνές και σταθερές. Στις τοποθετήσεις των αντιπροσώπων, συνεκτικό στοιχείο ήταν η ένταση της επίθεσης της πολιτικής του κεφαλαίου και της ΕΕ ανάμεσα σε άλλα και στην Παιδεία, στο δικαίωμα στη μόρφωση. Ανάμεσα σε άλλα, υπογραμμίστηκαν τα αποτελέσματα της διαδικασίας της Μπολόνια στην υποβάθμιση του περιεχομένου των σπουδών και των πτυχίων, στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, στην ένταση των ταξικών φραγμών.

Χαρακτηριστικά είναι ορισμένα παραδείγματα που ανέφεραν οι αντιπρόσωποι που συμμετείχαν στη συνάντηση. Οπως σημείωσε ο Viljami Vaskonen, εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Φινλανδίας, αυτή την περίοδο ολοκληρώνεται νομοθετική μεταρρύθμιση για τα πανεπιστήμια, η οποία βασίζεται στην «ανταγωνιστικότητα και την πεποίθηση ότι μόνο οι καινοτομίες όπως των κινητών τηλεφώνων της Νόκια μπορούν στην πραγματικότητα να διευκολύνουν ένα μέλλον ευημερίας στη Φινλανδία!». Πρόσθεσε ακόμα ότι «τα πανεπιστήμια προγραμματίζονται οικονομικά έτσι ώστε να ιδιωτικοποιηθούν και να ανασυγκροτηθούν με τη μορφή του ιδρύματος», ενώ εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Οπως σημείωσε, υπάρχει τάση μέρος της κρατικής χρηματοδότησης να δίνεται στα πανεπιστήμια ανάλογα με την επιτυχία τους να προσελκύουν χρήματα από την αγορά, ενώ τόνισε ότι το επιχείρημα γι' αυτή τη μεταρρύθμιση ήταν ότι θα αυξηθεί η αυτονομία των ιδρυμάτων....

Για τη διάσπαση των σπουδών σε δύο κύκλους και τον προσανατολισμό στην κατάρτιση στα ιταλικά πανεπιστήμια, αναφέρθηκε ο Giordano Lorefice, εκ μέρους του Κόμματος Ιταλών Κομμουνιστών, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει μόρφωση όταν στόχος των σπουδών είναι η κατάρτιση και σημείωσε ότι η διάσπαση σε κύκλους σπουδών έχει οδηγήσει σε έντονη ταξική διαφοροποίηση των πτυχιούχων.

Αλλωστε, όπως τόνισε εκ μέρους του Πορτογαλικού Κομμουνιστικού Κόμματος ο Rui Namorado Rosa, τα προγράμματα διδασκαλίας αναμορφώθηκαν εσπευσμένα το 2006, προκειμένου η χώρα να συμβαδίσει με τη διαδικασία της Μπολόνια. Τόνισε ότι «είναι φανερή η πολιτική αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μειώσει την κρατική προσπάθεια και ευθύνη ως προς την ανώτατη εκπαίδευση, σε μια συνεχόμενη προσπάθεια να αποσύρει θεμελιώδη δικαιώματα του λαού και να ιδιωτικοποιήσει την εκπαίδευση και να υπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου».

Στο περιεχόμενο της διδασκαλίας, που από τις πρώτες τάξεις του σχολείου έχει σαφή αντικομμουνιστική προπαγάνδα, στάθηκε ανάμεσα σε άλλα η Veronica Pazderova, εκ μέρους της Ενωσης Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας, η οποία σημείωσε ότι από την πρώτη μέρα στα θρανία, τα βιβλία και οι συζητήσεις με τους καθηγητές έχουν ξεκάθαρο αντικομμουνιστικό περιεχόμενο.

Τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση ανέδειξε με την ομιλία της η Adina Elena Stan, εκ μέρους του Κόμματος Σοσιαλιστικής Συμμαχίας Ρουμανίας, τονίζοντας ότι μόνο 1,5 - 2% των μαθητών από αγροτικές περιοχές έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο πανεπιστήμιο. Για την καμπάνια για ένα δημοκρατικό σχολείο που βρίσκεται σε εξέλιξη μίλησε εκ μέρους του Κόμματος Εργατών Βελγίου η Annemie Mels, τονίζοντας ότι στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός της εκπαίδευσης που περιλαμβάνει την πάλη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση.

Η Συνάντηση συνεχίστηκε μέχρι αργά το απόγευμα, με συζήτηση για την αντιμετώπιση σοβαρών και κρίσιμων ζητημάτων αντικομμουνισμού που έχουν εκδηλωθεί ιδιαίτερα έντονα το τελευταίο διάστημα στην ΕΕ. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με ψηφίσματα αλληλεγγύης στην Ενωση Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας. Ακόμα υιοθετήθηκε ψήφισμα αλληλεγγύης στον ιρλανδικό αγώνα ενάντια στην Ευρωσυνθήκη (σχετικό ρεπορτάζ σε επόμενο φύλλο του «Ρ»).

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΩΤΟΥΛΗΣ
Ας ξεκαθαρίσουν τι θέση έχουν

Κατά τη διάρκεια χτεσινής κινητοποίησης ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ο Γιάννης Πρωτούλης, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ και βουλευτής του ΚΚΕ, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη στάση του ΣΥΝ σε σχέση με τις πρυτανικές/προεδρικές εκλογές, είπε: «Στο ΣΥΝ οι ίδιοι πρέπει να ξεκαθαρίσουν τι θέση έχουν. Αν είναι υπέρ ή κατά του νόμου - πλαισίου, αν παίρνουν μέρος στις πρυτανικές εκλογές ή δεν παίρνουν. Δεν είναι δικό μας θέμα. Εμείς αυτό που αναδεικνύουμε για το συγκεκριμένο κόμμα, είναι ότι ταυτίζεται πλήρως στις θέσεις του με τα υπόλοιπα κόμματα του ευρωμονόδρομου, με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, σε στρατηγικές επιλογές με επιμέρους διαφοροποιήσεις και κοροϊδεύει ανοιχτά τον κόσμο, ιδιαίτερα τους φοιτητές και σπουδαστές».

Αρνούνται να δώσουν ακόμη και στοιχεία

Την «αντιδημοκρατική και αυταρχική ενέργεια» του διευθυντή της Διεύθυνσης Β΄/βάθμιας Εκπαίδευσης στη Ρόδο καταγγέλλει με ανακοίνωσή της, η Νομαρχιακή Επιτροπή Νοτ. Δωδεκανήσου του ΚΚΕ. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή της Δωδεκανήσου αλλά και στη Ρόδο τα πιο πολλά σχολικά κτίρια ήταν εργοστάσια και αποθήκες των Ιταλών. Θεωρώντας ότι υπάρχει σοβαρό κτιριακό πρόβλημα, η ΝΕ του ΚΚΕ για να προτείνει ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη πρόταση για νέα σχολικά συγκροτήματα ζήτησε αντίστοιχα στοιχεία από τη Β΄/βάθμια εκπαίδευση (αριθμός σχολείων, αριθμός μαθητών κλπ.). «Ο διευθυντής της Δ/νσης Β΄/βάθμιας Εκπαίδευσης με πάρα πολλά προσχήματα από τις 8 Απρίλη, παρότι δόθηκε αίτημα, αρνείται να δώσει αυτά τα στοιχεία», καταγγέλλει η ΝΕ Νοτ. Δωδεκανήσου.

Ο ΣΥΝ αποκαλύπτεται στις σχολές

Θέλει ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ να κρυφτεί, μα η χαρά ...και πολλοί άλλοι ακόμα, δεν τον αφήνουν! Η ΠΚΣ με ανακοίνωσή της στις σχολές βγάζει και πάλι «στη σέντρα» τους πανεπιστημιακούς του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ που στηρίζουν τις αναδιαρθρώσεις και μαζί τις θέσεις - (ν)τροπολογίες του ΣΥΡΙΖΑ που είναι πανομοιότυπες με το νόμο - πλαίσιο, αλλά και συγκεκριμένες τοποθετήσεις στελεχών του (και συνοδοιπόρων του) υπέρ των αναδιαρθρώσεων: Η Μ. Ρεπούση στα «ΝΕΑ» να δηλώνει πως αυτό που διακυβεύεται δεν είναι κάποιες διατάξεις του νόμου, αλλά το «ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο»... Ο Α. Καλύβης να ορίζεται «αντιπρύτανης» της Ακαδημίας Εργασίας της ΓΣΕΕ το 2004 (όπου στόχος της ΓΣΕΕ ήταν να γίνει η Ακαδημία το πρώτο ιδιωτικό ΑΕΙ)... Ο Α. Αλαβάνος το 2002 να δηλώνει στην ιστοσελίδα του ότι παρά τις προσπάθειές του, η κυβέρνηση παραβιάζει την ευρωπαϊκή οδηγία και δεν αναγνωρίζει τα ΚΕΣ... ο Χ. Παλαιολόγος να συμμετέχει στη συνέντευξη Τύπου του προεδρείου της ΚΕΔΚΕ (2006) όπου ανακοινώθηκε η πρόθεση της Ενωσης να φτιάξει ιδιωτικό πανεπιστήμιο...

Νέες παρεμβάσεις για ιδιωτικά ΑΕΙ

Από τη μια το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί (υποτίθεται) την κυβέρνηση ότι ανακινεί συνεχώς θέμα ιδιωτικών πανεπιστημίων («κάθε πρωί χτίζει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και κάθε βράδυ γκρεμίζει τα δημόσια ο υπουργός», δήλωσε χτες η υπεύθυνη Παιδείας του ΠΑΣΟΚ Αννα Διαμαντοπούλου)... Από την άλλη επανέφερε τη θέση του ΠΑΣΟΚ για άμεση έναρξη νέας αναθεωρητικής διαδικασίας «από μηδενική βάση», ώστε να έχουμε «νέο Σύνταγμα σε δυο χρόνια», με αναθεωρημένο φυσικά υπέρ των ιδιωτικών ΑΕΙ το άρθρο 16!

Παρέμβαση όμως υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων, με αφορμή τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), έκανε και ο Ευρωπαίος Συνήγορος του Πολίτη, Νικηφόρος Διαμαντούρος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χτες. Ο Ν. Διαμαντούρος είπε ότι το κοινοτικό δίκαιο υπερισχύει του εθνικού όταν τα δύο δίκαια έρχονται σε σύγκρουση κι αυτό είναι λυμένο με νομολογία από το 1964. Ωστόσο, εκτίμησε ότι το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί στη χώρα μας μέσω του παραθύρου που ανοίγει η ελεύθερη διακίνηση προσώπων, υπηρεσιών και επαγγελμάτων στην ΕΕ, δηλαδή μέσω των ΚΕΣ που εμφανίζονται στην Ελλάδα ως παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.

ΣΥΝ / ΣΥΡΙΖΑ
Σταθερά προσανατολισμένος στο ανταγωνιστικό Πανεπιστήμιο!

Συνέντευξη Τύπου με θέμα την Παιδεία παραχώρησε χτες ο πρόεδρος του ΣΥΝ Αλ. Τσίπρας, πλαισιωμένος από πανεπιστημιακούς - μέλη της ΚΠΕ του κόμματός του και τον γραμματέα της Νεολαίας ΣΥΝ, για να διαμηνύσει πως ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ έχει στάση συμπαγή, διαφανή και κρυστάλλινη στα θέματα που αφορούν στην Παιδεία, η οποία συνίσταται όπως προέκυψε από τη συνέντευξη: Στην υπεράσπιση μέχρι τελείας του (αντι)νόμου - πλαισίου που είχε καταθέσει πέρυσι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος στα κρίσιμης σημασίας ζητήματα ταυτίζεται πλήρως με το νόμο - πλαίσιο της κυβέρνησης!

Εξάλλου, όπως είπε ο Αλ. Τσίπρας, οι προτάσεις τους αφορούν στο πώς «βλέπουμε εμείς και τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σήμερα στο δημόσιο Πανεπιστήμιο, προκειμένου να αναβαθμιστεί και να γίνει ένα πανεπιστήμιο ανταγωνιστικό»!

Χαρακτηριστικό αυτού είναι ότι ο Αλ. Τσίπρας ερωτηθείς σχετικά με την ΑΡΣΗ (όμιλος προβληματισμού, επικεφαλής του οποίου είναι ο Μ. Παπαγιαννάκης και εκφράζεται στο χώρο των πανεπιστημιακών από την ΑΡΜΕ), η οποία έχει ταχθεί ανοιχτά με το πλευρό των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, δήλωσε πως ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ παρακολουθεί με ενδιαφέρον όλες τις απόψεις, προβληματίζεται απ' αυτές και τις λαμβάνει σοβαρά υπόψη στην εκπόνηση των θέσεών του!

Με μια διατύπωση που εκλαμβάνεται και ως «τους ζυγούς λύσατε», ο πρόεδρος του ΣΥΝ κήρυξε πρακτικά ανεφάρμοστο το νόμο - πλαίσιο της κυβέρνησης, προεξοφλώντας πως η κυβέρνηση θα ηττηθεί. Στην ουσία όμως, δε μίλησε για συνέχιση της πάλης για κατάργηση του νόμου - πλαισίου. Και πώς να το κάνει εξάλλου, αφού αυτό που ήθελε να προτάξει στη χθεσινή του συνέντευξη είναι ότι ο ΣΥΝ δεν είναι δύναμη «άρνησης», αλλά δύναμη θετικών «προτάσεων». Των προτάσεων, δηλαδή, που κατέθεσε στη Βουλή κι είναι πανομοιότυπες του νόμου - πλαισίου. Γι' αυτό και η κατάληξή του για τους στόχους πάλης ήταν μόνο ...τρεις αρνήσεις: «Δε θα ανεχτούμε εκβιασμούς στα Ιδρύματα. Δε θα ανεχτούμε αυθαίρετες και αντισυνταγματικές παρεμβάσεις του κράτους στα ΑΕΙ. Δε θα ανεχτούμε διαιώνιση και εγκαθίδρυση μαύρης εργασίας στο δημόσιο Πανεπιστήμιο».

Καθόλη τη διάρκεια της συνέντευξης ήταν εμφανής η προσπάθεια που καταβάλλει η ηγεσία του ΣΥΝ να αποσυνδέσει, ή, καλύτερα, να συσκοτίσει τη σύνδεση της κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της Παιδείας με τη στρατηγική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων. Αποκρύπτοντας βεβαίως την πραγματική αιτία όσων συντελούνται, αυτόματα αποπροσανατολίζει το κίνημα απ' την αναγκαία κατεύθυνση στην οποία πρέπει να στρέψει την πάλη του. Υπηρετώντας αυτόν το στόχο, ο Αλ. Τσίπρας έφτασε χτες να δηλώνει πως το ...πάρτι που θα μπορούσε να στηθεί λόγω της μη αναθεώρησης του άρθρου 16 ματαιώνεται εξαιτίας της «συμπλεγματικής αντίδρασης» της κυβέρνησης, η στάση της οποίας «χρήζει ψυχαναλυτικής ερμηνείας»! Να υποδεικνύει σαν πηγή των προβλημάτων το «μένος και την απέχθειά της (κυβέρνησης) απέναντι στο δημόσιο πανεπιστήμιο». Προεξόφλησε δε ότι η κυβέρνηση «έχει ηττηθεί», αφού το άρθρο 16 δεν αναθεωρήθηκε, ενώ η πολιτική της είναι ανεφάρμοστη, σε πείσμα της πραγματικότητας της ραγδαίας εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και υποταγής της στις ανάγκες του κεφαλαίου.

«Ελεύθερη πρόσβαση»

Αναλυτική παρουσίαση της πρότασης του ΣΥΝ για την «ελεύθερη πρόσβαση» έκανε η Σίσσυ Βελισσαρίου, ισχυριζόμενη ότι αυτή η πρόταση θα καταστήσει άχρηστα τα ΚΕΣ. Ο ΣΥΝ λέει, ουσιαστικά, να μπαίνουν όλοι οι απόφοιτοι Λυκείου σε ένα κοινό (ανά δέσμη σχολών) πρώτο έτος ανώτατης εκπαίδευσης και μετά το πέρας αυτού του πρώτου έτους, να επιλέγουν τα ΑΕΙ με τους δικούς τους όρους, πόσοι και ποιοι θα συνεχίσουν τις σπουδές τους στα τριετή πια (βλέπε μπάτσελορ) προπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ. Το ερώτημα εδώ είναι: Αυτοί που δε θα επιλέγονται από τα ΑΕΙ να συνεχίσουν τις σπουδές τους, δε θα είναι στην ίδια μοίρα με τους σημερινούς απόφοιτους Λυκείου που δεν περνούν στις εξετάσεις; Και μάλιστα, θα έχουν χάσει έναν επιπλέον χρόνο από τη ζωή τους, σε σχέση με το σημερινό σύστημα...

Ασε που μ' αυτήν την πρόταση ταυτίζονται πλήρως με τις επιταγές της Μπολόνια για «τριετή» προπτυχιακό κύκλο σπουδών, για υποβάθμιση των σπουδών δηλαδή, τις οποίες μάλιστα ο ΣΥΝ αποτιμά με τις μπακαλίστικες «πιστωτικές μονάδες», που επιβάλλουν η ΕΕ και η κυβέρνηση!

«Η 90χρονη προσφορά του ΚΚΕ στην Παιδεία»

Εκδήλωση για την «90χρονη προσφορά του ΚΚΕ στην Παιδεία» διοργανώνει η Αχτίδα Εκπαιδευτικών της ΚΟΑ του ΚΚΕ το Σάββατο 31 Μάη στις 7.30 μ.μ. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο ΣΥΡΜΟ (Οδυσσέως και Κολωνού, σταθμός ΜΕΤΡΟ - Μεταξουργείο).

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ - ΑΕΙ
«Οι πανεπιστημιακοί να δώσουν απάντηση»

Σε δράση για την απόρριψη του νόμου - πλαισίου καλεί τους πανεπιστημιακούς η ΔΗΠΑΚ, καλώντας τους παράλληλα «να συσπειρωθούν γύρω από τους συλλόγους τους, να συμβάλουν στην αναδιοργάνωση και αναζωογόνηση του πανεπιστημιακού κινήματος, να πάρουν αποφάσεις στις Γενικές Συνελεύσεις ανάπτυξης των αγώνων του πανεπιστημιακού κινήματος. Να δώσουν απάντηση σε όλες τις ενέργειες, απ' όπου κι αν προέρχονται, μέσα και έξω από το δημόσιο πανεπιστήμιο, υπονόμευσης του πανεπιστημιακού κινήματος και των διεκδικήσεών του».

Η ΔΗΠΑΚ σε ανακοίνωσή της αναφέρεται στις ραγδαίες εξελίξεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να προωθήσει τις αναδιαρθρώσεις και «επιμένει μέσα από τη διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 16 του Συντάγματος να επιτρέψει και να καθιερώσει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, προωθεί την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου και την εμπορευματοποίηση της γνώσης, καταργώντας στην πράξη και τα τελευταία υπολείμματα της δωρεάν εκπαίδευσης, με το νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές, όπου επισημοποιεί τα δίδακτρα, φορτώνοντας το κόστος της μόρφωσης της νεολαίας στις πλάτες των λαϊκών οικογενειών».

Ανάμεσα σε άλλα η ΔΗΠΑΚ αναφέρεται στη στάση του ΠΑΣΟΚ που «επαναφέρει τη θέση του για την ίδρυση των λεγόμενων μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων - δηλαδή των ιδιωτικών, υποδεικνύοντας και τον τρόπο παράκαμψης του άρθρου 16», και του ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ που, όπως σημειώνει η ΔΗΠΑΚ, «επαιρόμενος ως το μόνο κόμμα που είχε συγκεκριμένες προτάσεις, ξαναθυμήθηκε τη γνωστή πρωτοβουλία του για την κατάθεση των τροπολογιών στο νόμο-πλαίσιο της κυβέρνησης - ως αντινόμου, μια ενέργεια που αποτέλεσε ένα πισώπλατο χτύπημα στο πανεπιστημιακό κίνημα και καταδικάστηκε ακόμη και από δικές του δυνάμεις, πράγμα που τον εξανάγκασε στην τότε απόσυρσή τους. Τώρα εκτός από την επαναφορά του αντινόμου μιλάει και για την περίφημη ανταγωνιστικότητα».

Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία των παραπάνω κομμάτων στην καθολική ψηφοφορία στις εκλογές, η ΔΗΠΑΚ απαντά ότι «στην πραγματικότητα τώρα είναι που θα φουντώσει η διαπλοκή γιατί ο κυρίαρχος στόχος της καθολικής ψηφοφορίας είναι να χτυπηθεί το φοιτητικό κίνημα, η οργάνωσή του και η παρέμβασή του, να αποπολιτικοποιηθεί η ευθύνη των φοιτητικών παρατάξεων και των πανεπιστημιακών αρχών στην εκλογική διαδικασία».

Η ΔΗΠΑΚ αναφέρεται και στη στάση των «χιλίων», της Κίνησης Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης (ΚΙΠΑΝ), που κινείται στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, της Αριστερής Μεταρρύθμισης (ΑΡΜΕ), που κινείται στο χώρο του ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνοντας ότι «με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις τους προσπαθούν να κάμψουν την αντίσταση των πανεπιστημιακών δασκάλων και των φοιτητών, να παρουσιάσουν τις αποφάσεις και τις θέσεις της ΠΟΣΔΕΠ ως μειοψηφικές μέσα στον κλάδο, ξεχνώντας πως η απόφαση καταδίκης, μη εφαρμογής και απόσυρσης του νόμου - πλαισίου στο τελευταίο συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ έτυχε της συντριπτικής αποδοχής των αντιπροσώπων».

Η ΔΗΠΑΚ θεωρεί πως οι αποφάσεις της ΠΟΣΔΕΠ αποτελούν μια καλή βάση για την ανάπτυξη των αγώνων του πανεπιστημιακού κινήματος και επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της μη εφαρμογής του νόμου - πλαισίου, «οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι πρέπει να μη νομιμοποιήσουν με τη συμμετοχή τους τις προσεχείς πρυτανικές εκλογές, τις εκλογές για Κοσμήτορες και για την ανάδειξη Προέδρων των Τμημάτων. Στην ίδια κατεύθυνση αποφασιστικά πρέπει να κινηθεί και η ΠΟΣΔΕΠ», τονίζει.

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
Ανάγκη να περάσουν στην αντεπίθεση

Την Παρασκευή 30 Μάη διαδηλώνουν ξανά. Ηδη έχει ξεκινήσει ο δεύτερος γύρος γενικών συνελεύσεων

Την Παρασκευή 30 Μάη φοιτητές και σπουδαστές βγαίνουν ξανά στους δρόμους. Σε όλη την Ελλάδα. Απαντούν με απειθαρχία και ανυπακοή στις οδηγίες της ΕΕ, στην αντιδραστική αντιεκπαιδευτική πολιτική που σπεύδει να υλοποιήσει η κυβέρνηση της ΝΔ, με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ. Φοιτητές και σπουδαστές περνούν στην αντεπίθεση με κύρια αιτήματα: Να μην εφαρμοστεί η οδηγία της ΕΕ 36/05 για τα ΚΕΣ που επιδιώκει την έμμεση κατάργηση του άρθρου 16. Να καταργηθεί συνολικά ο νόμος - πλαίσιο. Ηδη το ραντεβού για την Αθήνα έχει οριστεί στις 12 το μεσημέρι, στα Προπύλαια.

Χτες ξεκίνησε ο νέος γύρος γενικών συνελεύσεων, ενώ η πλειοψηφία των γενικών συνελεύσεων φοιτητών και σπουδαστών σε όλη τη χώρα θα πραγματοποιηθούν σήμερα και αύριο. Ηδη σε κινητοποιήσεις για την Παρασκευή καλούν έξι φοιτητικοί σύλλογοι: Φαρμακευτική Αθήνας, Μαθηματικό Πάτρας, Βιολογικό Πάτρας, Δάσκαλοι Πάτρας, Χημικοί Μηχανικοί Πάτρας, Πολιτικοί Μηχανικοί Πάτρας. Την ίδια στιγμή η Πανσπουδαστική ΚΣ καλεί φοιτητές και σπουδαστές να συμμετάσχουν μαζικά στις γενικές συνελεύσεις και να πάρουν αγωνιστικές αποφάσεις, ενώ αναλαμβάνει και πρωτοβουλίες ενημέρωσης στις γειτονιές και τους χώρους δουλειάς.

Οσο για τα καλύτερα παιδιά των βιομηχάνων και τους πειθήνιους των εντολών της ΕΕ δίνουν τα διαπιστευτήριά τους και σ' αυτόν το γύρο. Και ενώ «εδώ ο κόσμος χάνεται»... η ΔΑΠ - κατά τη διάρκεια γενικής συνέλευσης στο Πανεπιστήμιο Πειραιά - προσπάθησε να βάλει το ψευτοδίλημμα στους φοιτητές να ψηφίσουν στις σημερινές πρυτανικές εκλογές, αλλιώς θα χαθεί η εξεταστική! Μάλιστα, εντελώς ξεδιάντροπα και αλαζονικά, είπαν ότι δεν έχουν να απολογηθούν για τίποτα στο φοιτητικό κίνημα, γιατί «έχουμε το ποσοστό μας»! Οσο για την ΠΑΣΠ, οι εκπρόσωποί της ισχυρίστηκαν ότι μπορεί ο πολιτικός φορέας που τους εκπροσωπεί να είναι το ΠΑΣΟΚ, αλλά εκείνοι ...διαφοροποιούνται: Αξιολόγηση με ακαδημαϊκά κριτήρια, ομαλή ψηφοφορία στις πρυτανικές εκλογές, οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, αξιοποίηση της πανεπιστημιακής περιουσίας, με λίγα λόγια ο νόμος - πλαίσιο ήταν η πρότασή της που μοιράστηκε στους φοιτητές, αλλά δεν την κατέβασαν προς ψήφιση, μιας και ήταν τρεις και ο κούκος.

Η γενική συνέλευση στην Αρχιτεκτονική Πάτρας στάθηκε η αφορμή για να αποκαλυφθεί για άλλη μια φορά ο διαλυτικός και υπονομευτικός ρόλος των παρατάξεων των ΕΑΑΚ και ΑΡΕΝ, αλλά και η αντίληψη που έχουν για τις γενικές συνελεύσεις. Οι εκπρόσωποι των δύο παρατάξεων όχι απλά δεν τοποθετήθηκαν καθ' όλη τη διάρκεια της συνέλευσης, αλλά απομονώθηκαν σε μια μεριά, προκειμένου να κάνουν τα μεταξύ τους παζάρια.

Μετ' εμποδίων και εκβιασμών

Οι προγραμματισμένες χτεσινές εκλογές για εκλογή κοσμητόρων σε Φιλοσοφική και Επιστημών Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο πλαίσιο ανάδειξης διοικητικών οργάνων βάσει του νέου νόμου - πλαισίου, ματαιώθηκαν καθώς τα μέλη του Συλλόγου ΔΕΠ και οι φοιτητές δε συμμετείχαν. Σε συνεδρίασή της δε η Γενική Συνέλευση του συλλόγου πανεπιστημιακών στα Γιάννενα αποφάσισε να συμμετάσχει στην τριήμερη απεργία που έχει κηρύξει η ΠΟΣΔΕΠ από 28 - 30 Μάη.

Στη Θεσσαλία

Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, οι κάλπες για τις πρυτανικές εκλογές άνοιξαν σε έξι σχολές (αρχιτεκτόνων, μηχανικών, δασκάλων, ειδικής αγωγής, ζωικής παραγωγής), ενώ εκλογές δεν έγιναν σε 4 σχολές που τελούν υπό κατάληψη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, όπου έγιναν εκλογές η συμμετοχή των φοιτητών ήταν πολύ μικρή, γύρω στο 10%, γεγονός που χαιρετίζει η Πανσπουδαστική ΚΣ. Ο ένας από τους δύο συνδυασμούς που συμμετέχει στις πρυτανικές εκλογές έβγαλε ανακοίνωση ότι δε θα αναγνωρίσει το αποτέλεσμα των εκλογών, αν δε γίνουν σε όλες τις σχολές. Ενώ το πρυτανικό συμβούλιο προσανατολίζεται να γίνουν οι εκλογές (όπου δεν έγιναν) μετά την Πέμπτη.

Η κυβέρνηση

Από την πλευρά της η κυβέρνηση εντείνει τον ωμό εκβιασμό προς τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας να εφαρμόσουν τις αντιδραστικές διατάξεις του νόμου - πλαισίου, με την απειλή του υπουργείου Παιδείας για περικοπή της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων.

Οπως είχε αποκαλύψει ο «Ρ» στις 22/5/08, το πρώτο κρούσμα είχε σημειωθεί στο Τμήμα Κτηνιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου τότε ο υφυπουργός Παιδείας Σπ. Ταλιαδούρος είχε απαντήσει πως αν δεν προσαρμοστούν στο Προεδρικό Διάταγμα 226/2007 - όπου προβλέπεται το νέο σύστημα διανομής συγγραμμάτων - τότε δε θα δώσει λεφτά για συγγράμματα. Ακριβώς την ίδια απειλή - απάντηση εκτοξεύει και τώρα προς το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Σε περίπτωση μη εφαρμογής των διατάξεων του προαναφερόμενου ΠΔ, το ΥΠΕΠΘ θα βρεθεί στη δυσάρεστη θέση, να μην προβεί στην κοστολόγηση των συγγραμμάτων που θα προταθούν με το μέχρι σήμερα ισχύον σύστημα, με συνέπεια τη μη διανομή τους στους φοιτητές και τη μη αποζημίωση των εκδοτών», αναφέρεται στο έγγραφο του υπουργείου.

Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση πιέζει προς όλες τις κατευθύνσεις και με κάθε μέσο προσπαθεί να επιβάλλει την αξιολόγηση. Τις τελευταίες μέρες μοιράστηκε στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο προς τους φοιτητές 6ου εξάμηνου του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, ερωτηματολόγιο αξιολόγησης όπου καλούνται να βαθμολογήσουν από την καταλληλότητα των αμφιθεάτρων μέχρι να ρουφιανέψουν συμφοιτητές και καθηγητές για το πόσο συνεπείς είναι στις παραδόσεις μαθημάτων και τις προσωπικές τους επαφές, ενώ δε θα μπορούσε να λείπει η αξιολόγηση της εκπαίδευσης σε σχέση με τις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας. Ουσιαστικά, οι φοιτητές καλούνται ακόμη και με μια απάντηση να συναινέσουν και να νομιμοποιήσουν στη συνείδησή τους τις επερχόμενες αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, να βάλουν πλάτη στο τσάκισμα του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ