Τετάρτη 3 Μάη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Τραμπούκικη επίθεση

Επίθεση δέχτηκαν μέλη της ΚΝΕ και της Πανσπουδαστικής ΚΣ, που έκαναν αφισοκόλληση για τον ταξικό εορτασμό της Πρωτομαγιάς το βράδυ της Κυριακής στο Πολυτεχνείο, από τραμπούκους, στην πλειοψηφία τους μέλη των ΕΑΑΚ. Η Πανσπουδαστική ΚΣ, με ανακοίνωσή της, καταγγέλλει την επίθεση, υπογραμμίζοντας ότι «γυρνάμε την πλάτη σε τέτοιες λογικές και πρακτικές. Η καλύτερη απάντηση είναι οι μαζικοί αγώνες από πλευράς φοιτητών, η μαζική συμμετοχή στις γενικές συνελεύσεις που θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες, η μαζική στήριξη του πλαισίου πάλης του συντονιστικού των ΑΕΙ» και η μαζική συμμετοχή στους αγώνες που έρχονται.

ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ - ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Ενα «κοστούμι» για ιδιωτικά ιδρύματα!

Από προηγούμενη φοιτητική κινητοποίηση
Από προηγούμενη φοιτητική κινητοποίηση
Καμιά αμφιβολία δεν άφησε η Επιτροπή για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), για το ότι οι προτάσεις της για το νέο νόμο - πλαίσιο των πανεπιστημίων οδηγούν σε πλήρη ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων, απευθείας έλεγχό τους από την αγορά, εντατικοποίηση των σπουδών και ένταση των ταξικών φραγμών για τους φοιτητές που προέρχονται από τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Προσπαθώντας να υποβαθμίσει τη σημασία των προτάσεών της, προφανώς για να πέσει στα... «μαλακά» η «επιχείρηση ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων» και να υπάρχουν λιγότερες αντιδράσεις, η επιτροπή έδωσε χτες στη δημοσιότητα και κατέθεσε στο υπουργείο Παιδείας το τελικό πόρισμά της για το νόμο - πλαίσιο των πανεπιστημίων, το οποίο προτείνει μια σειρά αλλαγές στον υπάρχοντα νόμο - πλαίσιο (1268/82).

Η επιτροπή υιοθέτησε την πρόταση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου, για δημιουργία «εδρών» κατά παραγγελία επιχειρήσεων - χορηγών στα ιδρύματα, επανέλαβε τις προτάσεις της για κατάργηση της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων, «απλήρωτη» εργασία των οικονομικά ασθενέστερων φοιτητών μέσα στο πανεπιστήμιο, κατάργηση των μετεγγραφών, μετέβαλε την πρότασή της για καθιέρωση θέσης «μάνατζερ» στα ιδρύματα, αλλά ενίσχυσε σε όλο το πνεύμα και το γράμμα του πορίσματος τη θέση: να μπορούν τα ιδρύματα να χρηματοδοτούνται και να συναλλάσσονται απευθείας με τις επιχειρήσεις, σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους. Μάλιστα, ο Μ. Σταθόπουλος (πρώην υπουργός και καθηγητής της Νομικής), που είναι μέλος της επιτροπής, είπε χτες ότι η δυνατότητα να αντλούν τα ιδρύματα πόρους από οποιεσδήποτε πηγές, είναι προτιμότερη από το να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια... Δηλαδή, είναι προτιμότερη η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων από την απευθείας ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων! Ομως με ένα τέτοιο νόμο - πλαίσιο θα μπορούν να λειτουργούν τόσο τα «δημόσια», όσο και τα ιδιωτικά ιδρύματα.

Φυσικά, σε ένα τέτοιο μοντέλο ιδιωτικοποιημένων πανεπιστημίων, το ακαδημαϊκό άσυλο αποτελεί τροχοπέδη, γι' αυτό και η επιτροπή ανοίγει τη συζήτηση για τον περιορισμό του, προτείνοντας: η απόφαση για άρση του ασύλου να παίρνεται από το πρυτανικό συμβούλιο με πλειοψηφία και να καταργηθεί η επιτροπή ασύλου και η απαίτηση ομοφωνίας για ενδεχόμενη άρση του.

Ενταση των ταξικών φραγμών

Παράλληλα, προτείνονται μια σειρά μέτρα που δήθεν θα εξασφαλίσουν τη «διαφάνεια» και την «τάξη» στα ιδρύματα, αλλά στην ουσία απλώς θα βελτιώσουν τη «βιτρίνα» τους, καθιστώντας παράλληλα πιο ασφυκτικό και αποτελεσματικό τον έλεγχο των ιδρυμάτων από την αγορά. Τέτοια μέτρα είναι η λεγόμενη «αξιολόγηση» και η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της, η δημιουργία ανεξάρτητης αρχής («Συνήγορος της Πανεπιστημιακής Κοινότητας») που θα γνωμοδοτεί στα ακαδημαϊκά όργανα όταν υπάρχουν διαφωνίες, ή, παρατυπίες, ακόμα και η κατάργηση των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών», που οι εκπρόσωποι της επιτροπής παραδέχτηκαν ότι δεν αποτελούν «βάρος» στα ιδρύματα, αλλά η κατάργησή τους... δίνει «ένα μήνυμα στην κοινωνία», παίζει ρόλο «διαπαιδαγωγητικό». Στην πραγματικότητα το μήνυμα προς τους υποψήφιους φοιτητές από τα φτωχά λαϊκά στρώματα είναι: μην κάνετε καν τον κόπο να προσπαθήσετε να πάτε στο πανεπιστήμιο, γιατί οι σπουδές θα είναι και πανάκριβες και εντατικές και δε θα 'ναι εύκολο να τα καταφέρετε!

Μάλιστα, επειδή η επιτροπή γνωρίζει καλά την εμπειρία χωρών που έχουν ήδη εφαρμόσει τέτοια μοντέλα (π.χ. στην Αγγλία έχουν υπάρξει ακόμα και αυτοκτονίες φοιτητών που είχαν υπερχρεωθεί για να αντεπεξέλθουν οικονομικά στις σπουδές τους) προτείνει και σχετικά υποστηρικτικά μέτρα του τύπου: να φτιαχτούν στα πανεπιστήμια υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης των φοιτητών!!

Αλωση του διδακτικού προσωπικού

Η επιτροπή, στο τελικό πόρισμά της περιλαμβάνει ακόμα προτάσεις που διευκολύνουν το στενότερο έλεγχο της εργασίας των πανεπιστημιακών εντός των ιδρυμάτων. Στην πραγματικότητα, η «επιχείρηση ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων» δεν μπορεί να εφαρμοστεί με απρόθυμους πανεπιστημιακούς. Γι' αυτό και η επιτροπή προτείνει μέτρα που ουσιαστικά θα διευκολύνουν τον έλεγχο της σύνθεσης του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) των ιδρυμάτων: «Κατάργηση της διαδικασίας μονιμοποίησης στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή» (μετατροπή του επίκουρου σε καθηγητή επί θητεία και μονιμοποίησή του μόνο με την εξέλιξή του στη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή), διάθεση μόνιμων πιστώσεων για επισκέπτες καθηγητές από το εξωτερικό, συμμετοχή εξωτερικών αξιολογητών στα εκλεκτορικά σώματα για την κρίση των καθηγητών και συστατικές επιστολές (από «έγκριτους διεθνείς ερευνητές») ως επιπλέον κριτήριο για την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ πέρα από τις ίδιες τις επιστημονικές εργασίες τους!

Η πρόταση δε, για αποκλειστική απασχόληση του ΔΕΠ στο πανεπιστήμιο απορρίφθηκε από την επιτροπή ως «ισοπεδωτική» και αποκλίνουσα από την «Ευρωπαϊκή και διεθνή εμπειρία».

Είναι γνωστό ότι στις χώρες που εφαρμόζεται ήδη η λεγόμενη «αξιολόγηση» το πρώτο πράγμα που μετράει για το ΔΕΠ δεν είναι η επιστημονική επάρκεια, αλλά το πόσους οικονομικούς πόρους προσελκύει για το πανεπιστήμιο - επιχείρηση. Με δεδομένο αυτό, γίνεται κατανοητό πού οδηγεί η επίκληση της ευρωπαϊκής και διεθνούς εμπειρίας.

Αμεση αγωνιστική απάντηση

Από τη χτεσινή κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Παιδείας
Από τη χτεσινή κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Παιδείας
Την κάθετη αντίθεσή τους στο νέο νόμο - πλαίσιο και την ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων διαδήλωσαν χτες τα Συντονιστικά Αγώνα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, με μαζική, μαχητική παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας, την ώρα που στο κτίριο γινόταν η παρουσίαση του τελικού πορίσματος για το νέο νόμο - πλαίσιο.

Προβάλλοντας με στεντόρεια φωνή την αποφασιστικότητά τους να μην κάνουν ρούπι πίσω από τη διεκδίκηση εκείνης της ανώτατης εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της νεολαίας και των εργαζομένων, φοιτητές και σπουδαστές βροντοφώναξαν «όχι παιδεία για λίγους και εκλεκτούς, αγώνας ενάντια στους ταξικούς φραγμούς».

Μπροστά στην εντεινόμενη επίθεση στο δικαίωμα στη μόρφωση, στην ένταση των ταξικών φραγμών για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, φοιτητές και σπουδαστές μπαίνουν σε νέο γύρο γενικών συνελεύσεων, αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε μαζικές, μαχητικές, διεκδικητικές κινητοποιήσεις, μαζί με εκπαιδευτικούς, μαζί με τους γονείς τους, μαζί με όλους τους εργαζόμενους για την Παιδεία των αναγκών τους.

Ηδη το επόμενο ραντεβού των Συντονιστικών Αγώνα είναι το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 10 του Μάη. Την ίδια μέρα σε συλλαλητήριο καλεί και η ΠΟΣΔΕΠ.

Εντείνονται, παράλληλα, οι διεργασίες και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης, με τους καθηγητές να συζητούν πρόταση για απεργία στις 10 και 11 του Μάη. Κάλεσμα στους εκπαιδευτικούς να απαντήσουν στην επίθεση που δέχεται η Παιδεία με παρατεταμένο συντονισμένο αγώνα, με το σωστό πλαίσιο και τον αντίστοιχο ταξικό μετωπικό προσανατολισμό απευθύνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ μπροστά στις γενικές συνελεύσεις των τοπικών ΕΛΜΕ που γίνονται από σήμερα και μέχρι την Παρασκευή 5 Μάη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ