Γεμίσαμε σκουπιδοτενεκέδες
Βεβαίως, μέσα σε όλο αυτό το κουβάρι, βρέθηκε και η καλή μας κυβέρνηση, το κράτος συνολικά, που, σαν Πόντιος Πιλάτος, ένιψε τας χείρας του. Κι ας καμώνεται το αντίθετο.
* * *
Μόνο που την κοινωνία, στην οποία οι Αλβανοί δουλεύουν ήλιο με ήλιο, αυτοί την κυβερνούν. Την κοινωνία, η οποία ποτίζεται με το δηλητήριο του ρατσισμού έπειτα από κάθε υπόθεση του αστυνομικού δελτίου, αυτοί την κυβερνούν. Το κράτος, που γεννά και συντηρεί τους θύλακες της ξενοφοβίας, αυτοί το κυβερνούν. (...)
* * *
α) Ναι, λένε οι μεν, γιατί είναι καλός μαθητής.
Μα, πατριώτες, οι εθνικές εορτές δε γίνονται για να επιβραβεύονται οι καλοί ή να τιμωρούνται οι κακοί μαθητές. Αυτή η βλακώδης τεχνική λεπτομέρεια, της παράδοσης της σημαίας στον καλύτερο μαθητή, δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα, για να υπερασπιστεί κανείς την άποψη ότι ένας μη Ελλην υπήκοος έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις εθνικές εορτές του ελληνικού λαού, φέρων ή μη σημαία (...) Οπως έλεγε προχτές στον «902» η Ιωάννα Καρυστιάνη, εκτός από τους αριστούχους, όταν χρειαστεί, θα κληθούν να θυσιαστούν για την πατρίδα και οι μετεξεταστέοι...
β) Ναι, να τη δώσουμε τη σημαία, γιατί - αυτή είναι η άλλη εκδοχή - έτσι θα τους «αφομοιώσουμε» τους Αλβανούς.
Αυτό είναι το «επιχείρημα» κυρίως των «ανανεωτών» του ροζ και πράσινου «εκσυγχρονισμού». Σπουδαία λογική! Σπουδαία «ευρυχωρία»! Οχι παιδιά, τη σημαία δε θα τη δώσουμε για να τους αλλαξοπιστήσουμε. Η ελληνική κοινωνία έχει υποχρέωση να δεχτεί στους κόλπους της όλους τους «άλλους» που βρίσκονται στο εσωτερικό της και να τους δεχτεί «όπως είναι». Οχι μεταλλαγμένους.
Το θέμα δεν είναι η «ενσωμάτωσή τους» (...). Το θέμα είναι η αρμονική σύνδεσή τους με την ελληνική κοινωνία. Αυτή είναι η αριστερή τοποθέτηση επί του ζητήματος. Το άλλο (...) είναι η έτερη όψη του ίδιου εθνικιστικού - με κοσμοπολίτικη χροιά - νομίσματος.
* * *
Ε, λοιπόν, δικαίωμα συμμετοχής στις εθνικές γιορτές του ελληνικού λαού έχει ο καθένας που εμπνέεται από αυτούς τους αγώνες. Το να τιμά κανείς το μήνυμα της θυσίας των Θερμοπυλών, το να τιμά το μήνυμα της αντίστασης για την αποτίναξη του ζυγού είτε των Οθωμανών είτε των Γερμανών, το να συναισθάνεται το μήνυμα του αγώνα για τη λευτεριά, δεν καθορίζεται από ληξιαρχικές πράξεις.
Και όταν κάποιος συνεγείρεται από αυτά τα μηνύματα, όταν τα σέβεται και αναγνωρίζει την αξία τους, αυτοί που βαρύνονται με την ηθική αυτουργία για τις ασχημονίες που έγιναν στη Μηχανιώνα, πρέπει να το βουλώνουν. Ετσι, απλά.
* * *
(Κύριοι) αφού θέλετε τέτοιου επιπέδου συζητητή, θα την έχετε: Κύριοι, ένας ελληνοαλβανικός πόλεμος δεν είναι απλώς ένας ελληνοαλβανικός πόλεμος. Οπως ένας ελληνοτουρκικός πόλεμος δεν είναι απλά ένας ελληνοτουρκικός πόλεμος. Οι πόλεμοι, κύριοι, χωρίζονται σε δίκαιους και σε άδικους πολέμους.
Και τώρα ρωτάμε εμείς: Στον πόλεμο της Κορέας, τι ήταν πατριωτικό: Να πολεμάς με τα ελληνικά διακριτικά υπό τη σημαία του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, ή να μη συμμετέχεις σε έναν πόλεμο εναντίον ενός λαού, με τον οποίο δεν έχεις να χωρίσεις τίποτα; Στον πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας, τι ήταν πατριωτικό; Να πολεμάς υπό τη σημαία του ΝΑΤΟ ή να μην πολεμάς; Στην εκστρατεία κατά της νεαρής Σοβιετικής Ενωσης, ποιοι ήταν οι πατριώτες; Αυτοί που έστειλαν τα παιδιά του ελληνικού λαού σε μια ιμπεριαλιστική εκστρατεία ή εκείνοι που έλεγαν ότι δεν είχαμε καμία δουλιά στο έγκλημα; (...)
* * *
Το θέμα είναι τι θα κάνουν οι πάντες, οι Αλβανοί, οι Κινέζοι, οι Πακιστανοί, οι Αμερικανοί, αλλά και οι Ελληνες, αν η Ελλάδα εμπλακεί σε έναν άδικο πόλεμο (...) Και όπως έχει αποδείξει η ιστορία, το κριτήριο σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι τι γράφει το στρατολογικό έγγραφο. Διότι, κύριοι, ελληνικό ήταν το έγγραφο εκείνων που στην Κατοχή υπηρέτησαν τη σβάστικα. Ελληνορθόδοξο ήταν, ξέρετε, το αίμα εκείνων που γενήκανε γενίτσαροι. (...)
Αυτό, λοιπόν, είναι το θέμα. Το θέμα είναι οι καταχραστές ενός συμβόλου, μιας ιδέας, ενός οράματος, μιας ιστορίας. Εχουμε γνωρίσει πολλούς Παττακούς, Παπαδόπουλους, Εφιάλτες, Τσολάκογλου, Αλκιβιάδηδες, ώστε να ξεχωρίζουμε ποιοι είναι οι καταχραστές των συμβόλων και της σημαίας. Και τέτοιος ο 15χρονος Αλβανός δεν ήταν, προφανώς.
* * *
Το πιθανότερο, δε, είναι ότι, αν σε όλους αυτούς που «φέρουν όνομα ελληνικό» και που «φέρονται σαν τους Ελληνες», αν τους πεις ότι ο Οδυσσέας Ανδρούτσος ήταν Αρβανίτης, θα βγάλουν σπυράκια στην εσωτερική πλευρά του άδειου κρανίου τους. Αν τους μιλήσεις για τον Ουγκό, τον Βερανζέρο, τον Σανταρόζα, τον Λόρδο Βύρωνα ή τον Φαβιέρο, απλώς θα σηκώσουν τους ώμους τους. Ισως σου «χαρίσουν» και μια γκριμάτσα περιφρόνησης, που τολμάς να μπλέκεις τους φιλέλληνες με τον... «Αλβανό». Γιατί οι κύριοι, τους φιλέλληνες τους σέβονται, λένε. Τρίχες σέβονται, λέμε εμείς (...)
* * *
Εμείς λέμε ότι:
Με δυο λόγια, το ζήτημα βρίσκεται στο «ποιος» είναι αυτός που σηκώνει τα λάβαρα και στο «γιατί» τα σηκώνει. Το ζήτημα δεν είναι ούτε το χρώμα του, ούτε η υπηκοότητά του.
Με δυο λόγια, η ουσία βρίσκεται στο περιεχόμενο των ανθρώπων και όχι στην ετικέτα τους.
Και κανείς δε δικαιούται να ξεχνά ότι την ελληνική σημαία είχε στην προμετωπίδα του το τανκς, την ώρα ακριβώς που κάτω από τις ερπύστριές του ματωνόταν η ελληνική σημαία του Πολυτεχνείου.
(*) Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στο «Ρ» στις 31/10/2000. Τρία χρόνια μετά - δυστυχώς - είμαστε αναγκασμένοι να το αναδημοσιεύσουμε.