Πέμπτη 21 Μάρτη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ

Ολοκληρώθηκε χτες η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το πόρισμα - ντροπή της κυβερνητικής πλειοψηφίας της ΝΔ. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε να μην εμφανιστεί στη συζήτηση (για ευνόητους λόγους), αλλά όσοι τον αναπλήρωσαν φάνηκαν αντάξιοι να «σηκώσουν» το βάρος της συγκάλυψης του εγκλήματος στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς. Ετσι επανέλαβαν ουσιαστικά, χωρίς τσίπα, πως «φταίει ο σταθμάρχης και οι μηχανοδηγοί».

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ στις τοποθετήσεις τους προσπάθησαν να κουκουλώσουν τις δικές τους ευθύνες ως κυβερνήσεις, που δεν φρόντισαν να υλοποιήσουν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και επιπλέον ήταν προκλητική η προσπάθειά τους να αθωώσουν την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η συζήτηση ολοκληρώθηκε χωρίς ψηφοφορία, μιας και δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο.

Αυτό όμως που έμεινε ήταν η δέσμευση του ΓΓ της ΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, ότι το ΚΚΕ θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια για να αποκαλυφθεί η αλήθεια για τα Τέμπη, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να μην έχουμε ξανά τέτοιο έγκλημα.

Το ΚΚΕ θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια για να αποκαλυφθεί η αλήθεια για τα Τέμπη, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να μην έχουμε ξανά τέτοιο έγκλημα

Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, στη συζήτηση

Eurokinissi

Σχολιάζοντας την «αντιπαράθεση» ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Φάμελλο και Μ. Βορίδη, που προηγήθηκε της ομιλίας του, ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ ανέφερε σκωπτικά ανεβαίνοντας στο βήμα: «Αφού τελείωσε κι αυτό το μικρό σόου ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Η μέρα είναι πάρα πολύ σοβαρή για να γίνονται τέτοια σόου», και συνέχισε με την ομιλία του, την οποία παραθέτουμε:

Οταν ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέταμε την πρόταση για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών για το έγκλημα των Τεμπών, δεν είχαμε βέβαια καμία αυταπάτη, και το είχαμε πει δημόσια, θαρρετά, σχετικά με τα όρια που αυτή αντικειμενικά θα είχε.

Γνωρίζαμε, άλλωστε, τι έχει συμβεί σε παρόμοιες διαδικασίες στο παρελθόν, παρά τα μεγάλα λόγια που ακούγονται πάντα στην αρχή για «άπλετο φως» και το «μαχαίρι που θα φτάσει στο κόκαλο». Γνωρίζαμε και ποιος είναι σήμερα ο συσχετισμός στη Βουλή, αλλά και το απαράδεκτο γεγονός ότι η απόλυτη πλειοψηφία που κερδίζει το πρώτο κόμμα με το μπόνους των εδρών που της δίνει ο απαράδεκτος εκλογικός νόμος, μεταφέρεται και στις Εξεταστικές και Προανακριτικές επιτροπές.

Τα όρια αυτά φάνηκαν με τη συνολική προσπάθεια συγκάλυψης, τη μη κλήτευση ουσιαστικών μαρτύρων, με την προκλητική συμπεριφορά του απαράδεκτου προέδρου που όρισε η πλειοψηφία της ΝΔ στην Επιτροπή και με τις ανέξοδες αντιπαραθέσεις της με άλλα κόμματα, προκειμένου καθένα απ' αυτά να κρύψει τις ευθύνες της δικής του κυβερνητικής περιόδου. Φάνηκαν και με το βίαιο κλείσιμο των εργασιών της Επιτροπής, με ευθύνη της πλειοψηφίας της ΝΔ, πριν ακόμα έρθει η δικογραφία από τη Δικαιοσύνη και πριν εξεταστούν πλευρές όπως η αιτία της έκρηξης και το μπάζωμα του χώρου, που οδήγησε στην καταστροφή σημαντικών στοιχείων.


INTIME NEWS

Τα παραπάνω, που εμείς τα αντιπαλέψαμε σθεναρά στο μέτρο των δυνάμεών μας και των συσχετισμών, έχουν καταγραφεί, τα είδε όλος ο κόσμος που απαιτεί δικαιοσύνη, τα είδαν οι συγγενείς των θυμάτων. Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι απολύτως υπόλογη απέναντί τους.

Η πρόταση του ΚΚΕ για Εξεταστική δεν επέτρεψε να θαφτεί το έγκλημα

Η Εξεταστική Επιτροπή είχε, όμως, κατά τη γνώμη μας και τη σημαντική συμβολή της, άσχετα από το προκλητικό πόρισμα της συγκάλυψης που θα εγκρίνει σήμερα η δεδομένη πλειοψηφία της Βουλής. Ποια ήταν αυτή; Συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα, να παραμένει ψηλά στη δημόσια συζήτηση, και αφετέρου, έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών.

Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα σε πολύ κόσμο να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, τροφοδοτήθηκε η αναγκαιότητα συμμετοχής ενεργά στις διάφορες κινητοποιήσεις του λαού και της νεολαίας. Αναδείχθηκαν αρκετά καινούρια στοιχεία από τις καταθέσεις των μαρτύρων. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις η λειτουργία της Εξεταστικής Επιτροπής συνέβαλε και βοήθησε ή προέτρεψε τη Δικαιοσύνη να ασχοληθεί και με άλλα ζητήματα ή και με άλλους μάρτυρες.

Συνολικά, η κυβέρνηση βγαίνει από την Εξεταστική Επιτροπή βαριά εκτεθειμένη, τόσο λόγω της προσπάθειάς της να υπονομεύσει τις εργασίες της, όσο και από την κατάθεση του πρώην υπουργού Μεταφορών και άλλων μαρτύρων. Η στάση της ήταν από την αρχή έως το τέλος ενοχική, και αυτό κάτι δείχνει. Αυτό δεν το λέει μόνο το ΚΚΕ. Το λέει και η πρόεδρος του Συλλόγου των συγγενών των θυμάτων, η κυρία Καρυστιανού, που σε πρόσφατη συνέντευξή της σημειώνει πως η Εξεταστική Επιτροπή «δεν πήγε ακριβώς όπως το είχαν φανταστεί» στην κυβερνητική πλειοψηφία. «Ηταν αποκαλυπτική και αυτό για εμάς λειτούργησε βοηθητικά».

Αυτή και μόνο η δήλωση εμάς μας γεμίζει ικανοποίηση για την πρωτοβουλία που πήραμε, παρά το γεγονός ότι αυτή λοιδορήθηκε από άλλα κόμματα, κυρίως το ΠΑΣΟΚ που δεν την ψήφισε, αλλά και τον ΣΥΡΙΖΑ, παρόλο που την ψήφισε. Μας κάνει, μάλιστα, εντύπωση που κάποια κόμματα δεν μπήκαν καν στον κόπο να καταθέσουν Πορίσματα. Ας την κρίνει αυτήν τη στάση τους ο καθένας και η καθεμία.

Αν δεν υπήρχε αυτή η πρωτοβουλία του ΚΚΕ, το πιθανότερο είναι πως το έγκλημα θα είχε θαφτεί, καθώς όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν τις τελευταίες δεκαετίες, γνωρίζουν πολύ καλά πως έχουν σοβαρές ευθύνες για το τραγικό συμβάν και όλα θέλουν τελικά να τις συγκαλύψουν, ό,τι αφορά τουλάχιστον τη δική τους περίοδο.

Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ψηφίσει τη σύσταση της Εξεταστικής, όχι φυσικά επειδή τη βόλευε, όπως γελοιωδώς λέγεται και εδώ μέσα συχνά - πυκνά, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ, αλλά επειδή δεν μπορούσε να την αποτρέψει, αφού αρκούσαν για αυτό και μόνο οι ψήφοι της αντιπολίτευσης. Αντίθετα, καταψήφισε και απέτρεψε τη συγκρότηση της Προανακριτικής Επιτροπής η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως ήταν δεδομένο ότι θα κάνει.

Κι επειδή κάποιοι κάνουν ότι δεν θυμούνται, υπενθυμίζω ότι το ΚΚΕ υπερψήφισε και την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ για Προανακριτική, παρά τις διαφωνίες μας ως προς το περιεχόμενο, που άφηνε εντελώς απέξω το ίδιο το έγκλημα των Τεμπών και διερευνούσε μονάχα την οικονομική ζημιά της ΕΕ!

Τι θα είχε γίνει λοιπόν χωρίς την πρόταση του ΚΚΕ; Θα είχαν σταματήσει τα πάντα πριν 4 μήνες, δεν θα γινόταν καμία συζήτηση, καμία έρευνα. Ας αναρωτηθεί ο καθένας και η καθεμιά ποιον θα βόλευε αυτό. Πάμε τώρα στην ουσία...

Επιβεβαιώθηκαν οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες

Οπως καταγράφουμε στο Πόρισμα που καταθέσαμε, από τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής επιβεβαιώθηκαν οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του. Συγκεκριμένα, αναδείχθηκαν οι ανταγωνιστικές σχέσεις που διαμόρφωσε ο προβληματικός διαχωρισμός του ΟΣΕ σε θυγατρικές, όπως και η απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια του μεταφορικού έργου. Αντίστοιχα, η επιλογή της κατάτμησης των διαφόρων συμβάσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οδήγησε σε ασυμβατότητες των διαφόρων συστημάτων, αλλά και σε μεγάλες καθυστερήσεις.

Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα, όταν συνέβη το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη, να μην έχει παραδοθεί και τεθεί ολοκληρωμένα σε λειτουργία κανένα από τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, που προβλέπονταν σε τέσσερις τουλάχιστον συμβάσεις, των οποίων ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης είχε παρέλθει προ πολλού. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την πλημμελή συντήρηση δικτύου και υποδομών, λόγω της υποχρηματοδότησης, καθώς και με τη μεθοδευμένη, συνεχή μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και την ελλιπή εκπαίδευσή του, διαμόρφωσε ένα εκρηκτικό μείγμα για τον πολλαπλασιασμό των ανθρώπινων λαθών, ενώ έλειπαν εντελώς τα τεχνολογικά μέσα για την αποτροπή τους.

Επίσης, αναδείχθηκαν οι αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει και η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, για το κέρδος δηλαδή, για να λέμε τα πράγματα όπως είναι, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας. Αλλωστε, η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου τον Ιούνιο του 2021 επισημαίνει ότι μόνο το 13% των διαδρομών του κεντρικού δικτύου της ΕΕ λειτουργούσε με σύστημα ERTMS, δηλαδή το βασικό σύστημα ασφαλείας που προφυλάσσει από το ανθρώπινο λάθος!

Ομως, συνιστά τεράστια πρόκληση από τη μεριά της ΝΔ να επικαλείται το συγκεκριμένο στοιχείο στο Πόρισμά της, για να καταλήξει ότι η λειτουργία του σιδηροδρόμου θεωρείται ασφαλής και χωρίς αυτά τα συστήματα, αφού αυτό συμβαίνει και στην υπόλοιπη ΕΕ, και άρα ότι το μόνο που έφταιξε είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.

Η εγκληματική πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων των άλλων χωρών, κρατών - μελών της, στις οποίες επίσης έχουμε πάρα πολλά δυστυχήματα με πολλούς νεκρούς, με κανέναν τρόπο και με καμία λογική δεν αθωώνει την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, που είναι, άλλωστε, η ίδια με των άλλων. Ακριβώς γιατί σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ υπάρχουν κυβερνήσεις - «αδελφάκια» και ομοϊδεάτες είτε της ΝΔ, είτε των ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, όλων δηλαδή όσοι έχουν κυβερνήσει και την Ελλάδα. Αυτή είναι η περίφημη Ευρωπαϊκή Ενωσή τους, σε σχέση με το πολιτικό της προσωπικό και τα οικονομικά συμφέροντα που αυτό υπηρετεί.

Είναι μάλιστα πολύ προκλητική, ιδιαίτερα η ιδεοληπτική - θα έλεγα - προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ να κρύψουν εντελώς τις ευθύνες της ΕΕ, παρουσιάζοντάς την μάλιστα σαν εγγυητή της ασφάλειας, να παρουσιάζουν μια απαράδεκτα ωραιοποιημένη εικόνα για το τι συμβαίνει στις άλλες καπιταλιστικές χώρες - μέλη της ΕΕ. Δεν ξεχνάμε, βέβαια, ότι και αυτά τα κόμματα έριξαν «νερό στον μύλο» του κυβερνητικού αφηγήματος περί «ανθρώπινου λάθους», προσθέτοντας απλώς ότι ο σταθμάρχης ήταν «ρουσφέτι» της ΝΔ, θέλοντας να τελειώσουν εκεί το ζήτημα των ευθυνών!

Προκλητική η εμμονή από την κυβερνητική πλειοψηφία στην προβολή του ανθρώπινου λάθους

Είναι προφανές ότι την πρώτη και βασική πολιτική ευθύνη για το συγκεκριμένο έγκλημα φέρει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός ευθύνεται, ως ο επικεφαλής της κυβέρνησης, στη θητεία της οποίας συνέβη το τραγικό έγκλημα.

- Ευθύνεται γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ, παραλαμβάνοντας την αντιλαϊκή σκυτάλη από τις προηγούμενες, πρωτοστάτησε στην εφαρμογή με μεγαλύτερη ταχύτητα της «απελευθέρωσης» των σιδηροδρομικών μεταφορών.

- Ευθύνεται γιατί παραπέμπει την ολοκλήρωση των στοιχειωδών έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο σε βάθος ...εικοσαετίας.

- Ευθύνεται γιατί τα έργα αυτά θα χρηματοδοτούνται με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοφορία, μακριά από τις ανάγκες του λαού για σύγχρονες, ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές.

Οσο βαρύτατες κι αν είναι και οι ατομικές ευθύνες για την παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, δεν αθωώνεται η πολιτική που έφερε τα πράγματα μέχρι εδώ, η πολιτική που έχει δημιουργήσει χιλιάδες «κοιλάδες των Τεμπών», όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο.

Είναι προκλητική η εμμονή από την κυβερνητική πλειοψηφία στην προβολή του ανθρώπινου λάθους, όταν στην εποχή μας οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις θα μπορούσαν να διασφαλίζουν την πλήρη ασφάλεια στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, προλαμβάνοντας ή διορθώνοντας τα ανθρώπινα λάθη και εκμηδενίζοντας την πιθανότητα ατυχημάτων.

Η σύγκρουση των δύο τρένων δεν ήταν αναπόφευκτη, όπως επιδιώκουν να πείσουν τα κυβερνητικά επιτελεία, έναν χρόνο μετά το έγκλημα. Οπως έχει ήδη καταδειχθεί, θα είχε αποφευχθεί, εάν ήταν σε λειτουργία τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, τηλεδιοίκησης, ETCS και GSM-R ή έστω κάποιο από αυτά. Επίσης, η σύγκρουση θα μπορούσε ακόμα να είχε αποφευχθεί, παρά την απουσία αυτών των συστημάτων ασφαλείας, εάν υπήρχε τουλάχιστον το αναγκαίο και σωστά εκπαιδευμένο προσωπικό. Ομως, όλες οι κυβερνήσεις έχουν φροντίσει, με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ και επικαλούμενες τις «αντοχές της οικονομίας», να αποψιλώσουν το ανθρώπινο δυναμικό και τις υποδομές. Την περίοδο του εγκλήματος των Τεμπών, σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, οι αναγκαίες θέσεις εργασίας για τον ΟΣΕ θα έπρεπε να είναι 2.800 άτομα. Ωστόσο, οι οργανικές θέσεις του ΟΣΕ ήταν 2.098 και τελικώς εργάζονταν στον ΟΣΕ μόλις 1.000 άτομα περίπου.

Την πολιτική ευθύνη για αυτήν την κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα τεράστια κενά και ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας φέρει ακέραια αυτό το κράτος και όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων 30 ετών. Η μία έπιανε το νήμα από εκεί που το άφηνε η άλλη και όλες υλοποίησαν την ίδια, θανατηφόρα - όπως αποδείχθηκε - πολιτική, ενώ τα προβλήματα και οι κίνδυνοι συσσωρεύονταν.

Οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τους προειδοποιούσαν συνεχώς με ανακοινώσεις και εξώδικα για το ενδεχόμενο θανατηφόρου συμβάντος. Το ΚΚΕ και άλλα κόμματα πραγματοποιούσαν Ερωτήσεις στη Βουλή. Το μόνο που δεν ήταν γνωστό ήταν το πού και πότε ακριβώς θα συμβεί η τραγωδία. Τελικά συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φλεβάρη 2023...

Οι πολιτικές ευθύνες επισύρουν και συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες

Και βέβαια, οι πολιτικές ευθύνες επισύρουν και συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες, ιδιαίτερα για τους αρμόδιους υπουργούς και άλλα κυβερνητικά στελέχη την τελευταία τουλάχιστον 15ετία, που αναδείχτηκαν και μέσα από την Εξεταστική Επιτροπή. Ολων εκείνων, δηλαδή, όσοι με τις ενέργειες ή με τις σημαντικές παραλείψεις τους υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Πιο συγκεκριμένα, προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες:

Των αρμόδιων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009-2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της διά παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, από το οποίο προήλθαν ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων.

Και πιο συγκεκριμένα: Των υπουργών Κώστα Καραμανλή, Χρήστου Σπίρτζη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Κωστή Χατζηδάκη, Μάκη Βορίδη, Γιάννη Ραγκούση και Δημήτρη Ρέππα.

Με δεδομένο ότι οι ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας και η αδυναμία αποφυγής του ανθρώπινου λάθους ήταν, όπως αποδείχθηκε, σε γνώση τους, ανακύπτει ζήτημα όχι απλά αμέλειάς τους, αλλά συμπεριφοράς που μπορεί να θεωρηθεί ότι τελέσθηκε με ενδεχόμενο δόλο.

Αυτές οι ελλείψεις προκάλεσαν μια σειρά από ατυχήματα μέχρι το έγκλημα στα Τέμπη, με τους συγκεκριμένους υπουργούς να αδιαφορούν, να μην προβαίνουν σε καμία ενέργεια λήψης των απαραίτητων μέτρων, αποδεχόμενοι έτσι την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, αν όχι προδιαγράφοντάς το.

Επίσης, για όλους τους παραπάνω υπουργούς, υπάρχουν και ποινικές ευθύνες για το κακουργηματικό αδίκημα της θανατηφόρου έκθεσης. Κατ' επέκταση, θεμελιώνεται και το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, αφού οι αρμόδιοι υπουργοί παρέλειψαν σκοπίμως να επιβλέψουν τον τρόπο ανάθεσης των έργων αυτών, με σκοπό να εξυπηρετήσουν τους μεγάλους επιχειρηματικούς κολοσσούς.

Σοβαρά ζητήματα και ποινικές ευθύνες εγείρονται και από την αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος λίγες μέρες μόλις μετά το συμβάν, κατόπιν εντολών στελεχών της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Αρμόδια πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται είναι μεταξύ άλλων οι Κ. Αγοραστός, τέως περιφερειάρχης Θεσσαλίας, και Χ. Τριαντόπουλος, νυν υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Θέτουμε συγκεκριμένα τις παραπάνω ποινικές ευθύνες, έχοντας υπόψη μας ότι μέρος αυτών για κάποιους έχει παραγραφεί λόγω της ευνοϊκής ποινικής μεταχείρισης που επιφυλάσσουν στα μέλη της κυβέρνησης το Σύνταγμα και ο απαράδεκτος νόμος περί ευθύνης υπουργών. Γι' αυτό άλλωστε και είναι διαχρονική η θέση του ΚΚΕ για κατάργηση των σχετικών διατάξεων, ώστε να δικάζονται οι υπουργοί όπως όλοι οι απλοί πολίτες. Αυτήν τη θέση, που επανέλαβε το ΚΚΕ και στην τελευταία συνταγματική αναθεώρηση, την απέρριψαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, παρά τα κροκοδείλια δάκρυα που ορισμένοι χύνουν σήμερα.

Ο λαϊκός παράγοντας θα αποτελέσει τη θρυαλλίδα ώστε οι προσπάθειες συγκάλυψης να μην έχουν αποτέλεσμα

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Το ΚΚΕ παρέδωσε το Πόρισμά του στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ώστε να ενισχυθεί με βάση τα όσα αποκαλύφθηκαν στο πλαίσιο της Εξεταστικής Επιτροπής η ανάδειξη και η απόδοση των δεδομένων και βαριών ποινικών ευθυνών τόσο των υπουργών Μεταφορών όσο και άλλων κυβερνητικών στελεχών.

Η Δικαιοσύνη έχει ευθύνη να διερευνήσει και να αποδώσει τις ποινικές ευθύνες όσο ψηλά κι αν φτάνουν. Να καταδικάσει τους υπαίτιους για όλα τα ζητήματα μέχρι και την προφανή αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος με σκοπό να συγκαλυφθούν οι εγκληματικές ευθύνες για τη σύγκρουση των τρένων αλλά και την έκρηξη και την πυρκαγιά, που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.

Με δεδομένες την εξελισσόμενη ενώπιον της δικαιοσύνης διαδικασία, αλλά και τη μήνυση των συγγενών που θα διαβιβαστεί στη Βουλή, το ΚΚΕ τονίζει ότι θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια, για να αποδοθούν οι ποινικές ευθύνες, παρά την προσπάθεια να στοιχιστούν οι υπεύθυνοι πίσω από τον αντιδραστικό νόμο περί ευθύνης υπουργών ή τη βουλευτική ασυλία.

Ο κάθε βουλευτής των υπόλοιπων κομμάτων, και κυρίως της ΝΔ, θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του. Από εδώ και στο εξής, για εμάς υπάρχουν δύο κρίσιμα ζητήματα:

Το ένα είναι να αποκαλυφθεί πλήρως η αλήθεια και να τιμωρηθούν οι ένοχοι.

Το δεύτερο είναι να μην ξαναέχουμε στο μέλλον τέτοιο έγκλημα, να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα και να μην υπάρξουν άλλοι τραυματίες.

Αυτό είναι πρώτα απ' όλα ζήτημα αγώνα, διεκδίκησης και πολιτικών επιλογών του λαού. Ξέρουμε ότι αν όλους εσάς που ευθύνεστε για αυτή την κατάσταση, σας αφήσει ο λαός και η νεολαία στην ησυχία σας, αν μάλιστα σας επιβραβεύσει στις κάλπες, την ίδια ακριβώς πολιτική θα συνεχίσετε να υλοποιείτε, γιατί αυτή επιτάσσουν τα κέρδη των διαφόρων ομίλων, που έχετε για γνώμονά σας.

Αλλωστε, η ίδια αυτή πολιτική έχει προκαλέσει ήδη νέα σιδηροδρομικά ατυχήματα και επικίνδυνα περιστατικά και μετά τα Τέμπη, κάποια εκ των οποίων έχουν δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.

Το να αποδοθεί δικαιοσύνη είναι αίτημα των οικογενειών των θυμάτων, οι οποίες δίνουν έναν μεγάλο αξιέπαινο και αξιοπρεπή αγώνα, του ίδιου του λαού και όλων όσοι διαδήλωσαν για να μην επαναληφθεί το έγκλημα αυτό. Και δεν διαδήλωσαν μόνο πέρσι. Βγήκαν μαζικά στους δρόμους όλης της χώρας και στις 28 του περασμένου Φλεβάρη, στην επέτειο του ενός χρόνου από το έγκλημα. Εδειξαν ότι η οργή όχι απλά σιγοκαίει, αλλά μάλλον φουντώνει όλο και περισσότερο, όσο συνεχίζεται η προκλητική προσπάθεια συγκάλυψης των πραγματικών αιτιών και των ευθυνών.

Ο λαϊκός παράγοντας θα αποτελέσει τελικά τη θρυαλλίδα, ώστε όλες αυτές οι προσπάθειες συγκάλυψης να μην έχουν αποτέλεσμα.

Σε αυτήν την κατεύθυνση το ΚΚΕ θα συνεχίσει να καταθέτει όλες του τις δυνάμεις, όπως υποσχέθηκε από την πρώτη στιγμή. Να είστε σίγουροι, κύριοι της κυβέρνησης, ότι δεν θα σας αφήσουμε σε χλωρό κλαρί. Αυτό το έγκλημα δεν πρόκειται να ξεχαστεί, ούτε να παραγραφεί.

Προκλητική αθώωση της ΕΕ για το έγκλημα από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ

Προκλητική και κραυγαλέα εξόφθαλμη ήταν η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ να αθωώσουν την Ευρωπαϊκή Ενωση για τις ευθύνες της για το έγκλημα στα Τέμπη, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής επί του πορίσματος της κυβερνητικής πλειοψηφίας στην Εξεταστική Επιτροπή.

Πρώτος και καλύτερος ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ν. Ανδρουλάκης, ο οποίος ...ενοχλημένος επειδή το ΚΚΕ - πέρα από τις αδιαμφισβήτητες ευθύνες της κυβέρνησης - ανέδειξε τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων που υλοποίησαν την ευρωενωσιακή στρατηγική της «απελευθέρωσης», τόλμησε να εγκαλέσει το Κομμουνιστικό Κόμμα ότι έδωσε τάχα «διέξοδο διαφυγής» στην κυβέρνηση αναζητώντας ευθύνες «από την περίοδο του Χαρίλαου Τρικούπη»! Τα ψέματα Ανδρουλάκη είναι παροιμιώδη, αφού η πρόταση του ΚΚΕ ήταν ακριβώς αυτό που ζητούσαν και οι συγγενείς των θυμάτων, δηλαδή πλήρη διερεύνηση σε βάθος τουλάχιστον 15ετίας για να αναδειχτούν όλοι οι ένοχοι...

«Μπήκατε και βρήκατε σωσίβιο στο ΚΚΕ για να μας πείτε ότι για όλα φταίει η Ευρώπη», είπε δίχως ντροπή, βγάζοντας λάδι την Ευρωπαϊκή Ενωση που τάχα έδωσε λεφτά για «να νιώθει ασφάλεια ο ελληνικός λαός», αλλά η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υλοποίησαν τη σύμβαση για την τηλεδιοίκηση. Και τα είπε αυτά όταν είναι γνωστό ότι η ΕΕ δίνει το «πράσινο φως» να κυκλοφορούν τα τρένα χωρίς τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, επειδή αυτά ...κοστίζουν για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Επικαλούμενος το πόρισμα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που εστιάζει στην οικονομική ζημιά που προκάλεσε στην ΕΕ η μη εφαρμογή της σύμβασης 717, δήλωσε ότι «αυτό είναι το σκάνδαλο», ενώ πέραν τούτου ουδέν.

Με βάση αυτήν τη λογική, που εμφανίζει την Ευρωπαϊκή Ενωση ως εγγυητή της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, εστίασε στις ευθύνες των πρώην υπουργών Μεταφορών Κ. Καραμανλή και Χρ. Σπίρτζη, που δεν υλοποίησαν την επίμαχη σύμβαση. Φυσικά, το ΠΑΣΟΚ δεν ξέρει τίποτα για τον ...φόνο της παράδοσης των απαραίτητων έργων υποδομής στους εργολάβους και στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Φάμελλος, έστρεψε τα πυρά του στην απουσία του πρωθυπουργού από τη Βουλή, ενώ προσπάθησε να παρουσιάσει την ΕΕ ως «αγία» που δήθεν εγκαλεί την Ελλάδα για μη συμμόρφωση με τους κανόνες ασφάλειας, όταν η ίδια η πολιτική της ΕΕ έχει τη σφραγίδα της στην υποστελέχωση, στην κατάτμηση, στην «απελευθέρωση», αλλά και στη λειτουργία του σιδηρόδρομου χωρίς ουσιαστικά μέτρα ασφάλειας.

Στην πραγματικότητα, όλες οι οδηγίες της ΕΕ υποτάσσουν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας στις αντιλαϊκές προτεραιότητες της αύξησης της χωρητικότητας του δικτύου και της ταχύτητας μεταφοράς εμπορευμάτων. Ετσι, το ενδιαφέρον της ΕΕ για τα μέτρα ασφάλειας επικεντρώνεται μόνο στο διασυνδεδεμένο κεντρικό δίκτυο. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που μόνο σε ένα μικρό ποσοστό του κεντρικού δικτύου της ΕΕ (περίπου 13%) λειτουργεί το σύστημα ERTMS, δηλαδή το βασικό σύστημα ασφάλειας που προφυλάσσει από το ανθρώπινο λάθος.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επέμεινε στο αίτημα να υπάρξει συμφωνία όλων των κομμάτων να οδηγηθούν στην Τακτική Δικαιοσύνη πολιτικά πρόσωπα χωρίς τη συγκρότηση Προανακριτικής Επιτροπής.

Ρεσιτάλ υποκρισίας και αναλγησίας από την κυβέρνηση για να βγει «λάδι»

INTIME NEWS

Μνημείο κυνισμού, αναλγησίας και υποκρισίας αποτέλεσε η τοποθέτηση του εισηγητή της ΝΔ, Λάζαρου Τσαβδαρίδη, στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του πορίσματος της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα στα Τέμπη το οποίο μόνη της η ΝΔ συνέταξε και ψήφισε. Ο εκπρόσωπος της κυβερνητικής πλειοψηφίας στην ομιλία του επιχείρησε να διαστρεβλώσει πλήρως την αλήθεια για τον χαμό των 57 ψυχών.

Ο βουλευτής της ΝΔ επανέλαβε ανερυθρίαστα όλο το αφήγημα για τις «διαχρονικές παθογένειες της δημόσιας διοίκησης, ειδικά στον σιδηρόδρομο» και για τα «τεράστια ανθρώπινα λάθη», φορτώνοντας τις εγκληματικές παραλείψεις, αμέλειες και πολιτικές υπουργών και ολόκληρων κυβερνήσεων, όλη την ευθύνη για την τραγωδία, στον σταθμάρχη της Λάρισας και στους δύο νεκρούς μηχανοδηγούς. Μάλιστα ισχυρίστηκε ότι «η ΝΔ ηγήθηκε της κρίσιμης αποστολής της διαλεύκανσης» (!), «ανέλαβε σειρά πρωτοβουλιών για τη διαλεύκανση» και δεν άφησε «καμία υπόνοια για συγκάλυψη», απέναντι σε «παράλογες φήμες, θεωρίες συνωμοσίας και λαϊκά δικαστήρια με σκοπό την κομματική εκμετάλλευση».

Αυτά ενώ καθ' όλη τη διάρκεια της λειτουργίας της Εξεταστικής Επιτροπής η κυβερνητική πλειοψηφία μαζί με το προεδρείο απέκλεισαν κρίσιμους μάρτυρες, λειτουργούσαν ως «προστάτες» ορισμένων μαρτύρων, επιδίδονταν σε ανέξοδους και αποπροσανατολιστικούς καβγάδες με άλλα μέλη της Επιτροπής, την οποία στο τέλος έκλεισαν άρον άρον παρά τα αιτήματα για συνέχιση της διαδικασίας, ειδικά από τη στιγμή που διαβιβάστηκε μέρος της δικογραφίας από τη Δικαιοσύνη.

Ο εισηγητής της ΝΔ προσπάθησε να πείσει πως η κυβέρνηση έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της για τη διαλεύκανση, αναφερόμενος στη σύσταση της Επιτροπής Πραγματογνωμόνων, στη «στήριξη των οικογενειών των θυμάτων», ενώ είπε ότι «διευκόλυνε και τη Δικαιοσύνη». Ακόμα, παρουσίασε ως θετικό το γεγονός ότι «η ΝΔ συναίνεσε στη σύσταση Εξεταστικής», την οποία όμως δεν μπορούσε να αποτρέψει.

Σχετικά με το πόρισμα της πλειοψηφίας, ο βουλευτής της ΝΔ επανέλαβε τον ισχυρισμό ότι «ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης του ΟΣΕ, που είναι "ευαγγέλιο", παραβιάστηκε κατά συρροή και διαδοχικά από τον σταθμάρχη της Λάρισας και τους δύο μηχανοδηγούς». Είπε ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί αν δεν παραβιαζόταν ο Κανονισμός και πρόσθεσε το αμίμητο, ότι η συνδυαστική συμβολή αυτοματοποιημένων συστημάτων τηλεδιοίκησης δεν θα εγγυόταν ότι δεν θα συνέβαινε το δυστύχημα, καθώς τα συστήματα συμβάλλουν σημαντικά στην ασφαλέστερη λειτουργία αλλά «μόνο εφόσον υπάρχει ταυτόχρονη πιστή εφαρμογή του κανονισμού κυκλοφορίας», αλλά και πάλι «δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο».

Για να στηρίξει αυτό το επιχείρημα, άθελά του «ξεγύμνωσε» την επικίνδυνη πολιτική της ΕΕ, παραδεχόμενος ότι μόνο το 14% του ευρωπαϊκού σιδηρόδρομου έχει αυτοματοποιημένα συστήματα. Παραδέχτηκε επίσης ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν προβληματική η εκτέλεση των συμβάσεων των συστημάτων ασφαλείας, όπως η κομβική 717, στην οποία υπήρξαν «υπέρμετρες καθυστερήσεις». Οπως και ότι η διάσπαση του ΟΣΕ σε θυγατρικές δημιούργησε «τριβές και προβλήματα», που εντάθηκαν με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο. Αυτό που δεν είπε ο εισηγητής της ΝΔ είναι ότι η πολιτική διάσπασης και «απελευθέρωσης» είναι το «ευαγγέλιο» της ΕΕ, το οποίο ακολούθησαν πιστά και διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις.

Ακόμα, είπε ότι στην Επιτροπή «δεν αναδείχθηκαν πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να εμπλέκονται με το δυστύχημα» και ότι ο ΟΣΕ είναι ένας «μεγάλος ασθενής», μιλώντας για «μείωση προσωπικού από μνημονιακές πολιτικές», τις οποίες ψήφισε και εφάρμοσε και η ΝΔ! Οσο για το περιβόητο μπάζωμα του χώρου του εγκλήματος, είπε ότι «οι παρεμβάσεις στον χώρο του δυστυχήματος έγιναν με απόφαση των συλλογικών αρμόδιων επιχειρησιακών οργάνων, για να γίνει σε ασφαλή χώρο η διερεύνηση».

Τα κροκοδείλια δάκρυα για τον «Γολγοθά των συγγενών των θυμάτων», που «έχασαν τα σπλάχνα τους», και για τις ...προσευχές του εισηγητή της ΝΔ, μόνο οργή προκαλούν όταν η κυβέρνηση αποδεδειγμένα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να συγκαλυφθούν η υπόθεση και οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες όσων οδήγησαν στα Τέμπη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μακάριος Λαζαρίδης, βουλευτής της ΝΔ ο οποίος πριν λίγες μέρες είχε πει το εξωφρενικό ότι «έγινε το μπάζωμα επειδή άκουγαν φωνές επιζώντων 6 μέρες μετά», χτες αναφέρθηκε σε ...πρωτόκολλο που ακολουθήθηκε στον τόπο του εγκλήματος, για να δικαιολογήσει το μπάζωμα. Μέχρι τώρα πάντως δεν έχει παρουσιαστεί επίσημα από την κυβέρνηση ποιο είναι αυτό το πρωτόκολλο που ακολουθήθηκε, προφανώς γιατί κανένα πρωτόκολλο δεν προβλέπει αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος, και μάλιστα μερικές ώρες μετά το συμβάν.

Κυνικές ομολογίες

«

Ακόμα κι αν υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας θα μπορούσε να γίνει το δυστύχημα...». Αυτή είναι μία από τις βασικές διαπιστώσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, έναν χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη. Την ακούσαμε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, την ακούσαμε και χτες στη Βουλή, από υπουργούς όπως ο Βορίδης. Και αυτό είναι ένα ακόμα σαθρό επιχείρημα, προκειμένου να στοιχειοθετήσουν ότι φταίει ο σταθμάρχης και οι μηχανοδηγοί. Ενα ακόμα ψευτοεπιχείρημα μόνο και μόνο για να συγκαλύψουν τις αιτίες του εγκλήματος.

Μάλιστα, οι της κυβέρνησης, όπως έκανε χτες ο Βορίδης, έχουν και το θράσος να επικαλούνται τα στοιχεία που δείχνουν ότι τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας είναι εγκατεστημένα μόλις στο 13% του δικτύου στις χώρες της ΕΕ... Και αναρωτήθηκε: «Δηλαδή, τι να κάνουμε. Να σταματήσουν να γίνονται δρομολόγια με τα τρένα, επειδή δεν υπάρχουν τα συστήματα αυτά;».

Τι άλλο παρά ξεκάθαρη ομολογία ότι δεν υπάρχουν τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας για την προστασία της ζωής των επιβατών στα τρένα αποτελεί η δήλωση Βορίδη... Και προκύπτει το προφανές ερώτημα: «Γιατί πρέπει να γίνονται δρομολόγια όταν δεν υπάρχουν συστήματα ασφαλείας; Γιατί πρέπει να κινδυνεύει η ζωή των επιβατών; Γιατί επιτρέπεται να γίνονται δρομολόγια και ποιος δίνει άδεια για να γίνουν;».

Την απάντηση δίνει η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου τον Ιούνη του 2021, την οποία με θράσος επικαλείται η κυβέρνηση. Λέει λοιπόν ανάμεσα σε άλλα ανατριχιαστικά για το πώς αντιλαμβάνονται την προστασία της ανθρώπινης ζωής: «Η διάρκεια ζωής του εξοπλισμού συνεπάγεται μακρά περίοδο απόσβεσης των επενδύσεων, η οποία αποτελεί μείζον οικονομικό κριτήριο για μελλοντικές επενδύσεις»... Αυτήν την έκθεση την υπερψήφισαν οι ευρωβουλευτές και της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, αλλά και του δήθεν ...αντισυστημικού Βελόπουλου, ενώ καταψήφισε μόνο το ΚΚΕ.

Υπάρχει όμως κι άλλη μια έκθεση, αυτή του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τους σιδηροδρόμους το 2017, που αναφέρει: «Η τρέχουσα περιορισμένη ανάπτυξη του ERTMS μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην απροθυμία πολλών διαχειριστών υποδομής και σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να επενδύσουν σε εξοπλισμό ERTMS, τόσο λόγω των δαπανών που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση, όσο και του ότι για πολλούς από αυτούς δεν στοιχειοθετείται επιχειρηματική σκοπιμότητα»...

Με απλά λόγια, ασφάλεια δρομολογίων χωρίς «απόσβεση επενδύσεων» δεν νοείται για την ΕΕ και τα αστικά κόμματα. Η ασφάλεια δρομολογίων όταν έχει κόστος δεν προβλέπεται... Και άρα γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους την εγκατάσταση των απαραίτητων συστημάτων ασφαλείας.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ
Προσπαθούν να εξωραΐσουν την πολιτική της ΕΕ

Η πρόταση του ΚΚΕ για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα στα Τέμπη προκάλεσε τουλάχιστον αμηχανία στα κόμματα που κυβέρνησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια και, μαζί με τη ΝΔ, έχουν κάθε λόγο να κρύψουν τις ευθύνες τους. ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ τούς βολεύει το πόρισμα της ΝΔ που δεν διαπιστώνει πολιτικές ευθύνες για το πολύνεκρο δυστύχημα, επισήμανε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο βουλευτής του ΚΚΕ Βασίλης Μεταξάς.

Κατήγγειλε ότι τα ίδια κόμματα προσπαθούν να εξωραΐσουν την πολιτική της ΕΕ, που με τις απανωτές οδηγίες της προώθησε την «απελευθέρωση» της αγοράς των σιδηροδρόμων, τη στρατηγική κόστους - οφέλους και, μέσω των λόμπι και της Κομισιόν, λειτουργούσε ως ντίλερ συγκεκριμένων εταιρειών.

Ο Β. Μεταξάς σημείωσε ότι μόνο το 2023 στην ΕΕ έγιναν 1.339 ατυχήματα με 680 νεκρούς, ενώ 97 από τα ατυχήματα αφορούσαν μετωπικές συγκρούσεις τρένων, λόγω της έλλειψης μέτρων ασφάλειας, τα οποία κοστίζουν. Αλλωστε, και την Εισαγγελία της ΕΕ, πρόσθεσε, την ενδιαφέρει η οικονομική ζημιά από τη σύμβαση 717 και όχι οι τραγικές συνέπειες στην ασφάλεια των επιβατών.

Ο κομμουνιστής βουλευτής κατήγγειλε ακόμα το μένος που εξέφρασαν το ΠΑΣΟΚ και η «Νέα Αριστερά» εναντίον του ΚΚΕ, συκοφαντώντας το ότι παίζει το παιχνίδι της ΝΔ, όταν η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής, την οποία ψήφισε το ΚΚΕ, θα οδηγούσε, εξαιτίας της αυξημένης πλειοψηφίας που απαιτείται από τη Βουλή, σε μη συζήτηση του θέματος, ενώ αναρωτήθηκε εάν το ίδιο πιστεύουν και για τους συγγενείς των θυμάτων που επίσης ζήτησαν την εξέταση όλων των εμπλεκόμενων στην υπόθεση τα τελευταία 15 χρόνια.

ΜΑΡΙΑ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑ
Μνημείο συγκάλυψης το πόρισμα - ντροπή της ΝΔ

INTIME NEWS

Μνημείο συγκάλυψης χαρακτήρισε την εξόφθαλμη απέλπιδα προσπάθεια της κυβερνητικής πλειοψηφίας, μέσα από το πόρισμα - ντροπή που ψήφισε προκειμένου «να μπαζωθεί η αλήθεια» για το έγκλημα στα Τέμπη, η βουλευτής του ΚΚΕ και μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής, Μαρία Κομνηνάκα, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, ξεκαθάρισε όμως ότι η προσπάθεια θα πέσει στο κενό.

Η βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι είναι έκθετα επίσης τα κόμματα εκείνα που δεν είδαν στα πορίσματα πολιτικές και ποινικές ευθύνες των δικών τους κυβερνητικών θητειών, ενώ επί δεκαετίες ο λαός παίζει κορόνα - γράμματα το κεφάλι του στον σιδηρόδρομο. Ειδικά το ΠΑΣΟΚ δεν έχανε ευκαιρία να απαξιώνει την Επιτροπή, όταν υπηρέτησε κι αυτό τις ίδιες πολιτικές, ειδικά από το 2009 και μετά, με τη διάσπαση, υποβάθμιση και υποστελέχωση του σιδηρόδρομου και στη συνέχεια με την ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων τμημάτων. Οπως τόνισε η Μ. Κομνηνάκα, αυτές οι πολιτικές ευθύνες γέννησαν τις ποινικές, υπονόμευσαν την ασφάλεια και οδήγησαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα.

Αναδείχθηκε ακόμα ότι κανένα σύστημα ασφαλείας δεν ήταν σε λειτουργία, καθώς οι 4 συμβάσεις που «έτρεχαν» από το 2007 δεν φρόντισε καμία κυβέρνηση να ολοκληρωθούν. Ειδικά η ύπαρξη συστημάτων αυτόματης πέδησης και τηλεδιοίκησης θα είχε εμποδίσει το δυστύχημα, όπως είπαν όλες οι επιτροπές εμπειρογνωμόνων, παρά την επανειλημμένη προσπάθεια της πλειοψηφίας να μη φανεί αυτό.

Αναφέρθηκε επίσης στην εγκληματική μη συντήρηση δικτύου και υποδομών λόγω της υποχρηματοδότησης, στη μείωση προσωπικού και την ελλιπή εκπαίδευση και εντατικοποίηση που, μαζί με την απουσία τεχνολογικών μέσων, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα που οδήγησε στο έγκλημα. Για το οποίο μάλιστα στο πρόσφατο παρελθόν προειδοποιούσαν μικρότερης έκτασης ατυχήματα, αλλά και το δυστύχημα στο Αδενδρο, για το οποίο τότε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επικαλέστηκε το ανθρώπινο λάθος.

Στην Εξεταστική φάνηκε επίσης ο παντελώς ανεπαρκής ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για την πιστοποίηση της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Από την κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα επιμελώς αποσιωπάται ότι αναδείχθηκαν οι αντιλαϊκές προτεραιότητες της ΕΕ για αύξηση της χωρητικότητας και της ταχύτητας στα τρένα, σε βάρος της ασφάλειας, καθώς και το γεγονός ότι οι προϋποθέσεις ασφαλείας αφορούν μόνο το διασυνδεδεμένο δίκτυο.

Ομολογία ενοχής η μη κλήτευση μαρτύρων

Η Μ. Κομνηνάκα τόνισε ότι η Εξεταστική ήταν αποκαλυπτική ακόμα και για όσα δεν της επιτράπηκε να διερευνήσει, καθώς αποτελεί τη μεγαλύτερη ομολογία ενοχής το γεγονός ότι εξαιτίας του εσπευσμένου κλεισίματος των εργασιών από την πλειοψηφία, δεν εξετάστηκαν μάρτυρες σχετικά με την έκρηξη και την πυρκαγιά μετά τη σύγκρουση, αλλά και για την απαράδεκτα βιαστική αλλοίωση του χώρου, η οποία συνιστά έγκλημα από μόνη της. Κατήγγειλε ακόμα ότι δεν απαντήθηκε το αίτημα του ΚΚΕ για συνέχιση της Εξεταστικής.

Αναδείχθηκε σαφώς ότι την ευθύνη για τα τεράστια κενά σε προσωπικό και τις ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας τη φέρουν το αστικό κράτος, οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που προώθησαν την πολιτική της ΕΕ για πλήρη «απελευθέρωση», που υλοποίησαν τον τεμαχισμό του ΟΣΕ, την αποψίλωση του προσωπικού, και που προώθησαν την ιδιωτικοποίηση την ώρα που η πραγματική ασφάλεια θεωρείται μη επιλέξιμο κόστος.

Κλείνοντας η Μ. Κομνηνάκα ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ δεν θα αφήσει να παραγραφεί η ευθύνη στη συνείδηση του λαού και ότι θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι του ώστε να μη μείνουν ατιμώρητοι οι ένοχοι, να μην υπάρξουν νέα Τέμπη και να καταδικαστεί ο πραγματικός ένοχος, τα κέρδη του κεφαλαίου, που στηρίζουν το κράτος, η κυβέρνηση και η ΕΕ, θυσιάζοντας τις ζωές του λαού.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Το ΚΚΕ θα συνεχίσει να αναδεικνύει τις αιτίες και τους υπεύθυνους

Την προσπάθεια συγκάλυψης των αιτιών και ευθυνών από την κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και από τα κόμματα ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και Νέα Αριστερά, κατήγγειλε στην ομιλία του σχετικά με το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τα Τέμπη ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος.

Κατήγγειλε την κυβερνητική πλειοψηφία, που πόνταρε εξαρχής στο ανθρώπινο λάθος, με ένα προεδρείο στην Εξεταστική Επιτροπή το οποίο υποδαύλιζε την ένταση αλλά και επιλεκτικά αξιοποιούσε τους μάρτυρες για να συγκαλύψει τις εγκληματικές ευθύνες, όπως έγινε με τις Επιτροπές Εμπειρογνωμόνων, που κάλεσε μόνο τη μία από τις τρεις που υπήρχαν, αφήνοντας απέξω εκείνες του δικαστηρίου και των οικογενειών των θυμάτων.

Σημείωσε ότι εξαιτίας της άρον - άρον ολοκλήρωσης των εργασιών, η Επιτροπή δεν εξέτασε τα θέματα της έκρηξης και του μπαζώματος του χώρου του δυστυχήματος. Παρ' όλα αυτά, συνέχισε, από τις εργασίες αναδείχθηκαν σοβαρά στοιχεία και φωτίστηκαν αιτίες και υπεύθυνοι για μια σειρά σοβαρά προβλήματα που υπήρχαν στον σιδηρόδρομο, όπως η μη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, το αποδεκατισμένο προσωπικό και η εντατικοποίηση της δουλειάς, η με σοβαρές εκπτώσεις εκπαίδευση του προσωπικού και οι ανύπαρκτοι έλεγχοι στις μεταφορές των εμπορικών αμαξοστοιχιών.

Κατήγγειλε ακόμα ως αιτία τη διάσπαση του ενιαίου ΟΣΕ σε ανταγωνιστικές εταιρείες, που δεν συμπλήρωναν η μία την άλλη, κατάσταση που επιδεινώθηκε με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της ΕΕ για «απελευθέρωση» της αγοράς σιδηροδρόμων με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας και της ταχύτητας των τρένων, για να μειωθεί το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και να διασφαλιστεί τελικά η καπιταλιστική κερδοφορία.

Ο Ν. Καραθανασόπουλος επεσήμανε ακόμα ότι χάρη στην Εξεταστική Επιτροπή το ΚΚΕ κατέληξε πως υπάρχουν και ποινικές ευθύνες για δύο κακουργήματα, για παράβαση καθήκοντος και συγκάλυψη του χώρου, ενώ ευθύνες έχουν και όλοι οι υπουργοί Μεταφορών της τελευταίας 15ετίας.

Κατήγγειλε ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά που προσπαθούν να ξεπλύνουν τις δικές τους ευθύνες, αλλά και τις ευθύνες της ΕΕ, όπου κυκλοφορούν τρένα χωρίς να πληρούν τις προδιαγραφές ούτε για την πυρασφάλεια. Κατήγγειλε τα κόμματα αυτά που κάνουν ότι δεν βλέπουν στοιχεία που εμπεριέχονται στην έκθεση Γεραπετρίτη για μη λειτουργικό σύστημα ασφάλειας από το 2018, για ανταγωνισμούς μεταξύ εργολάβων και εταιρειών, για τη μετατροπή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε προνομιακό πεδίο ώστε να ασκούν δικαιοδοσία ευρωπαϊκοί μηχανισμοί που σχετίζονταν με προμήθειες, κ.λπ.

Συμπλήρωσε ότι επιχειρούν να ξεπλύνουν τις ευθύνες των κυβερνήσεών τους, των υπουργών Ρέππα, Χρυσοχοΐδη κ.ά., και παρότι επί των ημερών τους η σύμβαση 717 είχε αντιφατικά στοιχεία και ήταν προβληματική, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με υπουργό τον Σπίρτζη επιχείρησε να την υλοποιήσει.

Κατήγγειλε ακόμα την υποκρισία και τα κροκοδείλια δάκρυα όλων των κομμάτων που τώρα μιλάνε για ευθύνες υπουργών, αλλά όλοι μαζί καταψήφισαν την πρόταση του ΚΚΕ για κατάργηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών στη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.

Καταλήγοντας τόνισε πως το ΚΚΕ θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να φωτιστούν οι πραγματικές αιτίες, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να μην υπάρξουν άλλα Τέμπη, και πως καταλύτης ώστε να μην έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες συγκάλυψης θα είναι ο λαϊκός παράγοντας, όπως φάνηκε και στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις που έγιναν στις 28 Φλεβάρη, στη συμπλήρωση ενός χρόνου από το τραγικό δυστύχημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ