Κυριακή 14 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΝΔ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Στις ίδιες ράγες για νέες αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις

Επίκαιρο και σήμερα το αίτημα που διατράνωσαν οι μαθητές στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις τους το 1999, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ
Επίκαιρο και σήμερα το αίτημα που διατράνωσαν οι μαθητές στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις τους το 1999, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ
Με μέτρα που δεν παρεκκλίνουν από την πορεία της πλήρους υποταγής της εκπαίδευσης στις ανάγκες του κεφαλαίου, η νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει και στον τομέα της Παιδείας να συνεχίσει και να προωθήσει παραπέρα τις αναπροσαρμογές στο δρόμο που έχει χαραχτεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Βεβαίως είναι αναμενόμενη μια προσπάθεια κατευνασμού και εκτόνωσης της λαϊκής αγανάκτησης την οποία συσσώρευσαν τα τεράστια προβλήματα της Παιδείας. Ωστόσο η διά βίου κατάρτιση σε βάρος της ολόπλευρης μόρφωσης, η λειτουργία της εκπαίδευσης με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, η πολυκατηγοριοποίηση και η πρόσδεση του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες της αγοράς, είναι οι κεντρικοί άξονες στους οποίους θα κινηθεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Η νέα υπουργός Παιδείας, κ. Μαριέττα Γιαννάκου - Κουτσίκου έχει ήδη δηλώσει πως προχωρά στην υλοποίηση του προγράμματος της ΝΔ όπως αυτό είχε παρουσιαστεί πριν ένα χρόνο. Μέσα σε αυτό, η ΝΔ βλέπει την υποχρεωτική εκπαίδευση ως «βασικό πυρήνα της διά βίου εκπαίδευσης» και έχει δεσμευτεί για επέκτασή της στα 12 χρόνια. Πρόκειται στην ουσία για παραχάραξη του αιτήματος για ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο βασικής εκπαίδευσης που επιστρατεύεται για να κρύψει μια κοινωνικά διαχωρισμένη και βαθιά ανισότιμη δωδεκάχρονη εκπαίδευση, η οποία απλόχερα θα χαρίζει τον τίτλο της στις διάφορες παραλλαγές ψευτοκατάρτισης, στην αμάθεια και στην αμορφωσιά. Η ΝΔ έχει εξαγγείλει κατάργηση των ΤΕΕ και αντικατάστασή τους από Επαγγελματικά Λύκεια διατηρώντας ένα διπλό δίκτυο στο οποίο συνυπάρχουν το λύκειο που προορίζεται για όσους επιθυμούν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση και η τεχνική εκπαίδευση που οδηγεί σε μια πρόωρη επαγγελματική επιλογή τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων. Επίσης έχει εξαγγείλει την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων της Β΄ Λυκείου και τη μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ΄ τάξη, θέμα που αναδείχτηκε σε προμετωπίδα της προεκλογικής προπαγάνδας στην Παιδεία. Ωστόσο έχει ήδη διευκρινίσει ότι ο τρόπος και το σύστημα προσδιορισμού των μονάδων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διατηρούνται ως έχουν και μιλά για καθιέρωση γραπτών ανακεφαλαιωτικών εξετάσεων δύο φορές το χρόνο από την πέμπτη Δημοτικού μέχρι τη Γ΄ τάξη του γυμνασίου. Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς, ανάμεσα σε άλλα η ΝΔ υπόσχεται ότι σε αντίθεση με ό,τι έχει συμβεί έως σήμερα, θα προχωρήσει η καταδικασμένη ήδη από τους εκπαιδευτικούς αξιολόγηση - χειραγώγηση του εκπαιδευτικού, η οποία θα συνδέεται με την υπηρεσιακή εξέλιξη.

Μεγαλύτερη στροφή στην κατάρτιση

Δεσμευμένη από τις επιταγές της ΕΕ (συνθήκες της Μπολόνια και της Λισαβόνας για προσαρμογή της εκπαίδευσης στην αγορά) τις οποίες έχει προσυπογράψει μαζί με το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ δίνει ιδιαίτερο βάρος στο ζήτημα της κατάρτισης σε βάρος της ολοκληρωμένης μόρφωσης για όλους, στο όνομα της προσαρμογής στις ανάγκες της αγοράς. Η ΝΔ εισηγείται: την «αποσαφήνιση του ρόλου της άτυπης κατάρτισης» (σ.σ. εννοώντας τις δεξιότητες, που κάθε άλλο από μόρφωση είναι, που αποκτιούνται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος), το συντονισμό των πολιτικών της τυπικής και άτυπης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τη δημιουργία συστήματος πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων, πράγμα που απαξιώνει τις σπουδές και τους πτυχιούχους μετατρέποντάς τους σε προϊόν προς κατανάλωση από την αγορά με βάση τους βάρβαρους νόμους της. Ως στοιχείο αποκατάστασης της φυσιογνωμίας των ΙΕΚ ως ιδρυμάτων κατάρτισης, μάλιστα εμφανίζεται το να προέρχονται οι εκπαιδευτές από την αγορά εργασίας και να είναι καταξιωμένα στελέχη της.

«Οδοστρωτήρας» στην ανώτατη εκπαίδευση

Κύκλοι σπουδών, ιδιωτικά ΑΕΙ, αξιολόγηση και τελικά μεγαλύτερη υπαγωγή της ανώτατης εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς είναι τα μέτρα που έχει υποσχεθεί η ΝΔ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενδεικτική της νεοφιλελεύθερης λογικής που διαπνέει το πρόγραμμα της ΝΔ, είναι η φράση που συνοδεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, για «την άρση της μονοπωλιακής λειτουργίας της Ανώτατης Εκπαίδευσης και την ανάπτυξη ενός υγιούς ανταγωνισμού, που θα οδηγήσει και το δημόσιο πανεπιστήμιο σε περαιτέρω αναβάθμιση των σπουδών του».

Στο ίδιο πνεύμα, η ΝΔ προβλέπει ότι οι πρυτανικές αρχές συντάσσουν βάσει των κατευθύνσεων του στρατηγικού σχεδιασμού, τετραετές επιχειρησιακό πρόγραμμα που καταλήγει σε υπογραφή δεσμευτικής και για τα δύο μέρη συμφωνίας, την οποία αν δεν υλοποιήσουν τα ΑΕΙ απειλούνται με την ποινή της διακοπής χρηματοδοτήσεων. Και επειδή «η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και των οικονομικών πόρων γίνεται ακόμα δυσκολότερη», σύμφωνα με το πρόγραμμα της ΝΔ, προβλέπονται θέσεις διευθυντικών στελεχών με ειδικά προσόντα για την καλύτερη λειτουργία των ΑΕΙ. Από τις προτάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεχωρίζει εκείνη για τη διάρθρωση των σπουδών σε δύο περιόδους, με την πρώτη να διαρκεί τέσσερα εξάμηνα και περιλαμβάνει τις βασικές γνώσεις της αντίστοιχης επιστήμης, ενώ προϋπόθεση για την παρακολούθηση μαθημάτων της δεύτερης περιόδου αποτελεί η επιτυχής εξέταση στα μαθήματα της πρώτης.

Παράλληλα, προβλέπεται στον οργανισμό κάθε ιδρύματος μία ή περισσότερες θέσεις διευθυντικών στελεχών με ειδικά προσόντα για την καλύτερη λειτουργία των ΑΕΙ, «δοθέντος ότι η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και των οικονομικών πόρων γίνεται ολοένα και δυσκολότερη».

Ειδικότερα για τα ΤΕΙ, σημειώνεται ότι με το νόμο της ανωτατοποίησης η κυβέρνηση «μετονόμασε τα ΤΕΙ από τριτοβάθμια σε ανώτατα» χωρίς να δώσει τα απαραίτητα χαρακτηριστικά. Το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει ότι τα δικαιώματα οργάνωσης μεταπτυχιακών και βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας θα αποκτηθούν μετά από αξιολόγηση και εφόσον έχουν φθάσει τα πανεπιστημιακά standards.

Ο αγώνας δε σταματά

Οι παραπάνω δηλωμένες προθέσεις της ΝΔ για την Παιδεία προδιαγράφουν μια ένταση της προσπάθειας να προσαρμοστεί η εκπαίδευση στους στόχους για αύξηση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων, για ακόμα λιγότερα δικαιώματα στους εργαζόμενους με οδηγό την πολιτική των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην οποία τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ έχουν στραμμένο το βλέμμα. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε πως το ζήτημα της περιβόητης «πιστοποίησης σπουδών» από τους επιχειρηματίες, προκειμένου να βρίσκουν δουλιά οι νέοι, είναι και εξαγγελία του προγράμματος της ΝΔ, και δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά αφού είναι κατεύθυνση της ΕΕ.

Τα λαϊκά στρώματα, οι νέοι από την πλευρά τους, που έχουν ήδη βιώσει τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής που είναι η αμορφωσιά και η εργασιακή περιπλάνηση για τους πολλούς, δεν μπορεί να παραχωρήσουν δικαιώματα που με αγώνες έχουν κατακτηθεί. Ούτε να κάνουν πίσω από τον αγώνα για αναπροσανατολισμό του σκοπού της εκπαίδευσης ώστε, από μηχανισμός αναπαραγωγής άβουλων, πειθήνιων και περιπλανώμενων στην ανεργία «Ευρωπαίων πολιτών», να επικεντρωθεί στη διαμόρφωση ανθρώπων με κοινωνική οντότητα, που όχι μόνο θα μπορούν να κατανοούν την πραγματικότητα, αλλά θα διαθέτουν και τον ψυχικό δυναμισμό για να την αλλάξουν.

Σ' αυτή τη βάση οι ταξικές αγωνιστικές δυνάμεις στο χώρο της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες με πρωτοπόρους τους κομμουνιστές πρέπει να συνεχίσουν την πάλη για τη διεκδίκηση Παιδείας που θα υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα. Γι' αυτό συνεχίζουν την πάλη για ένα σχολείο διαφορετικό στη δομή, στο περιεχόμενο και στη λειτουργία του. Αντί για ξεχωριστές βαθμίδες και τύπους σχολείου, που αναπαράγουν κοινωνικές ανισότητες και περιορισμούς, παλεύουν για ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό σχολείο, για την εξασφάλιση ίσων δυνατοτήτων στην εκπαίδευση, μέσα από την παροχή σε όλους σε όμοιες συνθήκες ουσιαστικής γενικής μόρφωσης. Μετά την ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευσης, ενιαίο σύστημα δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και ενιαία ανώτατη εκπαίδευση που θα βγάζει πραγματικά ολοκληρωμένους επιστήμονες που θα προσφέρουν στην κοινωνία.


Μ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ