Πέμπτη 17 Δεκέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κοινωνικός ρεαλισμός και λαϊκή σοφία

Από την παράσταση «Τα μαγικά μαξιλάρια»
Από την παράσταση «Τα μαγικά μαξιλάρια»
(Του συνεργάτη μας ΘΑΝΑΣΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ)

ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ

«Τα μαγικά μαξιλάρια

(Ενας Δάσκαλος, ένας σπόρος, μια ελπίδα)»

από το Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου

στο Θέατρο «REX»

Οταν ο Δραματουργός είναι Λογοτέχνης, και μάλιστα αξιώσεων, όταν έχει συνειδητοποιήσει και αφομοιώσει την κοινωνική πραγματικότητα, όταν χρησιμοποιεί τη δημιουργική φαντασία του, τότε και μόνο τότε είναι δυνατό να δώσει διαχρονικά θεατρικά έργα, με κοινωνικές αξίες στα παιδιά. Βέβαια, για την καλή παράσταση του όποιου μεγαλόπνοου έργου, απαιτείται η συγκυρία: να βρεθεί ο κατάλληλος σκηνοθέτης, οι κατάλληλοι συνεργάτες του/συντελεστές της παράστασης, οι ικανοί ηθοποιοί. Η συγκεκριμένη παράσταση του έργου «Τα μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά διαθέτει όλα τα παραπάνω στοιχεία, που συγκροτούν μια ευτυχή συγκυρία.

Να σταθούμε για λίγο στην υπόθεση του έργου, και ιδιαίτερα στους χαρακτήρες των ηρώων: Ο άρχοντας της Ουρανούπολης, Αρπατίλαος ο Πρώτος, άρπαγας των δικαιωμάτων και συμφερόντων του λαού, είναι προσωποποιημένη κάθε είδους αυταρχική εξουσία, η οποία φασιστικά, χωρίς αιδώ, περιορισμούς και αναστολές, αφαιρεί δικαιώματα από τους υπηκόους της. Ο Σαυρίλιος Βρισελιέ είναι ο Αρχιμάγος του παλατιού, ο οποίος με σατανικά και καταχθόνια σχέδια απεργάζεται την εφαρμογή των αποφάσεων του αφεντικού του. Ο Τύλιος Ξεφτύλιος είναι ο χαμερπής και δουλικός αυλοκόλακας/υπασπιστής του Αρπατίλαου, ο οποίος όπως γράφει ο Τριβιζάς: «Εχει σπουδάσει Εφαρμοσμένη Κολακευτική στο Πανεπιστήμιο της Γλειψίας». Ο Βουλίμιος Βλήμας είναι ο επικεφαλής της Ανακτορικής Φρουράς, ένας ρομποτοειδής ανθρωπάκος, υπηρέτης της εξουσίας, ο οποίος έχει πλήρη σύγχυση για την εκτέλεση των αντιδημοκρατικών και αυταρχικών διαταγών του δικτάτορα. Στην υπηρεσία του ανήκουν, μεταξύ των άλλων ανθρωποειδών, που συναντάμε και σήμερα και πάντοτε στα πλαίσια λειτουργίας της αστικής εξουσίας - και ακόμη πιο εμφαντικά στη Δικτατορία - οι Χνούτος και Κνούτος, «Μέλη του Εκτελεστικού Αποσπάσματος Λουλουδιών». Σημαντικό ρόλο στην παράσταση, με εκπαιδευτικές και κοινωνικές προεκτάσεις, ο δραματουργός δίνει στο ρόλο του Δασκάλου, του Αντώνη. Τον παρουσιάζει ως πρότυπο δημοκράτη και φωτισμένου παιδαγωγού, ο οποίος καθοδηγεί τους μαθητές του, ως οφείλει κάθε εκπαιδευτικός, στον αγώνα για την ελευθερία και τη δημοκρατία, κόντρα σε κάθε είδους φασιστική εξουσία.

Από την παράσταση «Η απίστευτη και αληθινή ιστορία»
Από την παράσταση «Η απίστευτη και αληθινή ιστορία»
Μια παράσταση, όπου - αν και κατακλύζεται από παραμυθιακά στοιχεία - γίνονται εμφανή τα κοινωνικά μηνύματα του αγώνα για τη Δημοκρατία, που τόσο έχουν ανάγκη όλα τα παιδιά για να δομήσουν μια δημοκρατική και αγωνιστική συνείδηση, στη μελλοντική τους πορεία στη ζωή ως πολίτες και ως Ανθρωποι.

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας δίνει τον καλύτερο εαυτό του, προσφέροντάς μας ένα θαυμάσιο αποτέλεσμα, στο σύνολο της παράστασης, όπου αποδίδονται όλα τα στοιχεία σάτιρας, ειρωνείας και εξευτελισμού της φασιστικής αστυνομίας και δικτατορίας. Η συγκίνηση, η ένταση - κατά σημεία (με τις ρεαλιστικές επιδρομές, την άσκηση βίας και τρομοκρατίας των αστυνομικών), οι χιουμοριστικές καταστάσεις, τα απρόοπτα και τα υπέροχα ευρήματά του (σε αρμονία με τα τόσα ευρήματα στην εξέλιξη του έργου από μέρους του Δραματουργού), συνθέτουν μια υποδειγματική παράσταση. Η σκηνογράφος Εύα Νάθαινα, υπεύθυνη και για τα καταπληκτικά κοστούμια (πρωτότυπος και εντυπωσιακός ο ιπποπόταμος), εμπνεύστηκε τη δημιουργία των σκηνικών της παράστασης από έργα διάσημων ζωγράφων, όπως: Βίνσεντ Βαν Γκογκ, Μάουριτς Κορνέλις Εσερ, Πάμπλο Πικάσο, Ρενέ Μαγκρίτ και Τζάκσον Πόλλοκ. Αρκετά αντίγραφα των έργων τους εμφανίζονται επί σκηνής, αλλά και στο φουαγιέ, προσφέροντας αισθητική απόλαυση και αγωγή στα παιδιά/θεατές. Εξίσου αξιόλογη ήταν η δουλειά των άλλων συντελεστών: Χαρ. Γωγιού (μουσική σύνθεση, με ζωντανά τραγούδια, με στοιχεία όπερας κ.ά.), Κυρ. Κοσμίδη (χορογραφία), Σάκη Μπιρμπίλη (φωτισμοί) κλπ.

Ολοι οι ηθοποιοί απέδωσαν με θαυμαστό τρόπο τους ρόλους τους: Γιάννης Ράμος (Αρπατίλαος) (συμπαθής φυσιογνωμία, αν και θα 'πρεπε με βάση το ρόλο να είναι λίαν αντιπαθής, κάτι που δεν αναδεικνύεται ούτε και με την υποκριτική του), Σοφ. Κωστούλας (Τύλιος Ξεφτύλιος), Κίμων Φιορέτος (Σαυρίλιος Βρισελιέ), Βαγγ. Ρωμνιός (Βουλίμιος Βλήμας), Μάριος Μεττής (Χνούτος), Γ. Οικονόμου (Κνούτος), Αλ. Παρίσης (Δάσκαλος), Δανάη Κατσαμένη (Μυρτώ), Γ. Τσιουρής (Θάνος), Κ. Παπαβασιλείου (Στρατής), Λίζα Ψαλτάκου - Δανάη Γαραντζιώτου - Κ. Χρυσαφίδης (παιδιά/μαθητές), Αλ. Βαμβούκος (τροφός ιπποπόταμου), αλλά και οι υπόλοιποι ρόλοι: φρουροί, αδαμαντoρύχοι, εφημεριδοπώλες, καναρινοπώλης, σύγχρονες παρουσίες, ιπποπόταμος, βασιλικό προσωπικό, Ουρανοπολίτες, τους οποίους αποδίδουν εκ περιτροπής όλα, σχεδόν, τα μέλη του θιάσου.

Συγχαίρω τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννη Χουβαρδά, για τη συγκατάθεσή του ν' ανεβεί ένα τόσο αξιόλογο θεατρικό έργο για παιδιά.

Μαζί με το Πρόγραμμα της παράστασης δίνεται στα παιδιά και το έντυπο «Ας παίξουμε!», με διάφορες δραστηριότητες εμπέδωσης του περιεχομένου και της θεματολογίας του έργου.

ΙΛΙΑΝΑ ΠΑΖΑΡΖΗ (θεατρική απόδοση)

«Η απίστευτη και αληθινή ιστορία της χαμένης

βαλίτσας και η μαγική της περιπέτεια»

από το Θίασο «ΩΚΥΠΟΥΣ»

στη Σκηνή BlackBox του Θεάτρου «ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ»

Ο πολυπολιτισμικός Θίασος Ωκύπους (σημαίνει γοργοπόδαρος) (ο οποίος ιδρύθηκε το 2006, από τη σκηνογράφο-θεατρολόγο Αθηνά Στούρνα) μετακόμισε από το πανέμορφο Ναύπλιο στο «κλεινόν άστυ» και δοκιμάζει τις δυνάμεις του μπροστά στο αθηναϊκό κοινό. Εξαρχής δηλώνω ότι πρόκειται για μια αξιόλογη και αξιοπρόσεχτη θεατρική παράσταση για παιδιά. Κυρίαρχος είναι ο αφηγηματικός λόγος, έτσι που να συντίθεται η αφήγηση μύθων και θρύλων από τη Λατινική Αμερική: «Ο μύθος του μάτε» (Ουρουγουάη), «Μύθος του άνθους σέιμπο» (Αργεντινή), «Μύθος του Τράουκο» (Χιλή), με μια κάποια δραματοποιημένη απεικόνισή τους επί σκηνής. Ολα στην παράσταση διαθέτουν καλλιτεχνική ευαισθησία, το τριμελές σχήμα των ηθοποιών μεταδίδει αισθητική απόλαυση και ηρεμία στο κοινό, και με την υποκριτική ικανότητά τους μας μεταφέρουν στον ιστορικό και δραματικό χώρο και χρόνο, ώστε να επικοινωνήσουμε με την κουλτούρα και τις παραδόσεις άλλων λαών. Ετσι, αναπόφευκτα συνειδητοποιούμε ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι, έχουν τις ίδιες ανάγκες, τα ίδια προβλήματα και γι' αυτό απαιτείται η συναδέλφωση και συνεργασία των λαών και η παγκόσμια ειρήνη.

Τη θεατρική απόδοση όλων των μύθων και θρύλων έκανε με θαυμάσιο τρόπο η ηθοποιός Ιλιάνα Παζαρζή, η οποία παρουσιάζει στην παράσταση και τα αφηγηματικά μέρη του έργου, υποκρινόμενη και ορισμένους «ρόλους». Τη δραματουργική επεξεργασία έκανε η Δραματουργός - Θεατρολόγος Δέσποινα Νικηφοράκη, τα ενδιαφέροντα και πρωτότυπα σκηνικά-κοστούμια η Αθηνά Στούρνα, το σχεδιασμό φωτισμών ο Καθηγητής - Φωτιστής Αγγελος Γουναράς, την ευθύνη της μουσικής διδασκαλίας έχει ο Συνθέτης Αλκης Κόλλιας (γεμάτα λυρισμό τα λατινοαμερικάνικα τραγούδια της παράστασης και αισθησιακή η φωνή, ιδιαίτερα της Μαριάνας Κούτουλα-Βρσάλοβιτς) και τους υπόλοιπους «ρόλους» αποδίδουν ικανοποιητικά, με αρκετά λιτό τρόπο, ο Μεξικανός Ηθοποιός - Δημοσιογράφος - Φωτορεπόρτερ Λούης Γκόμεζμπεκ και η Αργεντινή Ηθοποιός - Χορεύτρια Μαριάνα Κούτουλα-Βρσάλοβιτς.

Η παράσταση έχει παιχτεί και με ισπανική γλώσσα. Δυο-τρεις ισπανικοί διάλογοι ακούγονται και στην παρούσα παράσταση, δίνοντας ένα ιδιαίτερο εξωτικό χρώμα και κλίμα στο ελληνόφωνο κοινό.

2η ΧΡΟΝΙΑ:

Συνεχίζει να παίζεται και φέτος στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο «Το τρένο στο Ρουφ», η παράσταση του θεατρικού έργου του Ευγένιου Τριβιζά, «Ο έβδομος σταθμός. Το μυστικό του πειρατή Μπελαφούσκ», το οποίο σκηνοθέτησε με επιτυχία, στον περιορισμένο χώρο ενός βαγονιού, η ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτις Τατιάνα Λύγαρη. Υπέροχη παράσταση με ένα μοναδικό περιπετειώδες (αστυνομικό θρίλερ) κείμενο και ένα πρωτότυπο θέμα, με τη δομή των ανατολίτικων παραμυθιών «Χίλιες και μια Νύχτες»: όπου σε μια χώρα έχουν καταργηθεί όλα τα αντιπαραγωγικά επαγγέλματα (μπαλέτα, όπερες, τσίρκα) και οι τενόροι μετεκπαιδεύονται σε τορναδόρους, οι σοπράνο σε σειρήνες περιπολικών, οι ζογκλέρ σε συντηρητές τρακτέρ κ.ο.κ. Μόνο τρεις θα γλιτώσουν (ένας ντράμερ, μία μπαλαρίνα και ένας κλόουν), οι οποίοι θα επιβιβαστούν σ' ένα τρένο, στο τελευταίο δρομολόγιο πριν να κλείσουν οριστικά τα σύνορα της χώρας. Θα τους βρουν, όμως, και η θανατική ποινή τους θ' αναβάλλεται συνεχώς (σ' εφτά σταθμούς), ώσπου... περιπέτειες, ανατροπές, απρόοπτα, εκπλήξεις, απίθανα κ.ά. ανομολόγητα (για να μην προδώσω τη συνέχεια και χαθεί το σασπένς) περιστατικά, θα κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών/συνταξιδιωτών στο τρένο «Φτερωτή Σαΐτα»...

Συνεργάτης σκηνοθέτης είναι η Αλκυώνη Βαλσάρη, τα υπέροχα σκηνικά κοστούμια εμπνεύστηκε η Ντόρα Λελούδα, υπεύθυνος για τη μουσική ο Σταύρος Γασπαράτος, και για τις χορογραφίες η Ζωή Χατζηαντωνίου. Τους ρόλους αποδίδουν θαυμάσια οι: Ανδρέας Μαριανός, Σωτ. Ταχτσόγλου, Χρ. Καγιάς, Αννέτα Κορτσαρίδου, Μαν. Σορμαΐνης, Κωστής Κορωναίος, Ηρακλής Κωστάκης, Τζούλι Τσόλκα, Γιάννης Διαμαντής.

Και στην τηλεόραση «902»

Ξεκίνησε χτες,στην τηλεόραση του «902» η νέα εκπομπή «Θέατρο για παιδιά» που προβάλλεται κάθε Τετάρτη στις 19.30 και επιμελείται και παρουσιάζει ο κριτικός παιδικού θεάτρου Θανάσης Καραγιάννης. Η επόμενη εκπομπή στις 23/12 φιλοξενεί το θίασο «ΜΑΓΙΚΕΣ ΣΒΟΥΡΕΣ» του Δημήτρη Αδάμη και την παράστασή του «Ο Αυγερινός και η Πούλια», που παρουσιάζεται κάθε Κυριακή στο θέατρο «Αθηνών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ