Πέμπτη 18 Φλεβάρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΜΕΑΣ
Αμα δεν σε θέλει

...Κι όπως διατείνεται το διαφημιστικό σλόγκαν της ταινίας, τελικά τρία πράγματα δεν μπορούν να κρυφτούν σε αυτήν τη ζωή: Ο έρωτας, ο βήχας και οι εξωφρενικές κωμωδίες.

Παίζουν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Κλέων Γρηγοριάδης, Πηνελόπη Αναστασοπούλου.

ΑΝΤΑΜ ΕΛΙΟΤ
Μαίρη και Μαξ

Χαριτωμένη και τρυφερή αυστραλέζικη ταινία claymation (κατασκευές από πλαστελίνη). Πρόκειται για την ιστορία της πολύχρονης - δι' αλληλογραφίας - φιλίας της οκτάχρονης Αυστραλής Μαίρης που ζει με την αλκοολική μητέρα της και έναν πατέρα που την παραμελεί και του 44χρονου Νεοϋορκέζου, Μαξ Χόροβιτς.

Ανθρωποι που πνίγουν τη μοναξιά και τα όνειρά τους στο φαγητό. Οι ανταλλασσόμενες συνταγές και σοκολάτες είναι ο απτός συνδετικός, μεταξύ τους, κρίκος. Ο Μαξ, αυθεντικό παράγωγο της μητρόπολης του δυτικού πολιτισμού, ο οποίος καίτοι δε ζει την ζωή παρά μόνο σαν τηλεοπτικός θεατής της, διαθέτει προσωπικό ψυχαναλυτή, υποφέρει από κρίσεις πανικού λόγω συνδρόμου Asperger's και γεμίζει απρόθυμα τις άδειες του ώρες με τις βδομαδιαίες συναντήσεις των Ανώνυμων Φαγάδων. Η Μαίρη στην άλλη άκρη του κόσμου, μεγαλώνει ανάμεσα σε επιθυμίες, ονειροπολήσεις και μια δύσκολη πραγματικότητα.

ΤΟΜ ΦΟΡΝΤ
Ενας άνδρας μόνος

Μια ιστορία αγάπης που διακόπηκε απότομα, που υπερβαίνει τα όρια του φύλου και πραγματεύεται την απώλεια και τη μοναξιά.

Λος Αντζελες 1962. Στη σκιά της πυραυλικής κρίσης στην Κούβα, λόγω της εκεί εγκατάστασης σοβιετικών πυραύλων, ο 52χρονος Βρετανός Τζορτζ Φάλκονερ, καθηγητής κολεγίου, πληροφορείται το θάνατο του συντρόφου του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Η ταινία αφηγείται μια μέρα από την ζωή του Τζορτζ, ο οποίος αγκαλιάζει τη σκέψη της αυτοκτονίας και αναρωτιέται για το νόημα της ζωής μετά την απώλεια του Τζιμ, του, επί σειρά ετών, έντιμου συντρόφου του. Με την πάροδο των ωρών, η άθλια συναισθηματικά διάθεση του Τζορτζ μεταβάλλεται καθώς και ο ίδιος αρχίζει να βλέπει τα πράγματα υπό διαφορετικό πρίσμα και να ζει όμορφες στιγμές. Στην αλλαγή αυτή συμβάλλουν ανθρώπινα όντα που του στέκονται και που, με τη σειρά τους, παραπαίουν στους διαδρόμους της δικής τους αβεβαιότητας. Η περίπλοκα γοητευτική Τσάρλι, η καλύτερη φίλη του Τζορτζ, ο μαθητής του Κένι που τον σώζει συναισθηματικά και κυριολεκτικά, ένας νεαρός που προσπαθεί να συμφιλιωθεί με την πραγματική του φύση και που στο πρόσωπο του Τζορτζ βλέπει την αδελφή ψυχή, ο ζιγκολό Κάρλος, η γειτόνισσα κυρία Στρανκ... Πρόκειται για την πρώτη σκηνοθετική δουλειά του σχεδιαστή μόδας Τομ Φορντ και για μια ιδιαίτερη στιγμή της υποκριτικής ευαισθησίας και του πραγματικού ταλέντου του άξιου ηθοποιού Κόλιν Φερθ.

Παίζουν: Κόλιν Φερθ, Τζουλιάν Μουρ, Μάθιου Γκουντ, Νίκολας Χουλτ.

ΚΡΙΣ ΚΟΛΟΜΠΟΥΣ
Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι: Η κλοπή της Αστραπής

Για τα παιδιά όλου του κόσμου οι δώδεκα θεοί της ελληνικής μυθολογίας θα νοούνται πλέον εγκατεστημένοι στον 600ό όροφο του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης, οι Σάτυροι και η Περσεφόνη θα είναι έγχρωμοι - κι εκεί ποσοστώσεις και πολιτικά ορθό; - κένταυροι, τέρατα, λερναίες ύδρες, μινώταυροι, μέδουσες με γυαλιά ηλίου, φίδια, κέρβεροι, μπουνιές, κλοτσιές, σαϊτιές, κεραυνοί, λωτοί, αρχαίες δραχμούλες, τα σανδάλια του Ερμή - αθλητικά Converse με φτερά στις φτέρνες - μπάτμαν... όλοι κι όλα στο κόλπο, στη μεταπράτηση, στο χωνευτήρι του κέρδους.

Κλισέ, κρυάδες, αμερικανιές και φτηνό χιούμορ μαζικής κατανάλωσης, κάτι που ορισμένοι - λόγω της σωρευτικής λειτουργίας των overdose του είδους στον οργανισμό - έμαθαν να εκτιμούν ως πνευματώδες ... Το πρώτο βιβλίο η «Κλοπή της Αστραπής» εγκαινιάζει, κατά τα φαινόμενα, τη μεταφορά στον κινηματογράφο της πεντάτομης παιδικής σειράς περιπέτειας και φαντασίας με το γενικό τίτλο «Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι», του συγγραφέα Ρικ Ριόρνταν. Ο σκηνοθέτης του Χάρι Πότερ, Κρις Κολόμπους, εκλήθη να διεκπεραιώσει το πόνημα. Ο Πέρσι Τζάκσον, ημίθεος, γιος του Ποσειδώνα, κατηγορείται για την κλοπή του κεραυνού από τον πανίσχυρο Δία. Με τη βοήθεια φίλων ημιθέων, καταφέρνει στο τέλος να βρει και να παραδώσει τον κεραυνό στον πατέρα των θεών πριν λήξει η προθεσμία για το ηλιοστάσιο.

Παίζουν: Λόγκαν Λέρμαν, Πιρς Μπρόσναν, Ούμα Θέρμαν, Μπράντον Τζάκσον, Αλεξάντρα Νταντάριο, Μελίνα Κανακαρίντις.

ΛΙ ΝΤΑΝΙΕΛΣ
Μονάκριβη

Η συγγραφέας Μπάρμπαρα Ερενράιχ, στο βιβλίο της «Fear of Falling. The Inner Life of the Middle Class», σκιτσάρει ένα διάγραμμα νοοτροπίας των αμερικανικών, λευκών, μεσαίων στρωμάτων. Το βιβλίο απεικονίζει ένα είδος συλλογικών φαντασιώσεων που καθορίζουν τη στάση των στρωμάτων αυτών, έναντι όσων είναι διαφορετικοί. Το στερεότυπο του μαύρου Αμερικανού συνίσταται σε κάποιον που παίρνει ναρκωτικά, δεν ενδιαφέρεται να βρει κάποια δουλειά αποβλακωμένος από την καταναλωτική μανία και συμπεριφερόμενος σαν παράσιτο που προσπαθεί να ξεγελάσει τις υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας. Το αποτέλεσμα των πρόσφατων προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ αποτελεί την περιτρανέστερη απόδειξη ότι η διαφορετικότητα στην οποία αναφέρεται η Ερενράιχ ουσιαστικά έχει ελάχιστα να κάνει με το χρώμα του δέρματος. Η φύση του ζητήματος είναι ξεκάθαρα ταξική. Ο ρόλος της Μονάκριβης αντιπαραβάλλεται με στοιχειώδεις ιδιότητες του παραπάνω στερεότυπου.

Μπορεί κανείς να σταθεί μεμονωμένα στα κοινωνικά θέματα που θίγει η ταινία. Στον αναλφαβητισμό, στην παχυσαρκία, στο βιασμό, στην αιμομιξία ή στην κακοποίηση σε οικογενειακά πλαίσια. Υπό το πρίσμα όμως του γενικότερου αλλά και ειδικού περιβάλλοντος στο οποίο αυτά εντάσσονται, του τρόπου που υφαίνονται μεταξύ τους, που τα ανθρώπινα όντα συνδέονται με τις καταστάσεις, που οι καταστάσεις διαμορφώνουν, καθορίζουν και προσδιορίζουν τις δυνατότητες των ανθρώπων και το νόημα που οι ίδιοι επιλέγουν να δώσουν στη στάση που κρατούν, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια ενότητα άλλης διάστασης, φυλετικής και ταξικής.


Η 16χρονη Μονάκριβη δεν έχει καμιά σχέση με το πρότυπο του δημοφιλούς τηλεοπτικού γιατρού Χάξταμπλ, ή Μπιλ Κόσμπι, που ενσαρκώνει το όνειρο των λευκών για έναν μαύρο πληθυσμό οικονομικά αυτοδύναμο που σε όλα τα υπόλοιπα να αντιγράφει το αστικό life style. Ο ρόλος της Μονάκριβης, αντίθετα, συγκεντρώνει όχι τα τρία, αλλά τα δεκατρία κακά της μοίρας της, η μυθοπλασία της ταινίας φρόντισε γι' αυτό. Είναι φτωχή, αναλφάβητη, παχύσαρκη, πανάσχημη και κατάμαυρη. Το σχολείο την αποβάλλει οριστικά λόγω δεύτερης εγκυμοσύνης σε λίγα μόνο χρόνια. Υπεύθυνος για τις δυο εγκυμοσύνες, είναι ο, απών από την εικόνα, βιολογικός της πατέρας που την κακοποιεί σεξουαλικά, ενώ η μητέρα της που γνωρίζει τι συμβαίνει σιωπά. Η μητέρα είναι η προσωποποίηση του παρασιτικού στερεότυπου που ζει από τα κοινωνικά επιδόματα. Η Μονάκριβη, χαρακτήρας δομημένος με στοιχεία ακεραιότητας, ξεφεύγει από τη θλιβερή της πραγματικότητα με αντισταθμιστικές ονειροπολήσεις εκτυφλωτικής ευτυχίας, στηριγμένες στα λαμπερά πρότυπα, στις αξίες και τις αρχές της πολιτισμικής βιομηχανίας φθοράς των συνειδήσεων και την ίδια στιγμή, νεκρώνει τις αισθήσεις της με ποσότητες φτηνής λιπαρής τροφής. Σε στιγμές κορύφωσης της ασφυκτικής της απελπισίας, η Μονάκριβη κοιτάζεται στον καθρέφτη και βλέπει ότι η ίδια αντικατοπτρίζεται λεπτή, λευκή, ξανθή, συνήθης φαντασίωση πολλών εγχρώμων που γαλουχήθηκαν μέσα στον πολιτισμό των λευκών. Ηδη από τα πρώτα τους χρόνια, τα έγχρωμα παιδιά περιβάλλονται από εικόνες, κόμικς και βιβλία που ο ήρωας, με τον οποίο ταυτίζονται και αρχίζουν με τα μάτια του να βλέπουν και να μαθαίνουν τον κόσμο, είναι πάντα λευκός. Η φαντασίωση της μετουσίωσης σε λευκό δίνει έναυσμα σε διχασμό προσωπικότητας και σύμπλεγμα κατωτερότητας και μόνο τα όνειρα καθίστανται ικανά να λειτουργήσουν απελευθερωτικά.

Η Μονάκριβη, από μια σχεδόν τυχαία συγκυρία, αποστασιοποιείται κυριολεκτικά και μεταφορικά από το πνιγηρό περιβάλλον της, αρχίζει συνειδητά να καταπολεμά τον αναλφαβητισμό της, γράφει, διαβάζει, περισυλλέγει σιγά σιγά τα κομμάτια της και παίρνει με αποφασιστικότητα κι ελπίδα στα χέρια της τη ζωή, τη δική της και των παιδιών της. Οι χαρακτήρες και οι ρόλοι του φιλμ αποδίδουν μάλλον την ατμόσφαιρα του περιβάλλοντος παρά εμβαθύνουν σε θέσεις που αφορούν στα ζητήματα που τίθενται. Οι ερμηνείες στο σύνολό τους είναι εξαιρετικές, ιδιαίτερα εκείνη της Μο Νικ, μητέρα της Μονάκριβης στο φιλμ.

Παίζουν: Γκάμπι Σιντίβε, Πόλα Πάτον, Μο Νικ, Λένι Κράβιτς, Μαράια Κάρεϊ.

Οι μισές τουλάχιστον ταινίες της βδομάδας ξεπηδούν από το χώρο της λογοτεχνίας. Μπεστ σέλερ για μαύρους, λευκούς, παιδιά, εφήβους και ό,τι κρίνεται κινηματογραφικά χρησιμοποιήσιμο... «Σπρώξε» τιτλοφορείται το μυθιστόρημα της Σαφάιρ, δασκάλας από την Καλιφόρνια, που συνέλεξε τις εμπειρίες της από τα σχολεία των γκέτο της Νέας Υόρκης όπου δίδαξε. Στο βιβλίο αυτό στηρίζεται το φιλμ «Μονάκριβη». Ακολουθούν «Ενας άνδρας μόνος» του Κρίστοφερ Ισεργουντ και «Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι: ο κλέφτης της αστραπής» του Ρικ Ριόρνταν, βιβλία όπου βασίζονται οι αντίστοιχα ομώνυμες ταινίες.

ΜΑΡΤΙΝ ΚΑΜΠΕΛ
Στην άκρη του νήματος

Η ομώνυμη κλασική σειρά του ΒΒC του 1985, δικαίως χαρακτηρίζεται τηλεοπτικό διαμάντι. Το τωρινό αμερικάνικο ριμέικ, δε θα μπορούσε παρά να είναι ένα τυπικά αμερικάνικο ριμέικ, βασισμένο σε έναν σταρ που επέστρεψε μετά από απουσία οκτώ ετών. Τίποτα καινούργιο ή έξυπνο τόσο αφηγηματικά όσο και στιλιστικά.

Ο ντετέκτιβ Τόμας Κράβεν χάνει την 24χρονη κόρη του Εμα, ερευνήτρια σε ιδιωτική εταιρεία πυρηνικής ενέργειας, όταν την πυροβολούν μπροστά στα μάτια του από διερχόμενο τζιπ, έξω από το σπίτι του στη Βοστόνη. Ο πατέρας Κράβεν αρχίζει να διερευνά την υπόθεση δολοφονίας του παιδιού του. Στην αναζήτηση απαντήσεων κι εκδίκησης, σκοντάφτει πάνω σε παράνομη συμφωνία μεταξύ ιδιωτικής εταιρείας και κυβερνητικών κύκλων. Ο πατέρας δε δείχνει να ενδιαφέρεται να εισχωρήσει στις διακλαδώσεις που το θέμα φαίνεται να ξεδιπλώνει στους διαδρόμους της εξουσίας. Το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να εκδικηθεί για την κόρη του και να πληρώσουν τα ανδρείκελα που πάτησαν τη σκανδάλη. Τίποτε άλλο. Κατά την πρώτη ώρα γίνεται προσπάθεια να εμφυσηθεί στην ταινία και κάποια περαιτέρω διάσταση, μέσω της σχέσης πατέρα/ κόρης, αφενός με αποσπάσματα από βίντεο της δεκάχρονης κι αφετέρου μέσα από την απουσία της και την αναδρομική αγάπη του πατέρα που την οραματίζεται και την ακούει ως μικρή και ως μεγάλη.

Την πρώτη ώρα, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα θρίλερ παλιάς σχολής, η συμπιεσμένη και εκχυδαϊσμένη εξέλιξή του όμως ακολουθεί πρότυπα ριζικά αμερικανοποιημένου ριμέικ, με έναν μοναχικό εκδικητή, σε μια ταινία που δείχνει απροθυμία στο να θέλει να εκπλήξει. Συμπερασματικά, λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με θρίλερ της πεντάρας που καταρρέει μετά την πρώτη ώρα υπό το βάρος μιας, όλο και πιο γελοίας, δράσης. Με το που μπαίνουμε δε, στην τελική φάση, το θρίλερ επιδεικνύει τον πραγματικό του εαυτό. Δεν πρόκειται για τίποτε έξυπνο, αλλά για παλιά, έντιμη φαντασίωση εκδίκησης, σύμφωνα με τα στάνταρντ των χολιγουντιανών πατρόν. Ενώ δηλαδή περιμέναμε να ξεδιπλωθεί ενώπιόν μας μια ζουμερή συνωμοσία, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια φτηνή σφαγή.

Παίζουν: Μελ Γκίμπσον, Ντάνι Χιούστον, Ρέι Γουίνστοουν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ