Κυριακή 13 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Υπάρχουν ευθύνες για τα θύματα στη δασοπυρόσβεση

Πριν δυο χρόνια, η κυβέρνηση ανέθεσε στο Πυροσβεστικό Σώμα την ευθύνη κατάσβεσης των δασικών πυρκαγιών. Πολλοί είχαν προειδοποιήσει ότι αυτό το σύστημα δε θα απέδιδε, διότι η Πυροσβεστική δε διαθέτει την ανάλογη επιστημονική γνώση συμπεριφοράς των δασικών πυρκαγιών, δίνεται υπερβολικό βάρος στην καταστολή και όχι στην πρόληψη, αλλά, το κυριότερο, δεν αλλάζει η πολιτική γης που ακολουθεί το ελληνικό κράτος, που με τη στάση του επιτρέπει σε εργολάβους και καταπατητές να λυμαίνονται το δασικό μας πλούτο.

Από τότε, ο δρόμος που έχουν διανύσει οι δυνάμεις πυρόσβεσης στρώνεται με πτώματα. Το 1998, οι πυροσβέστες Αλ. Διαβολής, Θεμ. Μαυραειδής και Δ. Μαλούκος και ο εθελοντής Δ. Καραμολέγκος, βρήκαν τραγικό θάνατο σε φωτιά στον Υμηττό. Το 1999, οι εποχικοί πυροσβέστες Γιάννα Τασσοπούλου, 29 χρόνων και Αγγελος Μπαρμπαγιάννης, 31 χρόνων, σκοτώθηκαν σε πυρκαγιά στη Χίο. Φέτος, την ...τιμητική τους είχαν οι πιλότοι των πυροσβεστικών αεροσκαφών. Τον Ιούλη, ήταν οι Γιάννης Μυλωνάς, 41 χρόνων και Γιάννης Καρασάββας, 25 χρόνων, που σκοτώθηκαν, όταν το αεροπλάνο τους, τύπου «Καναντέρ», έπεσε στην Αργαλαστή Μαγνησίας. Την ίδια τύχη, είχε και ο 29χρονος χειριστής της Πολεμικής Αεροπορίας Θανάσης Μπεσμελές, που σκοτώθηκε πριν λίγες μέρες, όταν το αεροπλάνο του έπεσε κατά τη διάρκεια επιχείρησης πυρόσβεσης στην Παλαιοκαστρίτσα της Κέρκυρας.


Μπορεί ο πρωθυπουργός της χώρας Κ. Σημίτης να αποδίδει τις δασικές πυρκαγιές, γενικά και αόριστα, στον ανθρώπινο παράγοντα, όμως, όταν πρόκειται για ανθρώπινες ζωές, τα πράγματα σοβαρεύουν. Παρά την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής της Πυροσβεστικής στις δασικές πυρκαγιές και τις φιλότιμες προσπάθειες του προσωπικού της, υπάρχει κόστος σε ανθρώπινες ζωές, αλλά και αρκετοί τραυματισμοί υπαλλήλων.

Ετσι, φέτος, τα επιχειρησιακά σχέδια που είχαν καταρτιστεί τινάχτηκαν «στον αέρα». Και παρά την πίεση που ασκείται στο προσωπικό της Πυροσβεστικής, με ανακλήσεις αδειών, καταστρατήγηση ωραρίων, επιφυλακές για «ψύλλου πήδημα», μη χορήγηση υπερωριών, τα αποτελέσματα είναι πενιχρά.

Ο αεροπορικός στόλος δασοπυρόσβεσης ενισχύθηκε σημαντικά, όμως και αυτός έχει παρουσιάσει προβλήματα. Συγκεκριμένα, τα «Καναντέρ» και τα «Πεζετέλ», στα οποία βασίζονται οι εναέριες δυνάμεις, σε δυο μήνες τείνουν να ξεπεράσουν τις ώρες πτήσης, που καταγράφηκαν σε ολόκληρη την περσινή αντιπυρική περίοδο. Πέρσι, παρέμειναν στον αέρα για 4.107 ώρες. Φέτος, από την 1η Ιούνη μέχρι την 1η Αυγούστου, έχουν ξεπεράσει τις 3.094 ώρες πτήσης.

Τα 20 «Πεζετέλ» έχουν συμπληρώσει 1.457 ώρες πτήσης σε 1.090 εξόδους, ενώ τα 14 «Καναντέρ» τύπου CL-215 έχουν συμπληρώσει 1.637 ώρες σε 697 εξόδους, ενώ τα CL-415 σε 191 εξόδους έχουν πραγματοποιήσει 339 ώρες.

Τα 14 «Καναντέρ» και τα 20 «Πεζετέλ» είναι αεροπλάνα παλιάς τεχνολογίας και έχουν συμπληρώσει ζωή 15 και πλέον χρόνων. Οι τεχνικοί τους εργάζονται νύχτα και μέρα, για να τα κρατούν αξιόμαχα, τη στιγμή που είναι ήδη καταπονημένα. Εξίσου καταπονημένοι είναι και οι χειριστές τους, οι οποίοι εκτίθενται σχεδόν καθημερινά σε επιχειρήσεις, που απαιτούν μεγάλη ικανότητα, αυξημένο βαθμό ετοιμότητας και συνεχή εγρήγορση. Οι συνεχείς επιφυλακές τούς έχουν οδηγήσει στα όρια της αντοχής τους.


Πέρσι, η κυβέρνηση καμάρωνε σαν «γύφτικο σκεπάρνι», επειδή είχε πετύχει ευκαιριακά τη μείωση των δασικών πυρκαγιών. Φέτος, πριν την αντιπυρική περίοδο, προετοίμαζε την κοινή γνώμη για την αποτυχία της, φορτώνοντας τις ευθύνες στις κακές καιρικές συνθήκες που αναμένονταν. Παράλληλα, δεν παρέλειπε να εκθειάζει την αυτοθυσία των υπαλλήλων της Πυροσβεστικής. «Ξέχασε», όμως, να δηλώσει ότι το προσωπικό δασοπυρόσβεσης εργάζεται κάτω από καθεστώς που τείνει να εξαντλεί τα ανθρώπινα όρια. Ενα καθεστώς εντατικοποίησης της δουλιάς του, με καταστρατήγηση στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων. Ενα καθεστώς, που η ίδια έχει επιβάλει.


Γιώργος ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ