Οπως είναι γνωστό, πρόκειται για τα εξής έργα: Μαλιακός - Κλειδί, όπου συμπεριλαμβάνεται το πέρασμα των Τεμπών, Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, Σκάρφεια - Καρδίτσα - Παναγιά, όπου περιλαμβάνεται το «πέταλο του Μαλιακού», Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Ιωάννινα) και οι τρεις αυτοκινητόδρομοι της Αττικής (επέκταση της περιφερειακής Υμηττού κ.λπ.). Χαρακτηριστικό των περισσότερων από τα έργα είναι ότι η κυβέρνηση χρηματοδοτεί τους ιδιώτες κατασκευαστές, παραχωρώντας τους έσοδα ακόμη και από σταθμούς διοδίων που βρίσκονται σε κατασκευασμένα τμήματα που έχει πληρώσει ήδη ο ελληνικός λαός! Παράλληλα, θεωρείται βέβαιο ότι ο τρόπος αυτός ανάθεσης των έργων θα συμπαρασύρει σε υπέρογκες αυξήσεις της τιμής, παλιών και νέων διοδίων, ώστε να εξασφαλιστούν τα κέρδη των ιδιωτών που θα εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες για μερικές δεκαετίες.
Η βασική αιτία είναι ότι τα έργα αυτά προκηρύχτηκαν εντελώς πρόχειρα και χωρίς να έχουν προηγηθεί ουσιαστικές μελέτες, με αποτέλεσμα, τώρα που αυτές ολοκληρώνονται εκ των υστέρων, να δείχνουν ότι το κόστος που είχε προϋπολογιστεί ήταν τελείως ανεδαφικό. Πιο συγκεκριμένα, όταν το 2001 τα έργα αυτά είχαν προκηρυχτεί το ΥΠΕΧΩΔΕ μιλούσε για ένα συνολικό κόστος 1,4 τρισ. δρχ., ενώ τώρα - και πριν ολοκληρωθούν όλες οι μελέτες - γίνεται λόγος για ένα συνολικό κόστος 6 δισ. ευρώ, δηλαδή 2.045 τρισ. δρχ., που συνεχώς «τραβάει την ανηφόρα». Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μελέτες έδειξαν για το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί μια αύξηση του κόστους τουλάχιστον 20%, ενώ για το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, η αύξηση του κόστους υπερβαίνει το 50%!
Οι εργολάβοι, λοιπόν, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ρ», θέτουν τεράστιες απαιτήσεις, προκειμένου να δεχτούν να αναλάβουν τα έργα, όπως την ανάληψη όλων των εγγυήσεων για τα δάνεια από το ελληνικό Δημόσιο (δηλαδή μηδέν ρίσκο για τους ιδιώτες) ακόμη και την πρόβλεψη «σκιωδών διοδίων», δηλαδή να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο μέρος της τιμής των διοδίων, ώστε να μην αυξηθούν αυτά υπέρογκα και οι οδηγοί προτιμούν να κυκλοφορούν από τον... παράδρομο. Τις απαιτήσεις αυτές τις θέτουν ελεύθερα, καθώς για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, σκόπιμα δεν υπάρχει ακόμη νομοθετικό πλαίσιο. Γι' αυτό και το κλείσιμο των σκανδαλωδών αυτών συμβάσεων, με βάση τις οποίες ο λαός θα κληθεί να πληρώσει διπλά και τρίδιπλα τα έργα, παραπέμπεται μετά τις εκλογές, είτε επικρατήσει το ΠΑΣΟΚ, είτε η ΝΔ...