Κυριακή 30 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Φραγκοδίφραγκα και συμπτώσεις

Μια σύγκριση ανάμεσα στα «κέρδη» των μισθωτών και συνταξιούχων από την εισοδηματική πολιτική και τις «ζημιές» μόνο από τις πρόσφατες ανατιμήσεις στα εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών

Τη βδομάδα που πέρασε η «σοσιαλιστική» κυβέρνηση της χώρας αποφάσισε και νέες ανατιμήσεις σε τιμολόγια υπηρεσιών που ζητούν κυρίως τα λαϊκά στρώματα. Αύξησε κατά 25% το βασικό εισιτήριο στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ (από 7 Αυγούστου θα κοστίζει 150 δρχ.) και κατά 33,3% το εισιτήριο ΗΣΑΠ για μετακίνηση σε μία ή δύο ζώνες του ηλεκτρικού (200 δρχ. από 150 που είναι σήμερα και 120 που είχε έξι μήνες πριν).

Οι αυξήσεις αυτές δεν ήταν οι μόνες. Νωρίτερα, οι «κεντροαριστεροί» αύξησαν κατά 20% τα τέλη των ΕΛΤΑ, 28% την τιμή της αστικής μονάδας του ΟΤΕ, μέχρι και 35% τα τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ, 5% τα εισιτήρια της «Ολυμπιακής» και το φθινόπωρο έρχεται η σειρά της ΔΕΗ.

Βέβαια, οι κυβερνώντες και όσοι τους υποστηρίζουν έχουν έτοιμο το «παραμύθι»: «Τι ψυχή έχει ένα πενηντάρικο πάνω, στον ηλεκτρικό;» και «Κλαίγεστε για 30 δραχμές στα λεωφορεία;».

Την ίδια ώρα, οι ονομαστικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων περιορίστηκαν γύρω στο 2%. Δηλαδή οι αυξήσεις καταμετρούνται έτσι ακριβώς: Σε δραχμούλες. Σε φραγκοδίφραγκα, με τα οποία ο συνταξιούχος θα πρέπει να πληρώσει το πενηντάρικο στον ηλεκτρικό, το τριαντάρι στο λεωφορείο, το κατοστάρικο στον ΟΤΕ (ακόμα και αν δεν κάνει ούτε ένα τηλέφωνο, το πάγιο αυξήθηκε κατά 100 δρχ.), ποιος ξέρει πόσα κατοστάρικα στην ΕΥΔΑΠ και πάει λέγοντας.


Αν είναι μισθωτός και χρησιμοποιεί ένα λεωφορείο και τον ηλεκτρικό για να μεταβεί στη δουλιά, μέχρι τις 6 Αυγούστου θα πληρώνει (και για την επιστροφή) 540 δρχ. ημερησίως. Από τις 7 Αυγούστου, με τα «δίχως ψυχή» πενηντάρια και τριαντάρια, θα πληρώνει 700. Δηλαδή, επιπλέον 4.000 δρχ. για τις 25 εργάσιμες του μήνα.

Αν έχει μισθό 180.000 δρχ. η αύξησή του (2% ή 3.600 δραχμές το μήνα) όχι απλά εξανεμίζεται, αλλά κατά το κοινώς λεγόμενο μπαίνει και μέσα 400 δρχ. Και μόνο από τα εισιτήρια. Ο ΟΤΕ, η ΕΥΔΑΠ και η κυβέρνηση θα φροντίσουν για τα περαιτέρω. Ομως είναι «τυχερός», γιατί το «φιλολαϊκό» ΠΑΣΟΚ αύξησε «μόνο» κατά 2.000 δρχ. την κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Ετσι θα του μείνουν και δύο ολόκληρα χιλιάρικα για να «αντεπεξέλθει» των λοιπών «άψυχων» αυξήσεων.

Ισως αν αντιδρούσαν όλοι αυτοί που θα πληρώσουν τις αυξήσεις, οι αυξήσεις τελικά να μην επιβάλλονταν. Ισως αν δεν υπήρχε αυτή η τυφλή υποταγή στην κυρίαρχη πολιτική (όπως εκφράστηκε στις πρόσφατες εκλογές), να μη γράφαμε κατακαλόκαιρο για νέα αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος. Ισως ποτέ να μην είναι αργά και να υπάρχουν περιθώρια αντίδρασης. Ισως, μάλιστα, η αντίδραση να μπορεί να πάρει πολλές μορφές και να καλύψει διάφορες πλευρές της καθημερινότητας. Ισως.

Ισως θα πρέπει να θυμίσουμε σε όλους αυτούς που θα ψάξουν ακόμα πιο βαθιά στην τσέπη και το γεγονός ότι πληρώνουμε μεν, αλλά δεν απολαμβάνουμε όλοι ανάλογες υπηρεσίες. Πρόσφατα το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ σημείωσε ότι τα παλιάς τεχνολογίας λεωφορεία δεν τηρούν τους κανόνες ασφάλειας και υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Τα απαρχαιωμένα λεωφορεία φτάνουν τα 400 και τι σύμπτωση; Δε φτάνουν στην Ακαδημίας. Δεν περνούν από Πανεπιστημίου. Δε χαλάνε τη βιτρίνα της εκσυγχρονισμένης Ελλάδας που πλασάρεται επιμελώς στους τουρίστες. Ούτε δρομολογούνται για Ψυχικό ή Κηφισιά.


Στριμώχνονται στη Ζήνωνος και ξεκινούν για Περιστέρι, Αιγάλεω, Καματερό...

Σύμπτωση, μάλλον, κι αυτή. Ε;


Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ