Μια σύγκριση ανάμεσα στα «κέρδη» των μισθωτών και συνταξιούχων από την εισοδηματική πολιτική και τις «ζημιές» μόνο από τις πρόσφατες ανατιμήσεις στα εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών
Οι αυξήσεις αυτές δεν ήταν οι μόνες. Νωρίτερα, οι «κεντροαριστεροί» αύξησαν κατά 20% τα τέλη των ΕΛΤΑ, 28% την τιμή της αστικής μονάδας του ΟΤΕ, μέχρι και 35% τα τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ, 5% τα εισιτήρια της «Ολυμπιακής» και το φθινόπωρο έρχεται η σειρά της ΔΕΗ.
Βέβαια, οι κυβερνώντες και όσοι τους υποστηρίζουν έχουν έτοιμο το «παραμύθι»: «Τι ψυχή έχει ένα πενηντάρικο πάνω, στον ηλεκτρικό;» και «Κλαίγεστε για 30 δραχμές στα λεωφορεία;».
Την ίδια ώρα, οι ονομαστικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων περιορίστηκαν γύρω στο 2%. Δηλαδή οι αυξήσεις καταμετρούνται έτσι ακριβώς: Σε δραχμούλες. Σε φραγκοδίφραγκα, με τα οποία ο συνταξιούχος θα πρέπει να πληρώσει το πενηντάρικο στον ηλεκτρικό, το τριαντάρι στο λεωφορείο, το κατοστάρικο στον ΟΤΕ (ακόμα και αν δεν κάνει ούτε ένα τηλέφωνο, το πάγιο αυξήθηκε κατά 100 δρχ.), ποιος ξέρει πόσα κατοστάρικα στην ΕΥΔΑΠ και πάει λέγοντας.
Αν έχει μισθό 180.000 δρχ. η αύξησή του (2% ή 3.600 δραχμές το μήνα) όχι απλά εξανεμίζεται, αλλά κατά το κοινώς λεγόμενο μπαίνει και μέσα 400 δρχ. Και μόνο από τα εισιτήρια. Ο ΟΤΕ, η ΕΥΔΑΠ και η κυβέρνηση θα φροντίσουν για τα περαιτέρω. Ομως είναι «τυχερός», γιατί το «φιλολαϊκό» ΠΑΣΟΚ αύξησε «μόνο» κατά 2.000 δρχ. την κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Ετσι θα του μείνουν και δύο ολόκληρα χιλιάρικα για να «αντεπεξέλθει» των λοιπών «άψυχων» αυξήσεων.
Ισως αν αντιδρούσαν όλοι αυτοί που θα πληρώσουν τις αυξήσεις, οι αυξήσεις τελικά να μην επιβάλλονταν. Ισως αν δεν υπήρχε αυτή η τυφλή υποταγή στην κυρίαρχη πολιτική (όπως εκφράστηκε στις πρόσφατες εκλογές), να μη γράφαμε κατακαλόκαιρο για νέα αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος. Ισως ποτέ να μην είναι αργά και να υπάρχουν περιθώρια αντίδρασης. Ισως, μάλιστα, η αντίδραση να μπορεί να πάρει πολλές μορφές και να καλύψει διάφορες πλευρές της καθημερινότητας. Ισως.
Ισως θα πρέπει να θυμίσουμε σε όλους αυτούς που θα ψάξουν ακόμα πιο βαθιά στην τσέπη και το γεγονός ότι πληρώνουμε μεν, αλλά δεν απολαμβάνουμε όλοι ανάλογες υπηρεσίες. Πρόσφατα το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ σημείωσε ότι τα παλιάς τεχνολογίας λεωφορεία δεν τηρούν τους κανόνες ασφάλειας και υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Τα απαρχαιωμένα λεωφορεία φτάνουν τα 400 και τι σύμπτωση; Δε φτάνουν στην Ακαδημίας. Δεν περνούν από Πανεπιστημίου. Δε χαλάνε τη βιτρίνα της εκσυγχρονισμένης Ελλάδας που πλασάρεται επιμελώς στους τουρίστες. Ούτε δρομολογούνται για Ψυχικό ή Κηφισιά.
Σύμπτωση, μάλλον, κι αυτή. Ε;