Κυριακή 5 Απρίλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
H Αττική κόβεται στα δύο

Οι επιπτώσεις της κατασκευής και λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου θα είναι σημαντικές όχι μόνο στο περιβάλλον, αλλά και στην ποιότητα ζωής των εργαζομένων και των κατοίκων της Αττικής. Από τον Πειραιά, μέχρι και το Μενίδι, οι γραμμές του προαστιακού θα «κόβουν» στα δύο τον αστικό ιστό, αφού μόνο ένα μικρό μέρος αυτών - και κύρια στο Δήμο της Αθήνας - θα είναι πλήρως υπογειοποιημένες. Ακόμη και στην Αθήνα, όμως, η κατάσταση δε θα είναι πολύ καλύτερη. Μετά και την τελευταία απόφαση της διοίκησης του Δήμου της Αθήνας και την υπογραφή Μνημονίου με τη διοίκηση του ΟΣΕ, προωθείται η βύθιση (όχι υπογειοποίηση) στο μεγαλύτερο κομμάτι των γραμμών του προαστιακού. Πλήρως θα υπογειοποιηθούν μόλις 1.850 μέτρα.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται κατά παράβαση των δύο αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), μετά από προσφυγές της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», συλλόγων, φορέων και κατοίκων της πρωτεύουσας - προσφυγές που είχαν ενισχυθεί και από το δήμο. Βάσει αυτών, τα τμήματα του προαστιακού, που διασχίζουν την Αθήνα, θα έπρεπε να υπογειοποιηθούν πλήρως. Οι αγώνες των κατοίκων πέτυχαν αφ' ενός τις αποφάσεις του ΣτΕ, αλλά και αφ' ετέρου την υποχώρηση της διοίκησης του ΟΣΕ, η οποία πλέον δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει στη δημιουργία πρασίνου, στους χώρους εκείνους που θα «απελευθερωθούν» απ' την υπογειοποίηση, κάτι που αρνούνταν να κάνει.


Eurokinissi

Ωστόσο, η συμφωνία που υπογράφτηκε με τη διοίκηση του δήμου, αλλά και η υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) της κυβέρνησης που εγκρίνει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) - βάσει της οποίας δεν υπογειοποιούνται πλήρως οι γραμμές - «λύνουν» τα χέρια στη διοίκηση του ΟΣΕ, προκειμένου να μην υλοποιήσει τις αποφάσεις του ΣτΕ. Τούτο, συνεπάγεται μικρότερο κόστος για την εταιρεία, η οποία λειτουργεί στην ουσία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Επιπλέον, το Μνημόνιο δήμου - ΟΣΕ δεν είναι άσχετο με τα κυβερνητικά σχέδια των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, για ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, αφού τη βοηθά να μειώσει το κόστος των εργασιών σε σχέση με την πλήρη υπογειοποίηση που υπαγορεύει το ΣτΕ. Πόσο μάλλον, τη στιγμή που αυτή η ιδιωτικοποίηση βρίσκεται ήδη στις «ράγες» και υλοποιείται με τη μέθοδο της «σαλαμοποίησης» και του ξεπουλήματος των θυγατρικών του Οργανισμού.

«Αυτό που κάνουν μόνο σε ένα κομμάτι της γραμμής του προαστιακού στο κέντρο της Αθήνας - δηλαδή, την πλήρη υπογειοποίηση των γραμμών - και τη διαμόρφωση των "ελευθερωμένων" χώρων σε χώρους πρασίνου, θα μπορούσαν να το κάνουν σε όλο το μήκος της γραμμής από τον Πειραιά μέχρι το Μενίδι», δηλώνει στον «Ρ» η Αλέκα Μπενάτου, διαμερισματική σύμβουλος της «Συμπαράταξης» και μέλος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Αναγέννηση». «Ο αγώνας των κατοίκων, για να γίνει η πόλη ενιαία, απέδωσε μόνο σε ένα κομμάτι», προσθέτει, επισημαίνοντας ωστόσο ότι ο αγώνας δεν τέλειωσε. Αλλωστε, η «Συμπαράταξη» μαζί με φορείς και κατοίκους της περιοχής έχει προσβάλλει την τελευταία ΚΥΑ.


Eurokinissi

Ευθύνες, όμως, γι' αυτές τις εξελίξεις έχει και η Νομαρχία Αθήνας (ΠΑΣΟΚ), που υπερψήφισε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), όταν ο ΟΣΕ ζητούσε υπέργειες γραμμές. Ομως, και η σημερινή δημοτική αρχή επωμίζεται σοβαρές ευθύνες, απ' τη στιγμή που αρνήθηκε να προσβάλει στο ΣτΕ την τελευταία ΚΥΑ. Το έωλο επιχείρημα που χρησιμοποιεί η διοίκηση του δήμου είναι ότι εφόσον δεν μπορεί να πετύχει την πλήρη υπογειοποίηση όλης της γραμμής, τουλάχιστον ας πετύχει σε ορισμένα σημεία...


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ