Τετάρτη 3 Μάρτη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Για τις επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των νέων

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στη χώρα μας και το πρώτο lockdown τον Μάρτη, η ΚΝΕ αφιερώνει το 22ο επεισόδιο των Podcasts της στις επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική υγεία των νέων.

Στο στούντιο του Podcast θα βρεθούν καλεσμένοι οι:

-- Αφροδίτη Ρέτζιου, ψυχίατρος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας και

-- Τάσος Τραβασάρος, ψυχολόγος - ψυχοθεραπευτής, υποψ. διδάκτορας Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ.

Πρώτη προβολή του Podcast, σήμερα Τετάρτη, στις 20.00, στο κανάλι της ΚΝΕ στο YouTube.

Πουλάνε τρέλα...

Η ενδεχόμενη παράταση του σχολικού έτους που έχει βάλει ήδη στο τραπέζι και συζητάει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τις δηλώσεις της υφυπουργού Ζέττας Μακρή, «δεν θα γίνει γιατί δεν έχει καλυφθεί η ύλη, απλώς γιατί πρέπει τα παιδιά για κοινωνικούς ψυχολογικούς λόγους να έρθουν ξανά σε επαφή με τους συμμαθητές, τις συμμαθήτριες, να είναι στο σχολικό τους περιβάλλον».

Το υπουργείο δηλαδή, το οποίο εδώ και ένα χρόνο κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν έλαβε για τη λειτουργία των σχολείων με ασφάλεια, περιοριζόμενο να τα ανοίγει όπως τα έκλεισε και τούμπαλιν, προσπαθεί να εμφανίσει ότι η σχολική χρονιά... κυλά κανονικά και ότι η ύλη καλύπτεται (!) με τους μαθητές μπροστά σε μία οθόνη υπολογιστή, με ένα ποσοστό τους να μην έχουν καν πρόσβαση στα τηλεμαθήματα, με τους εκπαιδευτικούς επίσης να πασχίζουν κάνοντας μάθημα χωρίς να βλέπουν καν τα πρόσωπα των μαθητών τους, το αν και τι κατανοούν κ.λπ.

Η κυβέρνηση, η οποία έχει γυρίσει την πλάτη στις τεράστιες μορφωτικές απώλειες των μαθητών που προστίθενται στην ύλη που χάθηκε και από την περσινή χρονιά και δεν αναπληρώθηκε ποτέ, στις συνέπειες στην ψυχική υγεία, κάνει πως όλα αυτά... δεν υπάρχουν! Αδιαφορεί για την επιπλέον στήριξη που χρειάζονται παιδιά που βρέθηκαν πέρσι και φέτος στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, στις ευαίσθητες τάξεις περάσματος από βαθμίδα σε βαθμίδα κ.λπ.

Η κυβέρνηση, που κάνει πως δεν υπάρχουν αυτά, που έρχεται να αξιοποιήσει την πανδημία για να βάλει επιπλέον εμπόδια και φραγμούς με την εφαρμογή της «τράπεζας θεμάτων» και τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που τόσο καιρό επιστρατεύει άθλια διλήμματα, του τύπου «σχολεία ή οικονομία», που μεγαλώνει την πίεση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς με όλες τις συνέπειες που έχουν αυτά, κάνει τώρα πως τάχα κόπτεται για την ψυχική υγεία των μαθητών.

«Πουλάνε τρέλα» αλλά δεν θα τους περάσει...

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΜΑΘΗΤΕΣ
Στους δρόμους στις 10 Μάρτη για ασφαλή, ανοιχτά σχολεία και σχολές

Στις 10 Μάρτη, μία ημερομηνία που σηματοδοτεί τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το πρώτο κλείσιμο των χώρων Εκπαίδευσης, φοιτητές και μαθητές βγαίνουν ξανά στους δρόμους προκειμένου να διεκδικήσουν ακόμα πιο αποφασιστικά τα αιτήματά τους για ανοιχτά, ασφαλή σχολεία και σχολές.

«10 Μάρτη 2020 - 10 Μάρτη 2021: Ενας χρόνος που τα σχολεία και οι ζωές μας "ανοιγοκλείνουν". Ως εδώ! Οι μαθητές στον δρόμο ακόμα μια φορά! Ανοιχτά σχολεία να μας μορφώνουν - όχι να μας εξοντώνουν!», τονίζει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας και καλεί σε μαθητικές πορείες σε όλες τις πόλεις, με αποφάσεις Συντονιστικών και 15μελών και σε συντονισμό με τους φοιτητές.

Το πώς κύλησε αυτός ο χρόνος για τους μαθητές το περιγράφουν ως εξής:

  • «Πιεζόμαστε από το συνεχές ανοιγοκλείσιμο των σχολείων και των δραστηριοτήτων μας.
  • Παλεύουμε να συνεχίσουμε να μορφωνόμαστε μέσω μιας οθόνης σε ένα webex που μία λειτουργεί και μία όχι, με άνιση πρόσβαση ανάμεσά μας, ανάλογα με το τι υποδομή και οικονομική δυνατότητα έχουμε. Πέρυσι οι μαθητές της Γ' ΓΕΛ έδωσαν πανελλαδικές με λειψή προετοιμασία.
  • Προσπαθούμε να προστατεύουμε τις οικογένειές μας και εμάς, τηρώντας τα μέτρα, φορώντας τη μάσκα μας, κάνοντας να δούμε τους φίλους μας καιρό.
  • Φωνάξαμε στις μεγαλύτερες μαθητικές καταλήψεις και πορείες της τελευταίας δεκαετίας πως "Η μάσκα δεν είναι η μόνη προστασία" και τελικά επιβεβαιωθήκαμε, αφού εκατοντάδες σχολεία εμφανίζουν κρούσματα και κλείνουν, τα μισά σχολεία της χώρας παραμένουν κλειστά.
  • Δεχθήκαμε καταστολή στους αγώνες μας. Τηλεαπουσίες, εκβιασμοί, κοροϊδία, συκοφαντία, ακόμα και χημικά. Είδαμε να δέχεται καταστολή και ο αγώνας φοιτητών, εργαζομένων, ακόμα και γιατρών! Οποιος αμφισβητεί τη διαχείριση της πανδημίας, όποιος οργανώνεται για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων του, έρχεται αντιμέτωπος με την καταστολή, τη βία!
  • Ζούμε το θέατρο του παραλόγου με τον νόμο Κεραμέως για εφαρμογή της "Τράπεζας Θεμάτων" στην Α' ΓΕΛ (χωρίς να έχει βγει η ύλη διά ζώσης) και τη θέσπιση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην Γ' ΓΕΛ (με τα Λύκεια της χώρας να λειτουργούν τα μισά διά ζώσης και τα μισά με τηλεκπαίδευση). Εν μέσω πανδημίας, όταν δεν λειτουργεί κυριολεκτικά τίποτα "φυσιολογικά", η κυβέρνηση αποφάσισε - κυριολεκτικά - να μας εκδικηθεί!», τονίζει η Συντονιστική Επιτροπή.


Οι μαθητές αναγνωρίζουν τη δύναμη και αισιοδοξία που έδωσαν οι συλλογικοί οργανωμένοι αγώνες. «Δώσαμε ζωή στις γειτονιές και στα σχολεία μας, όταν μέσα από τα μαθητικά μας συμβούλια σε κάθε γειτονιά, δήμο, πόλη αλλά και πανελλαδικά, αγωνιστήκαμε! Τα σχολεία μας μπορούν και πρέπει να λειτουργήσουν με ασφάλεια. Μπορούμε να επιβάλουμε να παρθούν ουσιαστικά μέτρα. Με τους αγώνες μας καταφέραμε να προσληφθεί προσωπικό καθαριότητας, περισσότεροι καθηγητές. Καταφέραμε να μην ισχύσει φέτος ο περιορισμός των επιλογών στο μηχανογραφικό», τονίζουν οι μαθητές και ζητούν:

«Τα σχολεία μας να είναι παντού ανοιχτά και ασφαλή. Φτάνει πια το ανοιγοκλείσιμο. Πάρτε μέτρα προστασίας της υγείας μας.

Παγώστε όλες τις αλλαγές που περάσατε εν μέσω πανδημίας. Να μην ισχύσουν σε καμία περίπτωση στις φετινές πανελλαδικές.

Να μη δοθούν φέτος ενδοσχολικές εξετάσεις. Δεν λείπει αυτό από τα σχολεία μας».

«Θέλουμε να γίνουμε ξανά φοιτητές! Πάρτε μέτρα για να ανοίξουν οι σχολές!»

Απαιτώντας άμεσα να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας ώστε οι φοιτητές να επιστρέψουν στις σχολές, να μη χαθούν άλλα εργαστήρια, κλινικές, πρακτικές και μαθήματα, φοιτητικοί σύλλογοι καλούν σε συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα την Τετάρτη 10 Μάρτη.

Καλώντας στα συλλαλητήρια και με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου με κλειστά πανεπιστήμια, η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών τονίζει σε ανακοίνωσή της:

«Εδώ και έναν χρόνο χάνουμε από τη μόρφωσή μας, υποβαθμίζεται το πτυχίο μας, ο χρόνος σπουδών μας παρατείνεται από την ίδια κυβέρνηση που μας αποκαλεί "αιώνιους" και απειλεί να μας διαγράψει! (...) Πρωτοετείς δεν έχουν μπει ούτε μια φορά σε αμφιθέατρο, ενώ χιλιάδες σε όλη τη χώρα έχουν ξενοικιάσει τα σπίτια τους και βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο εγκατάλειψης των σπουδών τους.

Γιατί, την ώρα που γίνεται συζήτηση ώστε να ανοίξουν κανονικά τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα, δεν προβλέπεται τίποτα για τη συνέχιση των σπουδών μας; Γιατί, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία ειδοποιούν ήδη εργαζόμενους ότι θα ξεκινήσουν από Πάσχα, δεν ισχύει το ίδιο για το εαρινό μας εξάμηνο; Ως εδώ με την κοροϊδία της κυβέρνησης! Παίρνουμε πίσω τις σχολές και τις σπουδές μας! Ζωντανεύουμε ξανά τους χώρους μας!».

«Η οργή μας μεγαλώνει γιατί κάθε μέρα που περνάει αποδεικνύεται ότι είναι επιλογή της κυβέρνησης να κρατάει τις σχολές κλειστές αδιαφορώντας για τις ανάγκες μας», τονίζει το ΜΑΣ, υπογραμμίζοντας τις ευθύνες της κυβέρνησης, που δεν ικανοποιεί τα συγκεκριμένα αιτήματα για τους όρους λειτουργίας των σχολών.

Αναφέρεται παράλληλα στην ενίσχυση της κρατικής καταστολής - με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε, όπως επίσης με τις επιθέσεις και συλλήψεις σε βάρος των φοιτητών του ΑΠΘ - και στα νέα μέτρα παρέμβασης στις συλλογικές διαδικασίες των συλλόγων που ετοιμάζονται, όπως η θέσπιση ενιαίου ψηφοδελτίου στις φοιτητικές εκλογές.

«Το νομοσχέδιο Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη δεν θα εφαρμοστεί - Ούτε σκέψη για νέο νομοσχέδιο!», δηλώνει το ΜΑΣ.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Με αφορμή τον ένα χρόνο της πανδημίας, φοιτητές και μαθητές βγαίνουν ξανά στους δρόμους στις 10 Μάρτη απαιτώντας ασφαλή και ανοιχτά σχολεία και σχολές.

-- Αρθρο: Τα «business plans» για τον εταιρικό μετασχηματισμό των πανεπιστημίων.

-- Μιλούν στον «Ριζοσπάστη» καθηγητές του ΑΠΘ και καταδικάζουν την ένταση της καταστολής φωτίζοντας τις στοχεύσεις της.

-- Εκπαιδευτική επικαιρότητα.

ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΑΕΙ - ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τα «business plans» για τον εταιρικό μετασχηματισμό των πανεπιστημίων

Eurokinissi

Αυτήν την περίοδο οι οικονομικοί αναλυτές έχουν στρέψει την προσοχή τους στη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων των εισηγμένων στο ΧΑΑ εταιρειών. Μετά τη δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων, οι εταιρείες πραγματοποιούν conference calls για την ενημέρωση των αναλυτών, ώστε οι πιθανοί ενδιαφερόμενοι επενδυτές να έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τους επιχειρηματικούς σχεδιασμούς των εταιρειών, τους τρόπους που απεργάζονται οι διοικήσεις τους ώστε να βελτιώσουν τα οικονομικά μεγέθη και την ανταγωνιστικότητά τους, τα επενδυτικά τους projects και τους τρόπους χρηματοδότησης που θα τα υποστηρίξουν.

Οι διοικήσεις των πανεπιστημίων της χώρας βρίσκονται ακριβώς στην ίδια θέση, καθώς τις επόμενες βδομάδες καλούνται να υποβάλουν στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) τα δικά τους business plans, που κατ' ευφημισμό ονομάζονται «προτάσεις για τον τετραετή προγραμματισμό 2022 - 2025» (κάτι όχι και τόσο νέο - βλ. τετραετείς προγραμματισμούς που προέβλεπε ο ν. Διαμαντοπούλου), προκειμένου να συναφθούν οι «συμφωνίες προγραμματικού σχεδιασμού» με το υπουργείο Παιδείας.

Μέσα από τη διαδικασία αυτή αναδεικνύεται ξεκάθαρα ο ρόλος που έρχεται να επιτελέσει η ΕΘΑΑΕ, που συγκροτήθηκε στη θέση της ΑΔΙΠ, με αναβαθμισμένες ευθύνες και καθήκοντα. Η ΕΘΑΑΕ καλείται να εκφράσει γνώμη για τη στρατηγική των Ιδρυμάτων, τοποθετούμενη επί των προτάσεων των πανεπιστημίων. Η θετική της εισήγηση αποτελεί προϋπόθεση για την έγκριση και χρηματοδότηση των προγραμματικών συμφωνιών από το υπουργείο Παιδείας, με την ΕΘΑΑΕ να παρακολουθεί και την πορεία υλοποίησής τους μέσω των διαδικασιών πιστοποίησης και αξιολόγησης. Εξάλλου, η ΕΘΑΑΕ γνωμοδοτεί για την κατανομή της τακτικής επιχορήγησης των Ιδρυμάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό, με την αξιολόγησή τους να σχετίζεται πλέον και με τη χρηματοδότησή τους, σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου που ψηφίστηκε πέρυσι από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Τι περιλαμβάνουν οι προγραμματικές συμφωνίες


Οι προγραμματικές συμφωνίες αφορούν τον καθορισμό συγκεκριμένων βημάτων και χρονοδιαγράμματος για την επίτευξη των στόχων στους οποίους δεσμεύονται τα πανεπιστήμια, με πενταετή ορίζοντα. Στο πλαίσιο της «αξιολόγησής» τους, τα Ιδρύματα θα ελέγχονται για το κατά πόσο τηρούνται οι όροι της προγραμματικής συμφωνίας και, με βάση την απόδοσή τους, θα καθορίζεται η χρηματοδότησή τους.

Στο πλαίσιο των προγραμματικών συμφωνιών, τα πανεπιστήμια καλούνται να προσδιορίσουν μεταξύ άλλων:

  • Τα ιδιαίτερα στοιχεία της φυσιογνωμίας και της αποστολής τους στον ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο - δηλαδή τη θέση τους και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
  • Τους στόχους του Ιδρύματος και των επιμέρους ακαδημαϊκών του μονάδων, ιεραρχώντας τις προτεραιότητές τους - δηλαδή το πώς θα βελτιώσουν τη θέση τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
  • Τα μέτρα για την ανάπτυξη και υποστήριξη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών στόχων - δηλαδή τη βιωσιμότητα του σχεδιασμού τους για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
  • Τη βελτίωση και ανάπτυξη των διαθέσιμων υποδομών, εξοπλισμού και παρεχόμενων υπηρεσιών - δηλαδή τα προϊόντα και τις υπηρεσίες με τις οποίες θα διεκδικήσουν την αναβάθμιση της θέσης τους στον ανταγωνισμό.
  • Τον συντονισμό των δραστηριοτήτων και λειτουργιών τους με τις σχετικές εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας - δηλαδή τη διασφάλιση της προώθησης της στρατηγικής του κεφαλαίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Ερευνα.

Προφανώς όλα τα παραπάνω έχουν και οικονομική διάσταση, γι' αυτό και οι προγραμματικές συμφωνίες εξειδικεύονται ως προς τις λειτουργικές δαπάνες, τις επενδύσεις και το προσωπικό κάθε κατηγορίας. Και από τη στιγμή που στη βάση αυτών των συμφωνιών και της πορείας υλοποίησής τους η ΕΘΑΑΕ θα γνωμοδοτεί για την κατανομή της τακτικής επιχορήγησης, ζητούμενο είναι να αποτυπώνεται με σαφήνεια πώς θα διασφαλίζεται η μεγιστοποίηση των ιδίων εσόδων (π.χ. έσοδα από τη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους, «δωρεές» ιδιωτών και επιχειρήσεων, έσοδα των ΕΛΚΕ από τη σύμπραξη των πανεπιστημίων σε έργα με επιχειρήσεις και άλλους φορείς, από τα δίδακτρα των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, από την περαιτέρω αύξηση του αριθμού των μεταπτυχιακών φοιτητών που καλούνται να καταβάλλουν δίδακτρα, από τα διάφορα προγράμματα κατάρτισης, «θερινά σχολεία» κ.λπ.), δηλαδή η διαρκώς μεγαλύτερη εξάρτησή τους από πόρους πέραν του κρατικού προϋπολογισμού.

Μοχλός περαιτέρω προώθησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας

Οι προγραμματικές συμφωνίες αποτελούν βασικό μοχλό προώθησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσα στα Ιδρύματα, αλλά και από τα ίδια τα πανεπιστήμια, στο πλαίσιο και της ενσωμάτωσής τους στους περιφερειακούς και κλαδικούς σχεδιασμούς και προτεραιότητες του κεφαλαίου. Πρόκειται ίσως για την πιο σημαντική πτυχή της συζήτησης, καθώς σε αυτόν τον άξονα κινούνται όλες οι εξελίξεις στα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια.

Από την άποψη αυτή, ο παραλληλισμός που επιχειρήσαμε στην αρχή δεν είναι αυθαίρετος, αλλά δείχνει την κατεύθυνση που δίνεται, με τον επικείμενο νέο νόμο - πλαίσιο να φέρνει νέες παρεμβάσεις στην οργάνωση της διοίκησης των Ιδρυμάτων. Το μείζον θέμα δεν είναι αν επανέρχονται ή όχι τα Συμβούλια Ιδρύματος, αλλά το κατά πόσο η νέα οργανωτική - διοικητική δομή υπηρετεί τους σκοπούς που ενιαία προωθούν με την πολιτική τους η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, έστω και μέσω διαφορετικών παρακαμπτήριων οδών, που καταλήγουν στον ίδιο προορισμό. Οταν μονάδες όπως οι ΕΛΚΕ, οι ΜΟΔΙΠ, οι Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας, τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης κ.λπ. αποκτούν όλο και βαρύνοντα ρόλο στη λειτουργία των Ιδρυμάτων, η αλλαγή του μοντέλου εταιρικής διακυβέρνησης προκύπτει ως επιταγή προσαρμογής στις εξελίξεις αυτές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενόψει των προγραμματικών συμφωνιών η ΕΘΑΕΕ ζητά από τα Ιδρύματα να καταθέσουν άμεσα τα εξής, ανάμεσα σε άλλα:

- Ανάλυση SWOT. Είναι μια μέθοδος στρατηγικού επιχειρησιακού σχεδιασμού για να εντοπιστούν δυνατά (Strengths) και αδύνατα σημεία (Weaknesses) ως προς τους διαθέσιμους πόρους (π.χ. γνωρίσματα και δεξιότητες στελεχών, τεχνογνωσία, χρηματοοικονομική κατάσταση, ικανότητα προσαρμογής σε νέα επενδυτικά εγχειρήματα κ.λπ.), καθώς επίσης ευκαιρίες (Opportunities) και απειλές (Threats) που επιδρούν (π.χ. χαρακτηριστικά υφιστάμενων και δυνητικών ανταγωνιστών, ζητήματα που αφορούν το υφιστάμενο νομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον, ευκαιρίες σε νέες αγορές και πεδία δραστηριοποίησης κ.λπ.).

- Ανάλυση στρατηγικών στόχων και δράσεων. Στη βάση της ανάλυσης SWOT που θα κάνουν, τα Ιδρύματα καλούνται να καταρτίσουν τη στρατηγική τους για την περίοδο 2022 - 2025, διατυπώνοντας συγκεκριμένους στρατηγικούς στόχους για την Εκπαίδευση (διάρθρωση σχολών, κατεύθυνση προγραμμάτων σπουδών κ.λπ.), την Ερευνα (τομείς προτεραιότητας, διαμόρφωση υποδομών κ.λπ.), τη «σύνδεση με την κοινωνία» (δηλαδή τις σχέσεις με επιχειρηματικούς φορείς, τις κατά τόπους Περιφέρειες και δήμους κ.λπ.), τη διεθνοποίηση (δηλαδή τη βελτίωση της παρουσίας τους και των σχέσεών τους με τον διεθνή ανταγωνισμό), το πανεπιστημιακό περιβάλλον (όρους και τρόπους λειτουργίας των Ιδρυμάτων κ.λπ.) και τη διασφάλιση ποιότητας (δηλαδή μηχανισμούς διασφάλισης και ελέγχου της πορείας υλοποίησης των στρατηγικών στόχων). Η πλούσια πείρα των τελευταίων χρόνων από τα διάφορα εγχειρήματα αναμόρφωσης του ακαδημαϊκού χάρτη και τα κλεισίματα σχολών που αυτές σηματοδότησαν, ή από τις αλλαγές στον προσανατολισμό, στην οργάνωση και στο περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, δείχνει τι σημαίνουν όλα αυτά για τις σπουδές των φοιτητών.

- Ετήσιο σύνολο χρηματοδότησης ανά πηγή. Στους πίνακες που καλούνται να συμπληρώσουν τα Ιδρύματα, πέρα από τον τακτικό προϋπολογισμό (με την κρατική επιχορήγηση όμως να μην είναι εκ των προτέρων γνωστή και να κατανέμεται με βάση τις προγραμματικές συμφωνίες - άρα, στην καλύτερη περίπτωση, το ζητούμενο στοιχείο αποτελεί ευχολόγιο), ζητούνται στοιχεία και σε σχέση με τους σχεδιασμούς τους για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, τους ιδίους πόρους και άλλες πηγές (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ΣΔΙΤ κ.ά). Επιβεβαιώνεται έτσι η κατεύθυνση που προωθείται εδώ και πολλά χρόνια, ώστε μεγάλο μέρος του ετήσιου προϋπολογισμού των Ιδρυμάτων να προέρχεται από άλλες πηγές. Εξ ου και η συζήτηση που καλλιεργείται από τα αστικά κόμματα και τις πρυτανικές αρχές περί αυτοτέλειας και αυτοδιοίκητου. Προκύπτει με σαφήνεια η στόχευση της σύνδεσης της «αξιολόγησης» με τη χρηματοδότηση, αφού η ΕΘΑΑΕ θα γνωμοδοτεί για την κατανομή της τακτικής επιχορήγησης ανάλογα με το πώς αξιολογείται η πορεία επίτευξης των στόχων που αποτυπώνονται στις προγραμματικές συμφωνίες. Στην πράξη, έτσι, το αν θα αναπτυχθούν υποδομές όπως νέα κτίρια για χώρους διδασκαλίας, νέες εστίες, βιβλιοθήκες κ.λπ. εξαρτάται όλο και περισσότερο από το ενδιαφέρον που έχουν κατασκευαστικοί όμιλοι να συμπράξουν σε ΣΔΙΤ και να κερδίσουν από την εκμετάλλευση και διαχείριση των υποδομών, ενώ το πώς θα οργανώνεται η εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα στα Ιδρύματα θα εξαρτάται από την προσπάθεια προσαρμογής τους στις κατά κλάδο και Περιφέρεια στοχεύσεις και ιεραρχήσεις του κεφαλαίου και της αστικής εξουσίας.

- Πρόβλεψη εξέλιξης του αριθμού του προσωπικού. Τα πανεπιστήμια, που με διαχρονική ευθύνη των κυβερνήσεων αντιμετωπίζουν τεράστιες ελλείψεις σε όλες τις κατηγορίες προσωπικού, καλούνται να αποτυπώσουν το πλήθος των μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και ΕΕΠ ανά έτος. Σε ό,τι αφορά μάλιστα τα μέλη ΔΕΠ, ζητείται να αναφερθούν οι εγκεκριμένες νέες θέσεις που βρίσκονται σε διαδικασία πλήρωσης και οι θέσεις που απαιτούνται για να φτάσει ο αριθμός τους σε τυχόν υποστελεχωμένα Τμήματα στο 12 (ώστε να διαφανεί η βιωσιμότητα των Τμημάτων - ζόμπι που διαμόρφωσαν ο νόμος Γαβρόγλου και οι κατοπινές παρεμβάσεις της κυβέρνησης ΝΔ, και να προετοιμαστεί ο νέος γύρος αναδιαρθρώσεων). Οι κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ αρνούνται να προκηρύξουν έστω τον αριθμό των θέσεων όσων αφυπηρετούν κάθε χρόνο, με όσες έχουν εξαγγελθεί και κατανεμηθεί τα τελευταία χρόνια (η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων όχι απλά δεν έχει πληρωθεί, αλλά ούτε καν προκηρυχθεί ακόμα) να μη φτάνουν για να καλύψουν τα προϋπάρχοντα κενά, ενώ οι ανάγκες διαρκώς αυξάνονται. Αντίθετα, θεσπίζουν διάφορες μορφές συμβασιούχων διδασκόντων, η αναλογία των οποίων σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ διαρκώς αυξάνεται.

- Πρόβλεψη για αριθμό εισακτέων φοιτητών. Την ώρα που με τον νόμο Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη η κυβέρνηση περιορίζει κατά δεκάδες χιλιάδες τον αριθμό των εισακτέων, την ώρα που διαχρονικά οι κυβερνήσεις δεν διαθέτουν τους απαιτούμενους πόρους ώστε να υπηρετηθούν οι ανάγκες όσων φοιτούν, την ώρα που είναι ανύπαρκτες οι φοιτητικές εστίες για όσους φοιτούν σε άλλη πόλη από αυτή που ζουν οι οικογένειές τους... τα πανεπιστήμια καλούνται να προϋπολογίσουν τον αριθμό των εισακτέων ανά έτος! Βέβαια, παρότι και σήμερα τα πανεπιστήμια στέλνουν κάθε χρόνο τις σχετικές τους προτάσεις, ο τελικός προσδιορισμός του αριθμού των εισακτέων γίνεται από την κυβέρνηση. Αυτό που αλλάζει έχει να κάνει με τον ρόλο της συγκεκριμένης πρόβλεψης στον αλγόριθμο για την κατανομή της χρηματοδότησης και με τα κριτήρια αξιολόγησης, όπου λαμβάνονται υπόψη τόσο ο αριθμός των φοιτητών όσο και η αναλογία τους προς τα μέλη ΔΕΠ και τους διδάσκοντες. Ετσι, για να είναι βιώσιμος ο στρατηγικός τους σχεδιασμός, η πρόβλεψη των πανεπιστημίων για τον αριθμό των φοιτητών θα πρέπει να συμβαδίζει με την πρόβλεψη για τους ιδίους πόρους, στη λογική κόστους - οφέλους.

Κρίσιμη αντιπαράθεση με την αστική στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Οι προγραμματικές συμφωνίες αποτελούν σημαντικό κρίκο της αστικής στρατηγικής για τη διαμόρφωση του πανεπιστημίου που θα περιφρουρήσουν η πανεπιστημιακή αστυνομία και οι νέοι μηχανισμοί καταστολής που θεσπίστηκαν με τον νόμο Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη. Είναι ο κρίκος που συνδέει τις αλλαγές που έχουν προηγηθεί και όσα υλοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τις επικείμενες αλλαγές που θα επιχειρηθούν με τον νέο νόμο - πλαίσιο.

Οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, παρακολουθώντας από κοντά τις σχετικές εξελίξεις και παρεμβαίνοντας στο κίνημα, στους φοιτητικούς συλλόγους, στους συλλόγους ΔΕΠ, στα σωματεία των εργαζομένων, σε κάθε πρωτοβουλία και μορφή οργάνωσης της συλλογικής δράσης και διεκδίκησης, προτάσσοντας τις σύγχρονες ανάγκες για σπουδές, δουλειά και ζωή με πλήρη δικαιώματα, στο ύψος των σύγχρονων αναγκών, μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά ώστε να ενταθεί η διαπάλη με την αστική στρατηγική, την κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα που την προωθούν, τις πρυτανικές αρχές που αποτελούν τους φορείς της υλοποίησής της στα Ιδρύματα, τις δυνάμεις των αστικών κομμάτων σε Περιφέρειες και δήμους, που ενισχύουν αυτήν την κατεύθυνση.

Μπορούν να δώσουν τον προσανατολισμό, τον τόνο και την αναγκαία ώθηση ώστε τα σημαντικά βήματα που έγιναν το προηγούμενο διάστημα για την αναζωογόνηση του κινήματος στα πανεπιστήμια, για τον απεγκλωβισμό δυνάμεων από την επιρροή των αστικών και οπορτουνιστικών δυνάμεων, να συνεχιστούν και να αποκτήσουν μεγαλύτερη δυναμική. Ετσι θα επιβεβαιωθεί στην πράξη ότι η κυβέρνηση και τα αστικά κόμματα έχουν κάθε δίκιο που φοβούνται την ενίσχυση του διεκδικητικού προσανατολισμού και της οργανωμένης, μαζικής συλλογικής δράσης στα πανεπιστήμια, γι' αυτό και αξιοποιούν κάθε μορφή καταστολής και χειραγώγησης που έχουν στο οπλοστάσιό τους.


Του
Δημήτρη ΚΟΙΛΑΚΟΥ*
* Ο Δ. Κοιλάκος είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Η μαζική αντίδραση ήταν... εκτός κυβερνητικού σεναρίου

Γιώργος ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ, Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας ΑΠΘ

Η επίθεση των αστυνομικών δυνάμεων ενάντια στους φοιτητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, στις 22 Φεβρουαρίου, δεν αιφνιδίασε, ήταν μια αναμενόμενη κίνηση. Είχαν προηγηθεί πλήθος νομοθετήματα, στρεφόμενα ενάντια σε στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα: Περιορισμός της απεργίας, της συνδικαλιστικής δραστηριότητας, της συνάθροισης, των διαδηλώσεων, της έκφρασης, και άλλα, λιγότερο εμφανή. Η ίδρυση σώματος πανεπιστημιακής αστυνομίας και η ασφυκτική εποπτεία και παρακολούθηση κάθε δραστηριότητας στον πανεπιστημιακό χώρο, ακόμα και μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας, ήρθε να συμπληρώσει το οπλοστάσιο των απαγορεύσεων, της αστυνόμευσης σε έναν ευαίσθητο χώρο, τον χώρο των Πανεπιστημίων.

Η φίμωση κάθε φωνής διαμαρτυρίας και η επιβολή αυστηρού πλαισίου ελέγχου στον πανεπιστημιακό χώρο δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε απλό ιδεολόγημα στο δόγμα του «νόμου και της τάξης». Είναι μέρος σχεδίου για την ανάπλαση της ανώτατης παιδείας στο μέτρο και στις ανάγκες των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων. Ο επερχόμενος νέος νόμος - πλαίσιο για τα ΑΕΙ επικεντρώνεται στο «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο», αφιερωμένο στην υπηρεσία και στην εξυπηρέτηση στόχων και συμφερόντων των ισχυρών ομίλων της αγοράς. Προφανώς μια τέτοιου μεγέθους ανατροπή θα δυσκολευόταν ιδιαίτερα να περάσει στους δίσεκτους, ειδικά για τη νεολαία, χρόνους που περνούμε.

Τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων και μεγάλου μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας, η μη εφαρμογή του νόμου για την πανεπιστημιακή αστυνομία, το άνοιγμα των ιδρυμάτων με τα απαραίτητα μέτρα, την κάλυψη εκπαιδευτικών και φοιτητικών αναγκών, αντιστρατεύονταν τους στόχους της κυβερνητικής πολιτικής και τους «ευρωπαϊκής κοπής» στόχους των μνημονίων. Η ίδια η ύπαρξη του φοιτητικού κινήματος αποτελεί θανάσιμη απειλή για αυτούς. Για αυτόν τον λόγο η αστυνομική «επίδειξη» (ΜΑΤ, ΟΠΚΕ, ΔΙΑΣ κ.λπ.) ήταν τόσο σκηνοθετικά βάναυση. Καθώς στην ουσία της ήθελε να τρομοκρατήσει. Ηταν τρομοκρατική.

Η μαζική αντίδραση της πανεπιστημιακής κοινότητας την οδήγησε σε αποτυχία. Κανείς δεν τρόμαξε. Αυτό ήταν εκτός κυβερνητικού σεναρίου...

Καθαρός ο στόχος: Δεχτείτε ό,τι πιο αντιλαϊκό και μην αντιδράτε

Ελευθερία ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, Καθηγήτρια Τμήματος Γεωλογίας ΑΠΘ

MotionTeam

Η βάρβαρη είσοδος της αστυνομίας στο χώρο του ΑΠΘ, με πρόσκληση αλλά χωρίς την παρουσία του Πρύτανη, σηματοδοτεί μια νέα και ζοφερή πραγματικότητα για το ΑΠΘ, το ελληνικό πανεπιστήμιο, την ελληνική κοινωνία. Μια πραγματικότητα αυταρχισμού, επίδειξης δύναμης και έλλειψης παντελούς σεβασμού του χώρου και των προσώπων που «εισέπραξαν» την εισβολή, πέρα και έξω από κάθε δημοκρατική διαδικασία, πάρα και έξω από κάθε ακαδημαϊκότητα. Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι αυτή ήταν η επιδίωξή τους (όλων όσοι συμμετείχαν και στήριξαν την ενέργεια αυτή).

Η έλλειψη κάθε ακαδημαϊκής ελευθερίας και κάθε αντίστασης σε κάθε αυταρχικό και αντιδημοκρατικό νόμο ετοιμάζεται να ψηφισθεί και θα ψηφίζεται στη συνέχεια, από σήμερα και στο εξής. Νόμοι που αφαιρούν το δικαίωμα στη μόρφωση για τις πλατιές λαϊκές μάζες, που ελέγχουν δυνατότητα και περιεχόμενο σπουδών και έρευνας, ιδιαίτερα στους νέους επιστήμονες. Νόμοι που θεσπίζουν δίδακτρα, που δημιουργούν φοιτητές προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς πολλών ταχυτήτων, αλλά να κρατάμε στο νου ότι θα δημιουργήσει και «φοιτητές προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς καμιάς ταχύτητας».

Και για τέτοιους νόμους κόβεται πλέον το δικαίωμα να εκφράζεται αντίθετη γνώμη, κάθε μορφή πάλης για τη μη ψήφισή τους, κάθε δυνατότητα έκφρασης. Οταν σε μια χώρα η υπουργός Παιδείας ψηφίζει νόμο με τον υπουργό «δημόσιας τάξης» (και όχι της προστασίας του πολίτη), πιστεύω ότι γίνεται φανερός ο στόχος: «Δεχτείτε ό,τι πιο αντιλαϊκό, ό,τι πιο αυταρχικό θα επιχειρηθεί να εφαρμοσθεί το επόμενο διάστημα και μην αντιδράτε».

«Επιστρατεύουν την καταστολή για να διασφαλίσουν το πανεπιστήμιο - επιχείρηση»

Καθηγητές του ΑΠΘ καταδικάζουν την ένταση της καταστολής και τις αντιδραστικές αλλαγές

Καθηγητές του ΑΠΘ με δηλώσεις τους στον «Ριζοσπάστη», που δημοσιεύσουμε σήμερα και θα συνεχίσουμε σε επόμενα φύλλα, καταδικάζουν την ένταση της καταστολής, με την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλει τις αντιδραστικές αλλαγές του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη και μιλούν για την πραγματική στόχευση, τη δημιουργία του πανεπιστημίου - επιχείρηση με πλήρη και ασύδοτη τη δράση του κεφαλαίου, όπου δεν χωρούν η διαμαρτυρία, τα δικαιώματα φοιτητών και εργαζομένων.

Αφορμή οι εξελίξεις που δρομολογήθηκαν με τη βίαιη επέμβαση της αστυνομίας στις 22 Φλεβάρη, για τη διάλυση κινητοποίησης των φοιτητικών συλλόγων, μετά από πρόσκληση του πρύτανη του ΑΠΘ, τις συλλήψεις φοιτητών και τη δίωξή τους με ανυπόστατες κατηγορίες. Αλλά και οι μεγάλες κινητοποιήσεις που ακολούθησαν με συμπόρευση μαθητών, φοιτητών, καθηγητών πανεπιστημίου και εργαζομένων, που σηματοδότησαν την απόφαση για συνέχιση και κλιμάκωση του αγώνα για να μείνει και αυτός ο νόμος στα χαρτιά.

Αντανάκλαση της γενικευμένης θηριωδίας που επιδεικνύεται σε όλους τους κοινωνικούς τομείς

Χρήστος ΤΟΥΡΤΟΥΡΑΣ, καθηγητής Παιδαγωγικής (ΠΤΔΕ) του ΑΠΘ

Η ελληνική κυβέρνηση, στο προσφιλές αφήγημά της περί της μέριμνας για τη δημόσια υγεία, αποφεύγει να συμπεριλάβει σοβαρές πολιτικές εξάλειψης των όρων που αμφισβητούν τη βιωσιμότητα της κοινωνίας. Αντί της θέσπισης λοιπόν των αναγκαίων μέτρων, επιλέγεται η καταχρηστική εργαλειοποίηση της πανδημίας προκειμένου να εξυπηρετηθούν απόλυτα οι ανάγκες και να ξεπεραστούν οι παθογένειες που γεννά η απληστία του μεγάλου κεφαλαίου. Αμελείται ακόμη και η βασική συνθήκη προπαγάνδισης της κυρίαρχης ιδεολογίας από την τάξη που κυριαρχεί, προκειμένου να συνεχίσει να κυριαρχεί επάνω στις λοιπές κοινωνικές τάξεις.

Ετσι, εκδηλώνοντας έντονα χαρακτηριστικά ολοκληρωτισμού, ό,τι δεν υπάρχει χρόνος για να μπει σε διαβούλευση η κυβέρνηση το παραπέμπει στις πρακτικές πειθούς των Μέσων Μαζικής Εξαπάτησης (κοινώς ΜΜΕ) και των κρατικών (των μόνων, στο τέλος, που θα παραμείνουν κρατικοί) μηχανισμών καταστολής. Την ώρα που ο λαός χάνει καθημερινά τη ζωτικότητά του, υποχρεώνεται σε κατασπατάληση της εργατικής του δύναμης εσώκλειστος εντός των οικιών του, την ίδια ώρα, απολύτως αντιλαϊκά, αυθαίρετου και πραξικοπηματικού χαρακτήρα πολυνομοσχέδια ψηφίζονται με συνοπτικές διαδικασίες, υποθηκεύοντας το μέλλον της κοινωνίας και της (έστω αστικού τύπου) δημοκρατίας. Η κατάλυση του πανεπιστημιακού ασύλου και η θέσπιση αστυνομικού σώματος για την καταστολή και τον πανοπτισμό της πανεπιστημιακής κοινότητας, η προσπάθεια τρομοκράτησης και φίμωσης κάθε ελεύθερης άποψης στο μέλλον, αποτελεί ένα από τα μέτρα με έντονο συμβολισμό.

Στον απόηχο λοιπόν μιας πράξης εντυπωσιασμού και επίδειξης ισχύος από μέρους των οργάνων καταστολής και σε συνεργασία με πρυτανικές αρχές, το δημόσιο πανεπιστήμιο τραυματίστηκε ανεπανόρθωτα. Οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν αποτελούν αντανάκλαση της γενικευμένης θηριωδίας που επιδεικνύεται σε όλους τους κοινωνικούς τομείς και η οποία είναι τόσο υπέρμετρη και τερατώδης, που θα περίμενε κανείς να ξεπερνά τις ανθρώπινες δυνατότητες αντίληψης, ερμηνείας και αντίδρασης.

Θα μπορούσε να είναι έτσι, αν δεν υπήρχαν οι ΝΕΟΙ άνθρωποι να διατρανώσουν την αντίθεσή τους στην παρατεταμένη προσβολή της συλλογικής αξιοπρέπειας από μία θράκα πολιτικών χωρίς ανάστημα, χωρίς κοινωνικό όραμα, χωρίς δεσμεύσεις σε ιδανικά και αξίες. Οι νέοι και οι νέες εξέθεσαν τα κυβερνητικά μέτρα, υπέδειξαν στους γονείς και στους δασκάλους τους τον μόνο δρόμο που έχουν χρέος να ακολουθήσουν, επανέφεραν στο προσκήνιο, καθιστώντας την και πάλι επίκαιρη, την 3η θέση του Μαρξ για τον Φόιερμπαχ, ότι «η υλιστική διδασκαλία ότι οι άνθρωποι είναι προϊόντα των συνθηκών και της διαπαιδαγώγησης, και ότι επομένως οι άνθρωποι που έχουν αλλάξει είναι προϊόντα άλλων συνθηκών και αλλαγμένης διαπαιδαγώγησης, ξεχνάει ότι τις συνθήκες τις αλλάζουν ακριβώς οι άνθρωποι και ότι πρέπει να διαπαιδαγωγηθεί και ο ίδιος ο παιδαγωγός (...) Η σύμπτωση της αλλαγής των συνθηκών με την αλλαγή της ανθρώπινης δράσης μπορεί να θεωρηθεί και να κατανοηθεί σωστά μονάχα σαν ανατρεπτική πράξη».

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΟΥ ΟΑΕΔ
Υποβάθμιση των πτυχίων και οι σπουδαστές «στον αέρα»

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για το θέμα

Από τις κινητοποιήσεις των σπουδαστών στο Αγρίνιο
Από τις κινητοποιήσεις των σπουδαστών στο Αγρίνιο
Ερώτηση προς τους υπουργούς Εργασίας και Παιδείας κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ για τις Επαγγελματικές Σχολές του ΟΑΕΔ και τα βασικά προβλήματα των σπουδαστών τους, για τα οποία κινητοποιούνται τις μέρες αυτές σε μια σειρά πόλεις (Αγρίνιο, Γιάννενα κ.τ.λ.). Προβλήματα που επιδεινώνει παραπέρα ο πρόσφατος νόμος της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Στην Ερώτηση αναφέρεται:

«Ο νέος νόμος 4763/21-12-2020 της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση έχει προκαλέσει δίκαια ένα κύμα διαμαρτυριών και αγωνιστικών δράσεων από μαθητές των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ σε όλη την Ελλάδα.

Οι χιλιάδες μαθητές στις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ δικαιολογημένα αγανακτούν και αγωνίζονται, αφού ουσιαστικά ο νέος νόμος υποβαθμίζει το πτυχίο και τις σχολές τους, ενώ προσθέτει άλλο ένα εμπόδιο στις σπουδές τους, καθώς για να λάβουν - πλέον - το πτυχίο επιπέδου 3 είναι υποχρεωμένοι να δώσουν και εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ. Ολες αυτές οι αρνητικές εξελίξεις που νομοθέτησε η κυβέρνηση για τους μαθητές των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, θα εφαρμοστούν από φέτος αλλάζοντας στα μισά της χρονιάς το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς.

Η κυβέρνηση αποδεικνύεται πως είναι μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, αφού, αντί να πάρει όλα τα μέτρα για να λειτουργούν όλες οι σχολές με ασφάλεια για τους μαθητές και τους καθηγητές, να εξασφαλίσει σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, κατάλληλα κτίρια και αίθουσες, δωρεάν σύγχρονο εξοπλισμό για τα εργαστήρια, μόνιμους καθηγητές, μαθητεία με μηνιαίο εισόδημα και ουσιαστική εποπτεία από το υπουργείο Εργασίας, πέρασε νέο νόμο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση εν μέσω πανδημίας με πολλές σχολές κλειστές. Σε μία περίοδο μάλιστα, που η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα μεγαλώνουν λόγω του τρόπου που διαχειρίζεται την πανδημία, αλλά και γιατί η μαθητεία βρίσκεται στον "αέρα".

Παράλληλα, σύμφωνα με καταγγελίες μαθητών, για όσους δεν πρόλαβαν να βρουν επιχείρηση για τη μαθητεία δεν εξασφαλίζεται κανένα εισόδημα, ενώ και ορισμένοι από αυτούς που είχαν ξεκινήσει, παραμένουν απλήρωτοι για μήνες, ενώ βρίσκονται σε αναστολή οι συμβάσεις τους».

Με βάση τα παραπάνω, οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, Γιάννης Γκιόκας, Νίκος Καραθανασόπουλος, Μαρία Κομνηνάκα, Νίκος Παπαναστάσης και Μανώλης Συντυχάκης, που υπογράφουν την Ερώτηση, ζητούν από τους υπουργούς μέτρα ώστε:

  • Να μην ισχύσει ο νέος νόμος υποβάθμισης του πτυχίου για τους μαθητές που ήδη φοιτούν στις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ.
  • Να εξασφαλιστεί εισόδημα για όλους τους μαθητές των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ και να πληρωθούν άμεσα την περίοδο που βρίσκονται σε αναστολή οι συμβάσεις μαθητείας με απόφαση της κυβέρνησης.
  • Να ανοίξουν όλες οι σχολές με ασφάλεια, να συντηρηθούν οι υποδομές και να εκσυγχρονιστούν τα εργαστήρια.
«ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ»
Αγωνιστική δράση μέσα από τα σωματεία

Με μαζική συμμετοχή η σύσκεψη

Το σύνολο των σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τις εξελίξεις στην Εκπαίδευση και τους 50.000 πλέον συμβασιούχους εκπαιδευτικούς στα δημόσια σχολεία, η πάλη των αναπληρωτών μέσα από τα σωματεία για τα δικαιώματά τους, ήταν από τα ζητήματα που συζητήθηκαν στην πανελλαδική διαδικτυακή σύσκεψη που διοργάνωσε η «Πρωτοβουλία Αναπληρωτών, Ωρομισθίων και Ελαστικά Εργαζομένων στην Εκπαίδευση» το περασμένο Σάββατο.

Από τη συζήτηση αναδείχτηκε η μαζική συμμετοχή στην απεργία - αποχή ενάντια στην αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση και πώς πρωτοπόροι αναπληρωτές συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια, μαζί με τους μόνιμους συναδέλφους, κόντρα σε διάφορα εμπόδια που βάζουν κάποιοι διευθυντές με απειλές προς τους αναπληρωτές. Μεταφέρθηκαν παραδείγματα από χώρες που έχει προχωρήσει το σύστημα της αξιολόγησης, εμπειρία από τις σημερινές δυσκολίες (κυνήγι προσόντων, απολύσεις λόγω παραβόλου) που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές με την εφαρμογή του νομοσχεδίου για τις προσλήψεις που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και εφαρμόζει η κυβέρνηση της ΝΔ.

Σημειώνοντας την αγωνιστική διάθεση που κυριάρχησε στη σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν μαζικά αναπληρωτές από όλη τη χώρα, η «Πρωτοβουλία» ξεχωρίζει ότι αναδείχθηκε πως σήμερα, δύο χρόνια μετά τους αγώνες ενάντια στο νομοσχέδιο Γαβρόγλου για τις προσλήψεις, το αίτημα που αγκαλιάζει όλους τους αναπληρωτές ανεξαρτήτως σύμβασης, είναι οι μαζικοί μόνιμοι διορισμοί όλων των αναπληρωτών. «Είναι το αίτημα που απαντάει στο σύγχρονο δικαίωμα του νέου εκπαιδευτικού για μόνιμη και σταθερή δουλειά, αλλά και των μαθητών να έχουν δίπλα τους τους εκπαιδευτικούς από το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού για να "μάθουν γράμματα"», όπως τονίζει η «Πρωτοβουλία», σημειώνοντας πως «η σύσκεψη έκλεισε με αισιοδοξία ότι έχουμε τη δύναμη να τα καταφέρουμε. Οτι όλοι οι πρωτοπόροι αναπληρωτές θα είμαστε σε επαφή και κοινή δράση μέσα από τις πρωτοβουλίες που θα πάρει το επόμενο διάστημα η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών, ώστε να ανέβει η συμμετοχή και η δράση των αναπληρωτών μέσα στα πρωτοβάθμια σωματεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για όλα τα ζητήματα που αφορούν τους αναπληρωτές και συνολικά τον κλάδο».

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επικοινωνιακοί ελιγμοί μπροστά στην απεργία - αποχή

Συναντήσεις με τα ΔΣ των ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, στο φόντο της συντριπτικής απόρριψης της «αξιολόγησης»

Η προσπάθεια του υπουργείου να προχωρήσει στην εφαρμογή του αντιεκπαιδευτικού σχεδιασμού επιστρατεύοντας και επικοινωνιακές τακτικές, και η συνέχιση της διαχείρισης της πανδημίας χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο για την Εκπαίδευση, αναδείχθηκαν στις συναντήσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Την ίδια στιγμή, καθημερινά ακυρώνεται στην πράξη η επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει την αντιεκπαιδευτική «αξιολόγηση», με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην απεργία - αποχή να ξεπερνά το 85%, σε κάποιες περιπτώσεις και το 95%.

Ο προσχηματικός χαρακτήρας της πρόσκλησης της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας προς τις Ομοσπονδίες, που δείχνει ότι η συλλογική στάση των εκπαιδευτικών δυσκολεύει την κυβέρνηση, φάνηκε στην προχτεσινή συνάντηση με την ΟΛΜΕ και επιβεβαιώθηκε κατά τη χτεσινή συνάντηση με τη ΔΟΕ.

Οπως αναφέρει το υπουργείο σε σχετικό δελτίο Τύπου, «η υπουργός επανέλαβε τη βούληση για διάλογο, παρά την επιθετική στάση που επέλεξαν τα συνδικαλιστικά σωματεία μέσω της αποστολής εξωδίκων, αλλά και για την εφαρμογή του νόμου που προβλέπει την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, την οποία χαρακτήρισε "αυτονόητο εργαλείο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, προς όφελος των παιδιών μας, όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης"». Βέβαια, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πού οδήγησε η «αξιολόγηση» όπου εφαρμόστηκε και αντλούν εμπειρία από τις αρνητικές επιπτώσεις για τα σχολεία και τα μορφωτικά - εργασιακά δικαιώματα.

Οσον αφορά την «πρόθεση για διάλογο» που επικαλείται το υπουργείο, αυτή έρχεται μετά από διαρροές και υπονοούμενα για την επιλογή αυταρχικών μέτρων πειθαναγκασμού των εκπαιδευτικών, τα οποία όπως αποδεικνύεται δεν τρομάζουν.

Κατά τ' άλλα, καμία συγκεκριμένη απάντηση δεν έλαβαν οι εκπαιδευτικοί για την εξασφάλιση των απαραίτητων όρων για το άνοιγμα και την ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Στο δελτίο Τύπου του το υπουργείο Παιδείας, χωρίς να δεσμεύεται για συγκεκριμένα μέτρα, σημειώνει πως κατά τις συναντήσεις «επισημάνθηκε η προσπάθεια εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για την ταχύτερη δυνατή επαναλειτουργία διά ζώσης και των υπολοίπων σχολείων που βρίσκονται σε αναστολή», κάτι που μετά από ένα χρόνο που απλά τα σχολεία ανοιγοκλείνουν, ακούγεται σαν ευχολόγιο.

Οπως σημείωσε η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών», μεταφέροντας την αποφασιστικότητα του κλάδου, ο νόμος 4692/2020 και η Υπουργική Απόφαση έχουν απορριφθεί από τους εκπαιδευτικούς και δεν θα εφαρμοστούν. Η συνέχιση της μάχης με μαζική συμμετοχή στην απεργία - αποχή μπορεί να ακυρώσει τα σχέδια της κυβέρνησης και όσων τη σιγοντάρουν. Εδώ και τώρα πρέπει να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για τη λειτουργία των σχολείων με ασφάλεια και υγιεινή, μέτρα για την ουσιαστική αντιμετώπιση των μαθησιακών - και όχι μόνο - προβλημάτων που έχει δημιουργήσει η πολύμηνη αναστολή λειτουργίας των σχολείων. Να μην τολμήσει η κυβέρνηση να φέρει για ψήφιση νέο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΣΤΙΩΝ ΛΑΡΙΣΑΣ
Αποκλεισμός του Γραφείου Μέριμνας

Σε συμβολικό αποκλεισμό της Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας προχώρησαν χτες οι φοιτητικοί σύλλογοι των εστιακών φοιτητών και της Τεχνολογίας, στη Λάρισα, αναδεικνύοντας τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εστιακοί φοιτητές, σε εστίες υποσυντηρημένες, που ρημάζουν.

Με τη δράση αυτή, που γίνεται για δεύτερη φορά μέσα σε ένα μήνα, οι φοιτητικοί σύλλογοι αναδεικνύουν τις ευθύνες της Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που το τελευταίο διάστημα κάνει σοβαρή προσπάθεια, όχι βέβαια για να βρεθεί λύση στα προβλήματα των φοιτητών, αλλά για το πώς θα διασφαλιστεί οι φοιτητικές εστίες να συνεχίσουν να λειτουργούν μέσα από το χαράτσι που επιβάλλουν με μοναδικό στόχο το να εξασφαλίζεται κέρδος από επινοικίαση των δωματίων. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν έχει σταματήσει να πιέζει φοιτητές για το πότε θα πληρώσουν το χαράτσι των 150 και 400 ευρώ.

Οι φοιτητικοί σύλλογοι ανέδειξαν και τις ευθύνες της κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι «ένα χρόνο τώρα η κυβέρνηση δεν έχει πάρει κανένα μέτρο για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολών μας. Μείωσε τον προϋπολογισμό για την Παιδεία κατά 8%, έκανε 73 λιγότερες προσλήψεις καθηγητών από πέρυσι, τη στιγμή που υπάρχει ανάγκη παραπάνω εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι σπουδές μας είναι σε αναμονή, υπάρχουν φοιτητές που δεν έχουν μπει καν στο αμφιθέατρο, η πρακτική άσκηση είναι στον πάγο για μεγάλο διάστημα».

Οι εκπρόσωποι των φοιτητικών συλλόγων δήλωσαν πως οι πολύμορφες δράσεις θα συνεχιστούν, με κορύφωση το μεγάλο συλλαλητήριο στις 10 Μάρτη, στις 13.30 στην πλατεία Ταχυδρομείου, μαζί με άλλους φοιτητικούς συλλόγους της Λάρισας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ