Σάββατο 28 Απρίλη 2018 - Κυριακή 29 Απρίλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
«Τράβηξα αποφασιστικά γι' αυτό που πιστεύω για το λαό»

Από τη δίκη της «Στενής Αυτοάμυνας» στο στρατοδικείο. Πρώτος από δεξιά ο Ακίνδυνος Αλβανός
Από τη δίκη της «Στενής Αυτοάμυνας» στο στρατοδικείο. Πρώτος από δεξιά ο Ακίνδυνος Αλβανός
Αντί επιλόγου χρησιμοποιείται απόσπασμα από την απολογία του Ακίνδυνου Αλβανού στο Εκτακτο Στρατοδικείο, ο οποίος εκτελέστηκε στις 17 Οκτώβρη του 1947. Είχε δικαστεί στη μεγάλη δίκη της «Στενής Αυτοάμυνας» (28 Αυγούστου - 13 Σεπτέμβρη 1947), τη δίκη με τις περισσότερες εκτελέσεις σε σχέση με τον αριθμό των καταδίκων και των κατηγορουμένων. Συνολικά δικάστηκαν 67 αγωνιστές, καταδικάστηκαν σε θάνατο 52 και εκτελέστηκαν 47.

Ο Ακίνδυνος Αλβανός στέκεται με θάρρος απέναντι στους στρατοδίκες και τον Βασιλικό Επίτροπο και λέει: «Με την 4η Αυγούστου περνώ όλα τα βασανιστήρια των ασφαλειών και κλείνομαι στο κάτεργον της Ακροναυπλίας, στην ελληνική Βαστίλλη. Επ' αόριστον με έκλεισαν έως ότου κάνω δήλωση... Δεν αποκήρυξα τον κομμουνισμό, γιατί επίστευα και πιστεύω ότι μονάχα μ' αυτόν θα εύρει ο λαός την καλυτέρευση της ζωής που περιμένει (...)

Δεν το θεωρώ ότι εμείς θέλαμε να χύσουμε αίμα - ανεξάρτητα είτε δεξιός είτε αριστερός - αλλά άλλοι είναι οι αίτιοι σήμερα στις πόλεις, στα χωριά και στα βουνά.

Σκοπός μου ήταν να φρενάρω τη λυσσασμένη επίθεση της μοναρχοφασιστικής κλίκας που κυβερνά τη χώρα μας με τα ξένα όπλα που τη φέραν στην Αρχή.

(...) Δεν θεωρώ την πράξη αυτή όπως και όλες τις άλλες εγκληματικές, γιατί εκείνοι που πολεμούν δεν κάνουν εγκλήματα, πολεμούν για ένα σκοπό.

Από την αρχή που μπήκα στον αγώνα δεν αγωνίστηκα για το ατομικό μου απλώς συμφέρον, αλλά για το γενικό, για την καλυτέρευση του γενικού συμφέροντος, για να καλυτερέψει και το ατομικό. Φιλοτομαριστής δεν είμαι γιατί το απέδειξα στις τόσες κακουχίες και τόσα βάσανα. Εγώ τράβηξα αποφασιστικά γι' αυτό που πιστεύω για το λαό».

ΚΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Την Κυριακή η μεγάλη εκδήλωση για τις δίκες στο Εκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης

Ειδική έκδοση με σημαντικά ντοκουμέντα και στοιχεία, φόρος τιμής στους Αλύγιστους, θα κυκλοφορήσει στην εκδήλωση

Μαχητές του ΔΣΕ στα Πιέρια οδηγούνται στο Εκτακτο Στρατοδικείο
Μαχητές του ΔΣΕ στα Πιέρια οδηγούνται στο Εκτακτο Στρατοδικείο
Μεγάλη εκδήλωση για τις δίκες στο Εκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης την περίοδο 1946 - 1951, κατά τη διάρκεια της ένοπλης σύγκρουσης του ΔΣΕ αλλά και στη συνέχεια, διοργανώνει η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, την Κυριακή 29 Απρίλη, στις 11 το πρωί, στο αμφιθέατρο «Παναγιωτόπουλος» του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ.

Θα μιλήσουν ο Μάκης Μαΐλης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ, και ο Γιώργος Σανίδας, πανεπιστημιακός καθηγητής, ιστορικός.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει, επίσης, προβολή βίντεο για τις δίκες της Θεσσαλονίκης με μαρτυρίες καθώς και μουσικό - καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Στο χώρο της εκδήλωσης θα λειτουργεί έκθεση με υλικό από το Αρχείο του ΚΚΕ καθώς και άλλο υλικό που έχει συλλεχθεί, με κομματικά ντοκουμέντα, εφημερίδες, φωτογραφίες, έγγραφα του Εκτακτου Στρατοδικείου.

Επίσης, θα διατίθεται ειδική έκδοση - μπροσούρα της Επιτροπής Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ με στοιχεία για τη λειτουργία του Εκτακτου Στρατοδικείου Θεσσαλονίκης. Η έκδοση θα διακινηθεί στη συνέχεια μέσω των Κομματικών Οργανώσεων.

Σήμερα, παρουσιάζουμε στον «Ριζοσπάστη» ένα μέρος αυτής της συλλογικής ερευνητικής προσπάθειας που έγινε για τις δίκες του Εκτακτου Στρατοδικείου της Θεσσαλονίκης την περίοδο 1946 - 1951 και περιλαμβάνεται στην ειδική έκδοση 56 σελίδων της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Μέσα από αυτήν την έκδοση, η Οργάνωση Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ σκύβει πάνω από ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία των ταξικών συγκρούσεων στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία.

Οι δίκες στο Εκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης αποτελούν βασικό κομμάτι στην τεράστια «βιομηχανία» καταστολής και διώξεων, στην προσπάθεια σύνθλιψης και εξόντωσης του κινήματος, που οργάνωσε το αστικό κράτος από την ίδρυση του ΚΚΕ, ειδικά μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας και κατά τη διάρκεια του ένοπλου αγώνα του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, αλλά και στη συνέχεια.

Η διοίκηση του σωματείου αρτεργατών
Η διοίκηση του σωματείου αρτεργατών
Χιλιάδες κομμουνιστές, αντιστασιακοί, ακόμη και άνθρωποι που δεν είχαν σχέση με το Κόμμα και το κίνημα, σύρθηκαν στα έκτακτα στρατοδικεία με διάφορες κατηγορίες, άδικες και σκληρές. Οι κομμουνιστές αντιμετώπισαν συχνά κατηγορητήρια θανάτου. Εκατοντάδες εκτελέστηκαν πίσω από το Γεντί Κουλέ. Χιλιάδες σάπισαν στις φυλακές και στα κάτεργα, κάποιοι για πάνω από 10 και 20 χρόνια.

Τιμή στους αλύγιστους του ταξικού αγώνα

Στον πρόλογο της μπροσούρας, αναφέρεται: «Η έκδοση αυτή είναι αφιερωμένη στους αλύγιστους του ταξικού αγώνα. Θέλουμε να τιμήσουμε όλους αυτούς που σύρθηκαν στα στρατοδικεία και αντιμετώπισαν το μίσος της αστικής τάξης και του κράτους της. Τιμάμε και υποκλινόμαστε στις θυσίες και την ανιδιοτέλειά τους, στην αντοχή και στη συνέπειά τους. Η στάση τους είναι συνώνυμη με τη μακρά αντοχή του Κόμματος στις διώξεις, στα βασανιστήρια, στις εκτελέσεις, στις φυλακές.

Πάνω σ' αυτά τα χνάρια συνεχίζουμε. Εμπνεόμαστε από την εκατοντάχρονη πορεία του Κόμματος. Μελετάμε την Ιστορία του ΚΚΕ, του εργατικού κινήματος γενικά, αξιοποιούμε τα συμπεράσματα από τη μελέτη της ταξικής πάλης στην Ελλάδα και διεθνώς, αντλώντας γνώση και διδάγματα, παίρνοντας ταυτόχρονα δυνάμεις και ενθουσιασμό για τους σημερινούς και μελλοντικούς αγώνες. Αξιοποιούμε την τεράστια θετική και την όποια αρνητική πείρα, τις ασύγκριτες κατακτήσεις, τα λάθη και τις αδυναμίες, για να γίνουμε πιο ικανοί σήμερα, στην πάλη για την αφύπνιση περισσότερων συνειδήσεων χάρη στην επαναστατική πολιτική του Κόμματος.

Το εξώφυλλο της έκδοσης
Το εξώφυλλο της έκδοσης
Συνεχίζουμε την ταξική πάλη για την κατάργηση της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, για εργατική εξουσία, για τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό».

Γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία των ταξικών συγκρούσεων

Στην έκδοση παρουσιάζονται στοιχεία για την καταστολή στη Θεσσαλονίκη που πήρε τεράστιες διαστάσεις, ειδικά το καλοκαίρι του 1947. Από το Μάη μέχρι τον Ιούλη έγιναν πάνω από 3.000 συλλήψεις, εκατοντάδες πέρασαν από δίκες μέχρι τις αρχές του 1948 και πάνω από 100 άτομα εκτελέστηκαν τότε μέχρι το Δεκέμβρη του 1947, ενώ περισσότεροι από 800 εκτοπίστηκαν στα ξερονήσια, κυρίως στον Αη Στράτη. Στη Θεσσαλονίκη, οι δίκες στο Εκτακτο Στρατοδικείο έφτασαν στο απόγειό τους το 1948.

Στο Εκτακτο Στρατοδικείο δικάστηκαν χιλιάδες μέλη και φίλοι του ΚΚΕ, μαχητές του ΔΣΕ, μέλη του ΕΑΜ, συνδικαλιστές του εργατικού κινήματος, αλλά και απλοί άνθρωποι. Οι κατηγορούμενοι που σύρθηκαν στο Εκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης συνολικά ξεπερνούν τους 10.000, ενώ οι καταδικασμένοι τους 1.679. Συνολικά έγιναν 4.452 δίκες, με 477 καταδίκες σε θάνατο, 307 σε ισόβια. Καταδικάστηκαν σε θάνατο μέχρι και ανήλικοι μαθητές.

Πάνω από 400 αγωνιστές εκτελέστηκαν πίσω από το Γεντί Κουλέ, κάποιοι από τους οποίους είχαν δικαστεί και σε άλλα δικαστήρια, σε άλλες πόλεις. Οι πρώτοι που στήθηκαν μπροστά στο απόσπασμα στη Θεσσαλονίκη ήταν δυο παλιοί ΕΛΑΣίτες, αγρότες από το Περιστέρι Κιλκίς, ο Γιώργης Καλέμης και ο Θεοχάρης Σαπρανίδης. Δικάστηκαν στις 12 Ιούλη του 1946 και εκτελέστηκαν στις 16 Ιούλη στο Γεντί Κουλέ.


Μέσα από τις δίκες αναδείχτηκαν στη Θεσσαλονίκη, όπως και παντού στην Ελλάδα, ηρωικές φυσιογνωμίες του ΚΚΕ, που πλήθυναν με τη θυσία τους τη στρατιά των ηρώων του Κόμματος.

Δίπλα στα στελέχη της ΚΕ του ΚΚΕ που εκτελέστηκαν, όπως ο Αρίστος Βασιλειάδης και ο Κώστας Φαρμάκης, στάθηκαν δεκάδες μέλη και στελέχη του ΚΚΕ με θάρρος και αυτοθυσία, αψηφώντας το εκτελεστικό απόσπασμα, όπως ο Γραμμένος Στίνης, ο Ακίνδυνος Αλβανός, η Κούλα Ελευθεριάδου, ο Σταύρος Δημητράκος, η Νίτσα Θεοχαρίδου, ο Μήτσος Λεβογιάννης, ο Ρήγας Παραθυράς, ο Νίκος Νικηφορίδης και τόσοι άλλοι. Ανθρωποι του λαού, εργάτες, αγρότες, επιστήμονες, φοιτητές, αλλά και μαθητές όπως η δεκαπεντάχρονη μαθήτρια Ευπραξία Νικολαΐδου.

Οι θεματικές ενότητες

Η μπροσούρα περιλαμβάνει μια θεματική ενότητα για το ιστορικό πλαίσιο που κορυφώθηκε με τα έκτακτα στρατοδικεία, με τίτλο «Δεκέμβρης, Βάρκιζα και αστική τρομοκρατία». Αναφέρεται στην απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, στις μεγάλες εργατικές κινητοποιήσεις που ακολούθησαν μέχρι το χειμώνα του 1946, στη «λευκή τρομοκρατία» που εξαπέλυσε το αστικό κράτος, στη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε μια απέραντη φυλακή για κάθε αντιτιθέμενη φωνή.

Στην ενότητα με τίτλο «Από τη Βάρκιζα στο Γ' Ψήφισμα και στον Αναγκαστικό Νόμο 509/1947», παρουσιάζονται αναλυτικά στοιχεία για το νομικό πλαίσιο καταστολής με το οποίο θωρακίστηκε το αστικό κράτος. Αποκορύφωμα αποτελεί η υιοθέτηση του Γ' Ψηφίσματος, τον Ιούνη του 1946, με βάση το οποίο ιδρύθηκαν τα έκτακτα στρατοδικεία. Το Γ' Ψήφισμα, το οποίο συμπληρώθηκε με διάφορα νομοθετήματα στη συνέχεια, έστειλε στο απόσπασμα και στα κάτεργα χιλιάδες αγωνιστές. Η νομοθετική δράση του αστικού κράτους κλιμακώθηκε περισσότερο με τον Αναγκαστικό Νόμο 509, που ψηφίστηκε το Δεκέμβρη του 1947 και έθεσε εκτός νόμου το ΚΚΕ και το ΕΑΜ.


Κύρια ενότητα αποτελεί «Το Εκτακτο Στρατοδικείο Θεσσαλονίκης», που περιλαμβάνει πληροφορίες για τα κτίρια που χρησιμοποιήθηκαν, τους στρατοδίκες, τους μάρτυρες κατηγορίας και υπεράσπισης, τις εκτελέσεις και τις αναστολές εκτελέσεων.

Ξεχωρίζει η ενότητα «Μεγάλες ομαδικές και άλλες σημαντικές δίκες». Παρουσιάζονται στοιχεία για τις μεγάλες ομαδικές δίκες, από τις οποίες ενδεικτικά αναφέρουμε: Του Σωματείου Αρτεργατών (19 Ιούλη 1946), της «Λαϊκής Φωνής» και του ΕΑΜικού Τύπου (Σεπτέμβρης 1946 - Οκτώβρης 1947), των «Στρατολόγων» (Γενάρης - Αύγουστος 1947), της «Στενής Αυτοάμυνας» και άλλες δίκες της ΟΠΛΑ (28 Αυγούστου - 13 Σεπτέμβρη 1947), της «Μαζικής Λαϊκής Αυτοάμυνας» (25 Νοέμβρη - 11 Δεκέμβρη 1947), 170 μαχητών από τα Πιέρια (24 Μάη - 10 Ιούνη 1948), των «αεροπειρατών» (20 Οκτώβρη 1948), η δίκη της ΕΠΟΝ (14-29 Γενάρη 1949), ανταρτών της Χαλκιδικής (Φλεβάρης 1951).


Α. Α.

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Εκ βαθέων

1. Ημουν πολύ μικρός όταν ο πατέρας μου με πήρε από το χέρι και για πρώτη φορά βρέθηκα στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής. Με είχαν εντυπωσιάσει τα πολυβόλα, που έτρεξα να τ' αγγίξω. Κύλησε ο χρόνος και όταν έγινα έντεκα ετών ξέσπασε η δικτατορία. Τότε άρχισε ένας νέος κύκλος με αγώνες, φυλακές και εξορίες. Το Σκοπευτήριο ενέπνεε τους συντρόφους που εκπροσωπούσαν επάξια αυτήν τη μαρτυρική περιοχή της Αθήνας και αγωνίζονταν με μεγάλο κόστος κατά της χούντας. Μεταπολίτευση. Το Σκοπευτήριο γέμισε πάλι κόσμο, αλλά πλέον το θεωρούσε ιδιοκτησία της η Σκοπευτική Λέσχη. Σχιζοφρένεια! Πού ακούστηκε ένας χώρος εκτελέσεων να λειτουργεί σαν Σκοπευτική Λέσχη; Εγώ ωστόσο παρέμενα σταθερός επισκέπτης. Οπως και άλλοι σαν εμένα που σέβονταν το χώρο, μιλούσα ψιθυριστά όσο σκεφτόμουν πως το περιβάλλον θυμίζει μέταλλο, παγωμένο, όπως τα σημεία που αφήνει πίσω του ο θάνατος. Για αρκετό καιρό παρακολουθούσα ιδεολογικές συζητήσεις για το πώς το Σκοπευτήριο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως πολιτικό όπλο - αναλύσεις επί αναλύσεων. Ποια όμως ήταν η δική μου σχέση με το χώρο αυτόν; Πολλές φορές ένιωθα πως δεν χωρούσα στην ιστορία του. Κι όμως, δεν υπήρξα ποτέ ευσυγκίνητος ή τουρίστας ιδεολόγος. Πέρασε ο χρόνος που δεν φλυαρεί και είναι δάσκαλος όλων και μου έδωσε τη δύναμη να κατανοήσω πως πια οι αποσκευές μου ήταν γεμάτες για το ταξίδι - γιατί είναι μεγάλο ταξίδι να βρεθείς μπροστά στους Διακόσιους. Ετσι, μια από αυτές τις μέρες που αναζητούσα την ησυχία μου επισκεπτόμενος το Σκοπευτήριο, ξεπήδησε μέσα μου, έτσι απλά όπως τελικά όλα όσα θέλουν το χρόνο τους, χωρίς κανένα ίχνος μεταφυσικής, ότι ο μόνος τρόπος για να επισκεφτεί κανείς το χώρο αυτόν είναι με την ιδιότητα του απλού προσκυνητή. Γιατί το Σκοπευτήριο έχει κλείσει μέσα του όλη την ιερότητα της ανθρώπινης ύπαρξης στην πιο ευγενική της έκφραση: Αξιοπρέπεια, θάρρος, περηφάνια, σεβασμός, αυτοθυσία και πάνω απ' όλα αγάπη. Ασε λοιπόν το χώρο να σε γράψει, για να έχεις κάποτε το δικαίωμα όπως λέει στο «Ρέκβιεμ» του ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε: «...να ζητήσεις λίγο ψωμί και λίγο κρασί, μια μερίδα».

1. Ας προσκυνήσουμε τους Διακόσιους της Καισαριανής, γιατί εκείνοι μας άνοιξαν την πόρτα της Παράδεισος.

2. Ας προσκυνήσουμε τους Διακόσιους γιατί κατάφεραν το αδιανόητο.

3. Ας προσκυνήσουμε τους Διακόσιους γιατί χάρη σε αυτούς, αν το αξίζουμε, θα πραγματοποιήσουμε τα απραγματοποίητα.

4. Ας προσκυνήσουμε το πέρασμά τους, τη θυσία τους, με την οποία υπερασπίστηκαν το όλο, καταργώντας το μερικό.

5. Ας τους προσκυνήσουμε για τη συνείδησή τους, η οποία δεν γνώρισε ποτέ τι εστί φόβος ή ταλάντευση.

6. Ας προσκυνήσουμε τους θανάτω θάνατον πατήσαντας.

7. Ας προσκυνήσουμε αυτούς που μας δίδαξαν ότι η αιωνιότητα αρχίζει από τώρα.

8. Ας προσκυνήσουμε τα άστρα που έπεσαν.

9. Ας προσκυνήσουμε τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη. Σε αυτόν ανήκουν οι στίχοι του Σαίξπηρ: «Η ζωή του εστάθη γεμάτη ευγένεια και όλα τα στοιχεία ήταν σε αυτόν έτσι εναρμονισμένα ώστε και η ίδια η φύση να πει σε όλο τον κόσμο: ναι, αυτός ήταν άντρας!».

10. Ας προσκυνήσουμε αυτούς που δεν θα γνωρίσουν ποτέ το γήρας.

11. Ας προσκυνήσουμε το θαύμα που δεν καταδέχτηκε τίποτα.

12. Ας προσκυνήσουμε τη δύναμη και τη θέληση της πράξης έως το ύστατο χαίρε.

13. Ας προσκυνήσουμε το πάθος, το βίωμα από εκείνους που ξεχείλιζαν από αγάπη.

14. Ας προσκυνήσουμε στο όνομά τους τους συντρόφους που είναι μαζί τους στην απέναντι όχθη.

15. Ας προσκυνήσουμε εκείνους τους οποίους η Καισαριανή έκανε σήμα της και έδεσε τη μοίρα της μαζί τους.

16. Ας προσκυνήσουμε με ένα προοίμιο για έναν μεγάλο ψαλμό: «Ενας ψαλμός ολότελα λυγμός, ένας σπασμός στα ουράνια σ' ανεβάζει, γίνεται της ζωής η δόξα κι ο σταυρός, η παιδική μας ηλικία που παρελαύνει».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Τιμή στους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές της Καισαριανής

Την Κυριακή 29 Απρίλη, στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής, θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Θα ακολουθήσει μεγάλη συναυλία του Γιάννη Μαρκόπουλου

Αυτό το Σαββατοκύριακο πραγματοποιείται το διήμερο εκδηλώσεων, αφιερωμένο στους 200 κομμουνιστές που εκτελέστηκαν στην Καισαριανή την 1η Μάη 1944, που διοργανώνει η Κομματική Οργάνωση Αττικής του ΚΚΕ.

Το Σάββατο 28 Απρίλη, στις 7 μ.μ., θα διεξαχθούν στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχείου Καισαριανής δύο θεματικές συζητήσεις:

  • «Η ανάπτυξη του εργατικού κινήματος στο Μεσοπόλεμο. Η συμβολή του ΚΚΕ». Θα μιλήσει ο Νίκος Μαυροκέφαλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.
  • «Η γνώση και η μόρφωση βασικό συστατικό της κομμουνιστικής πρωτοπορίας. Το παράδειγμα της Ακροναυπλίας». Θα μιλήσει η Κυριακή Καμαρινού, στέλεχος του ΚΚΕ.

Την Κυριακή 29 Απρίλη, στις 7 μ.μ., ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, θα μιλήσει σε συγκέντρωση στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής. Θα ακολουθήσει συναυλία του μεγάλου Ελληνα συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλου.

Στη συναυλία, που θα διευθύνει ο ίδιος ο συνθέτης, τραγούδια του θα ερμηνεύσουν οι Ρίτα Αντωνοπούλου, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης, Λάκης Χαλκιάς. Μαζί τους και οι Δάφνη Ζουρνατζή και Γιώργος Νικηφόρου - Ζερβάκης. Συμμετέχουν η ορχήστρα «Παλίντονος Αρμονία» και το πειραϊκό φωνητικό σύνολο «Libro Coro», σε διδασκαλία της Ανθής Γουρουντή.

Το πρόγραμμα της συναυλίας


Στη συναυλία της Κυριακής θα ακουστούν μερικά από τα πιο αγαπητά και γνωστά κομμάτια του συνθέτη από όλη τη μεγάλη πορεία του, πάνω από 50 χρόνων, στο ελληνικό τραγούδι.

Συγκεκριμένα, θα ακουστούν τραγούδια από το «Χρονικό», σε στίχους Κ. Χ. Μύρη. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γιάννης Μαρκόπουλος παρουσίασε για πρώτη φορά το «Χρονικό» το 1969, στο ιστορικό στούντιο «Λήδρα», και την ίδια χρονιά ανέθεσε στους Νίκο Ξυλούρη και Μαρία Δημητριάδη την ερμηνεία και την ηχογράφηση του έργου στο δίσκο.

Από τους κύκλους τραγουδιών «Εργάτες» (1976) και «Εντεύθεν» (2015), σε στίχους του Γ. Μαρκόπουλου.

Από τη σειρά τραγουδιών «Ανεξάρτητα» (1976), σε στίχους του συνθέτη, του Γιώργου Χρονά και του Γιώργου Σκούρτη.

Από το μουσικό έργο «Ηλιος ο πρώτος» (1969), σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, και από το συμφωνικό έργο «Πέντε Στάσιμα», σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη.

Από το μουσικό έργο «Ιθαγένεια» (1972), σε στίχους Κ. Χ. Μύρη, και «Θητεία» (1974), σε στίχους του Μάνου Ελευθερίου.

Από τη σειρά τραγουδιών «Τα τραγούδια του νέου πατέρα» (1972), σε στίχους του Μιχάλη Κατσαρού.

Από τον κύκλο τραγουδιών «Σεργιάνι στον κόσμο» (1979), σε στίχους Σαπιέντια και του συνθέτη, του Πάνου Θεοδωρίδη, του Μάνου Ελευθερίου και του Μελέτη Κυριακού.


Από τη σειρά τραγουδιών «Παράθυρο στη Μεσόγειο», σε στίχους του Μιχάλη Σταυρακάκη.

Στο χώρο της εκδήλωσης θα διακινείται το πρόγραμμα της συναυλίας με όλους τους στίχους των τραγουδιών και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Πούλμαν για την εκδήλωση

Πούλμαν για την εκδήλωση δρομολογούνται από: Γαλάτσι, 17.45, Παλιό Τέρμα (Βεΐκου και Γαλατσίου), Πετράλωνα, 17.30, σταθμό Α. Πετραλώνων, Κέντρο Αθήνας, 17.45, πλατεία Κολιάτσου και 18.00, Τέρμα Πατησίων (τράπεζα Πειραιώς), Αγ. Δημήτριο (Μπραχάμι), 17.30, Αγίου Δημητρίου 163 (πλ. Ελενας Βενιζέλου), Ελληνικό, 18.00, πλατεία Ελληνικού, Αργυρούπολη, 18.15, δημαρχείο Αργυρούπολης, Γλυφάδα, 17.45, Αγ. Τρύφωνα, Μοσχάτο, 17.45, πλ. Μεταμόρφωσης, Ταύρο, 18.00, πρώην δημαρχείο Ταύρου, Π. Φάληρο, 17.30, πλατεία Φλοίσβου, Αλιμο, 17.45, Δωδεκανήσου 65, Ηλιούπολη, 18.00, Μουσείο Εθνικής Αντίστασης, Δάφνη, 17.45, πλ. Καλογήρων (μετρό «Δάφνη»), Υμηττό, 17.45, πλατεία Δημαρχείου, Παλλήνη, 17.15, Αγ. Τρύφωνα, Γέρακα, 17.30, ΕΛΤΑ, Ν. Ηράκλειο, 17.45, «Τρία Αστέρια», Ν. Ιωνία, 18.00, ΟΤΕ, Μελίσσια, 17.30, Λ. Δημοκρατίας, γραφεία ΚΚΕ, Μαρούσι, 17.45, Κλειστό «Σπ. Λούης», Μεταμόρφωση, 17.30, Αγιο Κωνσταντίνο, Βριλήσσια, 17.45, στάση προαστιακού Πεντέλης (Αττική Οδός), Χαλάνδρι, 18.00, γωνία 25ης Μαρτίου & Παλαιολόγου, Ελευσίνα, 17.00, δημοτικό πάρκινγκ.

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ 1944
«Αν η ελευθερία δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας, εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα»

Πρωτομαγιά 1944. Χαρακτικό του Τάσσου
Πρωτομαγιά 1944. Χαρακτικό του Τάσσου
«Ξημερώνοντας αυγή το προσκλητήριο. Είμαστε όλοι ζαβωμένοι σα να πλανιότανε ο χάρος... Συνταχθήκαμε. Φραπ κι ολούθε γύρα μας τα πολυβόλα ξεφαντώνουν από τις σκοπιές. Οι μπούκες στρέφουν κατά πάνω μας...

Επιθεωρεί το λοιπόν ο Φίσερ και πάει και κάθεται στη μέση... Κι αρχίζει και λέει. Οσοι ακούνε όνομα να βγαίνουνε γρήγορα. Γυρίζει τα χαρτιά, τον κατάλογο. Αμέσως ηλεκτρισμός πιάνει το στρατόπεδο. Ανοίγει το στόμα του και λέει το πρώτο όνομα: Αϊβατζίδης Γεώργιος, μάγειρας ήταν απ' τα Σέρβια της Μακεδονίας. Μόλις ακούει τ' όνομα πετιέται ένας άνδρας - Γεια σας αδέρφια, φωνάζει και σηκώνει τη γροθιά του ψηλά. Ο κατάλογος εξακολουθεί. Ενας - ένας π' ακούει, πετιέται στη μέση.

Γροθιές παντού ανεμίζανε, σα να 'τανε σημαίες. Ακουες τις φωνές τους να φωνάζουνε: "Ζήτω το ΕΑΜ"! "ΕΛΑΣ"! "ΚΚΕ"! Μα το κυριότερο ήταν: Γεια σας - γεια σας - εκδίκηση. Είσαντε και δυο μικρά και φωνάζανε: "Ζήτω η ΕΠΟΝ". Ο ένας 17 χρονώ είχε κάμει επί Μεταξά στην Ανάφη. Με την πρώτη κραυγή εκδίκηση! Οι Γερμανοί ανασκουμπωθήκανε κι αναταράχτηκαν...

Ο κατάλογος εξακολουθεί. Κατά 5άδες και καθώς τους παίρνουν αδειάζανε, αραιώνανε οι θέσεις, ιδίως από τις 100αρχίες των συνεργείων, γιατί εκεί ήταν οι παλιοί, τα θύματα του Μεταξά, οι Ακροναυπλιώτες, οι υπεύθυνοι, οι καλύτεροί μας, οι ήρωες...

Το μνημείο στην Καισαριανή
Το μνημείο στην Καισαριανή
Κατά την 7η 20άδα φωνάζει ο Γερμανός: Να - πο - λέων Σου - κα - τζί - δης... Παρών!! φωνάζει ο Ναπολέων και πετιέται στη μέση και δίνει τα χαρτιά της δουλιάς στο βοηθό. Του λέει: "Να μου προσέχεις τα παιδιά, όπως τα πρόσεχα κι εγώ".

Ο Γερμανός διοικητής πολλές φορές του το 'χε πει: Ναπολέων θα σε σκοτώσω, δε θα βγεις ζωντανός από δω! Τον μισούσε. Γιατί, όπως σου λέου, ήταν πολύ μεγάλος. Αγιος. Κι έτσι ο Ναπολέοντας κάθε μέρα περίμενε να τελειώσει η ζωή του. Σήμερα, όμως, ο διοικητής σαν να ταράχτηκε και λέει (μας το ξήγησαν ύστερα όσοι 'ξεραν γερμανικά και βρέθηκαν κοντά):

-- Οχι δεν είναι δυνατόν. Θα σου χαρίσω Ναπολέων τη ζωή.

-- Δέχομαι λέει ο Ναπολέων, μα να μην μπει στη θέση μου άλλος.

Ο Γερμανός δεν απαντά. Ο Ναπολέων φεύγει με την 20άδα...

Εν τέλει συγκεντρώνονται όλοι οι 200 μπροστά στα μαγεριά. Ο κουλοχέρης ο βασανιστής Κόβατς συζήταγε με τον Ναπολέοντα: Τώρα όλοι εσείς παρτιζάνοι, μπουμ μπουμ, σήμερα καπούτ! Ο Ναπολέων του λέει:

-- Σου ζητώ μια χάρη, μην τους χτυπάς. Να τους φέρεσαι καλύτερα. Το χτήνος γελούσε. Υστερα ο Ναπολέων μπαίνει στη μέση και λέει:

-- Ελάτε παιδιά να χορέψομε, να δουν οι Γερμανοί πώς πεθαίνουν οι Ελληνες!

Τον έπιασαν απ' το χέρι, κάνουνε κύκλο, η φρουρά τους περικυκλώνει, οι μπούκες τ' αυτόματα καταπάνω τους κι αρχινάν το χορό: "Εχε γεια καημένε κόσμε, έχε γεια γλυκιά ζωή...". Κάθε στροφή κι αλλάζανε. Εσερνε το χορό ο επόμενος. Σύρανε το χορό όλοι οι μελλοθάνατοι...

Η ώρα ήταν περασμένες 9. Τους φορτώνουνε στ' αυτοκίνητα. Μπρούμυτα τους φορτώσανε, για να χωράν πολλοί. Οπως τα παστά στα βαρέλια. Τότε κίνησαν τ' αυτοκίνητα. Εμείς πίσω ακούγαμε, όσο φεύγανε, το τελευταίο τους ηρωικό τραγούδι. Αυτό αντιπροσώπευε όλο το Χαϊδάρι μας. Ηρωισμός απάνω απ' ό,τι μπορεί να πιστέψει άνθρωπος, και αλληλεγγύη. Αυτό το ίδιο πράγμα αντιπροσώπευσε κι ο Ναπολέοντας, όταν αρνήθηκε να πάρει άλλος τη θέση του στο θάνατο...» (από το βιβλίο «Πρωτομαγιές 1886 - 1945» της Μέλπως Αξιώτη).

Το χρονικό

Ετσι έγινε εκείνη τη μέρα, την Πρωτομαγιά του 1944.

Η λογοτεχνική απόδοση του χρονικού μπορεί να «χάνει» λίγο σε πιστότητα, ως προς την ακρίβεια των φράσεων, ή την ακριβή χρονική στιγμή που έγινε αυτός ο διάλογος ή εκείνος ο χορός. Μα, μέσες άκρες, έτσι έγιναν τα πράγματα. Ετσι πέρασαν κείνο το πρωί οι 200 κομμουνιστές της Ακροναυπλίας και της Ανάφης στην αιωνιότητα.

Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση των ναζί:

«Την 27.4.1944 κομμουνιστικαί συμμορίαι, παρά τους Μολάους, κατόπιν μίας εξ ενέδρας επιθέσεως, εδολοφόνησαν ανάνδρως έναν Γερμανό στρατηγό και τρεις συνοδούς του αξιωματικούς και ετραυμάτισαν πολλούς Γερμανούς στρατιώτες. Εις αντίποινα θα εκτελεσθούν: 1. Ο τυφεκισμός 200 κομμουνιστών την 1η Μαΐου 1944. 2. Ο τυφεκισμός όλων των ανδρών, τους οποίους θα συναντήσουν τα γερμανικά στρατεύματα επί της οδού Μολάων προς Σπάρτην, έξωθι των χωρίων. Υπό την εντύπωσιν του κακουργήματος τούτου, Ελληνες εθελονταί (σ.σ. δηλαδή τα "Τάγματα Ασφαλείας") εφόνευσαν αυτοβούλως 100 άλλους κομμουνιστάς. Ο στρατιωτικός διοικητής Ελλάδος».

Στο λαϊκό κίνημα σήμανε συναγερμός:

«Οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και του ΕΑΜ κυκλοφόρησαν αμέσως χιλιάδες τρικ και καλούσαν το λαό να σώσουν τους αγωνιστές ομήρους από την εκτέλεση. Σε πολλά εργοστάσια και επιχειρήσεις, οι εργάτες σταμάτησαν τη δουλιά. Στα υπουργεία και τις τράπεζες έγιναν συγκεντρώσεις και με ψηφίσματα προς τον Ράλλη και τον δήμαρχο απαιτούσαν άμεση επέμβασή τους για τη ματαίωση της σφαγής. Οι φοιτητές και οι σπουδαστές χύθηκαν στους δρόμους με συνθήματα ενάντια στην τρομοκρατία. Επιτροπές παρουσιάζονταν στις αρχές αδιάκοπα όλη τη μέρα. Στις λαϊκές συνοικίες έγιναν συγκεντρώσεις. Πολλές γυναίκες κρατουμένων ομήρων μαζεύτηκαν στη Μητρόπολη. Ο αρχιεπίσκοπος στο διαμέρισμά του ''προσευχόταν'' για τη σωτηρία των ψυχών των μελλοθανάτων. Οταν αργά τη νύχτα εμφανίστηκε μπροστά στις απελπισμένες γυναίκες, είπε: ''Δεν μπορώ να κάνω τίποτα και το μόνο που μου απομένει είναι να παρακαλώ το θεό!.."» (Θ. Χατζή, «Η Νικηφόρα Επανάσταση που χάθηκε»).

Για το ίδιο θέμα έγραψε ο Β. Μπαρτζιώτας, τότε Γραμματέας της ΚΟΑ του ΚΚΕ: «Στις 29 - 30 Απρίλη 1944 γινόταν παράνομα η 4η Συνδιάσκεψη της ΚΟΑ. Εκεί μάθαμε τη διαταγή για την εκτέλεση των 200 αγωνιστών. Η καταπληκτική αυτή είδηση - καθαρή δολοφονία και χιτλερική θηριωδία - κυκλοφόρησε σαν αστραπή στην Αθήνα. Οι πράκτορες των Γερμανών και οι αγγλόφιλοι ρίχνουν κιόλας το δηλητήριό τους:

-- Τα βλέπετε; Οι αντάρτες σκοτώνουν τους Γερμανούς και αυτοί αμύνονται...

Διαφορετικά, όμως, σκεφτόταν ο ελληνικός λαός. Οι χιτλερικοί είναι εγκληματίες πολέμου, ήρθαν κατακτητές στην Ελλάδα, ληστεύουν και καταστρέφουν τη χώρα, σκοτώνουν αθώους ανθρώπους... Σ' αυτούς τους εγκληματίες μια απάντηση χωρεί:

-- Θάνατος στους χιτλεροφασίστες κατακτητές! Πάλη μέχρι τη νίκη, την απελευθέρωση της Ελλάδας.

(...) Συζητήσαμε στην Επιτροπή Πόλης τη δυνατότητα να σώσουμε τους 200 συντρόφους μας. Την 1η του Μάη 1944, ο ΕΛΑΣ της Αθήνας ήταν στο πόδι και μαζί του ο λαός της ηρωικής Καισαριανής. Ηταν όμως αδύνατο να χτυπήσουμε τους Γερμανούς, που συγκέντρωσαν μεγάλες δυνάμεις. Οι πρώτες προσπάθειες που κάναμε μάς στοίχισαν πολύ ακριβά... Οι καμπάνες της Καισαριανής χτυπούσαν πένθιμα... και οι σύντροφοί μας έπεφταν ηρωικά από τις φασιστικές σφαίρες. Τραγουδούσαν όλοι μαζί τη Διεθνή, τον Εθνικό Υμνο και ζητωκραύγαζαν για το ηρωικό ΚΚΕ» (Β. Μπαρτζιώτα, «Κι άστραψε φως η Ακροναυπλιά»).

Στον ισχυρισμό των ναζί και των ντόπιων συνεργατών τους πως οι εκτελέσεις εκείνων των ημερών (δεν έγιναν μόνο στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής) έγιναν σε αντίποινα για τους θανάτους Γερμανών αξιωματικών, λίγες μέρες αργότερα το ΕΑΜ, με μονοσέλιδη προκήρυξή του, υπό τον τίτλο «Οι αλήθειες που πρέπει να μάθει ο κάθε Αθηναίος», απάντησε:

«...Ο Γερμανός στρατηγός, για χατίρι του οποίου τουφεκίστηκαν την 1η Μαΐου 200 Ελληνες πατριώτες, σκοτώθηκε σε κανονική μάχη. Πήγε με 1.500 Γερμανούς και τσολιάδες να χτυπήσει τους αντάρτες της Πελοποννήσου.

Στόχος του ήταν να ανακαταλάβει το αεροδρόμιο των Μολάων, που βρίσκεται στα χέρια των ανταρτών. Στη μάχη που ακολούθησε σκοτώθηκε ο στρατηγός και αποδεκατίστηκαν οι δυνάμεις του. Οι δυο Γερμανοί αξιωματικοί, που ως αντίποινα για το θάνατό τους τουφεκίστηκαν στις 2 Μαΐου 110 αγωνιστές του λαού και διετάχθη η καταστροφή του χωριού Κυριάκι, σκοτώθηκαν επίσης σε μιαν ανοιχτή και μεγάλη μάχη.

Εξάλλου σχετικά με τους 42 αστυφύλακες που δήθεν δολοφονήθηκαν και ρίχτηκαν στην ασβεστοκάμινο, προσεχώρησαν στην ΠΕΕΑ και συμμετέχουν στην οργάνωση της Πολιτοφυλακής της χώρας. Μπορεί, όπως γράφτηκε στις εφημερίδες, να δημοσιεύουν φωτογραφίες, μα και μεις θα αποδείξουμε πως ζουν και χαίρουν άκρας υγείας.

Και ρωτάμε τους ακατονόμαστους αστούς "αξιότιμους" προδότες και δολοφόνους, τους κ.κ. Ράλλη, Ταβουλάρη, Γονατά, Ντερτιλή, όλους αυτούς, που προσπαθούν να δικαιολογήσουν τα φοβερά εγκλήματα των Γερμανών και των ελληνόφωνων μισθοφόρων τους.

Ποια ηθική, ποιο δίκιο, ποια λογική λέει πως όταν δυο στρατοί πολεμούν, εκείνος που χάνει στη μάχη έχει το δικαίωμα να σκοτώνει ανθρώπους που κάθονται χιλιόμετρα μακριά; Να τουφεκίζει κρατούμενους, που, όπως ήταν τα θύματα της βασιλομεταξικής δικτατορίας της 4ης Αυγούστου, βρίσκονται φυλακή από το 1936 και επομένως δεν μπορούσαν να είχαν καμιά σχέση με τη διοργάνωση των μαχών;» (Νίκος Καραντινός, «Ριζοσπάστης», Κυριακή 24 Απρίλη 2005).

Μια κόκκινη αιμάτινη γραμμή

Το ερώτημα, βέβαια, που διατύπωνε το ΕΑΜ με την προκήρυξη, μόνο ρητορική αξία μπορούσε να είχε. Οι ναζί και οι ντόπιοι συνεργάτες τους εκτελούσαν στο σωρό κομμουνιστές ακριβώς γιατί ήταν κομμουνιστές.

Πρωτοπόροι εργάτες και διανοούμενοι, που είχαν δώσει ήδη μάχες στην πρώτη γραμμή της ταξικής πάλης στα χρόνια που πέρασαν. Οπως χαρακτηριστικά έχει ήδη γραφτεί σ' αυτές εδώ τις στήλες του «Ριζοσπάστη»: «Μεταλλεργάτες, καπνεργάτες, χτίστες, μάγειροι, σερβιτόροι, υπάλληλοι, βάδισαν στο θάνατο δίπλα στους δικηγόρους, τους δασκάλους, τους φοιτητές, τους επιστήμονες, τους μουσικούς. Πρόεδρος των Εμποροϋπαλλήλων, στο Ηράκλειο Κρήτης, ο Ν. Σουκατζίδης. Πρόεδρος των Ταχυδρομικών ο Δ. Κωνσταντινίδης. Γραμματέας των Μηχανουργών ο Σ. Σαββόπουλος. Γραμματέας των Τσαγκαράδων ο Ζ. Βεκίδης. Πρόεδρος του Σωματείου Σερβιτόρων και γραμματέας της Ομοσπονδίας Επισιτισμού ο Δ. Πολύδωρος και τόσοι άλλοι».

Διακόσιοι πρωτοπόροι αγωνιστές, μέλη και στελέχη του ΚΚΕ, έπεσαν έως τον τελευταίο με το κεφάλι ψηλά. Ποτάμι το αίμα που έτρεξε εκείνη τη μέρα στους δρόμους της Καισαριανής, χάραξε μια κόκκινη, αιμάτινη γραμμή, μια γραμμή που ήταν και παραμένει το όριο που ξεχωρίζει δύο διαφορετικούς κόσμους. Από τη μια, τον κόσμο της εκμετάλλευσης και καταπίεσης που γεννά το φασισμό και τον πόλεμο και δεν διστάζει μπροστά σε κανένα έγκλημα. Και, από την άλλη, τον κόσμο που παλεύει για να ξημερώσουν καλύτερες μέρες, δίχως πόλεμο και εκμεταλλευτές, δίνοντας ό,τι καλύτερο έχει, ακόμα και τη ζωή του, για να υπερασπίσει τη ζωή, τα δικαιώματα και τη λευτεριά του λαού.

Χαρακτηριστικοί οι στίχοι του Γ. Ρίτσου:

«Εδώ πέσαμε. Παιδιά του λαού. Γνωρίζετε γιατί (...) Εμείς/ μερτικό δε ζητήσαμε. Τίποτα. Μόνον/ θυμηθείτε το: αν η ελευθερία/ δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας,/ εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα. Γειά σας».

Και του Κώστα Βάρναλη:

«Πέσε στα γόνατα, προσκύνα το πανάγιο χώμα/ με την ψυχή κατάκορφα στον ουρανό υψωμένη,/ όποιος και νά 'σαι, όθε και νά 'σαι κι ό,τι άνθρωπος να 'σαι! (...)

Ετούτη η μάντρ' αγνάντια σου το σύνορο του κόσμου./ Σ' αυτήν απάνου βρόντηξαν ο Διγενής κι ο Χάρος./ Είτανε πρώτη του Μαγιού, φως όλα μέσα κ' έξω (...)

που αράδιασε πα στο σοβά, πιστάγκωνα δεμένους/ και θέρισε με μπαταριές, οχτρός ελληνομάχος,/ όχι έναν, όχι δυο και τρεις, διακόσια παλικάρια (...)

Και πρώτος άρχος του χορού, δυο μπόγια πάνου απ' όλους/ κι από το Χάρο τρεις φορές πιο πάνου ο Ναπολέος».

Τ' όνομά του Ναπολέων, μα τον νόμιζαν για Γιάννη

Ενα μοναδικό ντοκουμέντο από το Αρχείο του ΚΚΕ: Το βιογραφικό του Ναπολέοντα Σουκατζίδη, γραμμένο από τον Θέμο Κορνάρο

«Ο χορός του Σουκατζίδη», έργο του Βάλια Σεμερτζίδη, 1966
«Ο χορός του Σουκατζίδη», έργο του Βάλια Σεμερτζίδη, 1966
Η προσωπικότητα του Ναπολέοντα Σουκατζίδη, που εκείνο το πρωινό αρνήθηκε την προσφορά του διοικητή του στρατοπέδου να του χαρίσει τη ζωή, έχει γίνει πηγή έμπνευσης για πολλούς στο χώρο της Τέχνης. Στο Αρχείο του ΚΚΕ βρήκαμε ένα βιογραφικό του γραμμένο σχεδόν ποιητικά από τον ίδιο τον Θέμο Κορνάρο. Παραθέτουμε ορισμένα αποσπάσματα που αφορούν μια σχετικά άγνωστη περίοδο της ζωής του, την περίοδο που είναι ακόμα στην Κρήτη:

«Από το 1928 ήτανε η ψυχή της πιο μεγάλης εφοπλιστικής και βιομηχανικής επιχείρησης της Κρήτης "Λιοπυράκης και Σία"», γράφει στον πρόλογο και εξηγεί παρακάτω: «Ητανε δεν ήτανε είκοσι χρονώ. Μιλούσε κι έγραφε τέσσερεις γλώσσες».

«Κατώτερο προσωπικό στο λογιστήριο, ο πιο καινούργιος στο γραφείο». Κι όμως: «Εμποροι, εργοστασιάρχες, παραγωγοί, ναυτικοί πράκτορες, εφημερίδες, τον Ναπολέοντα ζητούσαν για να συζητήσουνε τις υποθέσεις τους».

«Διαβάζει 3-4 εφημερίδες, παρακολουθεί συστηματικά την καλλιτεχνική και φιλολογική κίνηση της χώρας. Ιδιαίτερο πάθος του η κρητική λαογραφία. Και η μεγαλύτερη απόλαυσή του να μελετά και να μαθαίνει απ' όξω το κρητικό θέατρο και τις κρητικές μαντινάδες. Πρόσφυγας από την Προύσα δεν ήθελε να είναι ένας φιλοξενούμενος. Μόνιμες ρίζες ήθελε. Σπίτι δικό του στην κρητική γη. Σ' ένα χρόνο μέσα κατάφερε τους κρητικούς να του παραχωρήσουνε οικόπεδο να χτίσει. Το πιο πολύτιμο, την καρδιά τους.

Σουκατζίδης Ναπολέων, Φύλλο Πορείας, 1932. «Υποδεκανεύς. Ειδικότης: Ακροβολιστής, Διαγωγή: Εξαίρετος, Λογιστής, τελ. Εμπορικής, γνωρίζει Αγγλικήν, Γαλλικήν, Γερμανικήν, Ιταλικήν, Τουρκικήν» (Αρχείο ΚΚΕ)
Σουκατζίδης Ναπολέων, Φύλλο Πορείας, 1932. «Υποδεκανεύς. Ειδικότης: Ακροβολιστής, Διαγωγή: Εξαίρετος, Λογιστής, τελ. Εμπορικής, γνωρίζει Αγγλικήν, Γαλλικήν, Γερμανικήν, Ιταλικήν, Τουρκικήν» (Αρχείο ΚΚΕ)
Με τον υπάλληλο, τον όποιο υπάλληλο οι κρητικοί δεν έχουνε και πολλές αγάπες. Μα αυτό το παιδί είναι άλλο, λέγανε, είναι δικό μας παιδί».

Ο θρύλος

«Σταφιδοπαραγωγοί που πήγαιναν τη σοδειά τους και περιμένανε μήνες για να βρουν τιμή που να καλύπτει τουλάχιστο τα έξοδα. Χαρουποπαραγωγοί, απελπισμένοι που πολλές φορές αναγκάζονταν να γυρίσουν το χαρούπι πίσω στο χωριό, δώδεκα ώρες δρόμο, με το ζώο ξεθεωμένο γιατί "σταμάτησε" η αγορά. Ολοι στο τέλος μαθαίνανε αυτήν την πληροφορία: "Ο Λιοπυράκης, λένε, πως είναι πονόψυχος. Οποιος κι αν πάει δεν φεύγει έτσι. Κι αν δεν του αγοράσει τη σοδειά, τουλάχιστο του δίδει αποθήκη να μη γυρίζει πάλι πεζός. Καμιά φορά δίδει και μικροδάνεια".

Πηγαίνανε και φεύγοντας είχανε να λένε για τους καλούς του τρόπους, μα προ πάντων για το γέλιο του. Αγγελος! Κι αποφασίζανε πως θα αλλάζανε έμπορο. Μόνο σ' αυτόν θα πηγαίνανε πια το μαξούλι τους. Ετσι όλα τα χωριά μάθανε πως ο επιχειρηματίας Λιοπυράκης ήτανε ένα παιδί. Ενα πανέξυπνο παιδί και καλόκαρδο που πάντα γελούσε. Και ποτέ δεν πρόσβαλε κανένα, πολλές φορές τους έδινε και χαρτζηλίκι ή τους έκανε το τραπέζι κι ας μην ήτανε πελάτες του.

Πολλές φορές χωριάτες διαφωνήσανε μεταξύ τους και ήταν η αφορμή που ο ένας ήξερε πως τον επιχειρηματία τον λέγανε Γιάννη και ο άλλος επέμενε με πείσμα πως και άκουσε άλλους και ο ίδιος τον είπε πολλές φορές Ναπολέοντα.

Και σήμερα ίσως να υπάρχουνε γέροντες, απόμαχοι αγρότες που θα επιμένουνε πως ο εθνικός ήρωας Ναπολέων Σουκατζίδης είναι ο επιχειρηματίας Ι. Λιοπυράκης που ποιος ξέρει για ποιο λόγο πήρε αυτό το ψευδώνυμο».

Το σχολειό της ζωής

«Μέσα σε κείνο το περιβάλλον ετοιμαζότανε να ζήση τη ζωή του. Και προσανατόλιζε τον εαυτό του, τις γνώσεις του, τη δουλειά του, στο να μάθει βαθύτερα, να αγαπήσει θετικά και να υπηρετήσει πιο αποτελεσματικά τους ανθρώπους του καιρού και του συγκεκριμένου τόπου. Και είναι ίσως μοναδικό φαινόμενο ξένου και πρόσφυγα που χωρίς καμιάν επιφύλαξη τον θένε κρητικό οι κρητικοί. Θυμώνουμε μάλιστα αν πας και τους θυμίσεις πως προέρχεται από τα μέρη της Μικρασίας.

Η μεγάλη οικονομική κρίση του 1929-31 τόνε βρήκε σ' αυτή τη δουλιά και σ' αυτή την ηλικία.

Περιόδευε τις επαρχίες για τις ανάγκες της επιχείρησης, αλληλογραφούσε με τους χωριάτες, δεχότανε στο κέντρο τους ξωμάχους, έβλεπε όλο τον πληθυσμό στους δρόμους να ζητάει ένα μεροκάματο. Επιχειρήσεις να αχρηστεύονται, περιουσίες να τινάζονται στον αέρα κι από το μισθό του να μην απομένει μήτε δραχμή γιατί ντρεπότανε τη σχετική καλοπέραση ανάμεσα στα κύματα της λαϊκής συμφοράς.

Οι τοπικές εφημερίδες προσφεύγανε πολύ συχνά στο Ναπολέοντα να πάρουνε πληροφορίες για τους ποικίλους τομείς της ζωής του νησιού, από την ανεργία ως τις φιλολογικές εκδηλώσεις κι από τα οικονομικά προβλήματα ως τα ιστορικά θέματα.

Πολύπλευρος, ακούραστος, ανήσυχος και ωραίος και γελαστός, έπειθε με την πρώτη επαφή μαζί του πως ήτανε ο τύπος του ευτυχισμένου επειδή μπορούσε να υπηρετεί χωρίς να υπολογίζει ποτέ σε προσωπικά ωφελήματα ή σε απώτερες φιλοδοξίες.

Μέρα με την ημέρα πλούταινε σ' αισθήματα και σε γνώση. Σε δύναμη και ικανότητες ν' αντικρίζεται με τις κακές ώρες της ζωής σταθερά και αισιόδοξα. Τίποτα δεν μπορούσε να αντισταθεί σ' αυτή τη ρωμαλέα αισιοδοξία που είχε πηγή της την ασταμάτητη δουλειά».

Η απόφαση

«Αυτός ο τρόπος της επαφής του με την ιστορία και με τη καφτή καθημερινή πραγματικότητα, τον οδήγησε να καθορίσει οριστικά τη στάση του απέναντι στη ζωή: Κατάργηση της φτώχειας και της αμάθειας.

Ρίχτηκε φλογερός, αδίσταχτος και πάντα ευγενικός να πείσει και τους άλλους γι' αυτή την ανάγκη.

Η δημοτικότητά του και η ευγένεια των προθέσεων και της καθημερινής του δραστηριότητας τον έκαναν "επικίνδυνο" οδηγό της φτωχολογιάς, της υπαλληλίας και της διανόησης του νησιού. Και η εξουσία, πηγαίνοντας να περιορίσει αυτή τη δημοτικότητα ανάμεσα στο λαό ενός νομού, τον έπιασε, τον έκλεισε στα στρατόπεδα της δικτατορίας και τον επρόβαλε - από λάθος της - για ηγέτη του έθνους στις κρίσιμες ώρες που ακολουθήσανε.

Λες και είχε επίγνωση πως ερχότανε μια μεγάλη ώρα που η Ελλάδα σύψυχη θ' ακουμπούσε στην καρδιά του. Κι ετοιμαζότανε με πυρετό να βρεθεί έτοιμος, ν' αντέξει την ευθύνη.

Στρατόπεδο της δικτατορίας, στρατόπεδο των Ιταλών και των Γερμανών θα είναι το νέο περιβάλλον του από δω και μπρός.

Μέρα τη μέρα το κατακτάει. "Κάθε μέρα είναι κι ένας νέος στίβος". Είναι φράση δική του αυτή, που αντανακλά την καθημερινή του πράξη.

Και σ' αυτούς τους χώρους της βίας δεν χάνει καιρό. Υποτάσσει το χρόνο του. Ωρες μελέτης, ώρες δουλιάς, ψυχαγωγίας και σχέσεων. Στην Ακροναυπλιά μαθαίνει και έκτη γλώσσα. Γερμανικά. Λίγο αργότερα στο ιταλικό στρατόπεδο της Λάρισας μαθαίνει και Ιταλικά. Δεν αφήνει βιβλίο που να μη σκύψει στις σελίδες του. Κι όταν τα βιβλία τελειώνουνε ή απαγορεύονται, ζητάει πληροφορίες από τους άλλους, παίρνει σημειώσεις, ξαναρωτά, συζητάει, προβληματίζεται.

Ανυστερόβουλος, σεμνός, χαρούμενος πάντα. Σοβαρότερη δουλειά του θεωρεί το ν' αγαπά τους συντρόφους του. Δεν παραμελεί τα πράγματά του. Η γωνιά του αστράφτει από καθαριότητα. Στον τοίχο απάνω από το προσκέφαλό του, οι φωτογραφίες του πατέρα, της αγαπημένης, των φίλων του.

Επιβάλλεται και στους φίλους και στους δεσμοφύλακες. Τον σέβονται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ