Ο αξέχαστος δημιουργός στο εργαστήριό του, όπου τώρα στεγάζεται ο Χώρος Πολιτισμού |
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Πέμπτη 27 Ιούνη στις 8 μ.μ.
Η έκθεση «Η χαλκογραφία του Γιώργη Βαρλάμου» είναι η τρίτη σε σειρά που διοργανώνει ο Χώρος Πολιτισμού, μετά τις εκθέσεις ασπρόμαυρης ξυλογραφίας και έγχρωμης ξυλογραφίας και λιθογραφίας, συνεχίζοντας την προβολή του πολύπλευρου σε τεχνικές, θέματα και ύφος εικαστικού έργου του Γιώργη Βαρλάμου στον τομέα της Χαρακτικής. Με την έκθεση χαλκογραφίας εξελίσσεται η προσπάθεια γνωριμίας του κοινού με τις διαφορετικές τεχνικές της Χαρακτικής, τις εκφραστικές τους δυνατότητες, όπως αναδεικνύονται ιδιαίτερα στο έργο του Γιώργη Βαρλάμου, ενός από τους κορυφαίους ζωγράφους και χαράκτες της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.
Με «οδηγό» μας την Μυρτώ Πετάση, ιστορικό Τέχνης και μέλος της ομάδας λειτουργίας του χώρου, προσεγγίζουμε την τέχνη της Χαρακτικής, αλλά και «ξεναγούμαστε» στη νέα έκθεση...
Συνήθως όταν αντικρίζει κανείς για πρώτη φορά ένα χαρακτικό νομίζει πως είναι ένα έργο ζωγραφικής. Μόλις όμως κάποιος μυηθεί στον κόσμο της χάραξης και των απαιτήσεών της μπορεί πραγματικά να αποκτήσει μια άλλη ματιά για το τι σημαίνει όχι μόνο «έργο τέχνης» αλλά και διαδικασία δημιουργίας. Την προσήλωση, την αφοσίωση και την ευθύνη που κρύβει μία από τις αρχαιότερες μορφές τέχνης - η τέχνη της Χαρακτικής.
Αυτή η εικαστική παράδοση αιώνων, από τον Albrecht Durer έως τον Rembrandt, πολλών άλλων κορυφαίων καλλιτεχνών, στην ελληνική τέχνη απέκτησε τη δική της έκφραση κυρίως στον 20ό αιώνα.
Η Χαλκογραφία είναι η μέθοδος της βαθυτυπίας, δηλαδή της χάραξης σε βάθος πάνω σε επιφάνεια χαλκού ή άλλου μετάλλου. Η λογική της βαθυτυπίας είναι ότι το μελάνι εισχωρεί στις αυλακώσεις της μήτρας, δηλαδή της επιφάνειας μετάλλου που έχει χαραχτεί, και με τη βύθιση του χαρτιού τυπώνεται το έργο. Οι τεχνικές με τις οποίες γίνεται η βαθυτυπία είναι πολλές, με κάθε τεχνική να αποδίδει διαφορετικές εκφράσεις στο έργο και να απαιτεί άλλη επεξεργασία της επιφάνειας αλλά κατά τη διαδικασία της τύπωσης.
Βασικές τεχνικές της χαλκογραφίας είναι το Burin, δηλαδή η απευθείας χάραξη πάνω στην επιφάνεια με το καλέμι, όπως και η Oξυγραφία, όπου η επιφάνεια πρώτα καλύπτεται με βερνίκι, έπειτα χαράζεται και τέλος οξειδώνεται με αποτέλεσμα το οξύ να «τρώει» τις περιοχές που απουσιάζει το βερνίκι εξαιτίας του χαραγμένου σχεδίου. Αλλες τεχνικές της χαλκογραφίας είναι η Aquatinta, το Pointille, το μαλακό βερνίκι.
Η έκθεση παρουσιάζει 33 χαλκογραφίες που αποκαλύπτουν το εύρος των θεμάτων και των τεχνικών του δημιουργού.
Μία σύντομη περιήγηση στα πορτρέτα που θα εκτεθούν περιλαμβάνει πολύ γνωστά πρόσωπα όπως του γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, των ποιητών Κώστα Καρυωτάκη, Διονύσιου Σολωμού, Federico Garcia Lorca, του στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη, του ιατρού Γεωργίου Παπανικολάου. Αυτά τα έργα αποτέλεσαν προμετωπίδες και περικαλύμματα εκδόσεων όπως αυτό του Κ. Καρυωτάκη που κόσμησε τη συλλογή των ποιημάτων του «Απαντα τα ευρισκόμενα» (Α' και Β' τόμος) που εκδόθηκαν στην Αθήνα το 1965 και 1966 αντίστοιχα ή του F. G. Lorca στο ποίημα του Κ. Ε. Τσιρόπουλου με τίτλο «Θάνατος και Δόξα στον Φεδερίκο Γκαρσία Λόρκα» που εκδόθηκε στην Αθήνα το 1987. Οι χαλκογραφίες του Γιώργη Βαρλάμου που φιλοτέχνησε για βιβλία τυπώθηκαν σε περιορισμένο αριθμό και είναι δημιουργημένες κυρίως με την τεχνική της οξυγραφίας. Μαζί με τα πορτρέτα, όμως, ο θεατής θα μπορεί να δει πολλά περισσότερα έργα με την ανθρώπινη φιγούρα όπως σπουδές πάνω στο γυμνό σώμα, θέμα που το δούλεψε με όλες τις μεθόδους χαρακτικής.
Η έκθεση περιλαμβάνει ορισμένες συνθέσεις πάνω σε θέματα πιο «μυθοπλαστικά» που συχνά δούλευε ο Γ. Βαρλάμος όπως το ζευγάρι στο δάσος, με την τεχνική της οξυγραφίας. Τέτοιες συνθέσεις έχουν απασχολήσει όλο το εύρος του εικαστικού έργου του δημιουργού, όμως οι χαλκογραφίες του ξεχωρίζουν για τη διάσταση που δίνουν στο θέμα ως προς τους τόνους, την αίσθηση, τη λεπτομέρεια που πετυχαίνουν.
«Η Χαλκογραφία του Γιώργη Βαρλάμου» δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και ένα από τα πιο γνωστά και συμβολικά έργα του Γιώργη Βαρλάμου, το «Σκοτωμένο πουλί», χαλκογραφία με μεικτή τεχνική οξυγραφίας, aquatinta και καλέμι. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μία δυνατή εικόνα που πολύ έντονα συνδέθηκε με την πολιτική στάση του Γιώργη Βαρλάμου ως κομμουνιστή εικαστικού καλλιτέχνη, αφού από πολλούς ερμηνεύεται ως ένα σημαντικότατο αντιπολεμικό έργο.
Τέλος, στον Χώρο Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου», στον υπόγειο όροφο του κτιρίου της Λεάγρου 23 βρίσκεται η πρέσα χαλκογραφίας που κληρονόμησε ο Γ. Βαρλάμος από τον σπουδαίο Γιάννη Κεφαλληνό, στην οποία τύπωνε για περισσότερο από 50 χρόνια. Η πλειοψηφία των έργων έχουν δημιουργηθεί μέσα σε αυτόν τον χώρο και τυπωθεί στην ιστορική πρέσα που πέρασε από τα χέρια δύο εκ των σπουδαιότερων χαρακτών της ελληνικής τέχνης, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα με τον πιο ζωντανό τρόπο να προσεγγίσει ο θεατής τη διαδικασία της χάραξης και του τυπώματος. Αντίστοιχα στον Χώρο Πολιτισμού θα βρίσκονται σε προθήκες και ορισμένες από τις μήτρες των έργων, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη διάσταση της μεθόδου που συνιστά αυτήν την εικαστική μορφή τέχνης.
Διάρκεια έκθεσης: 27 Ιουνίου - Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη - Σάββατο 6.30 - 8.30 μ.μ.
Διεύθυνση: Λεάγρου 23, Γούβα, Αθήνα (Μετρό στάση Αγ. Ιωάννης)
Τηλ: 210.7515.584
e-mail:ergastiri.gvarlamou@gmail.com
Υπάρχει δυνατότητα οργανωμένων ξεναγήσεων μετά από επικοινωνία.
Eurokinissi |
Ομως εγώ δεν παραδέχτηκα την ήττα.
Εβλεπα τώρα πόσα κρυμμένα τιμαλφή έπρεπε να σώσω
Πόσες φωλιές νερού να συντηρήσω μέσα στις φλόγες.
Μιλάτε, δείχνετε πληγές αλλόφρονες στους δρόμους
Τον πανικό που στραγγαλίζει
την καρδιά σας σα σημαία
Καρφώσατε σ' εξώστες, με σπουδή φορτώσατε το εμπόρευμα
Η πρόγνωσίς σας ασφαλής:
Θα πέσει η πόλις.
Εκεί, προσεχτικά, σε μια γωνιά, μαζεύω με τάξη,
Φράζω με σύνεση το τελευταίο μου φυλάκιο
Κρεμώ κομμένα χέρια στους τοίχους, στολίζω με τα κομμένα κρανία τα παράθυρα,
πλέκω με κομμένα μαλλιά το δίχτυ μου και περιμένω.
Ορθιος, και μόνος, σαν και πρώτα, περιμένω».
Ο Μανόλης Αναγνωστάκης - στον οποίο ανήκει το ποίημα - αναχώρησε από αυτόν τον ναρκοθετημένο κόσμο, μια τέτοια μέρα πριν από 19 χρόνια. Υπήρξε από τους σημαντικότερους ποιητές της μεταπολεμικής γενιάς, που εμφανίστηκε λογοτεχνικά στα 17 του χρόνια, μέσα στην τριπλή φασιστική κατοχή.
Απάντηση στο ερώτημα «Πόσο αργεί ακόμη να ξημερώσει;» δεν πρόλαβε να δώσει. Δεν έζησε στο αλλοιωμένο τοπίο, στην εποχή των «ατυχημάτων» που ζούμε σήμερα εμείς. Υποψιάστηκε μόνο και έγραψε κάπου:
«Μιλώ για τις ξυπόλυτες μάνες
που σέρνονται στα χαλάσματα
Για τις φλεγόμενες πόλεις
τα σωριασμένα κουφάρια
στους δρόμους»
Ούτε πρόλαβε να μάθει πως κάπου στη νοτιοανατολική γειτονιά μας, εκείνος ο όμορφος τόπος, που ήταν παλιά η Παλαιστίνη, έγινε ένα απέραντο νεκροταφείο με περίπου 38.000 νεκρούς.
Με 3.500 μικρά παιδιά να λιμοκτονούν και είναι θέμα χρόνου να πεθάνουν από λιμό. Κανείς δεν φτάνει εκεί να τα βοηθήσει.
Το «ατύχημα» διαρκείας της γενοκτονίας του Παλαιστινιακού λαού θα είναι για πάντα ο ματωμένος λεκές αυτού του αιώνα.
Χιλιάδες αθώοι άνθρωποι, στην πορεία 76 χρόνων, βρέθηκαν και βρίσκονται: «Ορθιοι και μόνοι
μες στη φοβερή ερημία του πλήθους».
«Ατυχημάτων» συνέχεια. Το 2023 αναγγέλθηκαν σχεδόν 15.000 εργατικά «ατυχήματα», σημειώνοντας νέο ρεκόρ, από το 2000.
Τι σημαίνει αυτό;
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής αυτών που νοιάζονται μόνο για την αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
Συνέπεια; Μεγάλος αριθμός νεκρών εργατών, αύξηση της ανήλικης εργασίας, εδραίωση των «ελαστικών» μορφών απασχόλησης.
Κι όσο συνεχίζεται η διαχρονική αποδυνάμωση της Επιθεώρησης Εργασίας, τόσο θα θεριεύουν η εργοδοτική ασυδοσία και η αυθαιρεσία.
Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που καταθέσαμε Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, για την προστασία και στήριξη των γυναικών από την πολύμορφη βία (δεν κουνήθηκε φύλλο, μόνο εξαγγελίες, αερολογίες και πομφόλυγες).
Είχαμε τονίσει τότε πως δεν αρκεί η αυστηροποίηση των ποινών για την κακοποίηση των γυναικών και είχαμε εντοπίσει συγκεκριμένες κρατικές ελλείψεις στην ολόπλευρη προστασία των γυναικών από την πολύμορφη βία στον χώρο δουλειάς και Εκπαίδευσης, στην οικογένεια, στην κοινωνική ζωή. Λέγαμε και τότε ότι δεν είναι επαρκές το panic button που παρουσιάζει η κυβέρνηση ως το μόνο «φάρμακο διά πάσαν νόσον».
Κι ενώ τα δελτία ειδήσεων ζουν όλες αυτές τις μέρες στον αστερισμό της υπόθεσης του άγριου ξυλοδαρμού της Σοφίας Πολυζωγοπούλου από τον σύζυγό της, Απόστολο Λύτρα, η κρατική στήριξη στις γυναίκες, που έχουν υποστεί βία, συνεχίζει να κινείται στον χώρο του αοράτου.
Ενα δείγμα;
Οι τσαγκαράδες να φτιάσουν όπως πάντα γερά παπούτσια
Οι εκπαιδευτικοί να συμμορφώνονται με το αναλυτικό πρόγραμμα του υπουργείου
Οι τροχονόμοι να σημειώνουν με σχολαστικότητα τις παραβάσεις
Οι εφοπλιστές να καθελκύουν διαρκώς νέα σκάφη
Οι καταστηματάρχες να ανοίγουν και να κλείνουν σύμφωνα με το εκάστοτε ωράριο
Οι εργάτες να συμβάλλουν ευσυνείδητα στην άνοδο του επιπέδου παραγωγής
Οι αγρότες να συμβάλλουν ευσυνείδητα στην κάθοδο του επιπέδου καταναλώσεως
Οι φοιτητές να μιμούνται τους δασκάλους τους και να μην πολιτικολογούν
Οι ποδοσφαιριστές να μη δωροδοκούνται πέραν ενός λογικού ορίου
Οι δικαστές να κρίνουν κατά συνείδησιν και εκτάκτως μόνον, κατ' επιταγήν
Ο Τύπος να μη γράφει ό,τι πιθανόν να εμβάλλει εις ανησυχίαν τους φορτοεκφορτωτάς
Οι ποιητές όπως πάντα να γράφουν ωραία ποιήματα.
Μ. Αναγνωστάκης