Κυριακή 21 Αυγούστου 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Θεωρούν επίτευγμα τη συντριβή του λαού

Την προηγούμενη βδομάδα ο «Ριζοσπάστης» αναφερόταν στα προγράμματα συρρίκνωσης των εργασιακών δικαιωμάτων. Μια βδομάδα μετά το σύστημα «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας ήρθε να επιβεβαιώσει και στατιστικά πλέον ότι απολύονται συστηματικά εργαζόμενοι με δικαιώματα για να προσληφθούν νέοι χωρίς δικαιώματα.

Από τη μεριά της η κυβέρνηση με το «καλημέρα» της βδομάδας αναφέρθηκε στη μείωση της ανεργίας κατά «2,1% τα δύο τελευταία χρόνια», όταν ακόμα και αυτή η σχετική στατιστική μείωση συνοδεύτηκε από το παραπέρα χτύπημα της πλήρους απασχόλησης και την κυριαρχία και επέκταση των ελαστικών και προσωρινών μορφών. Παράλληλα, έκανε καθαρό ότι θα συνεχίσει τη δημαγωγία, που όμως αποτελεί πρακτικά εμπαιγμό των συνταξιούχων και των ασφαλισμένων, ισχυριζόμενη ότι προστατεύει τις συντάξεις και υπερασπίζεται τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, την ίδια ώρα που εφαρμόζεται ο τελευταίος αντιασφαλιστικός νόμος με νέες «σφαγές» στις συντάξεις (επικουρικές, ΕΚΑΣ) και προετοιμάζεται η επίθεση στα Εργασιακά!

Στο μπαράζ μιας προπαγάνδας που πασχίζει να πείσει ότι παρά τα όσα βιώνουν τα λαϊκά στρώματα η καλυτέρευση της ζωής τους είναι προ των πυλών, το υπουργείο Οικονομικών πανηγύρισε για πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους περίπου 3,6 δισ. ευρώ, στον κρατικό προϋπολογισμό για το διάστημα Γενάρη - Ιούλη 2016, έναντι του στόχου για πλεόνασμα 874 εκατ. ευρώ. Αυτό, όμως, είναι το αποτέλεσμα των δραστικών περικοπών κρατικών κονδυλίων για τις συντάξεις, για τον τομέα Υγείας, για κοινωνικά επιδόματα, για κάλυψη όσων ελάχιστων ακόμη λαϊκών αναγκών έχουν απομείνει, ενώ το κράτος έχει χρέη, π.χ. προς τον ΕΟΠΥΥ, άλλους κρατικούς οργανισμούς που εξυπηρετούν το λαό, με συνέπεια ακόμη και απλήρωτους εργαζόμενους κ.λπ.

Οι δαπάνες είναι χαμηλότερες περίπου κατά 3,3 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι - για ασφαλιστικά ταμεία, Υγεία, Πρόνοια κ.ά. Επίσης, τα κρατικά έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 1,2 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι. Και βεβαίως, η ελληνική οικονομία συνεχίζει σε ύφεση, που σημαίνει νέα αντιλαϊκά μέτρα για ανάκαμψη του κεφαλαίου. Οπως χαρακτηριστικά σημείωνε το ΚΚΕ, «η όποια ανάκαμψη θα είναι αναιμική και πάνω απ' όλα θα την πληρώσει ακριβά ο ελληνικός λαός, με βαριά μέτρα υπέρ του κεφαλαίου».

Ζητάνε χειροκρότημα

Ειδικότερα, τα πρωτογενή πλεονάσματα της κυβέρνησης είναι πρώτα και κύρια «ελλείμματα» της λαϊκής οικογένειας, που βλέπει τον δικό της προϋπολογισμό να μη βγαίνει. Πολύ περισσότερο που το επόμενο τετράμηνο και μέχρι το Δεκέμβρη, ο στόχος της κυβέρνησης είναι να μαζέψει από φόρους και χαράτσια (ΕΝΦΙΑ, φόρο εισοδήματος, τέλη κυκλοφορίας κ.ά.) επιπλέον 23 δισ. ευρώ, με την απειλή ότι αν οι εισπράξεις δεν πάνε καλά, τότε μας περιμένει ο «κόφτης». Βέβαια, στοιχεία όπως αυτά που δημοσιοποιήθηκαν για τον προϋπολογισμό, αξιοποιούνται και για την κατασκευή ενός κλίματος «ευφορίας» στα λαϊκά στρώματα, προκειμένου να γίνει ευκολότερη η συστράτευσή τους στο στόχο της καπιταλιστικής ανάκαμψης, για τον οποίο συνεργάζονται η κυβέρνηση και όλα τα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης.

Στην πραγματικότητα, λένε στο λαό: Ορίστε, οι θυσίες σου πιάνουν τόπο, η πολιτική μας αποδίδει. Μπορεί να έχασες το ΕΚΑΣ, μπορεί να μην καταργήσαμε τον ΕΝΦΙΑ, όπως είχαμε υποσχεθεί, μπορεί στα νοσοκομεία να μην έχει ούτε γάζες, αλλά τα οικονομικά πάνε καλά, οι στόχοι πιάνονται και ξεπερνιούνται, υπάρχει ελπίδα και προοπτική για ανάκαμψη. Καλούν το λαό, λοιπόν, να καταπιεί τη μίζερη ζωή στην οποία τον καταδικάζουν, με τη φρούδα ελπίδα ότι από τη δημοσιονομική προσαρμογή, που είναι προαπαιτούμενο για να στηριχθεί η καπιταλιστική ανάκαμψη, έχει να κερδίσει και ο ίδιος, με τη λεγόμενη δίκαιη ανακατανομή και μέτρα ανακούφισης και ότι σ' αυτόν το στόχο αξίζει να καταθέσει θυσίες δίχως τέλος. Βεβαίως, τη διαχείριση της εξαθλίωσης εννοούν, αν τα καταφέρουν - αφού ετοιμάζουν και νέες περικοπές - και όχι κάλυψη απωλειών των εργατικών - λαϊκών οικογενειών. Δεν θέλουν το λαό απλά να ανέχεται την πολιτική που τον συντρίβει. Τον θέλουν ενεργό υπερασπιστή της, εγκλωβισμένο στα ψευτοδιλήμματα που του σερβίρουν όλοι μαζί, ανεξάρτητα από τις επιμέρους αντιπολιτευτικές διαφοροποιήσεις.

Ο ένας κόβει κι ο άλλος ράβει

Στον ντορό της κυβερνητικής πολιτικής κινείται και η αντιπολιτευτική τακτική της ΝΔ. Οπως χαρακτηριστικά σημείωνε ο «Ριζοσπάστης», ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ αναζητούν τρόπους να θολώσουν τα νερά αναφορικά με τη στρατηγική τους σύμπλευση και, ταυτόχρονα, για να πείσουν το κεφάλαιο - ο καθένας για τον εαυτό του - ότι είναι ικανοί να διαχειριστούν με τον καλύτερο τρόπο τις υποθέσεις του. Ετσι, στις διαρκείς παρεμβάσεις της ΝΔ ότι η ανάκαμψη της οικονομίας προϋποθέτει λιγότερους φόρους, για το κεφάλαιο εννοεί, η κυβέρνηση απαντά με το επιχείρημα ότι τέτοιες απόψεις είναι «η επιτομή της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας», μιας και η ΝΔ θέλει μέσω της μείωσης των φορολογικών εσόδων και των κρατικών δαπανών να αφήσει «ελεύθερο χώρο στην ιδιωτική πρωτοβουλία να κάνει μπίζνες, δηλαδή επενδύσεις».

Ετσι, η κυβέρνηση εμφανίζεται ότι υπερασπίζεται τάχα τη φορολόγηση αυτών «που έχουν λεφτά», επειδή με αυτόν τον τρόπο το κράτος μπορεί να εγγυηθεί «αξιόπιστα, φτηνά δημόσια αγαθά», υπαινισσόμενη παροχές στο λαό! Ο ένας κόβει και ο άλλος ράβει στην εξαπάτηση του λαού. ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ διαπληκτίζονται για το ποιο θα είναι το μείγμα των «επεκτατικών» και των «περιοριστικών» μέτρων στην αστική διαχείριση, όχι βέβαια για να ανασάνει ο λαός από τις περικοπές στις κρατικές δαπάνες και τους φόρους, αλλά για να υποβοηθήσει το κράτος πιο αποτελεσματικά την καπιταλιστική ανάκαμψη, με χρήμα, φοροαπαλλαγές και άλλα προνόμια στο κεφάλαιο.

Ο λαός δεν πρέπει να «τσιμπήσει». Το κράτος είναι ταγμένο να υπηρετεί την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες. Είναι το όργανο αναδιανομής του πλούτου υπέρ του κεφαλαίου. Τα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ και η κοροϊδία της ΝΔ πρέπει να απαντηθούν με ένταση της ταξικής πάλης για την ανατροπή της πολιτικής που υπηρετούν και της εξουσίας του κεφαλαίου που υπερασπίζονται.

Μια αβάσταχτη πραγματικότητα

Για κερασάκι στην τούρτα η κυβέρνηση προχωρά και στην ενεργοποίηση των κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών κλιμακώνοντας εκβιασμούς και απειλές στα λαϊκά νοικοκυριά που αδυνατούν να αποπληρώσουν τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» στην εφορία. Το «τεχνικό μνημόνιο» συγκυβέρνησης - κουαρτέτου προβλέπει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, από το Σεπτέμβρη έως το τέλος του 2016, προκειμένου να συγκεντρωθούν στο κρατικό ταμείο αυτές οι «οφειλές» των λαϊκών νοικοκυριών, είτε προέρχονται από τα χαράτσια της σημερινής κυβέρνησης είτε των προηγούμενων. Οι κατασχέσεις μισθών και συντάξεων, οι πλειστηριασμοί και άλλα μέτρα «αναγκαστικής εκτέλεσης» θα πάρουν το επόμενο διάστημα διαστάσεις χιονοστιβάδας. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, επιδιώκουν έσοδα από κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ! Και όλ' αυτά για να πιάσουν τους δημοσιονομικούς στόχους, ώστε να στρώσουν το έδαφος για καπιταλιστικές επενδύσεις και ανάκαμψη των επιχειρηματικών ομίλων.

Μπροστά σ' αυτήν την αβάσταχτη πραγματικότητα που διαμορφώνουν, η μόνη ελπίδα για το λαό είναι ένα μαζικό, οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα ρήξης και ανατροπής, χειραφετημένο απ' την αστική πολιτική και τους διαχειριστές της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Μόνο έτσι μπορεί ν' αλλάξει πραγματικά ο σημερινός συσχετισμός δύναμης σε όφελος του λαού, να μπουν εμπόδια στα βάρβαρα μέτρα, ν' ανοίξει ο δρόμος για ριζικές αλλαγές.

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΣΚΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ
Συνεχίζει να πλανιέται ένα τεράστιο «γιατί να γίνει»...

Σκίτσο για τον κανόνα 17 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) που επικαλείται ο χειριστής του ταχύπλοου
Σκίτσο για τον κανόνα 17 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) που επικαλείται ο χειριστής του ταχύπλοου
«Η κυβέρνηση σεβάστηκε απόλυτα όλους τους κανόνες (...) Δεν έχει καμιά βασιμότητα οτιδήποτε απ' ό,τι έχει λεχθεί. Πρόκειται για κατασκευασμένες ειδήσεις από γνωστά ή άγνωστα κέντρα με απίθανους ισχυρισμούς, κυριολεκτικά απίθανους, απολύτως ανυπόστατους».

Στο ερώτημα αν είναι οριστικό ότι ο κυβερνήτης του σκάφους ήταν πράγματι ο ηλικιωμένος, απάντησε: «Οτι "καταγγέλθηκε", γιατί επίσημη καταγγελία δεν υπήρχε, διερευνήθηκε». «Οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές κινήθηκαν και κινούνται στην κατεύθυνση αυτή με επαγγελματισμό και υπηρεσιακή υπευθυνότητα, επιτελώντας το καθήκον τους σε συνεργασία με τις Εισαγγελικές - Ανακριτικές Αρχές και υπό την εποπτεία τους» (από τις απαντήσεις του υπουργού Ναυτιλίας στο ΑΠΕ).

«Είδα μία λάντζα από αριστερά μου... Καθώς όμως πλησίαζα από δεξιά στην ακτή με βράχια δεν κοιτούσα καθόλου αριστερά, διότι από δεξιά έβγαιναν πολλές λάντζες και είχα το νου μου! Ξαφνικά ενώ ήμουνα επικεντρωμένος στη δεξιά πλευρά και ενώ το σκάφος μου ήταν κοντά στην παράλλαξη για τη σπηλιά της Φώκιας, αιφνιδιάστηκα από την απροσδόκητη, ακριβώς λίγα μέτρα από το σκάφος μου "Ντουάντε", παρουσία του άλλου σκάφους που διασταύρωνε την πορεία του από αριστερά προς τα δεξιά. Ενεργώντας ενστικτωδώς τράβηξα το χειρόφρενο της μηχανής στη θέση κράτει, αλλά αυτό δεν ήταν δυνατόν να ανακόψει αποτελεσματικά την προχωρητικότητα του σκάφους μου. Το σκάφος δεν ακινητοποιήθηκε. Μολονότι ήθελα με όλη τη δύναμη της ψυχής μου δεν υπάκουε στις εντολές μου...» (απόσπασμα της πρώτης κατάθεσης του χειριστή του ταχύπλοου στο Λιμεναρχείο, στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ»).

Ολα καλά;

Ολα, λοιπόν, όπως λένε, έγιναν με βάση τους κανονισμούς! Και είναι αλήθεια. Η ανάγνωση της κατάθεσης του χειριστή του ταχύπλοου μάς δίνει ακριβώς, λέξη προς λέξη, ό,τι ακριβώς προβλέπει ο κανόνας 15 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεως (ΚΔΑΣ) που ισχύει για όλα τα σκάφη, μηδέ εξαιρουμένων των μικρών σκαφών αναψυχής ή τουριστικής εκμετάλλευσης. Μάλιστα, περιλαμβάνει και ό,τι προβλέπει ο κανόνας 16 του ίδιου κανονισμού για την περίπτωση που δεν έχουν τηρηθεί οι προβλέψεις του κανονισμού 15. Με λίγα λόγια, όπως τα αναφέρει, φαίνεται ότι όχι μόνο ευθύνεται ο νεκρός πλέον καπετάνιος της λάντζας που μετέφερε επιβάτες στο νησί Μονή γιατί δεν τήρησε τον κανονισμό 15, αλλά και ότι ο χειριστής του ταχύπλοου προσπάθησε να αποφύγει τη σύγκρουση.

Σκίτσο για τον κανόνα 18 του ΔΚΑΣ που προβλέπει τους χειρισμούς της τελευταίας στιγμής
Σκίτσο για τον κανόνα 18 του ΔΚΑΣ που προβλέπει τους χειρισμούς της τελευταίας στιγμής
Λένε, βέβαια, κι ορισμένα ακόμα οι σχετικοί κανονισμοί, αλλά είναι λεπτομέρειες: Οπως το άρθρο 4 παρ.ζ.3 της Υπουργικής Απόφασης 3131.1/03/1999 ΦΕΚ 444/Β/26-4-1999 που εγκρίνει το Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 20, που αφορά σε «Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής» και στο οποίο αναφέρεται ότι «η κυκλοφορία του ταχύπλοου σκάφους (...) απαγορεύεται (...) σε κάθε περίπτωση με ταχύτητα μεγαλύτερη των πέντε (5) κόμβων σε απόσταση μικρότερη των διακοσίων (200) μέτρων από την ακτογραμμή στις περιοχές που δεν υπάρχουν λουόμενοι». `Η ότι ακόμα κι αυτός που δεν είναι υποχρεωμένος από τον κανόνα 15 να αποφύγει τη σύγκρουση, είναι υποχρεωμένος την τελευταία στιγμή να κάνει συγκεκριμένο χειρισμό αποφυγής της σύγκρουσης (κανόνας 17). Γι' αυτό το τελευταίο θα χρειαστεί να γίνει η εκτίμηση ειδικών πραγματογνωμόνων που θα αποφασίσουν με βάση τα σημάδια από τη σύγκρουση στα δύο σκάφη. Είναι και αυτό ένα ζήτημα, στο πλαίσιο των ερευνών...

Ενα ερώτημα...

Ολα, λοιπόν, σύμφωνα και με τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού, έγιναν με βάση τους κανονισμούς. Στις 12.30 της 16ης Αυγούστου, το Λιμεναρχείο Αίγινας ειδοποιήθηκε για το συμβάν. Στις 3.10 της 17ης Αυγούστου, είχε ήδη στείλει σήμα στον Εισαγγελέα που ενημέρωνε για τις 15 καταθέσεις που είχαν πάρει τα λιμενικά όργανα και τις κατηγορίες που διατύπωνε η προανάκριση. Βέβαια, μεταξύ της ώρας 12.30 που το Λιμεναρχείο ειδοποιήθηκε για το συμβάν και την ώρα (15.30) που τελικά κρατήθηκε από το Λιμενικό ο κατηγορούμενος, που σύμφωνα με το απολογητικό υπόμνημά του δηλώνει ότι «προσήλθα αυθορμήτως ενώπιον των αρμοδίων λιμενικών οργάνων για να θέσω εαυτόν ενώπιον των αρμοδίων ανακριτικών αρχών και να συνδράμω το έργο τους στην ανακάλυψη της αλήθειας», μεσολαβούν τρεις ώρες. Είναι ένα ερώτημα γιατί τόσες ώρες... Η μη σύλληψή του μόλις πάτησε το πόδι του στη στεριά ίσως να θεωρείται και λεπτομέρεια, καθώς, όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός, εκείνες τις ώρες η προσοχή ήταν στραμμένη στη διάσωση των ναυαγών.

Ολα, λοιπόν, έγιναν βάσει κανονισμών. Αλλά τέσσερις άνθρωποι λείπουν, καθότι νεκροί. Γιατί; Φταίει «η κακιά στιγμή»; Οπως λένε, ο χειριστής του ταχύπλοου είναι και διπλωματούχος χειριστής, όπως ακριβώς μπορεί να γίνει καθένας που διαθέτει δίπλωμα μοτοποδηλάτου και έχει περάσει από την αρμόδια επιτροπή. Αυτή είναι μία ακόμα από τις νομιμότητες που διαπιστώνεται μ' αφορμή την τραγωδία. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Υπουργικής Απόφασης 3131.1/03/1999 ΦΕΚ 444/Β/26-4-1999, ο χειριστής του ταχύπλοου, ετών 77, είχε ανανεώσει την άδεια χειριστού που διέθετε. Η ακριβής διαδικασία προβλέπει ότι για την ανανέωση αρκεί η κατάθεση της ανανεωμένης άδειας χειρισμού μοτοποδηλάτου.

Υπερπήδηση της νοημοσύνης

Ανακεφαλαιώνουμε λοιπόν:

Ενα ταχύπλοο ξεκινά από το λιμάνι της Αίγινας προς τις νότιες παραλίες της. Ενα επιβατικό ξεκινά από την Πέρδικα για τη Μονή. Οι πορείες τους διασταυρώνονται και επέρχεται σύγκρουση. Από το ναυάγιο ανασύρονται τέσσερις νεκροί. Ο ιατροδικαστής διαπιστώνει για τους τρεις (αναμενόταν η εκτίμηση για τον τέταρτο) ότι πέθαναν από πνιγμό. Ο χειριστής του ταχύπλοου παραδίδεται αυτοβούλως τρεις ώρες μετά το δυστύχημα, παραπέμπεται από τη Λιμενική Αρχή στην Εισαγγελία με τις κατηγορίες - με βάση τα άρθρα 94, 302, 310 και 278 του Ποινικού Κώδικα - για κατά συρροήν ανθρωποκτονίες από αμέλεια, βαριά σωματική βλάβη, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια.

Ο αρχικός δικηγόρος του (άλλαξε στην πορεία) δήλωσε ότι η αμέλεια δεν είναι του χειριστή του ταχύπλοου και τώρα ρόλο αναλαμβάνει η Δικαιοσύνη. Εχει στα χέρια της τους κανονισμούς αποφυγής συγκρούσεων και τη νομολογία για τα ταχύπλοα που καθορίζουν και τα θέματα χορήγησης άδειας χειριστού. Εχει τις μαρτυρίες των τεσσάρων καπεταναίων από τα παραπλέοντα σκάφη που έσπευσαν και δήλωσαν ότι δεν είδαν τη σύγκρουση. Εχει τη δήλωση του κατηγορούμενου ότι η ταχύτητα των 21 κόμβων με την οποία πήγαινε το ταχύπλοο είναι η ενδεδειγμένη για ασφαλή πλου, όπως επίσης και τη δήλωσή του ότι το σκάφος του απλά «επέπεσε επί των ξύλινων υπερκατασκευών της δεξιάς πλευράς του άλλου σκάφους και αφού τις συνέτριψε πέρασε πάνω από αυτό και προσθαλασσώθηκε από την αντίθετη πλευρά του». Εχει, επίσης, την εκτίμηση του κατηγορουμένου ότι «κατά τον χρόνο, λοιπόν, της υλικής επαφής των δύο ναυπηγημάτων, το ένα εξ αυτών ήταν παραβυθισμένο και το άλλο κινείτο εκτός εκτοπίσματος. Αυτό εξηγεί το γεγονός της υπερπήδησης του "ΑΝΤΩΝΙΑ" από το "DUENTE", το οποίο δεν ήρθε σε επαφή με τα έξαλα του "ΑΝΤΩΝΙΑ" αλλά με τις υπερκατασκευές του που βρίσκονταν σε υψηλότερο σημείο της υπέρβαρης γάστρας».

Σύμφωνα με μια ακόμα δήλωση του αρμόδιου υπουργού, ήδη «προ πενταμήνου εξετάζονται» τα κενά στη νομοθεσία, ώστε να διορθωθούν. Προ πενταμήνου! Αλλά όλα έγιναν, όπως αναφέρουν όλοι, σύμφωνα με τους κανονισμούς!...


Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ