Το έργο κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που εμπεριέχει και την κατασκευή της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (ΕΠΠ) χαρακτηρίσθηκε σημαντικό και ειδικό έργο, σύμφωνα με απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ της 3ης-10-1995.
Το έργο που εγκαινιάσθηκε στις 19 Δεκέμβρη 2002 αποτελεί ένα τεχνικά δύσκολο έργο που θα ανακούφιζε την πόλη της Πάτρας από τη διερχόμενη κυκλοφορία. Την ίδια μέρα των εγκαινίων η Δημοτική Κίνηση «Πάτρα Μπροστά - Ενωμένοι» δημοσίευσε ανακοίνωση στον «Ριζοσπάστη» (19-2-2002, σελ. 27) όπου αναφέρεται: «Φιέστα εγκαινίων της μισοτελειωμένης Περιμετρικής (...) Μεγάλες καθυστερήσεις στο μεγάλο αυτό έργο, οι υπέρογκες υπερβάσεις των προϋπολογισμών και τα ερωτήματα ως προς την ποιότητα επιμέρους στοιχείων και παράδοση του έργου στην κυκλοφορία χωρίς ολοκληρωμένους ελέγχους και δοκιμές στα συστήματα ασφαλείας, ειδικά των σηράγγων. Υπήρξε ανατροπή βασικών παραμέτρων της οριστικής μελέτης με πρόσχημα τη βελτίωσή της που οδήγησε σε τεράστια αύξηση του κόστους. Σχεδόν σε όλες τις εργολαβίες το αντικείμενο των εργασιών αυξήθηκε κατά 50% με νέες εργασίες και νέες τιμές».
Οι παρατηρήσεις που αναφέρονται στο παραπάνω άρθρο, 20 χρόνια μετά τα εγκαίνια, σηματοδοτούν ένα ιδιαίτερα προβληματικό έργο. Στο άρθρο σημειώνεται ότι παραμένουν πολλές βασικές εκκρεμότητες στην αρτιότητα, ποιότητα και πληρότητα του έργου. Για χρόνια γίνονταν εργασίες στις γέφυρες στη σύνδεση με τη Νέα Εθνική Οδό Κορίνθου - Πατρών. Εχουν αναφερθεί παρατηρήσεις για την κατάσταση των κοιλαδογεφυρών και των σηράγγων της Περιμετρικής. Από το 2021 γίνονται έργα ανακατασκευής των γεφυρών στην περιοχή Μποζαΐτικων.
Τη μέρα του ατυχήματος, 23/7/2023, λόγω υψηλών θερμοκρασιών, περί τους 40 βαθμούς Κελσίου, υπήρχε απαγόρευση εργασιών κατά τις ώρες 12.00 - 17.00 με Υπουργική Απόφαση και το ατύχημα αναφέρθηκε στις 12.40. Στον χώρο βρίσκονταν άνθρωποι που εργάζονταν για τη διαλογή χάλυβα για ανακύκλωση από το σκυρόδεμα που καθαιρέθηκε. Δεν υπήρχαν ενημερωτικές πινακίδες για το είδος του έργου, τον ανάδοχο, τον προϋπολογισμό, πινακίδες για τα μέτρα ασφάλειας του προσωπικού, περιορισμό της πρόσβασης σε ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο περιβάλλον κάτω από κατασκευή υπό κατεδάφιση.
Η διερεύνηση του ατυχήματος αποτελεί ευκαιρία μιας συνολικότερης διερεύνησης της συνολικής κατάστασης του έργου με τη συμμετοχή των φορέων του τεχνικού κόσμου, των πανεπιστημίων, των δημόσιων φορέων ελέγχου και των αρχών. Η εξέταση του σχεδιασμού του έργου θα καταδείξει τις επικίνδυνες ελλείψεις και τις αδυναμίες που οδήγησαν στο σοβαρό ατύχημα. Ομως, το νομικό πλαίσιο Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έδειξε ότι έφτασε στα όριά του. Οι ΣΔΙΤ που διαφημίστηκαν ως σημαντική μεταρρύθμιση στον τομέα της δημιουργίας υποδομών και της παροχής υπηρεσιών του Δημοσίου που θα βελτίωναν την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των πόρων του δημόσιου τομέα συνοδεύτηκαν από γιγαντιαίες υπερβάσεις των προϋπολογισμών και χειροτέρευση της ποιότητας των έργων και της ασφάλειας.
Αυτό που απαιτείται είναι μεταφορές και υποδομές ολοκληρωμένες με βάση τις σύγχρονες επιστημονικές και τεχνολογικές κατακτήσεις υπό ενιαίο κρατικό φορέα ελέγχου και ανάπτυξης. Ασφαλείς, γρήγορες και φθηνές μεταφορές για την ικανοποίηση των συνεχώς διευρυνόμενων λαϊκών αναγκών δεν μπορεί να μπαίνουν στη ζυγαριά του κόστους - οφέλους.