Τετάρτη 14 Φλεβάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πλήρης συναίνεση από το ΠΑΣΟΚ στα μη κρατικά πανεπιστήμια

Με χίλιους δυο τρόπους φρόντισε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης να κάνει ξεκάθαρο ότι το κόμμα του είναι υπέρ των μη κρατικών πανεπιστημίων, μιλώντας στην ημερίδα του ινστιτούτου της σοσιαλδημοκρατίας (In Social) με θέμα «Πανεπιστήμιο - Ανοίγουμε τον διάλογο».

Το ΠΑΣΟΚ οραματίζεται - όπως είπε ο πρόεδρός του - να αφήσει στα νέα παιδιά «αυτό που εμείς είχαμε ως δημόσιο πανεπιστήμιο να το συναντήσουν καλύτερο, βελτιωμένο, πιο ανταγωνιστικό. Και, συγχρόνως, για όσα από αυτά τα παιδιά θέλουν, να έχουν την ευκαιρία να σπουδάσουν σε μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά υψηλής ποιότητας, που μαζί θα δημιουργούν το πλαίσιο μίας ισχυρής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

«Εμείς, ως σοσιαλδημοκράτες, δεν πιστεύουμε στις απαγορεύσεις», είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, «φωτογραφίζοντας» το άρθρο 16 και την απαγόρευσή του για μη κρατικά πανεπιστήμια. «Εμείς πιστεύουμε στις ισχυρές ρυθμίσεις», πρόσθεσε, επικαλούμενος έναν διάλογο που «θα διασφαλίσει τον ισχυρό δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας με την παράλληλη λειτουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων».

«Εχουμε υποστηρίξει ότιδεν θα σταθούμε εμπόδιο στην ίδρυση μη κρατικών - μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων τα οποία θα πληρούν κάποιες πολύ αυστηρές προδιαγραφές», είπε ακόμα ο Ν. Ανδρουλάκης, για να ξεκαθαρίσει ακόμα μια φορά ότι συμφωνεί πλήρως με το κυβερνητικό σχέδιο και πάει τώρα να συζητήσει τις λεπτομέρειες.

Ως προς αυτές τις λεπτομέρειες, για «να γίνουν σωστά» τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ο Ν. Ανδρουλάκης είπε ότι θα πρέπει να έχουν «υψηλό επίπεδο σπουδών και έρευνας» (κάτι που επίσης υπόσχεται η κυβέρνηση, χωρίς βέβαια να μπορεί να το διασφαλίσει κανείς) και «γεωγραφικά κριτήρια, διασφαλίζοντας την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη». Πρόταξε επίσης το σκανδιναβικό μοντέλο, σε αντιδιαστολή τάχα με την κυβέρνηση, που προτάσσει το κυπριακό, γιατί δήθεν το σκανδιναβικό με ισχυρές ρυθμίσεις διαχωρίζει και απομονώνει το κέρδος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, έχει κοινό σύστημα εισαγωγής, ενισχύει την αποκέντρωση και αποφεύγεται ο κορεσμός σε αντικείμενα σπουδών. Βέβαια, αυτό που έχουν ξεχάσει όλοι να πουν είναι ότι ο όρος «μη κερδοσκοπικά» δεν σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια αυτά δεν έχουν κέρδη, αλλά σημαίνει ότι τα κέρδη τους επανεπενδύονται σε νέες μπίζνες των ιδρυμάτων και δεν μοιράζονται κατευθείαν στους μετόχους. Ισχυρίστηκε δε ότι αυτά τα μαγαζιά «δεν εμπορευματοποιούν την παιδεία (...) αλλά λειτουργούν συμπληρωματικά», τη στιγμή που όλοι τους, όταν μιλούν για τα δημόσια πανεπιστήμια και την αναβάθμισή τους, στην πράξη υιοθετούν και στηρίζουν τη λειτουργία τους όλο και περισσότερο με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σαν επιχειρήσεις.

***

Επίσης, ο Ν. Ανδρουλάκης είπε ότι «ο πιο καθαρός τρόπος είναι αυτό να γίνει μεαναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος», ενώ στην αρχή της ομιλίας του ευχαρίστησε τον Ν. Αλιβιζάτο, τον οποίο, να θυμίσουμε, επικαλείται σε κάθε δημόσια τοποθέτησή του ο υπουργός Παιδείας ως έναν από τους 4-5 συνταγματολόγους που γνωμοδότησαν για την παράκαμψη του άρθρου 16 διά της ερμηνείας του.

Κατά τ' άλλα, το μόνο που βρήκε να προσάψει στην κυβέρνηση ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είναι ότι δεν δίνει επαρκή χρόνο στον διάλογο γύρω από το θέμα. Τον ΣΥΡΙΖΑ τον κατηγόρησε για «πολιτικό στρουθοκαμηλισμό», γιατί δεν βλέπει ότι το ιδιωτικό υπάρχει ήδη στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τα κολέγια. Και διαμαρτυρήθηκε γιατί, όπως είπε, αυτή η συζήτηση διεξάγεται πολλές φορές μανιχαϊστικά, με την κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ «να στέκονται σε δυο όχθες (...) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να δημιουργηθεί πεδίο συναίνεσης». Κοινώς: Αφού όλοι συμφωνούν, γιατί να μην μπορεί αυτό να βγαίνει προς τα έξω;


Γ.

Οχι στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Οντας ένας τυπικός έφηβος τη δεκαετία του '90, θυμάμαι ακόμα την έκπληξή μου παρακολουθώντας την αμερικανική σειρά «Φιλαράκια», όταν σε μία σκηνή ένα νέο ζευγάρι συζητώντας τον οικογενειακό του προγραμματισμό διαφωνούσε για το αν θα πρέπει να ξοδέψει τις αποταμιεύσεις του στη γαμήλια τελετή ή αν θα σπουδάσει το παιδί τους μετά από 18 χρόνια.

Πράγματι, η Ελλάδα για πάρα πολλά χρόνια όχι μόνο δεν είχε ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά δεν είχε και δίδακτρα στα κρατικά. Μπορεί το λογικό επακόλουθο της κοινωνίας του κέρδους να είναι η εμπορευματοποίηση ολοένα και περισσότερων πτυχών της εκπαίδευσης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλα γίνονται γραμμικά και με τον ίδιο τρόπο σε κάθε χώρα. Βέβαια, η «ιδιαιτερότητα» αυτή της χώρας μας (η οποία θα πρέπει να μας κάνει να αισθανόμαστε περήφανοι και όχι παρίες) είναι το αποτέλεσμα αντικειμενικών (δηλαδή παράγοντες που αφορούν την ανάπτυξη του ελληνικού καπιταλισμού) και υποκειμενικών (δηλαδή παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ύπαρξη μαζικού κινήματος) συνθηκών, και όχι κάποιων μαγικών χαρακτηριστικών της «φυλής» μας.

***

Σε αυτό το σημείο βέβαια θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ακόμα και σήμερα δεν είναι ακριβώς δωρεάν η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να μπει κάποιος ή κάποια σε μία σχολή θα πρέπει να έχει ξοδέψει πληθώρα χρημάτων σε φροντιστήρια, ενώ και η ίδια η διάρκεια της φοίτησης γονατίζει έναν οικογενειακό προϋπολογισμό που αναλαμβάνει τη σίτιση, τη στέγαση, τη βιβλιογραφία, τις μετακινήσεις και τη διασκέδαση του φοιτητή, ακόμα και κομμάτια της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ορισμένες σχολές. Οι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν.

Φαίνεται όμως ότι τώρα η σημερινή κυβέρνηση επιλέγει να οργανώσει και να θωρακίσει όλο αυτό το πεδίο κερδοφορίας, το οποίο στην Ελλάδα είναι ακόμα σε νηπιακό στάδιο σε σχέση με άλλες χώρες, και να κάνει μία τομή με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων ή «ελεύθερων» όπως αρέσκονται να τα χαρακτηρίζουν.

Πρώτο, με την ίδια τη δημιουργία αυτών των ιδρυμάτων όπου και θα επενδύουν διάφοροι όμιλοι και επιχειρηματίες, φυσικά με το αζημίωτο. Δεύτερο, και εφόσον έχει διαμορφωθεί ένα καινούριο τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ταχεία εισβολή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στα υφιστάμενα κρατικά πανεπιστήμια, όπως είναι η επιβολή διδάκτρων (κάτι που ήδη ισχύει για τις μεταπτυχιακές σπουδές). Τρίτο, και με δεδομένο ότι θα αποκλείονται τα πιο χαμηλά στρώματα της εργατικής τάξης από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ομηρία των φοιτητών - αυριανών εργαζομένων στους τραπεζικούς ομίλους, οι οποίοι φοιτητές θα εκκινούν τον ενήλικό του βίο ήδη χρεωμένοι, δουλεύοντας μια ζωή για να ξεπληρώσουν το φοιτητικό δάνειο το οποίο πήραν ελπίζοντας ότι θα μπουν με καλύτερους όρους στην αρένα του ανταγωνισμού.

Εκτός από τα παραπάνω, μια ακόμα πτυχή της επιχειρούμενης αυτής τομής είναι και η υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν είναι κρυφό άλλωστε ότι διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι «γκρινιάζουν» ότι οι σημερινοί απόφοιτοι από τα πανεπιστήμια δεν μπορούν να στελεχώσουν την παραγωγή. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι δεν τους ενδιαφέρει να προσλάβουν ολοκληρωμένους επιστήμονες που έχουν πλήρη εποπτεία της παραγωγής, αλλά κατακερματισμένο και καταρτισμένο ευέλικτο εργατικό δυναμικό το οποίο θα έχει «δεξιότητες» και όχι γνώση.

***

Στη σημερινή πραγματικότητα, με τις γιγάντιες πολυεθνικές και το καθετοποιημένο παραγωγικό μοντέλο, με την παραγωγή να συγκεντρώνεται σε μια χούφτα επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και με ένα μεγάλο κομμάτι της χειρωνακτικής εργασίας να αντικαθίσταται από τα ρομπότ και την τεχνητή νοημοσύνη, οι εργοδότες ενδιαφέρονται πιο πολύ για ένα πολυδαίδαλο «χυλό» που θα περιλαμβάνει πανεπιστήμια δύο και τριών ταχυτήτων, μεταπτυχιακά, κολέγια, ινστιτούτα κατάρτισης, σεμινάρια, προγράμματα διά βίου μάθησης, κ.λπ., παρά μία οριοθετημένη τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα δίνει τις γερές βάσεις κατανόησης της επιστήμης.

Το ίδιο το σύστημα των πιστωτικών μονάδων άλλωστε, που καθιέρωσαν η Συνθήκη της Μπολόνια και ο Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης, δείχνει καθαρά ποια θα είναι η συνέχεια: Εργαζόμενοι με μηδενικά δικαιώματα, οι οποίοι θα τρέχουν σε όλη τους τη ζωή να μαζέψουν πιστωτικές μονάδες, και κατάρτιση ανάλογα με τη «μόδα» της εποχής (δηλαδή σε ποιον τομέα συμφέρει το κεφάλαιο να επενδύσει).

Πηγαίνοντας στην ουσία τώρα, για το τι κάνουμε. Καταρχάς μία «ντροπαλή» εναντίωση στην επιχειρούμενη αυτή τομή δεν μπορεί να έχει σημαία απλά την υπεράσπιση του Συντάγματος. Αυτή η στρατηγική είναι σαν να ρίχνεις απέναντι σε μία ίλη τεθωρακισμένων μία μονάδα ιππικού. Τίμια μάχη μεν, αναποτελεσματική δε. Ως ακαδημαϊκή κοινότητα άλλωστε ξέρουμε από πρώτο χέρι ότι παρόλο που ήδη υπάρχει το άρθρο 16, παρόλη την αντίσταση του φοιτητικού κινήματος τη διετία 2006 - 2007 στην επικείμενη αναθεώρηση (η οποία και δεν έγινε), τα ιδιωτικά κολέγια εν τέλει ιδρυθήκαν, ενώ άρχισαν και οι διαδικασίες αναγνώρισής τους από διάφορους φορείς. Παράλληλα τα πανεπιστήμια συνεχίζουν και αντικαθιστούν την ολοκληρωμένη γνώση με μερικές «δεξιότητες», τα προγράμματα σπουδών υποβαθμίζονται συνεχώς για να εναρμονιστούν με τις ανάγκες της αγοράς και οι απόφοιτοί μας καταλήγουν άνεργοι, κακοπληρωμένοι, χωρίς δικαιώματα.

Μόνο η συμπόρευση με το φοιτητικό κίνημα, αλλά και με τους λοιπούς εργαζόμενους στα πανεπιστήμια, καθώς και με το επιστημονικό δυναμικό που απασχολείται στην έρευνα μετά τις σπουδές του και το οποίο κινείται μέσα στην αβεβαιότητα, μπορεί να βάλει φρένο στην επιχειρούμενη αυτή τομή, αλλά και να εμπλέξει σε αυτόν τον διάλογο επαγγελματικούς φορείς, επιστημονικούς συλλόγους, ενώσεις γονέων κ.λπ.

Θέλουν να μας πείσουν ότι το μέλλον είναι η υποστελέχωση, η υποχρηματοδότηση και οι ανύπαρκτες υποδομές (αυτοχρηματοδότηση όπως το ονομάζουν), το συνεχές κυνήγι των ερευνητικών προγραμμάτων σε βάρος της ουσιαστικής επιστημονικής έρευνας, η υποβάθμιση της διδασκαλίας, η μετατροπή του επιστημονικού δυναμικού σε μάνατζερ κονδυλίων, οι μηδενικές παροχές σε φοιτητές και φοιτήτριες για να σπουδάσουν. Ε λοιπόν δεν μας αξίζει αυτό το μέλλον!

Πρέπει να κάνουμε ένα ερώτημα στον εαυτό μας: Είναι αυτό το πανεπιστήμιο που ονειρευόμαστε; Κι αν όχι, αυτό συμβαίνει επειδή δεν το επιτρέπουν οι αντικειμενικές συνθήκες; Στο πρώτο ερώτημα νομίζω ότι η πλειονότητα των συναδέλφων απαντάει αρνητικά. Αρα το ζήτημα είναι πλέον στο πώς απαντάει κανείς στη συνέχεια του ερωτήματος. Αν κάποιος είναι ειλικρινής με τον εαυτό του θα συμφωνήσει ότι πράγματι, υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες για ένα σύγχρονο πανεπιστήμιο το οποίο θα προάγει την έρευνα και τη διδασκαλία σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες. Το γιατί δεν συμβαίνει όμως αυτό στην πράξη είναι ίσως πιο δύσκολο να το παραδεχτούμε, αλλά παρ' όλα αυτά έχει όνομα: Είναι η κοινωνία του κέρδους και το κράτος της.

  • Αναδημοσιεύεται από την ιστοσελίδα «empros.gr»

Βασίλης ΜΠΕΛΛΟΣ
Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ