Σάββατο 1 Ιούνη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ερώτηση:

Τι δείχνει η εμπειρία των περίπου οχτώ χρόνων από τη θεσμοθέτηση της αιρετής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (ΝΑ), σχετικά με τη λειτουργία και τη δράση της; Ποιόν ωφελεί;

Απάντηση:

Είναι γεγονός ότι η θεσμοθέτηση της ΝΑ δεν άλλαξε το χαρακτήρα της ως μηχανισμό συμβολής στην επιβολή της κυρίαρχης πολιτικής, προς όφελος της πλουτοκρατίας. Αυτό δείχνει η πείρα από την οχτάχρονη λειτουργία του θεσμού.

Αποκαλυπτική ως προς αυτό είναι η οικονομική κατάσταση των Νομαρχιών, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο καλούνται να διαχειριστούν τη μιζέρια τους. Τα οικονομικά της ΝΑ δεν ανταποκρίνονται ούτε καν στις ανάγκες ενός εύρυθμα κινούμενου μηχανισμού για την εκτέλεση διοικητικών υπηρεσιών. Οι προϋπολογισμοί της απορρίπτονται και επιστρέφονται αν ξεφεύγουν όχι μόνο από το περιεχόμενο και τις αρχές, αλλά ακόμη και από τη μορφή του κρατικού προϋπολογισμού. Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι της ΝΑ βρίσκονται στο εξευτελιστικό 6 (έξι τις χιλίοις) του κρατικού προϋπολογισμού. Εφαρμόζεται και στη ΝΑ η αυθαίρετη παρακράτηση πόρων που της ανήκουν, που σήμερα φτάνει τα 33,76 δισ. δραχμές.

Η οικονομική ανεπάρκεια της ΝΑ αποτέλεσε το άλλοθι για πολλούς αιρετούς να επιβάλλουν πρόσθετη φορολογία σε βάρος των εργαζομένων, χρησιμοποιώντας την ισχύουσα νομοθεσία για έργα και υπηρεσίες «που βοηθούν την ανάπτυξη των περιοχών, εξυπηρετούν το λαό, προστατεύουν το περιβάλλον». Φορολογία που πέρα από το αντιλαϊκό της περιεχόμενο, είναι διαφορετική από νομό σε νομό για την ίδια αιτιολογία, ενώ αναπτύσσει και προετοιμάζει την πρόσθετη φορολογία για έργα ή υπηρεσίες που εξυπηρετούν ευρύτερες περιοχές (τέλη χρήσης για το νερό του Μόρνου, εθνικών οδών κλπ.).

Το τεχνικό πρόγραμμα επενδύσεων των νομαρχιών είναι ενταγμένο στις προτεραιότητες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, πλήρως εναρμονισμένο στις εντολές και στις επιλεξιμότητες που καθορίζει η ΕΕ. Με βάση τις οδηγίες της ΕΕ (92/50) αλλά και τους νόμους που εκδίδονται σε υλοποίηση αυτών των κατευθύνσεων, δίνονται οι δυνατότητες για ιδιωτικοποιήσεις υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων της ΝΑ, όπως για παράδειγμα η διαχείριση προστατευομένων περιοχών, τα λιμάνια, οι ορεινοί όγκοι κλπ.

Το προσωπικό της ΝΑ δεν επαρκεί να καλύψει τις ανάγκες και τα κενά που υπάρχουν, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει όλα τα προβλήματα που δημιουργεί η εφαρμογή της Λευκής Βίβλου και η αντιλαϊκή πολιτική. Υπάρχουν διαφορετικές εργασιακές σχέσεις και τεράστια προβλήματα στην παραγωγική αξιοποίηση των εργαζομένων.

Μαζί με όλα τα παραπάνω, η ΝΑ χρησιμοποιείται σαν όργανο προβολής της κυρίαρχης πολιτικής αλλά και προσώπων που στηρίζουν αυτή την πολιτική. Χαρακτηριστικό είναι πως αποτελεί τον ενδιάμεσο μεταφορέα ποσών προς διάφορους τομείς, όπως υγεία, παιδεία, πρόνοια, Τοπική Αυτοδιοίκηση και διάφορα ιδρύματα, ενώ αποτελεί και τον ενδιάμεσο για την πληρωμή επιδοτήσεων, αποζημιώσεων από καταστροφές κλπ. Ετσι χρησιμοποιείται σαν άλλοθι σε κάθε περίπτωση που υπάρχει η ανάγκη να καλυφθεί η αντιλαϊκή πολιτική και η αδυναμία κάλυψης των αναγκών (γεωργικές επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, αντιμετώπιση καταστροφών κλπ.), όταν την ευθύνη για όλ' αυτά την έχει το κράτος και η κυβέρνηση.

Συμπερασματικά, η ΝΑ έχει αποστολή να συμβάλει στην ενεργό συμμετοχή στην προώθηση των αναδιαρθρώσεων. Προωθείται το μοντέλο «ΝΑ επιχείρηση», αναπτύσσει διασυνδέσεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο, λειτουργεί ως μέσο και μοχλός προώθησης και εφαρμογής αντιλαϊκών επιλογών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ