Πέμπτη 17 Σεπτέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
«Λίβερπουλ»

Σε μια τόσο κλειστή ημερομηνία προς τις εκλογές η ειδησεογραφία περιορίζεται, όπως τουλάχιστον δείχνει η τηλεόραση, στα εκλογικά, που όπως ξέρομε όλοι δεν είναι καινούρια αφού μιλάμε, συνήθως, για εκλογές από την άλλη μέρα των εκλογών. Κοινοτοπίες. Ομως, σαν εφημεριδομανής που είμαι, διαβάζω και τις άλλες στήλες και αυτές του πολιτισμού, ασφαλώς. Οι πολιτικές μου συμπάθειες είναι συναρτημένες με τις διάφορες εκφάνσεις του πολιτισμού. Είναι δύσκολο να τις διαχωρίσω. Ετσι χρωστάω πολλά στη λογοτεχνία, όχι μόνο τη δημιουργική, αλλά και την πολιτική, το θέατρο και τον κινηματογράφο, τις εικαστικές τέχνες και όσο μπορώ να παρακολουθήσω τις παγκόσμιες παρουσιάσεις της ανθρώπινης δημιουργίας.

Διαβάζοντας διάφορα κείμενα για τον ελληνικό κινηματογράφο, ένα θέμα που παραμένει άλυτο, όπως και της χαβούζας ή των φρεατίων βρόχινων υδάτων και άλλων, και άλλα απλούστερα ή σκόπιμα πολύπλοκα, δεν μπορώ να αποφύγω τον πειρασμό να αναφερθώ στο φιλμ «Λίβερπουλ» του Αργεντινού Λίσαντρο Αλόνσο.

Μια ταινία πέντε αστέρων, ο Αμερικανός κριτικός Ντάνιελ Κάσμαν το χαρακτήρισε «από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά έργα των καιρών μας», γυρισμένο όχι στο Λίβερπουλ, λιμάνι της Αγγλίας, αλλά σ' ένα καταχιονισμένο λιμάνι της Γης του Πυρός στην Παταγωνία από την πλευρά της Αργεντινής, που το κύριο χαρακτηριστικό της είναι η σιωπή.

Ο σκηνοθέτης, ύστερα από δεκαετίες βωβού κινηματογράφου και μουσικού μπαγκράουντ, αφήνει να ακουστούν ήχοι από τις μηχανές ενός φορτηγού πλοίου, το κλείσιμο του φερμουάρ του μπουφάν του και του σάκου του ναυτικού που βγαίνει με άδεια, τα βήματά του στο χιόνι, ώσπου φτάνει με φορτηγό, παλιά σακαράκα, στο χωριό του, ξεχασμένο από τους πάντες.

Στο σπίτι, η μάνα του ναυτικού, στο κρεβάτι με άνοια δεν αναγνωρίζει τίποτε, δε μιλάει, και τα λίγα λόγια που προφέρει είναι ασυνάρτητα, και όσοι δεν έχουν χάσει ακόμα το μυαλό τους, έχουν χάσει την ικανότητα της γλωσσικής επικοινωνίας ή άλλης, δεν ξαφνιάζονται με την εμφάνισή του, που δεν προσκομίζει τίποτε εκτός από τον εαυτό του.

Είναι μια ταινία που ταυτίζονται το άδειο με το γεμάτο, γιατί αυτό το κενό, που σε καθηλώνει στην καρέκλα σου μέσα στη σκοτεινή αίθουσα του κινηματογράφου, κραυγάζει χωρίς ήχο για τα πράγματα που μας διαφεύγουν.

Υπάρχει και ένας άλλος κόσμος, και άλλοι περισσότεροι, που περνάει μια διαρκή οικονομική κρίση, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, που δεν έχει διέξοδο, δεν αναγνωρίζει καν την αδιαφορία της διακυβέρνησής του, ή πιθανό να μην ξέρουν ότι υπάρχουν και τέτοιοι σχηματισμοί, γιατί αυτοί ζουν από τα ξύλα που πρωτόγονα ξυλοκοπούν για δεκάρες.

Η άφιξη του ναυτικού δε σημαίνει τίποτε για το γενέθλιο τόπο του, δεν αλλάζει τίποτα.

Αφήνει μόνο στα χέρια της αδελφής του, στην ταινία δεν προφέρει περισσότερες από δέκα λέξεις, μια μικρή μεταλλική αλυσίδα, στο μήκος ενός βραχιολιού, που περιστρέφει στα χέρια της, με κεφαλαία γράμματα, LIVERPOOL. Προσπαθώ να καταλάβω.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ