Τρίτη 7 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Η πρώτη έκθεση

Στερνές μέρες του Σεπτέμβρη του 1944 - εδώ κι εξήντα χρόνια - κι η πόλη της Καρδίτσας που γιόρταζε τη λευτεριά της από τον ξένο καταχτητή χαιρόταν επίσης και την πρώτη μεγάλη φωτογραφική έκθεση. Την είχε δουλέψει ο καλλιτέχνης Γιάννης Νισυρίου, ένας από τη μεγάλη ομάδα των καλλιτεχνών, που έζησαν τα χρόνια εκείνα στα βουνά της Ελεύθερης Ελλάδας την ΕΑΜική δημιουργία.

Ηταν ένας αξέχαστος σύντροφος, ο Θεσσαλός δημοσιογράφος Στέφανος Μήτσιου, που μας είχε μιλήσει για το ρεπορτάζ, που ο ίδιος είχε κάνει για την έκθεση και που με πολλές άλλες λεπτομέρειες δημοσιεύτηκε πρωτοσέλιδα στον «Ρήγα» τη μεγάλη αντιστασιακή θεσσαλική εφημερίδα του ΕΑΜ, που έβγαινε στα βουνά και είχε συγκροτήσει γερό δημοσιογραφικό και τυπογραφικό επιτελείο.

Ο καλλιτέχνης με το φακό του δεν έχασε στιγμή, δεν έχασε γεγονός απ' όσα έζησε στα βουνά της Ρούμελης, ντοκουμέντα μιας επικής διαδρομής του μεγάλου αγώνα μας. «Δεν είναι μικρό πράμα - παρατηρεί ο δημοσιογράφος στο κριτικό του εκείνο σημείωμα - να περπατήσει κανείς από τη Ρούμελη στην Ηπειρο, από την Αθήνα στην Πίνδο φορτωμένος μηχανές, φιλμς και όλα τ' άλλα μέσα σ' εκείνες τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες».

Αυτά που μας παρουσιάζει η πρώτη αυτή έκθεση είναι ουσιαστικά ολόκληρος ο αγώνας. Είναι φωτογραφίες δουλεμένες με τα καρδιοχτύπια που ζούσε ο καλλιτέχνης. Είναι φωτογραφίες, που αναγαλλιάζουν αυτόν, που έζησε τον αγώνα αλλά ικανοποιούν επίσης κι αυτόν, που είδε με συμπάθεια του ΕΑΜ τα μηνύματα. Κι ακόμα με το θάμα που συντελέστηκε, βουλώνει το στόμα του συκοφάντη, αφοπλίζει το διαδοσία και τον ψευτοπατριώτη.

Θα λέγαμε σήμερα πως η έκθεση του Νισυρίου έφερνε από τα βουνά της Ελεύθερης Ελλάδας στα μάτια έναν καινούριο κόσμο που πλάστηκε με του ΕΑΜ τη φλόγα. Δεν ήταν εκείνη μια απλή φωτογραφική έκθεση, ήταν κάτι άλλο, έφερνε ένα μεγάλο, δυνατό μήνυμα. Ηταν η εποποιία της ΕΑΜικής Αντίστασης, όπως ακριβώς την προσδιόριζε στον τίτλο της παρουσίασής της και η εφημερίδα «Ο Ρήγας».

Πρέπει εδώ, συμπληρωματικά, να προσθέσουμε πως λίγο αργότερα, το Νοέμβρη του 1944, και στο χώρο του ζαχαροπλαστείου του «Φλόκα», στην οδό Κοραή παρουσιάστηκε μια επίσης μεγάλη φωτογραφική έκθεση του Σπύρου Μελετζή, που χιλιάδες επισκέπτες σε ουρές πέρασαν, για να ζήσουν αυτό το μεγάλο ξάφνιασμα του καινούριου κόσμου, που ο φακός του φωτογράφου είχε καταγράψει στην Ελεύθερη Ελλάδα. Εκθεση, όμως, που δεν πρόλαβε να παρουσιαστεί γιατί την πρόλαβε ο Δεκέμβρης.

Σχετικά με τα ντοκουμέντα που παρουσιάστηκαν τότε, το 1944, στην Καρδίτσα και τον καλλιτέχνη Γ. Νισυρίου μια μικρή δημοσιογραφική έρευνα δε μας έδωσε έως τώρα αποτέλεσμα.

Ας τελειώσουμε με του Στ. Μήτσιου το ρεπορτάζ που σημειώνει πως οι χιλιάδες φωτογραφίες και η από 2.000 μέτρα κινηματογραφική ταινία που γυρίστηκε από τον καλλιτέχνη Νισυρίου, με σκηνές από το σημερινό αγώνα θα αποτελέσουν ασφαλώς μια από τις πιο ζωντανές πηγές της ιστορίας μας για το μεγάλο έργο του ΕΑΜ, που έζησε και κατέγραψε ο καλλιτέχνης Γ. Νισυρίου στην Ελεύθερη Ελλάδα.


Νίκος ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ