Τρίτη 14 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Οχι άλλες πατερίτσες

«

Γιατί κλείνετε τα λιμάνια μέσα στο καταχείμωνο;» ρωτούσε φίλος εκ Πατρών, έχοντας δει πρόσφατα στα ΜΜΕ ψήγμα της λαϊκής αντίδρασης των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου.

Είναι δύσκολο να καταλάβουν οι «στεριανοί» τι σημαίνει να είσαι καρφωμένος σ' έναν τόπο χωρίς τις στοιχειώδεις δυνατότητες σύνδεσης με την υπόλοιπη χώρα. Εκείνοι μπορούν τακτικότατα να πάρουν το λεωφορείο, το τρένο ή ακόμα και το ΙΧ τους και να μεταβούν από τη μια πόλη στην άλλη με σχετικά μικρό κόστος. Τα νησιά του Αιγαίου τα γνωρίζουν μόνο από τις καλοκαιρινές τους διακοπές και μακαρίζουν εμάς τους «τυχερούς» που ζούμε σ' αυτά 12 μήνες το χρόνο. Αγνοούν ότι αυτό που βλέπουν το καλοκαίρι είναι μια φτιασιδωμένη βιτρίνα, η οποία ελάχιστη σχέση έχει με τη ζωή στα νησιά τους υπόλοιπους 10 μήνες. Αγνοούν την ομηρία του νησιώτη στους «νταβατζήδες» θαλάσσιους μεταφορείς.

Ελάχιστοι «στεριανοί» θα μπορούσαν να μας καταλάβουν. Ισως μόνο εκείνοι που δεν μπορούν να κινήσουν τα κάτω άκρα τους και δεν έχουν την πολυτέλεια να διαθέτουν ένα αναπηρικό καρότσι ούτε καν πατερίτσες. Πώς να καταλάβουν ότι για να πάει κάποιος από τη Σύρο στην πρωτεύουσα θα πρέπει να καταβάλει το λιγότερο 66 ευρώ; Κι αυτά σ' ένα νησί «προνομιούχο» συγκοινωνιακά σε σχέση με τα άλλα κυκλαδονήσια και τα περισσότερα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, των οποίων οι κάτοικοι κρούουν τις καμπάνες όποτε δουν πλοίο.

Να, λοιπόν, φίλοι «στεριανοί», γιατί οι νησιώτες κινητοποιούνται. Σ' αυτό τον αγώνα θέλουμε να συμμετάσχουν οι πάντες. Να αποκτήσει χαρακτηριστικά παλλαϊκής κινητοποίησης. Πρέπει οι κάτοικοι όλου του Αιγαίου (τόσο οι ντόπιοι όσο κι εκείνοι που εργάζονται εκεί) να το κάνουν καθημερινή τους προτεραιότητα. Και, βέβαια, οφείλουμε να ξέρουμε τι απαιτούμε: το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα όλων των Ελλήνων στην απρόσκοπτη μετακίνηση μέσα στην ελληνική επικράτεια.

Για να γίνει, δεν αρκούν οι πιέσεις στο ΥΕΝ το οποίο με τη σειρά του καλείται να ασκήσει πιέσεις στους εφοπλιστές για να βάλουν τα πλωτά τους ρετάλια σε μια άγονη γραμμή ή να βάλουν ένα επιπλέον δρομολόγιο σε κάποια γραμμή «φιλέτο». ΄Η να επιδοτούνται οι μαστροποί των νησιών με ποσά που γεμίζουν μεν τις καταθέσεις τους, αλλά δε βελτιώνουν το συγκοινωνιακό χάλι των νησιών.

Η εκχώρηση στρατηγικών τομέων (όπως είναι οι συγκοινωνίες, οι επικοινωνίες, η Υγεία, η Παιδεία και η Αμυνα) στην ιδιωτική πρωτοβουλία είναι εθνική μειοδοσία. Μόνη λύση για την ανακούφιση του νησιωτικού προβλήματος είναι η δημιουργία ενός ενιαίου κρατικού φορέα ναυτικών συγκοινωνιών, ο οποίος θα αποκαταστήσει την επαφή των νησιών μεταξύ τους και με τη «στεριανή» Ελλάδα. Τα υπόλοιπα είναι «ασπιρίνες», οι οποίες θεραπεύουν τον πονοκέφαλο, αλλά όχι και το έμφραγμα.

Αυτά, φίλοι στεριανοί, διεκδικούμε. Κι όσο περνά ο καιρός θα είμαστε ακόμα πιο πολλοί και πιο αποτελεσματικοί. Οσο ο κόμπος θα φτάνει στο χτένι, θα μας βρίσκουν στα λιμάνια, στους καταπέλτες των πλοίων και γιατί όχι και στο κέντρο έξω από τα υπουργεία και τα Μέγαρα Μαξίμου.

Για μας είναι αγώνας ζωής. Σε τελική ανάλυση, βαρεθήκαμε να επιλέγουμε ανάμεσα στο αναπηρικό καρότσι ή την πατερίτσα όταν έχουμε τη δυνατότητα να σταθούμε μόνοι στα πόδια μας.


Παναγιώτης ΖΑΒΟΥΔΑΚΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ