Σάββατο 8 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΑΙΔΕΙΑ

Η «ΑΝΑΤΟΜΙΑ» ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Μερικές φορές κάποιοι φοιτητές ρωτούν: «Γιατί είναι κακό το πανεπιστήμιο να συνδέεται με την παραγωγή; Δε θα είναι καλύτερο αυτό για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων;». Να ποια είναι η απάντηση από τη σκοπιά της δικής μας πρότασης:

Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση που εμείς προτείνουμε, δηλαδή ένα πραγματικά αναβαθμισμένο δημόσιο πανεπιστήμιο, ξεκινάει από την αντίληψη ότι η γνώση και η επιστήμη σχετίζονται με την κοινωνία και την κοινωνική εξέλιξη και τις πραγματικές ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων.

Σε μια εποχή που η κοινωνικοποίηση της παραγωγής και της εργασίας έχει προχωρήσει τόσο πολύ, που η επιστήμη έχει μετατραπεί σε άμεση παραγωγική δύναμη, το πανεπιστήμιο δεν μπορεί παρά να συνδεθεί με αυτή. Αλλωστε ανέκαθεν η εκπαίδευση ήταν συνδεδεμένη με την παραγωγή. Ομως η παράδοση της επιστήμης στο κεφάλαιο αντιβαίνει τα συμφέροντα της συντριπτικής πλειοψηφίας των λαϊκών στρωμάτων. Η κερδοφορία των καπιταλιστών μέσα από την αξιοποίηση των πανεπιστημίων δεν έχει σχέση με τις λαϊκές ανάγκες. Και η όποια ερευνητική δραστηριότητα χρηματοδοτούν εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα και όχι ανάπτυξη σε όφελος του λαού.

Αυτό που προβάλλεται σήμερα ως αίτημα από τις δυνάμεις που υπηρετούν το κεφάλαιο, στη χώρα μας και στην ΕΕ είναι η υποταγή της εκπαίδευσης και των αποφοίτων που παράγει στο νέο μοντέλο «ευέλικτων» εργασιακών σχέσεων, που θέλουν. Δηλαδή, η εκπαίδευση για τις πλατιές λαϊκές μάζες να είναι σύντομη και χαμηλού κόστους και οι απόφοιτοι να είναι μισοειδικευμένοι, ώστε να τους εκμεταλλεύεται ακόμα περισσότερο το κεφάλαιο, να μην μπορούν να διεκδικήσουν δικαιώματα. Αυτούς τους σκοπούς εξυπηρετούν οι αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στην εκπαίδευση σήμερα: Η διάσπαση της ενότητας των προγραμμάτων σπουδών, δηλαδή των επιστημονικών αντικειμένων, σε κύκλους, ώστε να βγαίνει ένα εργατικό - επιστημονικό δυναμικό χωρίς υψηλή επαγγελματική κατάρτιση και ειδίκευση που η ολοκληρωμένη γνώση και η ερευνητική ικανότητα θα είναι υπόθεση μιας ασφυκτικά περιορισμένης και ελεγχόμενης ελίτ.

Αυτές είναι οι ανάγκες των καπιταλιστών και σε αυτές δε χωράνε οι δικές μας. Γι' αυτό αυτή η κατάσταση δεν παίρνει διορθώσεις και βελτιώσεις. Μόνο ανατρέπεται.

Η απάντηση στην πολιτική όσων υποκλίνονται στον ευρωμονόδρομο του κεφαλαίου, που παραδίδει το πανεπιστήμιο στην επιχειρηματικότητα και τον ανταγωνισμό, μέσα από την εμπορευματοποίηση της γνώσης, είναι μια: Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση Δημόσια και Δωρεάν.

Εμείς βλέπουμε τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την παραγωγή σε άλλη βάση. Εκεί όπου η Δημόσια και Δωρεάν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση θα μπαίνει στην υπηρεσία της λαϊκής οικονομίας και εξουσίας και θα λειτουργεί προς όφελος των πολλών, συμβάλλοντας στην άνοδο της λαϊκής ευημερίας. Αυτό σημαίνει σύνδεση πανεπιστημίου και έρευνας με την παραγωγή και την ανάπτυξη υποδομών και δραστηριότητας που θα ωφελεί τους πολλούς. Πχ βελτίωση της αντισεισμικής, αντιπλημμυρικής προστασίας, δυνατότητα παραγωγής φτηνών και αξιόπιστων φαρμάκων και πολλές άλλες κοινωφελείς εφαρμογές της επιστήμης. Σε αυτό θα αποσκοπεί η εκπαίδευση με κατοχυρωμένο τον ανώτατο χαρακτήρα της, που παρέχει υψηλή επιστημονική επάρκεια, επαγγελματική κατάρτιση και ειδίκευση. Αυτό εξυπηρετεί ένας ενιαίος κύκλος σπουδών, με προγράμματα που αντιστοιχούν σε πραγματικά επιστημονικά αντικείμενα που θα εφοδιάζουν με ερευνητική ικανότητα, θα εξασφαλίζουν την έρευνα. Ετσι θα διαμορφώνονται ολοκληρωμένοι επιστήμονες, κοινωνικοί αγωνιστές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ