Κυριακή 17 Οχτώβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πατριδογνωμόνιο
Laterna, φτώχεια και φιλότιμο

Στην ταινία ο Φωτόπουλος πουλάει τη λατέρνα για να σώσει τον Αυλωνίτη. Κι έχει το φιλότιμο να μην του το πει. Η πλούσια Τζένη Καρέζη έχει στο μεταξύ ήδη γοητευτεί από τον εξωτισμό της ανθρωπιάς που συναντά έξω απ' τα σαλόνια και την ταξική της φυλακή.

Ομως, σύντροφοι, αυτά μόνον στην ταινία του Α. Σακελλάριου και στην εποχή της. Σήμερα η λατέρνα, και δεν τη γράφω τυχαία με λατινικά στον τίτλο, είναι ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας χώρα που αγοράζεται και πωλείται από διαχειριστές της πολιτικής της. Η φτώχεια, το άλλο μισό του καπιταλιστικού νομίσματος, δεν είναι στο στάδιο της παγκοσμιοποιημένης ελεύθερης αγοράς που διανύουμε το μισό ποσοστιαία. Ποτέ δεν ήταν, άλλωστε. Ο επικοινωνιακός - προπαγανδιστικός κίνδυνος από τους διαχειριστές της ελληνικής φτώχειας (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ) ή τους «διορθωτές» της παγκοσμιοποίησης (ΣΥΝ) είναι η αντιμετώπισή της ως φυσικού φαινομένου. Ετσι εσχάτως η εξωφρενική άνοδος της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, η οποία ουδόλως ερμηνεύεται πολιτικά, τείνει να εξελιχθεί σε... τυφώνα. Οποιος ζήσει έζησε και κυρίως από τύχη. Αλλιώς ή αγοράζει πετρέλαιο, με πιστωτική κάρτα (!!!) για να ζεστάνει το κόκαλό του ή ανακαλύπτει εφευρετικές πισωδρομήσεις κι αγοράζει καυσόξυλα κι ύστερα κάθεται δίπλα από το τζάκι της πολιτικής λατέρνας και γράφει τραγουδάκια και μπαλάντες για τη φωτιά, ικανά να συγκινήσουν το κοινό της επόμενης γιουροβίζιον της ύφεσης.

Το φιλότιμο των διαχειριστών εκφράζεται με «εθνικές» προσπάθειες μείωσης του φόρου ειδικής κατανάλωσης, οι οποίες όμως προσκρούουν - άκουσον άκουσον - στις αυστηρές δημοσιονομικές οδηγίες της ΕΕ.

Η ταινία, αν φτιαχνόταν σήμερα, θα είχε τη μορφή της εκσυγχρονισμένης φτώχειας. Με σκηνοθετικές ντιρεκτίβες πολύ συγκεκριμένες. Τη λατέρνα θα την έσωζε με την πιστωτική της κάρτα η πρωταγωνίστρια μεγαλοαστή, ο Φωτόπουλος θα κρατούσε μυστικό ότι πληρώνει τις δόσεις κι ο Αυλωνίτης θα ξεπέρναγε την αρρώστια του χάρη σε μεγάλη εταιρία - χορηγό που θα αναλάμβανε, έναντι του δικαιώματος να βαφτίσει τη λατέρνα, ας πούμε Β.Ρ., τα έξοδα νοσηλείας στο εξωτερικό.

Μόνο που στόχος και της τότε και της τώρα ταινίας εξωραϊσμού της φτώχειας, έτσι ώστε η θλιβερή πραγματικότητα των εργαζομένων να μετατρέπεται σε αμφισβητούμενο μύθο, είναι και ήταν και θα είναι στο καπιταλιστικό περιβάλλον το... φιλότιμο αυτής καθαυτής της εργατικής τάξης.

Η διαφορά των δύο ταινιών είναι πως η «νέα τάξη πραγμάτων» πρέπει να επαναφέρει και να διατηρήσει την παλαιά στη θέση της. Δηλαδή την προκομμουνιστική. Το «φιλότιμο», έννοια με προσδιορισμένο ταξικά περιεχόμενο, πρέπει να γίνει παραλυτική συναίνεση των εργατών στη σφαγή τους και κίνητρο υποδούλωσης. Το φιλότιμο πρέπει να προπαγανδιστεί ως αντεπαναστατικό φάρμακο. Ενας φτωχός σήμερα δεν είναι φιλότιμος άμα επιτεθεί στα αφεντικά του, στους διαχειριστές του πλούτου που παράγει ως εργαζόμενος. Είναι φιλότιμος μόνον αν συμφωνήσει με το προκαθορισμένο τίμημα πώλησής του στο σκλαβοπάζαρο της ελεύθερης αγοράς. Η λατέρνα έγινε, ήδη, LATERNA. Και παίζει βαλσάκια διαπλοκής και διαφάνειας. Το φιλότιμο άμα γίνει FILOTIMO θα ξεχάσουμε ότι οι τυφώνες είχαν δεκάδες νεκρούς και χιλιάδες ξεσπιτωμένους στην πλούσια Φλόριδα των ΗΠΑ και μηδέν ανθρώπινες απώλειες στην Κούβα.


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ