Κυριακή 4 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Κόκκινο Δίκτυο
Το χάσμα βαθαίνει

Στα τέλη της περασμένης χρονιάς, αλλά και στα τέλη του Γενάρη το υπουργείο Παιδείας της Βρετανίας (www.dfee.gov.uk) πραγματοποίησε ορισμένες μελέτες σε συνεργασία με εταιρίες ερευνών και σφυγμομετρήσεων για να διαπιστώσει κατά πόσον συμμετέχουν στην «επανάσταση του Internet» οι πολίτες μιας χώρας που ανήκει στο κλαμπ των προνομιούχων στον τομέα αυτόν, λόγω γλωσσικού πλεονεκτήματος (περί το 80% των σελίδων Web παγκοσμίως είναι στα αγγλικά), τεχνολογικής πρωτοπορίας (η βρετανική βιομηχανία πληροφορικής και Internet είναι από τις πιο αναπτυγμένες παγκόσμια) και θέσης στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Αυτά που προέκυψαν δίνουν τροφή για σκέψη, όχι μόνο στο βρετανικό υπουργείο αλλά και ευρύτερα.

Η πρώτη έρευνα, που έγινε με υποβολή ερωτήσεων σε δείγμα 4.039 Βρετανών, αποκάλυψε ότι, αν και το 95% έχει ακούσει περί του Internet και των νέων τεχνολογιών, το κριτήριο χρήσης του μέσου εξαρτάται (απλούστατα...) από την κοινωνικό-οικονομική (διάβαζε: ταξική) θέση όσων απάντησαν. Ετσι, το 68% όσων ανήκουν στα ανώτερα εισοδηματικά στρώματα δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Internet, ενώ μόλις το 23% όσων ανήκουν στα κατώτερα οικονομικά στρώματα το αξιοποιεί. Σημαντική είναι η διαφορά και στη διάρκεια χρήσης, με τους πιο «ευυπόληπτους» (ο όρος παραπέμπει σε ένα προτεστάντικης έμπνευσης ρητό που συναρτά το εισόδημα με την υπόληψη) να βρίσκονται περισσότερες ώρες online.

Οι λόγοι απλοί: τα φτωχότερα στρώματα δεν αντέχουν το κόστος κτήσης και το κόστος χρήσης ενός καινούριου υπολογιστή, πόσο μάλλον το ακόμη αρκετά δυσβάστακτο τηλεπικοινωνιακό κόστος (η τελευταία παρατήρηση παρατίθεται κι ως προειδοποίηση στους φωστήρες εκείνους που βλέπουν όλα τα καλά του Αβραάμ και του Ισαάκ στην «απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών»).

Αξιοσημείωτη είναι η τάση που παρατηρείται στην ίδια έρευνα στους νέους των φτωχότερων οικογενειών, κατά την οποία θέλουν να έχουν περισσότερο χρόνο στο Δίκτυο, ώστε εκτός από τη χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την πρόσβαση σε κάποιες σελίδες Web να μπορέσουν να εξοικειωθούν περισσότερο με το μέσο. Η έρευνα δεν κάνει διάκριση σχετικά με το κίνητρο των παιδιών αυτών, αν δηλαδή βλέπουν τη χρήση του Internet ως ακόμη μια δεξιότητα που θα βοηθήσει στο βιοπορισμό τους ή αν είναι η ευρύτερη μάθηση που τους ενδιαφέρει. Οπως κι αν έχει, το 98% των ερωτηθέντων Βρετανών θεωρεί χωρίς καμία αμφιβολία ότι η χρήση τεχνολογικών μέσων όπως είναι το Internet θα αποτελούν αναγκαία εφόδια για τις δουλιές του μέλλοντος.

Η δεύτερη έρευνα έχει λιγότερο ενδιαφέρον, αφού επικεντρώνεται στο «χάσμα» σε ό,τι αφορά τη χρήση του Internet μεταξύ ανδρών και γυναικών. Αυτό μοιάζει να γεφυρώνεται, αν και ο Βρετανός υπουργός Παιδείας φαίνεται να θεωρεί πως πρέπει οι γυναίκες να κάνουν συχνότερη χρήση του μέσου (40% από το συνολικά 44% του βρετανικού πληθυσμού που χρησιμοποιούσε το Internet κατά το 2000 είναι γυναίκες).

Το αστείο, πάντως, είναι το πως, πράγματι, αντιμετωπίζει στην ουσία του το θέμα της χρήσης του Internet η βρετανική κυβέρνηση (και δεν είναι η μόνη, προφανώς): πρόκειται, λέει, για ένα στοιχείο που «αυξάνει την απασχολησιμότητα». Δηλαδή -να υποθέσουμε-, το μόνο που έχει να κάνει ο Βρετανός άνεργος, ή ο Ελληνας ομόλογός του, είναι να κάνει μια βόλτα ως το Internet cafe της γειτονιάς του; Ημαρτον, κ. Μπλερ...


Μπάμπης ΓΕΩΡΓΙΚΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ