Τετάρτη 26 Ιούνη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 1
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Νταμπλάς

Η πλειοψηφία των λαϊκών νοικοκυριών δεν θα μπορέσουν ούτε φέτος να κάνουν έστω και μια μέρα διακοπές μακριά από το σπίτι τους. Αλλά και όσοι καταφέρουν να αποδράσουν για λίγες μέρες, τους έρχεται ήδη ...νταμπλάς βλέποντας τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να πετούν στα ύψη.

Οι φετινές αυξήσεις είναι από 10% έως 40%, σε συνέχεια των μεγάλων ανατιμήσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Σε ορισμένους κοντινούς στην Αθήνα και δημοφιλείς προορισμούς, οι αυξήσεις ξεπερνούν το 100%!

Κι όμως... Η κυβέρνηση θεωρεί ότι «μέχρι τώρα οι τιμές στα συμβατικά πλοία είναι λογικές» (!), ενώ οι ακτοπλόοι εφοπλιστές προσπαθούν με θράσος να ενοχοποιήσουν τις αυξήσεις - ψίχουλα που έδωσαν στους μισθούς των ναυτεργατών!

Σε ένα κυνικό παραλήρημα υπέρ των εφοπλιστών, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας είπε πρόσφατα ότι το κράτος «δεν μπορεί να παρέμβει και να επιβάλει τιμές», γιατί κάτι τέτοιο θα «στρέβλωνε» τον ανταγωνισμό και θα υπήρχε κίνδυνος να μείνουν τα νησιά χωρίς καράβια!

Τι άλλο είναι αυτό, αν όχι ωμή παραδοχή ότι στην «ελεύθερη» καπιταλιστική αγορά το αν θα υπάρχει ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, με ποια συχνότητα και με ποιες τιμές, εξαρτάται από την κερδοφορία των εφοπλιστών και μόνο!

Αυτήν άλλωστε έρχεται να στηρίξει με κάθε τρόπο το κράτος. Οχι μόνο με το αφορολόγητο πετρέλαιο και τα άλλα προνόμια προς τους ακτοπλοϊκούς κολοσσούς, αλλά και με την κρατική επιχορήγηση στις λεγόμενες «άγονες γραμμές», πολλές από τις οποίες μόνο ...άγονες δεν είναι!

Ετσι, μόνο την περασμένη χρονιά οι εφοπλιστές ξεκοκάλισαν 138 εκατ. ευρώ από τις τσέπες του λαού για τις «άγονες γραμμές», ποσό που αυξάνεται σταθερά την τελευταία τετραετία: Από τα 90 εκατ. ευρώ το 2019 στα 130 εκατ. το 2020 και στα 138 εκατ. ευρώ από το 2021, ενώ φέτος αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο.

Και δεν είναι μόνο αυτά: Η κυβέρνηση προϋπολογίζει πάνω από 80 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκές επιδοτήσεις για το «πρασίνισμα» των πλοίων, με στόχο το κονδύλι αυτό να αυξηθεί στα 360 εκατ. ευρώ! Το χρήμα δηλαδή ρέει με την κάνουλα για την κερδοφορία των εφοπλιστών, που τσακίζουν τον λαό με νέες αυξήσεις κάθε χρόνο.

Τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι η μεγαλύτερη απόδειξη ότι η ακρίβεια που μαστίζει τον λαό είναι η άλλη όψη της καπιταλιστικής κερδοφορίας, που πετάει στα ύψη.

Ετσι, παρά το γεγονός ότι ο ΦΠΑ παραμένει στο 13% (από 24% που ήταν) και αυξάνονται οι κρατικές επιδοτήσεις, οι ανατιμήσεις στα εισιτήρια είναι τεράστιες, για να διασφαλίζεται η σταθερή αύξηση της κερδοφορίας των εφοπλιστών.

Το κράτος ομολογεί μάλιστα ότι δεν μπορεί να παρέμβει, ενώ το μόνο που κάνει είναι να «χαϊδεύει» τους εφοπλιστές με πρόστιμα της πλάκας, στις περιπτώσεις που ...δεν ενημέρωσαν έγκαιρα και με «διαφάνεια» για τις αυξήσεις! Μιλάμε δηλαδή για κοροϊδία στο τετράγωνο από την κυβέρνηση.

Οσο για τα ψέματα των εφοπλιστών ότι οι επιβάτες πληρώνουν τις «αυξήσεις» στους μισθούς των ναυτεργατών, κανέναν δεν μπορούν να κοροϊδέψουν. Οπως αποκαλύπτουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία, οι αυξήσεις στους μισθούς δεν ξεπερνούν σωρευτικά το 15% την τελευταία πενταετία, όταν κάθε χρόνο οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων είναι της τάξης του 40% και του 60%.

Οι ναυτεργάτες «σαπίζουν» στη δουλειά, οι επιβάτες πληρώνουν τον ουρανό με τ' άστρα και οι εφοπλιστές βγάζουν «ζεστό» χρήμα το καλοκαίρι, ενώ τον χειμώνα δεν διστάζουν ακόμα και να αφήσουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση νησιά που δεν τους αποδίδουν κέρδος, παρά την κρατική επιδότηση.

Στο πλαίσιο της οικονομίας που λειτουργεί με κριτήριο το κέρδος, ακρίβεια και καπιταλιστική κερδοφορία είναι όψεις του ίδιου νομίσματος που κάνει τον λαό να στενάζει. Διέξοδο μπορεί να δώσει μόνο η σύγκρουση με την πολιτική του κέρδους, το κεφάλαιο και τα κόμματά του, παλεύοντας να γίνουν τα μέσα παραγωγής, τα καράβια και τα εργοστάσια κοινωνική ιδιοκτησία, για τις ανάγκες των εργαζομένων και του λαού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ