Τετάρτη 15 Οχτώβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Το 'να χέρι νίβει τ' άλλο

Η υπόθεση του προαστιακού σιδηροδρόμου αποτελεί μνημείο κυβερνητικών παλινωδιών και ένα πεδίο μάχης τεράστιων οικονομικών συμφερόντων. Πίσω από το έργο και τις καθυστερήσεις, κρύβεται μια ιστορία από αυτές που αποδεικνύουν ότι κυβέρνηση και μεγάλο κεφάλαιο βαδίζουν χέρι - χέρι σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων.

Εχουμε και λέμε: Οπως είναι γνωστό, το έργο της Αττικής Οδού κατασκευάζει και λειτουργεί η κοινοπραξία εταιριών «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ», ναυαρχίδα της οποίας είναι η εταιρία ΑΚΤΩΡ του γνωστού μεγαλοεκδότη Μπόμπολα. Οταν υπεγράφη η σχετική σύμβαση για το έργο προβλεπόταν ότι σε περίπτωση που κατασκευαστεί ο προαστιακός (ο σχεδιασμός προβλέπει να λειτουργεί στον ίδιο άξονα με την Αττική Οδό) τότε οι Ελληνες εργαζόμενοι θα πλήρωναν ρήτρα στην εταιρία. Κι αυτό γιατί ο σιδηρόδρομος θα ήταν ανταγωνιστικός προς τη λεωφόρο και θα της «έκοβε» έσοδα από τα διόδια.

Ο καιρός κύλησε και η οδός ολοκληρώνεται. Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να αρχίσει να κατασκευάζεται και ο προαστιακός, αφού υπάρχουν και οι ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Και ακριβώς εδώ η ιστορία αρχίζει να αποκτά αποκαλυπτικό ενδιαφέρον.

Οταν προκηρύχτηκε ο διαγωνισμός για το τμήμα του προαστιακού Μενίδι - Σπάτα, οι περισσότεροι γνώριζαν και τον ανάδοχο. Χρειάστηκε, βέβαια, να γίνουν πολλά «μαγειρέματα», με επιπτώσεις στην ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ). Κατατέθηκαν προσφορές, έγινε η αξιολόγησή τους, ωστόσο όταν τα πράγματα έγιναν πιο σοβαρά, τότε η κοινοπραξία που είχε αναλάβει να κατασκευάσει την Αττική Οδό (βλέπε Μπόμπολας) έστειλε μια επιστολή - τελεσίγραφο προς τους αρμόδιους υπουργούς και την ΕΡΓΟΣΕ και στο παραμύθι του διαγωνισμού εμφανίστηκε και ο ...δράκος.

Με την επιστολή, η κοινοπραξία συμφερόντων Μπόμπολα αξίωσε να πάρει το έργο, επειδή ακριβώς κατασκευάζει και την Αττική Οδό. Ασχέτως αν είχε καταταχθεί 4η από τους πέντε ομίλους που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Διαμήνυε, μάλιστα, προς πάσα κατεύθυνση πως σε περίπτωση που το έργο ανατεθεί σε άλλον εργολάβο, δε θα επιτρέψουν την ανάπτυξη του εργοταξίου του εντός του χώρου της Αττικής Οδού και άρα ουσιαστικά δε θα επιτρέψουν την κατασκευή του!

Και έτσι ακριβώς έγινε. Η εταιρία συμφερόντων Μπόμπολα πήρε το έργο και θα το τελειώσει όποτε θέλει. Ο,τι κρίνει συμφερότερο για το ταμείο της θα πράξει. Αλλωστε, η κυβέρνηση της έδωσε τη δυνατότητα να βγάλει χρήμα και από τον προαστιακό. Η πορεία του έργου, λοιπόν, θα εξαρτηθεί από τις ορέξεις των εργολάβων που προσδοκούν τεράστια κέρδη και από την εκμετάλλευσή του.

Αυτός είναι και ο στόχος. Μετά το 2004, οι μεγάλες τεχνικές εταιρίες να αναλάβουν τη λειτουργία και εκμετάλλευση ολόκληρου του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου, το οποίο θα ολοκληρώσουν με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης όπως το Μετρό και την Αττική Οδό. Με τους εργαζόμενους να καλούνται ξανά να πληρώσουν από την τσέπη τους ένα έργο, μέσω των τσουχτερών εισιτηρίων που θα εισπράττει η εταιρία...

Αυτές είναι και οι πραγματικές αιτίες που το έργο θα λειτουργεί τελικά κουτσουρεμένο το 2004.


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ