Σάββατο 29 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Η ανάφλεξη και ο... σπινθήρας

Οπως ήταν φυσικό, πολλά ερωτηματικά για την ασφάλεια της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου προκάλεσε το προχτεσινό περιστατικό της ανάφλεξης του καλωδίου στήριξης του καταστρώματος και βρίσκεται στον πρώτο πυλώνα της. Πολύ περισσότερο που μιλάμε για ένα από τα πιο πρωτότυπα τεχνικώς έργα στον κόσμο, όπως διαφημίστηκε πολύπλευρα εδώ και καιρό, ενώ κόστισε πανάκριβα στον ελληνικό λαό, που επιπλέον πληρώνει «τσουχτερά» διόδια για κάθε διέλευση, καθώς κατασκευάστηκε με την περιβόητη «σύμβαση παραχώρησης». Μια σύμβαση με την οποία η γαλλογερμανική κατασκευάστρια κοινοπραξία, αν και συμμετείχε μόνο κατά 9,5% στο συνολικό κόστος των 750 εκατ. ευρώ - ποσό που υπερκαλύφθηκε μάλιστα από τις προκαταβολές που κατέβαλε το Δημόσιο - θα το εκμεταλλεύεται για 35 ολόκληρα χρόνια, εισπράττοντας 9,70 ευρώ για κάθε διέλευση ΙΧ.

Πολλά είναι τα σενάρια που εξετάζονται για την αιτία της ανάφλεξης του καλωδίου, από τα πιο ανώδυνα (χτύπημα κεραυνού, τριβή μεταξύ των καλωδίων κ.ά.) έως και τα πιο επώδυνα (να οφείλεται, δηλαδή, σε μελετητική ή κατασκευαστική αστοχία). Αν ισχύουν τα πρώτα, η ζημιά γρήγορα θα αποκατασταθεί, αλλά και η κυκλοφορία, που τώρα διεξάγεται με τα φέρι μποτ. Αν ισχύει όμως το δεύτερο, τότε ίσως χρειαστεί να γίνουν ακόμη και ανακατασκευές, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία για διάστημα μηνών. Στην περίπτωση, βέβαια, αυτή όλοι ελπίζουμε τα αίτια να μη συγκαλυφτούν για να μην επιβαρυνθούν οι μεγαλοκατασκευαστές το πρόσθετο κόστος...

Οποια όμως εκδοχή κι αν ισχύει, τα ερωτήματα παραμένουν και είναι αδυσώπητα: Είναι δυνατόν σε ένα τέτοιο έργο να μην έχει γίνει έλεγχος αν καλύπτει τις προδιαγραφές για την αντικεραυνική, για παράδειγμα, προστασία; Και πώς είναι δυνατόν, όπως έγινε την προηγούμενη από την ανάφλεξη μέρα, να κλείνει η γέφυρα επειδή πνέουν ισχυροί άνεμοι; Μήπως οι ίδιοι οι κατασκευαστές δεν καυχόταν κατά την παράδοσή της το καλοκαίρι ότι οι προδιαγραφές της είναι τέτοιες που να αντέχουν σε ανέμους ταχύτητας 260 χιλιομέτρων την ώρα που ισοδυναμούν με τυφώνες; Τελικά, πόσο ελέγχθηκαν αν τηρήθηκαν όλες αυτές οι προδιαγραφές στο έργο και από ποιους; Μήπως τον έλεγχο έκαναν κάποιες ιδιωτικές εταιρίες - σύμβουλοι, που πληρώθηκαν από τον ίδιο τον ελεγχόμενο, δηλαδή από την κατασκευάστρια κοινοπραξία, γιατί έτσι προβλέπουν αυτού του τύπου οι συμβάσεις;

Η προχτεσινή ανάφλεξη του καλωδίου στο Ρίο - Αντίρριο, λοιπόν, δεν μπορεί παρά να αποτελεί τον σπινθήρα ώστε να επανεξεταστούν αυτού του είδους οι αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις, με τις οποίες ο λαός υποχρεώνεται να πληρώνει διπλά τα έργα για να αποκομίζει υπερκέρδη το μεγάλο κεφάλαιο. Πολύ περισσότερο όταν αποδεικνύεται ότι είναι απλώς «σαπουνόφουσκα» αυτό που υποστηρίζουν μερικοί, ότι δήθεν τα έργα που γίνονται με αυτό το σύστημα είναι και πιο ασφαλή και πιο άρτια ποιοτικά. Μήπως με ίδιες συμβάσεις δεν κατασκευάστηκε και το Αεροδρόμιο Σπάτων, που πλημμυρίζει κάθε τόσο και σταμάτησε τη λειτουργία του στον πρώτο χιονιά; Μήπως έτσι δεν ολοκληρώθηκε η Αττική Οδός, που πέρσι κατά τη διάρκεια του χιονιά αποκλείστηκε, λες και ήταν ο οποιοσδήποτε επαρχιακός καρόδρομος;


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ