Τετάρτη 6 Σεπτέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Αγωγός κερδών και συμφερόντων

Γενική ευφορία, βοηθούντων και των μέσων ενημέρωσης, προκάλεσε η υπογραφή της κατ' αρχήν συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Η συμφωνία, στο ανώτατο επίπεδο, μεταξύ Ελλάδας, Ρωσίας και Βουλγαρίας, φαίνεται να οδηγεί στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση αυτού του έργου. Εξέλιξη με ξεχωριστή σημασία αν ληφθεί υπόψη η κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής, της Κεντρικής Ασίας και της Κασπίας. Κατάσταση που συναρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από τους ανταγωνισμούς και τις αντιθέσεις των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων για το πετρέλαιο και τους δρόμους της μεταφοράς του.

Η κυβέρνηση αλλά και το ΠΑΣΟΚ, που χειρίστηκε την υπόθεση του αγωγού επί δέκα χρόνια, προσπαθούν να εμφανίσουν τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη είτε ως πανάκεια για τα ενεργειακά προβλήματα της χώρας, είτε ως παράγοντα που θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον και θα τη θωρακίσει ακόμη περισσότερο απέναντι στις εξωτερικές επιβουλές. Ομως, μακριά από τους πανηγυρισμούς, οι εργαζόμενοι αναλογίζονται για το χαρακτήρα αυτής της συμφωνίας και για τα οφέλη που θα προκύψουν από την κατασκευή αυτού του αγωγού. Οφέλη για ποιον και σε τι;

Η εξάρτηση της χώρας από το εισαγόμενο πετρέλαιο δημιουργεί την ανάγκη εναλλακτικών λύσεων για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, όλα τα οφέλη από το συγκεκριμένο αγωγό θα εισπραχθούν από μια χούφτα επιχειρηματικών ομίλων που θα αναλάβουν την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αγωγού. Ετσι, μπορούν να τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση οι κ. κ. Κοπελούζος, Λάτσης, Μπόμπολας και οι συνεταίροι τους στη Ρωσία και τη Βουλγαρία. Οι εργαζόμενοι όμως γιατί; Η ενεργειακή πολιτική θα συνεχίσει να είναι ένα χρυσοφόρο πεδίο δράσης των πολυεθνικών πετρελαϊκών εταιρειών και ταυτοχρόνως πεδίο αντιπαράθεσης και σύγκρουσης μεταξύ των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων για το μοίρασμα των αγορών, τον έλεγχο των πηγών και των δρόμων μεταφοράς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.

Οσον αφορά στο επιχείρημα πως με την κατασκευή του αγωγού η Ελλάδα θα θωρακιστεί περισσότερο, αφού θα έχει πλέον και την υποστήριξη της Ρωσίας (εξαιτίας των ρωσικών συμφερόντων στον αγωγό), ή ότι τέτοιου είδους συνεργασίες προάγουν την ειρήνη, η απάντηση δίνεται από τις εξελίξεις των τελευταίων χρόνων. Οσο οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί οξύνονται, τόσο πιο ευάλωτες είναι οι χώρες που με τον έναν ή άλλον τρόπο εμπλέκονται στο σύστημα παραγωγής και μεταφοράς του πετρελαίου.

Η διασφάλιση και αξιοποίηση των δρόμων για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου και την αξιοποίηση σε όφελος των συμφερόντων του λαού των εγχώριων πηγών ενέργειας μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τον ενιαίο αποκλειστικά κρατικό φορέα ενέργειας, ως φορέα της λαϊκής οικονομίας, στο πλαίσιο ενός ενεργειακού σχεδιασμού που θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.


Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ