Σάββατο 26 Απρίλη 2003 - Κυριακή 27 Απρίλη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Πεσάχ, «πέρασμα» στο ... Πάσχα!

Ετούτο το Πάσχα, κάτω από το βάρος του πολέμου - και το τράβηγμα της κουρτίνας - λέω να γυρίσουμε πίσω ολοταχώς στις ...παραδόσεις. Να φτάσουμε στα άκρα! Να δούμε τι ακριβώς γιορτάζουμε. Να μη σταθούμε στην «Ανάσταση» του Χριστού και σε όλη τη γνωστή φιλολογία, που έχει αναπτυχθεί όλα αυτά τα χρόνια και που συντηρείται ακόμα! Να μη στηθούμε ούτε στον «πρίγκιπα των δαιμόνων», τον Βελζεβούλ, ο οποίος τα «πήρε» και - κυριευμένος από την αλαζονεία του - τα έβαλε με το «Θεό»! Αυτός, σύμφωνα με τη «μυθολογία», πλήρωσε για την «άθλια» πράξη του, έχασε - για πάντα - την «ουράνια θέση» του! Από τότε, βέβαια - σύμφωνα, πάντα, με τις «διαδόσεις» - παιδεύεται και ο ίδιος και παιδεύει, κυρίως, και εμάς!

Να μη σταθούμε - δεν αξίζει τον κόπο - σε όλες αυτές τις υπερβολές. Στα εκατομμύρια των εικόνων. Στους σταυρούς και στις σταυροφορίες. Στους «απελευθερωτικούς» πολέμους των παλαιών Χριστιανών, που είναι προάγγελοι των σημερινών πολέμων των σημερινών Χριστιανών. Να μη σταθούμε στο Μεσαίωνα και στο κάψιμο των αμαρτωλών. Να μην αναφερθούμε ούτε στην παλαιά ούτε στη νέα Μεσοποταμία. Ποιος νοιάζεται για τα κομμένα χέρια του Αλί; Ο πόλεμος τελείωσε, αυτά ξεχάστηκαν κιόλας! Το πετρέλαιο - και το αίμα - ρέει άφθονο. Το πετρέλαιο και το αίμα τα γεννάει το χώμα! Τι αξία έχουν οι άνθρωποι; Ο πολιτισμός - ποιος δεν το ξέρει (;) - προχωράει μόνο με βόμβες διασποράς. Αυτές που εξαερώνουν τους ανθρώπους. Που τους κάνουν αόρατους!

Και, βέβαια, να μη σταθούμε - για ποιο λόγο, άλλωστε; - σε όλους αυτούς τους υποκριτές, που, ξαφνικά, μπαίνοντας η «Μεγάλη Βδομάδα» ντύνονται τα σκούρα τους και αρχίζουν τους σταυρούς και τις γονυκλισίες. Αυτούς που ετούτες τις μέρες ακούνε με «κατάνυξη» κλασική μουσική και βυζαντινές χορωδίες, ενώ τον υπόλοιπο χρόνο τσακίζονται στο τσιφτετέλι και στην καψούρα. Και, φυσικά, να μη σταθούμε ούτε στους άθλιους «εκφωνητές» της τηλεόρασης, που μπαίνοντας η «Μεγάλη Βδομάδα» - σαν σπαστικά και υποκινούμενα - πέφτουνε με τα μούτρα πάνω στο «Θείο Δράμα», όπως πέφτουνε και πάνω στα τροχαία δυστυχήματα και στις άλλες σφαγές, και ζητάνε να βγάλουν ακροαματικότητες και από τη μύγα ξίγκι.

Ολα αυτά γίνονται από «κεκτημένη ταχύτητα»! Από το στρόβιλο της ιστορίας, η οποία ψάχνεται ακόμα. «Αυτός είναι ο κόσμος»! έτσι δε λένε; «Ο κόσμος θέλει να στέκεται στην επιφάνεια, δε νοιάζεται για την ουσία, αρέσκεται στις "ιστορίες"», αυτό δεν προβάλλουνε; Ο κόσμος πρέπει να φτάσει στην πηγή, λέω εγώ. Εκεί απ' όπου ξεκίνησε η ...«γιορτή». Η κάθε «γιορτή». Να φτάσει εκεί που πρωτοέκανε την εμφάνισή του το «Πάσχα». Πριν, δηλαδή, μπούνε στη μέση τα αρνιά και οι σούβλες. Τότε που οι Εβραίοι - ο «περιούσιος λαός» - γιόρταζαν για να τιμήσουν το «πέρασμά» τους από τη σκλαβιά στην ελευθερία. Τότε που γιόρταζαν την απελευθέρωσή τους από την αιγυπτιακή αιχμαλωσία. Τότε που δεν είχε εμφανιστεί ακόμα ο Χριστός και δεν ήταν τόσο γνωστή - όπως είναι σήμερα - η δυτική όχθη της Γάζας. Εκεί που η ελευθερία, τώρα, δοκιμάζεται κάθε μέρα.

Ο κόσμος πρέπει να μάθει την αλήθεια. Πρέπει να μάθει τι γιορτάζει!.. Πρέπει να μάθει πόσο νερό χύθηκε στα κρασί της ιστορίας και θόλωσε την αλήθεια. Πρέπει να μάθει πώς - και γιατί - άλλαξε το χαρακτήρα του το Πάσχα! Πώς από μια υλιστική - και ρεαλιστική - γιορτή ενός λαού πέρασε στη μεταφυσική και στους συμβολισμούς για ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητας. Σαν κάποιος ή κάποιοι να ήθελαν να συσκοτίσουν τα πράγματα. Ο,τι έπρεπε να κάνουν μόνοι τους οι άνθρωποι - και οι λαοί - οι «μυθοποιοί» το ανέθεσαν στο «Θεό» και «ησύχασαν»! Και πάνω σε αυτή την «υπέρβαση», τον φτιαχτό μύθο, οικοδομήθηκε μια φιλολογία που αγκάλιασε τον άνθρωπο, την πολιτική, την τέχνη, τον πολιτισμό. Μια φιλολογία που παραποίησε σκόπιμα ανθρώπους, γεγονότα και ιδέες. Από το «Πεσάχ», πέρασμα στην τήρηση των νόμων του Μωυσή και από εκεί στην περιτομή και τέλος στο Χριστό και το «Ελληνικό» Πάσχα!


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ