Κυριακή 20 Φλεβάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ανεμος κουβάρι

Ο «Ανεμος κουβάρι» (εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα») είναι το ερωτικό μυθιστόρημα του Διονύση Χαριτόπουλου. Το θεωρώ μοναδικό φάρμακο γι' αυτές τις δύσκολες μέρες που οι ψυχές όλων μας έχουν ξεραθεί.

Η υγρασία που εμποτίζει όλο το βιβλίο προέρχεται από έναν άντρα και μια γυναίκα που τη λένε Λορίν. Ο άντρας - σωστά ο σκλάβος μέσα στο δομημένο τίποτα αυτής της κοινωνίας - δεν έχει πρόσωπο και ως εκ τούτου δεν έχει κι όνομα. Το μόνο που κάνει είναι να δίνει το χέρι του στο καθόλου (που είναι όλα και τίποτα μαζί), γι' αυτό και εύκολα αφήνει το στασίδι του στη Λορίν για ν' απολαύσει από κει τη θέα της ζωής της. Η Λορίν λειτουργώντας το θαύμα του έρωτα, το καταγράφει με τη μανία της λεπτομέρειας, στέλνοντας κάθε μέρα από ένα γράμμα στον άντρα: «Εγώ ξέρω πόσο θα τιμωρηθείς γι' αυτό που έκανες. Κι αν, έστω μ' αυτή την εναντίον αγάπη, μ' αγαπάς έστω και λίγο, τότε η τιμωρία σου θα είναι διπλή. Ποτέ δε θα συνέλθεις, επειδή ποτέ δε θα συνέλθω, και υπάρχει ένα ηθικό δίκαιο σ' αυτό τον κόσμο και μπορεί να χωρίζουν δύο άνθρωποι που αγαπιούνται και το Ζώο εκεί πάνω να μην κάνει τίποτα για να τους ξαναφέρει κοντά. Αλλά, όσο δε συνέρχεται ο ένας, ούτε κι ο άλλος συνέρχεται».

Ολη της η ύπαρξη από δω και στο εξής δεν είναι παρά ανατροπές μέσα στη «μεγάλη περιοχή» του άντρα. Οταν φτάνει το πολυπόθητο πέναλτι, αυτό δεν είναι άλλο από το θάνατο, γιατί μόνο αυτός μπορεί να δώσει τη λύση στο απόλυτο του έρωτά της. Η πυρπόληση της Λορίν δεν είναι τίποτε άλλο από ένα παραλήρημα, που το φροντίζει και το προστατεύει ο άντρας με τρόπο μοναδικό. Θυμίζει τα άγρια άλογα Απαλούζα που, όταν φτάνει η στιγμή της γέννας, φροντίζουν το θηλυκό κάνοντας έναν κύκλο γύρω του και κλοτσώντας προς τα έξω όσο γεννιέται το πουλάρι.

Γεννιέται ο ερωτικός λόγος και όλα πια δεν μπορεί να είναι όπως πριν. Η μεταμόρφωση της Λορίν μπροστά στον άντρα παίρνει το χαρακτήρα ενός μεγάλου εγκωμίου του έρωτα, που η δύναμή του ξεπερνά τα πρόσωπα, συνδέει τη μοίρα τους και τα κατευθύνει όπως εκείνο γνωρίζει. Τα απίστευτα περιστατικά καταστούν τον άντρα μια μαριονέτα μπροστά στο θαύμα της γυναίκας που τα έχει αναλάβει όλα από την αρχή.

Ο χρόνος του έρωτά τους είναι αόριστος. Είναι και οι δυο φυλακισμένοι σε μια κατάσταση που, αν δεν τελειώσει, δεν μπορούν να σηκώσουν κεφάλι, να δουν φως. Μέσα σ' έναν κόσμο που καταρρέει, ο απόκοσμος έρωτας παρουσιάζει αυτοσχεδιάζοντας τα χαρακτηριστικά που έχουν τα σύννεφα. Αλλοτε ψηλά, άλλοτε χαμηλά, άλλοτε διαλύονται, για να ξανασυναντηθούν όμως με μεγαλύτερη δύναμη. Η ζήλια, που δεν την κρύβει ούτε στιγμή η Λορίν, το ανοιχτό προς όλους τσαλάκωμά της, το γεγονός ότι δε φοβάται τίποτα και κανέναν - όλα αυτά αφανίζουν τον άντρα και τον πετρώνουν σε κάθε προσπάθεια για κάτι λογικό και σωστό.

Οι ήρωες του μυθιστορήματος λειτουργούν αυτό που είχε πει ο Οκτάβιο Παζ: υποκείμενο και αντικείμενο διαλύονται για χάρη της έμπνευσης. Υπάρχουν στιγμές που οι εραστές προσλαμβάνουν τον έρωτά τους σαν πολεμική τέχνη. Τελειοποιούν τα χτυπήματά τους όπως οι επαγγελματίες πυγμάχοι, που ψάχνουν το ευαίσθητο σημείο του άλλου για να τον εξοντώσουν. Στο τέλος και, αφού φυσικά δεν προκύπτει νικητής, εξουθενωμένοι θαυμάζουν ο ένας τον άλλο, παρατηρώντας και θεραπεύοντας τις πληγές τους.

Πρόκειται για ένα βιβλίο εγκώμιο γυναικών, που με το τέλος του ανατρέπει τα πάντα και μέσα στον κόσμο αυτό λέει ότι οι γυναίκες πεθαίνουν από έρωτα.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ