ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Νέα «σελίδα» απαξίωσης

Σε νέες άσχημες περιπέτειες ρίχνει το Μουσείο Ηρακλείου - μεταξύ των σημαντικότερων και μεγαλύτερων της χώρας - η κυβέρνηση, με την αιφνιδιαστική μετακίνηση της διευθύντριάς του, Ν. Δημοπούλου - Ρεθεμιωτάκη, σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού, τη στιγμή που εκκρεμεί η ολοκλήρωση της εφαρμογής της νέας μουσειολογικής μελέτης.

Το ότι δεν πρόκειται για μια ακόμη απλή ενδοϋπηρεσιακή ανακατάταξη ενισχύεται από το γεγονός ότι σύσσωμοι οι εργαζόμενοι στο Μουσείο, μόνιμοι και συμβασιούχοι, όλων των ειδικοτήτων, συνυπογράφουν υπόμνημα προς το υπουργείο Πολιτισμού, με το οποίο ζητούν την παραμονή της διευθύντριας στο Μουσείο, «την άμεση έγκριση των σχετικών κονδυλίων και την πρόσληψη ικανού αριθμού εργαζομένων για την ολοκλήρωση του έργου».

Οι εργαζόμενοι, αφού εκφράζουν την αντίδρασή τους στη μετακίνηση, σημειώνουν, ότι «έχοντας πλήρη γνώση του κολοσσιαίου έργου που επιτελέστηκε τα τελευταία χρόνια στο Μουσείο Ηρακλείου με οργάνωση, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα θεωρούμε ότι η απόφαση αυτή, εφόσον υφίσταται, απαξιώνει συνολικά την επίπονη προσπάθεια του συνόλου του προσωπικού και όχι μόνο της διευθύντριας».

Προσθέτουν ότι το έργο που έχει συντελεστεί από το 2004 (σ.σ. μέσα σε αντίξοες συνθήκες) «συνίσταται στην ολοκλήρωση της απογραφής και του εγκιβωτισμού του υλικού των αποθηκών του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, στην απόσυρση της παλαιάς μόνιμης έκθεσης, στη μεταστέγαση της υπηρεσίας και στην παράλληλη οργάνωση προσωρινής έκθεσης (...) Το σύνολο των παραπάνω εργασιών πραγματοποιήθηκε με ολιγάριθμο συγκριτικά με το μέγεθος του έργου προσωπικό, με ελλιπή υποδομή και με μεγάλη πίεση χρόνου».

Υπογραμμίζουν ότι «τη χρονική αυτή στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η μουσειολογική μελέτη, απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου της Επανέκθεσης. Για την επιτυχή διαχείρισή του βασική προϋπόθεση αποτελεί η επιστημονική κατάρτιση, καθώς και η συνολική εποπτεία και γνώση τόσο του αρχαιολογικού υλικού του Μουσείου Ηρακλείου, όσο και η διοικητική διαχείριση των επιμέρους σταδίων του έργου που εκπονήθηκε και εκπονείται μέχρι σήμερα από την παρούσα διεύθυνση». Ετσι, η απομάκρυνση της διευθύντριας «στην κρίσιμη αυτή φάση θα αποτελέσει ιδιαίτερα ανασταλτικό παράγοντα στην ομαλή πορεία του έργου και προοιωνίζεται καθυστερήσεις, ενώ επιπλέον διαταράσσει το κλίμα ηρεμίας και εύρυθμης λειτουργίας που έχει διαμορφωθεί μεταξύ των εργαζομένων και που αποτελεί προϋπόθεση για την επιτέλεση κάθε εργασίας».

Αυτή η εξέλιξη είναι το «κερασάκι» στην «τούρτα» της διαχρονικής απαξίωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας συγκεκριμένα. Θυμίζουμε ότι το Μουσείο Ηρακλείου ήταν μεταξύ των μουσείων που επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ αποκόπηκαν από τις «μητρικές» Εφορείες Αρχαιοτήτων με απώτερο στόχο την εμπορευματική, «ευέλικτη» λειτουργία τους που στην πράξη σημαίνει δυνητική παράδοση στο κεφάλαιο. Χαρακτηριστικό αυτής της απαξίωσης είναι το ότι μόλις τον περασμένο Ιούνη, οπότε ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, «φλόμωνε» με «θα» κατά την επίσκεψή του στην Κρήτη, το Μουσείο βρισκόταν σε κατάσταση υπολειτουργίας, με το εργαστήριο συντήρησης να έχει μόλις τρεις μόνιμους συντηρητές, ενώ η σύνταξη των μουσειογραφικών δελτίων - απαραίτητων για να ξεκινήσει κάποτε η μουσειογραφική μελέτη - γίνεται από μόλις 8 μόνιμους και 4 συμβασιούχους αρχαιολόγους για χιλιάδες αντικείμενα.

Το έργο και η εποχή του

Εκθεση έργων του Γιάννη Γαΐτη

Μια μεγάλη έκθεση που διατρέχει όλο το δημιουργικό έργο του Γιάννη Γαΐτη (1923 - 1984), διοργανώνουν το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, σε επιμέλεια του Ντένη Ζαχαρόπουλου και της Κατερίνας Κοσκινά. Η έκθεση διαρκεί από το Σάββατο 6 Σεπτέμβρη έως την Κυριακή 2 Νοέμβρη 2008.

Ο Γιάννης Γαΐτης - ο βίος και η πολιτεία του, το έργο και η εποχή του, η καλλιτεχνική του πορεία και η ζωγραφική του γλώσσα - ανδρώνεται μέσα απ' την αντίσταση, στο πέρασμα από τη δικτατορία του Μεταξά στην κατοχή κι ως τον Εμφύλιο στην Ελλάδα. Ολοκληρώνεται με τον εκπατρισμό του, μαζί μ' ένα μέρος της γενιάς του απ' την Αθήνα στο Παρίσι, όπου το έργο και η προσωπικότητά του βρίσκουν το χώρο του πειραματισμού και την ελευθερία της έκφρασης που τον χαρακτηρίζουν. Η έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα από όλες τις περιόδους του καλλιτέχνη και γίνεται με τη συνεργασία της κόρης του κ. Λορέττας Γαΐτη -Charrat, αρχιτέκτονα - μουσειολόγου. Την τεχνική ανάρτηση έχει αναλάβει ο στενός συνεργάτης του Γαΐτη, Γαβρήλος Μιχάλης.

Για μικρούς και μεγάλους
  • Ο «Caveman» λατρεύει το καλοκαίρι και αποφάσισε να εμφανιστεί σε διαφορετικά ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας. Ετσι, σήμερα θα βρίσκεται στο Ρέθυμνο, στο Φρούριο Φορτέτσας, ενώ τη Δευτέρα και την Τρίτη, στα Χανιά στο θέατρο Ανατολικής Φορτέτσας. Το έργο είναι του Rob Becker, η σκηνοθεσία - διασκευή της Αναστασίας Παπαστάθη, η μετάφραση της Ερατώς Τάττη, η σκηνογραφία της Ειρήνης Παγώνη, κουστούμια Keira Coltrane και η μουσική του Πάνου Φορτούνα. Ερμηνεύει ο Γεράσιμος Γεννατάς.
  • Η «Πρόβα», που περιοδεύει με «Το παραμύθι με τα τέσσερα καπέλα», θα βρίσκεται αύριο στο Ρέθυμνο, τη Δευτέρα στα Ανώγεια και την Τρίτη στο δήμο Τεμένους στο Ν. Ηράκλειο. Το έργο βασίζεται σε βουλγάρικο παραδοσιακό παραμύθι, όπου αξίες, όπως η αγάπη, η τιμιότητα, το ήθος, η φιλία, νικούν ακόμη και τη μιζέρια της σύγχρονης καθημερινότητας. Διασκευή Ανδρη Θεοδώρου, σκηνοθεσία Δημήτρης Δεγαΐτης, σκηνικά - κοστούμια Κατερίνα Καμπανέλλη, μουσική Νίκος Τσέκος. Παίζουν: Κοραλία Τσόγκα, Αχιλλέας Βατρικάς, Νίκος Ευσταθιάδης, Πηνελόπη Ανδρεαδάκη και Μαρίνα Σταμάτη.
  • Συναυλία με την Μαντώ και τους Nomisma, τη Δευτέρα, στο Αττικό Αλσος, με ελεύθερη είσοδο, ενώ την Τρίτη στον ίδιο χώρο επίσης με ελεύθερη είσοδο θα παρουσιαστεί η «Λοκαντιέρα» του Γκολντόνι από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου.
  • Κλασική μουσική, σήμερα, στο πλαίσιο του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αίγινας με τους Walter Delahunt (πιάνο), Χριστόφορο Μιρόσνικωφ (τσέλο) σε έργα των J. Haydn, C. Debussy, M. De Falla, S. Rachmaninov
«Οιδίπους» επί δύο

Δεύτερη παράσταση σήμερα του διπλού «Οιδίποδα» από το Εθνικό Θέατρο στα Επιδαύρια. Δύο από τα σπουδαιότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, με επίκεντρο το πρόσωπο του Οιδίποδα, «Οιδίποδας Τύραννος» και «Οιδίποδας επί Κολωνώ», συναντιούνται στη σκηνή σε μια ενιαία παράσταση. Ο Οιδίποδας συμπυκνώνει την ουσία του τραγικού ανθρώπου. Κάθε του βήμα προς την αναζήτηση της αλήθειας και της πραγματικής του ταυτότητας τον φέρνει πιο κοντά στην τραγική του μοίρα. Σαν γνήσιος τραγικός ήρωας, όταν διαπιστώνει την πλάνη του, επιλέγει την αυτοτιμωρία και ξεκινά ένα μεγάλο ταξίδι μέχρι τον Κολωνό στην Αθήνα.

Μετάφραση: Γιάννης Λιγνάδης, Ρούλα Πατεράκη. Διασκευή - σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός. Ερμηνεύουν: Μιχαήλ Μαρμαρινός, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάνια Παπαδημητρίου, Δημήτρης Πιατάς, Μάνος Βακούσης, Λουκία Μιχαλοπούλου, Νίκος Χατζόπουλος, Κοσμάς Φοντούκης, Κώστας Βασαρδάνης, Μάνος Σταλάκης, Χάρης Τσιτσάκης. Χορός: Ηλίας Ασπρουδής, Ηλίας Ζερβός, Γιάννης Παπαδόπουλος, Σταύρος Καλλιγάς, Σαράντος Ρηγάκος κ.ά. Μουσικοί: Σπύρος Κοντός (όμποε, αγγλικό κόρνο), Ντόριαν Ιντρίζι (βιολί).

Ξεκινά το εικαστικό ταξίδι

Εργο της Αναστασίας Χατζίρη
Εργο της Αναστασίας Χατζίρη
Το πέμπτο «ταξίδι» της ξεκινά στις 11 Αυγούστου από την Καλαμάτα η έκθεση «Νέοι Χαράκτες», που οργανώνει κάθε τρία χρόνια η «Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος». Φέτος, η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της ζωγράφου και χαράκτριας Λουκίας Μαγγιώρου, που απεβίωσε πρόσφατα, σύντροφος στη ζωή και την τέχνη του μεγάλου χαράκτη Α. Τάσσου και επί χρόνια επίτιμη πρόεδρος της Εταιρείας.

Η 5η έκθεση παρουσιάζει 70 έργα τριάντα ενός νέων Ελλήνων καλλιτεχνών, δύο Κυπρίων, ενός Αλβανού και ενός Ούγγρου και θα ταξιδέψει για τα επόμενα δύο χρόνια ανά την Ελλάδα και την Κύπρο. Τα εγκαίνια θα γίνουν στην Καλαμάτα, στις 11/8, 9 μ.μ., στο Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου (Ναβαρίνου 8).

Ο δημοσιογράφος και πρόεδρος της Εταιρείας, Κώστας Νίτσος, στο σημείωμά του με αφορμή την 5η διοργάνωση, διαβεβαιώνει, μεταξύ άλλων, ότι «οι καταστατικές αρχές δεν άλλαξαν (...) Αποκλείουμε κάθε ποδηγέτηση στη δουλειά των νέων καλλιτεχνών, δε στηρίζουμε αλλά και δεν αποκλείουμε καμιά τεχνοτροπία και τάση. Δεν ελέγχουμε την ελευθερία στην Τέχνη!».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ