ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Μάη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο ρόλος του ΚΚΕ στην πάλη για την κοινωνική απελευθέρωση της εργατικής τάξης

Ο «Ρ» δημοσιεύει εκτεταμένα αποσπάσματα από την ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Εργατική Αχτίδα της ΚΟΑ του ΚΚΕ και ο Εργατικός Τομέας της ΚΝΕ

Θεωρώ πολύ σημαντικό γεγονός το ότι η Εργατική Αχτίδα του Κόμματος και ο Τομέας της ΚΝΕ διοργάνωσαν μια τέτοια εκδήλωση, μια τέτοια συζήτηση. Ας τη θεωρήσουμε μια αρχή σ' αυτή τη φάση, που οπωσδήποτε πρέπει να βρει συνέχεια και μέσα στο χώρο των κομμουνιστών, των ΚΝιτών, των φίλων του Κόμματος. Αλλά και ο στόχος τέτοιων συζητήσεων μεταξύ μας, να το πω έτσι, πρέπει να συνδέεται με την ανάγκη αυτά τα θέματα που συζητάμε εδώ να τα συζητάμε και με την εργατική τάξη.

Ισως κάποιος περαστικός ή κάποιος που μπορεί να έπεσε το μάτι του στο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ», ή που μπορεί να άκουσε και τα δελτία ειδήσεων, να σκέφτηκε λίγο περίεργα. Πώς είναι δυνατόν σε μια περίοδο που η εργατική τάξη έχει οξυμένα προβλήματα, που ένα σημαντικό μέρος της εργατικής τάξης αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης, η ανεργία είναι τεράστια, πώς είναι δυνατόν το ΚΚΕ να διοργανώνει εκδηλώσεις για να συζητήσει για το σοσιαλισμό και την ανατροπή του καπιταλισμού, για την απελευθέρωση της εργατικής τάξης;

Να μιλήσουμε για το σοσιαλισμό με την εργατική τάξη

Ενας «άσχετος» μπορεί να μην καταλαβαίνει, δικαιολογημένα, γιατί πρέπει να γίνονται τέτοιες εκδηλώσεις και τέτοιες συζητήσεις. Εμείς πρέπει να το έχουμε πάρα πολύ καθαρό, ειδικά στις μέρες μας, στην εποχή μας. Εάν δεν ανοίξουμε τα ζητήματα του σοσιαλισμού και σαν όραμα, αλλά και σαν προοπτική, αν δεν τα ανοίξουμε πριν απ' όλα στην εργατική τάξη, τότε δε θα μπορούμε και ως κόμμα, όσο και να το θέλουμε, να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την αντιμετώπιση αυτών που συνηθίζεται να λέγονται καθημερινά προβλήματα της εργατικής τάξης.

Μπορεί να είμαστε καλοί στην οργάνωση της πίεσης, στην άσκηση προπαγάνδας, στη συσπείρωση ακόμα και κάποιων δυνάμεων, αλλά δε θα μπορέσουμε ν' ανταποκριθούμε στα καθημερινά και επείγοντα καθήκοντα, αν δεν έχουμε εμείς στο μυαλό μας την αναγκαιότητα της πάλης για το σοσιαλισμό και αν δεν καταφέρουμε, όσο γίνεται, ένα πρωτοπόρο τμήμα της εργατικής τάξης - δεν είναι εύκολο στο σύνολό της η εργατική τάξη - να καταλάβει ότι πρέπει να παλέψει για αυτή την υπόθεση. Απόδειξη είναι ολόκληρη η ιστορία του Κόμματος. Από τη στιγμή που ιδρύθηκε το Κόμμα έβαλε ως στόχο προοπτικής την οργάνωση της πάλης για την ανατροπή του καπιταλιστικού συστήματος. Και γι' αυτό το λόγο ιδρύθηκε το ΚΚΕ και κάθε Κομμουνιστικό Κόμμα. Δεν υπάρχει άλλος λόγος ύπαρξης. Ξεκινά απ' την ανάγκη να φέρει την εργατική τάξη και τους συμμάχους της στην εξουσία. 80 χρόνια τώρα, αυτός ο χαρακτήρας που έχει το Κόμμα μας μας εμπόδισε μήπως να σταθούμε στην πρώτη γραμμή της πάλης για τα καθημερινά προβλήματα του λαού μας και του τόπου μας, από τη στιγμή που σε διάφορες περιόδους ή στο μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα δε φαίνονταν ότι είχαν ωριμάσει οι προϋποθέσεις για τη σοσιαλιστική επανάσταση ή για την επίλυση του προβλήματος της εξουσίας; Μας εμπόδισε να παλέψουμε για το ΙΚΑ, για βελτίωση των μισθών, για μεγάλα προβλήματα της εργατικής τάξης; Μας εμπόδισε να παλέψουμε στον πόλεμο 1940-44; Οχι. Είναι λάθος όταν άνθρωποι με μια ανεβασμένη πολιτική συνείδηση βάζουν γενικά το θέμα: `Η με τα καθημερινά προβλήματα θα ασχολιόμαστε ή με το σοσιαλισμό. Θα πω για άλλη μια φορά ότι γινόμαστε ικανοί να διεκδικούμε τα καθημερινά προβλήματα των εργαζομένων, όταν έχουμε στο νου μας τη ρίζα των προβλημάτων, που έχει να κάνει με την ταξική εκμετάλλευση και την καπιταλιστική κοινωνία και όταν προσπαθούμε να βρίσκουμε τον κατάλληλο δρόμο και τις μορφές εκείνες που θα φέρουν το σοσιαλισμό στην ημερήσια διάταξη.

Υπερασπιζόμαστε το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε τον 20ό αιώνα

Υπάρχει και ένας πρόσθετος λόγος που τα θέματα του σοσιαλισμού πρέπει να τα κάνουμε θέματα επικαιρότητας, παρά το γεγονός ότι ξέρουμε πως η σοσιαλιστική επανάσταση δε βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη: Οι ανατροπές που συνέβησαν, η αντεπανάσταση, να το πούμε έτσι - γιατί ο όρος ανατροπές δε λέει και πολλά πράγματα, είναι επιφανειακός - που επικράτησε το 1989-91 στο σοσιαλιστικό σύστημα που διαμορφώθηκε στην Ευρώπη, με αφετηρία τη μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση. Και εδώ ο πρόσθετος λόγος είναι ο εξής: Πρώτα - πρώτα φαινομενικά στη συνείδηση των λαϊκών μαζών, και καμιά φορά και ανθρώπων που σκέφτονται κομμουνιστικά, φαίνεται ότι ο σοσιαλισμός δεν είναι πια επίκαιρος, αφού στο κάτω - κάτω σημείωσε μια σημαντική, απρόσμενη δυστυχώς, υποχώρηση. Προκύπτει η αναγκαιότητα να σκεφτούμε τι συνέβη, όσο και αν έχουμε τα προβλήματα της ανεργίας ή της κοινωνικής ασφάλισης και της υγείας. Για μας τους κομμουνιστές δεν είναι δεύτερο ζήτημα το να σκύψουμε πάνω στα θέματα της νίκης της αντεπανάστασης. Πολύ περισσότερο που πιστεύουμε ότι αυτή η υποχώρηση είναι προσωρινή. Δεν είναι τελεσίδικη, γιατί σε τέτοια περίπτωση θα είναι σαν να πιστεύαμε ότι σταμάτησε η ιστορία της ανθρωπότητας.

Υπάρχει ανάγκη με το θέμα του σοσιαλισμού, γιατί «δρυός πεσούσης», όπως ξέρετε, «πας ανήρ ξυλεύεται», που έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Συκοφαντήθηκε ο σοσιαλισμός, έπεσε πάρα πολλή λάσπη, έτσι που σήμερα ακόμα και άνθρωποι που έβλεπαν με θετικό μάτι το ρόλο του σοσιαλιστικού συστήματος, που είχαν στόχο το σοσιαλισμό, ανεξάρτητα αν ήταν ή όχι στις γραμμές του Κομμουνιστικού Κόμματος, να έχουν χάσει τα «πασχάλια» τους και είναι δυνατό να μην μπορούν να δουν όχι μόνο τι έφταιξε, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις να μην μπορούν να δουν τη μεγάλη προσφορά του σοσιαλιστικού συστήματος, όχι μόνο όπως κλασικά λέγεται στην υπόθεση της ειρήνης, που δεν είναι δεύτερης σημασίας θέμα, αλλά και στην υπόθεση των κοινωνικών δικαιωμάτων. Και ένας ακόμα βασικός λόγος που πρέπει να μιλάμε για το σοσιαλισμό σήμερα είναι γιατί ζούμε μια περίοδο που ο καπιταλισμός έχει αντιδραστικοποιηθεί πλήρως και έχει υπερωριμάσει και γεράσει, κυριολεκτικά έχει γεράσει, το καπιταλιστικό σύστημα, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι είναι ακόμα ισχυρό.

Ο καπιταλισμός γέρασε και αντιδραστικοποιήθηκε πλήρως

Ξέρετε, στην πολιτική το γήρασμα δεν ταυτίζεται με τα βιολογικά χαρακτηριστικά. Εχει γεράσει κι έχει υπερωριμάσει τόσο πολύ, που στα πλαίσια του καπιταλισμού δεν υπάρχουν οι δυνατότητες εκείνες που υπήρχαν σε προηγούμενες φάσεις και περιόδους, όπου η εργατική τάξη μπορούσε να βελτιώνει σχετικά ή απόλυτα τη θέση της μέσα στα πλαίσια αυτού του συστήματος. Σήμερα έχει περάσει σε μια τέτοια αντιδραστική φάση, η οποία δεν έχει γυρισμό. Είναι αυταπάτη να πιστεύουμε ότι μπορούμε να γυρίσουμε τον καπιταλισμό στην περίοδο των αρχών του αιώνα και ούτε, αν θέλετε ακόμα, στον καπιταλισμό της μεταπολεμικής περιόδου. Εχει λοιπόν φτάσει σε τέτοια αντιδραστική φάση, όπου πραγματικά μια σειρά καθημερινά προβλήματα της ζωής μας, για να μπουν σε δρόμο λύσης, όχι για να φτάσουν σε ένα ανώτερο επίπεδο λύσης, απαιτείται άλλη εξουσία.

Πάρτε το θέμα της ανεργίας. Η κατάργησή της, αλλά ακόμα και ο ουσιαστικός περιορισμός της, όχι με τη μορφή της μερικής απασχόλησης και με τη μορφή μοιράζω μια θέση στα δέκα, δεν μπορεί να γίνει, αν δεν υπάρξει κοινωνικοποίηση των βασικών μέσων παραγωγής, σοσιαλιστική ιδιοκτησία στα βασικά μέσα παραγωγής, αν δεν υπάρχει κεντρικός σοσιαλιστικός σχεδιασμός.

Σήμερα, ποιος κάνει κουμάντο στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης ή στη διατήρηση θέσεων απασχόλησης ή στη διανομή; Το μεγάλο κεφάλαιο, τα μονοπώλια. Αυτοί κάνουν κουμάντο. Δεν πάει να λέει η κυβέρνηση και η ΕΕ, ακόμα και με τη μορφή ευχών, να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης. Αυτοί θα δημιουργήσουν θέσεις απασχόλησης τόσες όσες θέλουν και δε θα απειλούνται τα υπερκέρδη τους. Αυτό είναι το κριτήριό τους. Δε δημιουργούν θέσεις απασχόλησης για να δώσουν δουλιά. Δημιουργούν θέσεις απασχόλησης για να ανεβάσουν τα ποσοστά κέρδους, για να συγκρατήσουν την πτωτική πορεία, για να έχουν υπερκέρδη. Τα κεντρικά μεγάλα ζητήματα της κοινωνικής ευημερίας, του βιοτικού επιπέδου, είναι αδύνατον να βρουν λύσεις. Και αν ακόμα η εργατική τάξη μπορεί να αποσπάσει ορισμένες παραχωρήσεις στα πλαίσια του συστήματος, αυτές θα είναι προσωρινές και πολύ κάτω από το ρόλο που παίζει η εργατική τάξη στην παραγωγή του πλούτου και στον πλουτισμό των λίγων. Υπάρχει και το εξής τραγικό ζήτημα: Οτι η αντεπανάσταση που νίκησε σ' αυτές τις χώρες -προσωρινά μεν αλλά νίκησε, και τις συνέπειες θα τις ζούμε για πολλά χρόνια - οδήγησε πριν απ' όλα την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα να υποβιβάσουν το επίπεδο των αναγκών και τα κριτήριά τους.

Πριν αρκετά χρόνια, πηγαίνοντας στους χώρους δουλιάς, με αυτό το ρεφορμιστικό κίνημα που υπήρχε - γιατί και τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν κανένα ανεβασμένο ταξικό κίνημα, είχε σε ορισμένα τμήματά του έναν αδύνατο ταξικό προσανατολισμό, δεν ήταν συνολικά υπό την ηγεσία της ΠΑΣΟΚικής ΓΣΕΕ - πάλευε για ορισμένες μεταρρυθμίσεις. Πήγαινες στους χώρους δουλιάς και σου μιλούσαν για την υγιεινή και ασφάλεια, για τις επαγγελματικές ασθένειες, για το περιβάλλον. Σήμερα σου λέει «μια δουλιά και ό,τι να είναι». Προσπαθούσε να κάνει ο εργαζόμενος μια επιλογή δουλιάς ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του, τις γνώσεις του. Σήμερα γίνονται διαγωνισμοί - όπου γίνονται και όταν γίνονται - και οι άνθρωποι με πτυχία Πολυτεχνείου κλπ. τα σβήνουν και λένε απόφοιτος Λυκείου. Γιατί σήμερα το να έχεις πτυχίο και γνώσεις, σημαίνει απαιτήσεις, σημαίνει περισσότερες διεκδικήσεις.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα - κόμμα της εργατικής τάξης

Επομένως η προβολή της αναγκαιότητας, αλλά και της ρεαλιστικότητας του σοσιαλισμού, της σοσιαλιστικής επανάστασης, πρέπει να πάρει μια πρωτεύουσα θέση στην ιδεολογική και πολιτική δουλιά του Κόμματος. Αυτό, όχι μόνο δεν έρχεται σε αντιπαράθεση με τη γραμμή συσπείρωσης για τη συγκρότηση του Μετώπου, αλλά το βοηθάει. Εχει πολλές πλευρές αυτό το ζήτημα. Η μια πλευρά είναι να υπερασπίσουμε το σοσιαλισμό σαν κοινωνικό σύστημα, που αφορά ιδιαίτερα την εργατική τάξη. Εμείς είμαστε το μοναδικό κόμμα - δεν ξέρω πώς το εκλαϊκεύουμε στην καθημερινή μας προπαγάνδα - που στο καταστατικό του λέει «είμαστε κόμμα της εργατικής τάξης και υπερασπιζόμαστε τα συμφέροντα ολόκληρου του λαού» και όταν λέμε λαό δεν εννοούμε την άρχουσα τάξη. Είμαστε κόμμα της εργατικής τάξης και ακριβώς η εργατική τάξη είναι η δύναμη εκείνη η οποία μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση και των άλλων φτωχών μικροαστικών στρωμάτων, τα οποία δεν έχουν προοπτική στα πλαίσια του καπιταλισμού. Αυτό πρέπει να το πούμε στην εργατική τάξη, ότι εμείς υποστηρίζουμε μια εξουσία η οποία είναι εξουσία της εργατικής τάξης και των συμμάχων της. Ποιο άλλο κόμμα το λέει; Κανένα. Μα και στο επίπεδο της προπαγάνδας έχουμε, όχι σ' αυτή τη δεκαετία, αλλά και παλιότερα, υποχωρήσει στην προβολή αυτών των θέσεων. Και δεν το λέω αυτό σαν μια ιδεολογική διάσταση, αλλά κυρίως κάτω από την πίεση και τις δυσκολίες που έχει το κίνημα και ιδιαίτερα ύστερα από τη νίκη της αντεπανάστασης.

Περάσαμε πολλά. Οι συνέπειες της κρίσης είναι πολλές, δε γλιτώνουμε εύκολα, αλλά σ' αυτά τα ζητήματα πρέπει να μιλήσουμε καθαρά στην εργατική τάξη. Να εμπιστευτεί το ΚΚΕ, αλλά και να αναλάβει τις ευθύνες της. Πρέπει να μιλήσουμε στην εργατική τάξη για την ουσία της εκμετάλλευσής της. Είναι εκτίμηση του Κόμματος το πως καμιά φορά και εμείς προσπαθούμε να αναλύσουμε στην εργατική τάξη την πολιτική της λιτότητας και λέμε «τόσο μισθό είχες, τόσο έχασες», «τρεις το λάδι, τρεις το ξίδι, τρεις και το λαδόξιδο». Καλά κάνουμε και το λέμε, αλλά θα μιλήσουμε επί της ουσίας; Οτι ακόμα και αν η εργατική τάξη καταφέρει να πάρει αυξήσεις, όπως και την περίοδο που έπαιρνε αυξήσεις, τα στοιχεία δείχνουν ότι αυξανόταν η εκμετάλλευσή της; Θα μιλήσουμε γι' αυτό που λέμε υπεραξία; Θα την πούμε στην εργατική τάξη; Οτι ο εργάτης μέσα στον καπιταλισμό είναι εμπόρευμα; Εμείς βεβαίως δεν τον βλέπουμε σαν εμπόρευμα, τον χρησιμοποιεί ο καπιταλισμός σαν εμπόρευμα - εργατική δύναμη.

Αυτά δε μας εμποδίζουν από δω και πέρα να μιλήσουμε για τις Συλλογικές Συμβάσεις και τόσα άλλα. Μας βοηθούν να στερεώσουμε καλύτερα την πολιτική μας πρόταση. Συζητιούνται τώρα στη ΓΣΕΕ οι αυξήσεις. Είναι μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε για την υπεραξία, για την εκμετάλλευση και να εξηγήσουμε γιατί στο κάτω - κάτω, προσπαθώντας κι αν θέλετε και να συσπειρώσουμε δυνάμεις, λέμε εμείς 250.000 το μήνα ή 10.000 την ημέρα. Από τι βγαίνει; Για να διαφοροποιηθούμε απλώς και να αρέσουμε στην εργατική τάξη; Γιατί εμείς λέμε, όταν συζητιέται το 35ωρο - που βεβαίως το διεκδικούμε - ότι από μόνο του το 35ωρο δεν μπορεί να γλιτώσει την εργατική τάξη, όχι μόνο από την εκμετάλλευση, αλλά και από τον έμμεσο βαθμό εκμετάλλευσης; Ποιοι εργοδότες μπορούν να εφαρμόσουν το 35ωρο σήμερα; Αυτοί που έχουν τη δυνατότητα, χρησιμοποιώντας τα κεφάλαια που έχουν σχηματίσει απ' την υπεραξία των εργαζομένων και χρησιμοποιώντας τσάμπα χρήμα από άλλους δρόμους, χρηματιστήρια κλπ., να αγοράζουν ακριβά μηχανήματα, να ανεβάζουν την παραγωγικότητα της εργασίας και να μπορούν μέσα στο 35ωρο να βγάζουν πολύ περισσότερα κέρδη σε βάρος της εργατικής τάξης και με αυτό τον τρόπο να εκτοπίζουν μικρότερους ανταγωνιστές και επιχειρηματίες, οι οποίοι δεν μπορούν, δεν έχουν τέτοια συσσώρευση χρήματος για να εφαρμόσουν το 35ωρο.

Η τακτική δεν πρέπει να αποσπάται από τη στρατηγική

Αυτά είναι ορισμένα ενδεικτικά, για να κλείσω το δεύτερο θέμα, ότι πρέπει να μιλήσουμε στην εργατική τάξη για την ουσία της ταξικής εκμετάλλευσης. Για το πού γίνεται, πού σχηματίζεται, και πώς πραγματοποιείται αυτή η εκμετάλλευση. Κι αυτό αφορά και τους εργάτες στο χώρο που παράγεται η υπεραξία, αλλά και τους εργαζόμενους στο χώρο του εμπορίου και σε άλλες υπηρεσίες. Γιατί, κι αν δεν υπήρχε κι ο χώρος του εμπορίου δε θα μπορούσαν να πουληθούν τα εμπορεύματα και να πραγματοποιηθεί υπεραξία. Νύξεις απλές κάνω γι' αυτά τα ζητήματα, αλλιώς δε θα ανέβει αυτό που λέμε ταξικό μίσος. Και το ταξικό μίσος δεν είναι ένα θέμα συναισθηματικό, να μισήσω τον εργοδότη, να τον βλέπω μισητά. Είναι πολιτική στάση. Αυτό, βεβαίως, δε μας εμποδίζει στην τακτική μας, στην καθημερινή μας δουλιά, να διαμορφώνουμε αιτήματα, στόχους, ανάλογα και με το επίπεδο ωρίμανσης των εργαζομένων, ανάλογα με το συσχετισμό δύναμης. Αλλά αν τα κάνουμε μόνο αυτά, αν βλέπουμε μόνο την τακτική μας αποσπασμένη από τη γενικότερη θέση μας, θα βρεθούμε σύντροφοι σε αδιέξοδο. Πάρτε το θέμα της ανεργίας. Κάντε τώρα ένα σχέδιο πώς θα αντιμετωπιστεί η ανεργία. Ας πάρουμε το χώρο της ναυτιλίας, με τους ναυτεργάτες που από 140.000 έχουν φτάσει στις 20.000 και συνεχώς μειώνονται. Τι λέμε; Το εφοπλιστικό κεφάλαιο να μην παίρνει ξένους και να παίρνει Ελληνες. Από μόνη της αυτή η θέση είναι ένα θέμα που διασπά την προλεταριακή ενότητα παγκόσμια. Θα σου πει όμως ο άλλος: "σήμερα τα πάντα έχουν διεθνοποιηθεί, εγώ έχω ξένη σημαία, δεν έχω ελληνική, θα πάρω το δυναμικό που με συμφέρει και υπάρχουν νόμοι και θεσμικά πλαίσια που το επιτρέπουν". Πώς μπορείς εσύ λοιπόν να επιβάλεις στους εφοπλιστές να πάρουν ελληνικό προσωπικό; Με ευχές; Αφού τους ανήκουν τα πλοία. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε πεδία πάλης σ' αυτόν τον τομέα. Αλλά αυτό που πρέπει να έχουμε καθαρό είναι, ότι από τη μια μεριά βρίσκονται οι εφοπλιστές και από την άλλη η εργατική τάξη. Και ότι είναι θέμα συσχετισμού δύναμης.

Η χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογιών πραγματικά σημαίνει μείωση της ανθρώπινης δύναμης. Στον καπιταλισμό αυτό σημαίνει μείωση των θέσεων εργασίας. Δεν μπορούμε εμείς να πηγαίνουμε και να λέμε "όχι μη χρησιμοποιείτε νέες τεχνολογίες". Ποιος μπορεί να λύσει αυτό το πρόβλημα; Η ανθρώπινη δύναμη να αξιοποιείται, ακριβώς επειδή υπάρχουν οι νέες τεχνολογίες και να επωφελείται από τις νέες τεχνολογίες; Μια εξουσία, η οποία έχει στο επίκεντρό της τον εργαζόμενο. Οχι μόνο έχει στο επίκεντρό της τον εργαζόμενο, αλλά εκπορεύεται από τον εργαζόμενο. Είναι εξουσία του εργαζόμενου. Κανένας άλλος δεν μπορεί να κάνει επίκεντρο τον εργαζόμενο, αν ο ίδιος ο εργαζόμενος δεν εκφράζεται μέσα από την εξουσία του.

Βεβαίως, θα μου πείτε, ωραία είναι όλ' αυτά. Αρκεί όμως να κάνουμε μια γενική τοποθέτηση για το σοσιαλισμό και τη σοσιαλιστική επανάσταση; Πρέπει να το κάνουμε. Ομως εμείς πρέπει ταυτόχρονα να αναζητήσουμε και τις μορφές, το δρόμο που θα ωριμάζει αυτή η διαδικασία. Δεν είναι εύκολο, πολύ περισσότερο που ο συσχετισμός δύναμης είναι αρνητικός. Και ενώ -αυτό είναι το τραγικό- όλο και πιο πολύ ωριμάζει αντικειμενικά, η ανάγκη για το πέρασμα στο σοσιαλισμό, αυτό που λέμε στρατιά της επανάστασης είναι πολύ αδύνατη και στην Ελλάδα και διεθνώς. Και αν θέλετε από μια άποψη είναι και ασχημάτιστη σήμερα, με την έννοια της οργανωμένης δύναμης κλπ.

Ο δρόμος για να φτάσουμε στο σοσιαλισμό

Το Κόμμα μας, όπως ξέρετε, στο 15ο Συνέδριο απασχολήθηκε με αυτό το ζήτημα, με την πάλη για το σοσιαλισμό, δεμένη βεβαίως με τα προβλήματα του λαού μας και τα μεγάλα προβλήματα που έχουμε σήμερα και που αν θέλετε θα καθορίσουν και το αύριο. Και ακριβώς το Κόμμα μας στηριγμένο πάντα στη θεωρία μας, αξιοποιώντας και τη διεθνή και τη δική του πείρα, επεξεργάστηκε αυτή τη γραμμή συσπείρωσης γύρω από αντιιμπεριαλιστικά αντιμονοπωλιακά συνθήματα και στόχους. Τη γραμμή συσπείρωσης σε αντιιμπεριαλιστική αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση, την οργάνωση της πάλης για την οικοδόμηση του Μετώπου. Αυτός είναι ο δρόμος, που δε σημαίνει ότι μας οδηγεί αυτόματα και οπωσδήποτε στο σοσιαλισμό, αλλά δημιουργεί περισσότερες προϋποθέσεις για να προσεγγίσουμε αυτή τη διαδικασία. Και ταυτόχρονα απαντά στα καθημερινά προβλήματα του λαού μας. Γιατί είναι φανερό, σύντροφοι, ότι συνείδηση υπέρ της σοσιαλιστικής επανάστασης, μέσα στις συνθήκες του καπιταλισμού, δεν πρόκειται να διαμορφωθεί αλλιώς. Αν θέλετε και όλες οι σοσιαλιστικές επαναστάσεις που έγιναν, δεν έγιναν γύρω από καθαρά σοσιαλιστικά συνθήματα αλλά γύρω από αντιιμπεριαλιστικά, αντιφασιστικά, αντιπολεμικά. Βεβαίως, μέσα εκεί υπήρχε μια πρωτοπορία, το Κόμμα, το εργατικό κίνημα, που ακριβώς επιδίωκε να συνδέσει αυτά τα συνθήματα, αυτή την πάλη, με το πέρασμα στο σοσιαλισμό. Σοσιαλιστική επανάσταση ήταν η Οχτωβριανή Επανάσταση. Και έγινε με βάση τα συνθήματα ειρήνη, γη, ψωμί. Επομένως έχει πολύ μεγάλη σημασία να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας σε μεγάλα προβλήματα του λαού μας, στην οικοδόμηση του Μετώπου. Και εμείς δεν το κρύβουμε ότι θέλουμε η έκβαση του αντιιμπεριαλιστικού και αντιμονοπωλιακού αγώνα να είναι το πέρασμα στο σοσιαλισμό.

Πολλοί μπορεί να πούνε ότι κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Ενώ έχουμε στο νου μας το σοσιαλισμό, τους λέμε «ελάτε να συσπειρωθείτε σε ένα αντιιμπεριαλιστικό αντιμονοπωλιακό μέτωπο». Δεν τους κοροϊδεύουμε. Αν διαβάσει κανείς το πρόγραμμα του Κόμματος, το λέμε καθαρά. Λέμε καθαρά ότι τα προβλήματα που έχει σήμερα ο λαός μας είναι οξυμένα και θα γίνονται ακόμη χειρότερα. Η νέα τάξη πραγμάτων, οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, οι εργασιακές σχέσεις. Τα ζείτε. Εμείς, λοιπόν, λέμε: Ελάτε να συγκροτήσουμε ένα Μέτωπο πάλης. Να συγκροτήσουμε, αν θέλετε, το μέσο και εργαλείο, το φορέα αυτής της πάλης, να οργανώσουμε την άμυνα, την αντεπίθεση, τη ρήξη και μέσα σ' αυτή τη διαδικασία, αν θέλετε μπορούμε και να συζητήσουμε και να έχουμε και διαφωνίες και να λύσουμε και στην πορεία το θέμα πού θα φτάσει αυτός ο αγώνας και πού θα πάει. Αν θα πάει προς το σοσιαλισμό ή αν θα μείνει πίσω και θα ανακοπεί ή θα ταλαντεύεται ανάμεσα στις μεταρρυθμίσεις και την επανάσταση. Εμείς δεν απαιτούμε το θέμα του σοσιαλισμού και το πώς θα πάμε στο σοσιαλισμό να είναι θέμα συμφωνίας για το Μέτωπο. Δεν κρύβουμε όμως ότι το θέμα θα το θέτουμε και αν θέλετε και μέσα στο Μέτωπο θα επιδιώκουμε στην πορεία να κερδηθούν δυνάμεις με αυτή την υπόθεση. Αλλά δεν είναι ότι το βάζουμε εμείς, επειδή μας ήρθε και επειδή είμαστε κόμμα που παλεύει για το σοσιαλισμό. Η ίδια η ζωή το βάζει.

Το ζήτημα της λαϊκής εξουσίας και ο ιμπεριαλισμός

Να ένα παράδειγμα. Ας πούμε ότι συγκροτείται το Μέτωπο και αυτό το Μέτωπο ως μέτωπο αντίστασης και διαμαρτυρίας θα μπορεί πραγματικά να αναπτύσσει διάφορα μέτωπα πάλης και να λέει διεκδικώ εκείνο, να μη γίνει εκείνο, να παρεμποδίσω το άλλο. Αυτό σ' ένα βαθμό μπορεί να γίνεται και να έχεις και αποτελέσματα. Ομως το ίδιο το Μέτωπο δε θα πρέπει να θέτει ζήτημα εξουσίας; Δηλαδή τι είναι, κίνημα διαμαρτυρίας; Με έναν τρόπο, αν θέλετε, έμπαινε και στις εκλογές σήμερα, παρότι με τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες δεν αντιμετωπιζόταν το πρόβλημα της εξουσίας. Το ποιο κόμμα θα κυβερνήσει έλυναν οι εκλογές. Αλλά παρ' όλ' αυτά το 'λεγε και ο κόσμος: τι εξουσία; Εδώ πραγματικά είναι ένα ζήτημα.

Το Κόμμα μας λέει το εξής πράγμα: Οτι κατ' αρχήν εμείς πρέπει να βοηθήσουμε να γλιτώσει ο λαός απ' τις κοινοβουλευτικές αυταπάτες, ότι δηλαδή η κύρια πολιτική μάχη είναι δήθεν η εκλογική διαδικασία. Ωστόσο, μπορεί να έρθει η ώρα μέσα από τις εκλογές να διαμορφωθεί μια πλειοψηφία, του Μετώπου ή του Κόμματος, και να πάρουμε τη διακυβέρνηση. Δεν αποκλείει και το Συνέδριο του Κόμματός μας, αλλά και η ίδια η ζωή δεν αποκλείει να δημιουργηθούν τέτοιες προϋποθέσεις, όταν όμως τα αστικά κόμματα έχουν χάσει πάρα πολύ την επιρροή τους και υπάρχει πολύ μεγάλη όξυνση της ταξικής πάλης, το Κόμμα με τις συμμαχίες του, με τη μορφή του Μετώπου, να πάρει κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Εγινε π.χ. στη Βενεζουέλα. Μια μορφή μετώπου, για την ακρίβεια. Δεν είναι μια επαναστατική κυβέρνηση ή ένα καθαρό αντιιμπεριαλιστικό μέτωπο αντιμονοπωλιακό. Εχει όμως τέτοια στοιχεία. Και πήρε την κοινοβουλευτική πλειοψηφία. `Η είχαμε το παράδειγμα της Χιλής του Αλιέντε το '73. Και εκεί υπήρχε πραγματικά απότομη άνοδος της ταξικής πάλης και η Λαϊκή Ενότητα του Αλιέντε, έγινε κυβέρνηση. Αυτό μπορεί να γίνει. Αλλά τι φαντάζεστε, ότι μια τέτοια κυβέρνηση θα φέρνει νομοσχέδια στη Βουλή και με ένα νομοσχέδιο θα επαναφέρει στο Δημόσιο ή τον ΟΤΕ ή τη ΔΕΗ; Βεβαίως, σύντροφοι, ο ιμπεριαλισμός θα ξεσηκωθεί. Ξεσηκώθηκε το '73 κατά του Αλιέντε. Τώρα με τη «νέα τάξη πραγμάτων», που θεσμοθετεί τη στρατιωτική επέμβαση, δε θα επέμβουν; Τώρα που έχει ενσωματωθεί ακόμη περισσότερο η χώρα μας και θεσμικά και τυπικά και ουσιαστικά στο ιμπεριαλιστικό σύστημα; Μια τέτοια κυβέρνηση, αν δε δρομολογήσει ταχύτατες εξελίξεις, δε θα μπορέσει να σταθεί. `Η θα προχωρήσει τα πράγματα προς τα μπρος ή θα ανατραπεί.

Οι εργάτες πρώτα απ' όλα πρέπει να διαβάζουν

Ας διαβάσουμε τα έργα του Μαρξ, του Ενγκελς, του Λένιν που αφορούν την εργατική τάξη. Τα γράφουν όλα αυτά για τους εργάτες και για τις εργάτριες. Δεν έγραφαν για τους καθηγητές του πανεπιστημίου. Τα έγραφαν για τους εργάτες και τα μοίραζαν στους εργάτες. Και σήμερα βλέπουμε κάποιο μεγάλο βιβλίο και μας πιάνει πανικός. Πρέπει να καθίσουμε να τα διαβάσουμε, να καταλάβουμε στην αρχή το 10% - εγώ σας λέω και το 5%, καλό είναι. Μετά, με βάση αυτό, θα πάμε στο 10 και μετά στο περισσότερο. Γιατί σήμερα η γνώση της θεωρίας μας είναι αποφασιστικός παράγοντας για την κομμουνιστική μας σταθερότητα.

Θα πω και κάτι άλλο. Το '48, '49, όταν πήγαιναν τους κομμουνιστές στα εκτελεστικά αποσπάσματα, και μη φανταστείτε ότι ήταν όλοι στελέχη, ούτε είχαν διαβάσει το μαρξισμό - λενινισμό σε βάθος, καθόλου σας λέω εγώ σε εκείνες τις συνθήκες. Πήγαιναν στο εκτελεστικό απόσπασμα σε συνθήκες ανόδου του κινήματος. Μπορεί στην Ελλάδα να είχαμε ήττα - και είχαμε βαριά ήττα, με βαριές συνέπειες - αλλά διεθνώς το κίνημα ανέβαινε. Σήμερα που περνάμε μια δύσκολη καμπή, μην έχουμε αυταπάτες, χρειαζόμαστε πολύ περισσότερα στηρίγματα και εφόδια θεωρητικά. Αλλά και γιατί τώρα ο ρόλος της επιστήμης, της γνώσης, έχει δυναμώσει σε σχέση με εκείνη την περίοδο. Σήμερα χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη επάρκεια γνώσης. Και η πιο ικανή να κατακτήσει γνώσεις και να τις αξιοποιήσει είναι η εργατική τάξη. Να είναι καθαρό. Μπορεί τμήματα της εργατικής τάξης να δυσκολεύονται να προσεγγίσουν τη γνώση, αλλά όταν την κατακτήσουν, μπορούν να την αξιοποιούν καλύτερα από άλλα προοδευτικά, αντιμονοπωλιακά, ταλαντευόμενα μικροαστικά στρώματα. Ο εργάτης μπορεί να τη χρησιμοποιήσει πολύ καλύτερα. Και γι' αυτό έχουν αξία τέτοιες συζητήσεις, αλλά και το διάβασμα.


Της
Αλέκας ΠΑΠΑΡΗΓΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ