Στη ΣΔΟ του ΤΕΙ Πειραιά περιόδευσε χτες ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ και βουλευτής του ΚΚΕ, στο πλαίσιο της καμπάνιας του Κόμματος για τα ΤΕΙ
Ολα τα κόμματα έχουν θέσεις για τα ΤΕΙ, όμως «ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ τα θέλουν σκλαβοπάζαρο, να μπαίνουν οι επιχειρήσεις και να διαλέγουν φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό», σημείωσε ο Γ. Πρωτούλης. Στον αντίποδα αυτών, τόνισε, είναι η θέση του ΚΚΕ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν και για υψηλού επιπέδου επαγγελματικές σχολές μετά το ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο.
Η ομιλία του Γ. Πρωτούλη πυροδότησε ένα κύμα ερωτήσεων από τους σπουδαστές, που άνοιξαν μια πλούσια κουβέντα με τον Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, σχετικά με τις θέσεις και τις προτάσεις του ΚΚΕ για την Παιδεία, για την κοινωνία και την οικονομία, για το κατά πόσον είναι εφικτές και ρεαλιστικές. «Η πρόταση για την Παιδεία δεν μπορεί να είναι έξω από τη συνολική πρόταση για την κοινωνία και την οικονομία. Εμείς παλεύουμε για μια άλλη κοινωνία, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο», ξεκαθάρισε ο Γ. Πρωτούλης. «Πρέπει να παίρνουμε μισθό 600 ευρώ; Πρέπει να δουλεύουμε 14 ώρες την ημέρα;», ρώτησε τους σπουδαστές ο Γ. Πρωτούλης, για να διευκρινίσει ότι το κριτήριο δεν είναι αυτό που το κεφάλαιο και οι εκφραστές του παρουσιάζουν ως εφικτό, αλλά κριτήριο είναι οι ανάγκες και τα δικαιώματα της νεολαίας και των εργαζομένων. «Μέσα σε μια μέρα βρήκαν 28 δισ. ευρώ για τις τράπεζες. Οχι βέβαια για να δώσουν χρήματα στους γονείς που είναι καταχρεωμένοι... Λεφτά για τους τραπεζίτες έχουν. Λεφτά για μισθούς, Παιδεία, Υγεία, Ασφάλιση δεν έχουν», είπε, καλώντας τους νέους να βγάλουν πολιτικά συμπεράσματα. Και τόνισε: «Να βάλετε ένα μαύρο στους συμπροσκυνητές της "Παναγιάς των Βρυξελλών". Να οργανωθείτε και να δυναμώσετε τον αγώνα».
Το δρόμο για τη διάσπαση των πτυχίων σε δύο κύκλους ανοίγει πρόταση στην οποία κατέληξε προχτές η Κοσμητεία της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ. Στο όνομα της διευκόλυνσης της κινητικότητας και της «αναγνώρισης» των πτυχίων των πολυτεχνείων ως μάστερ, επιχειρείται η εφαρμογή της Μπολόνια, με τη διάσπαση του πτυχίου σε δυο κύκλους και την ταυτόχρονη εφαρμογή όλων των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που έχουν προωθηθεί στην ανώτατη εκπαίδευση (αξιολόγηση, πιστωτικές μονάδες κλπ.).
Συγκεκριμένα, η πρόταση, στην οποία κατέληξε η Κοσμητεία, σημειώνει ανάμεσα σε άλλα πως «οι φοιτητές των σχολών πενταετούς φοίτησης, μόλις συγκεντρώσουν τουλάχιστον 240 πιστωτικές μονάδες, οι οποίες αφορούν αποκλειστικά μαθήματα των 8 πρώτων εξαμήνων των σπουδών τους, λαμβάνουν πιστοποιητικό ολοκλήρωσης του πρώτου κύκλου των σπουδών τους. Το πιστοποιητικό αυτό προορίζεται για να διευκολύνει την κινητικότητα και δεν παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα στους κατόχους του, ούτε αποτελεί προϋπόθεση για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των σπουδών για την απόκτηση του Διπλώματος».
Αυτό το πιστοποιητικό δεν είναι τόσο «αθώο» όσο φαίνεται. Γιατί ανοίγει ο δρόμος για τη διάσπαση των σπουδών των πολυτεχνείων σε δυο κύκλους (4+1) και την κατάργηση τους ενιαίου πενταετούς πτυχίου. Αυτές οι προτάσεις βέβαια γίνονται σε ένα συγκεκριμένο και καθορισμένο πλαίσιο: Εκείνο που επιβάλλει η διαδικασία της Μπολόνια. Από τη στιγμή που οι κύκλοι σπουδών (μπάτσελορ και μάστερ) αποτελούν διακηρυγμένο στόχο και πρόσφατες αποφάσεις της ΕΕ σχετικά με την κινητικότητα προσανατολίζουν τα κράτη - μέλη να στήσουν τους δυο κύκλους σπουδών με διάρκεια τέσσερα έτη για τον πρώτο (μπάτσελορ) και ένα για το δεύτερο (μάστερ), η πρόταση της Κοσμητείας αποτελεί δείγμα για το τι πρόκειται να ακολουθήσει: Η πλειοψηφία των φοιτητών θα ολοκληρώνει τον πρώτο κύκλο, θα παίρνει το πιστοποιητικό (που κανείς δε διασφαλίζει ότι δε θα είναι μπάτσελορ) και αν τα καταφέρει (αν το σηκώνει δηλαδή η τσέπη του) θα προχωρήσει και στο μάστερ...
Ακόμα, στην πρόταση επισημαίνεται ότι «οι απόφοιτοι σχολών πενταετούς φοίτησης έχουν το δικαίωμα να εγγράφονται σε προγράμματα Λήψης Διδακτορικού Διπλώματος. Η εγγραφή στα προγράμματα αυτά γίνεται σύμφωνα με τον αντίστοιχο κανονισμό του Τμήματος στο οποίο εγγράφονται». Ωστόσο, στο νόμο για τα μεταπτυχιακά ορίζεται ρητά ότι για να προχωρήσει ένας φοιτητής σε διδακτορικό πρέπει προηγουμένως να έχει αποκτήσει μάστερ... Με την πλάνη αυτή, λοιπόν, πλασάρεται το δόλωμα για να προχωρήσουν οι κατευθύνσεις της Μπολόνια...
Σε συμβολική κατάληψη της Κοσμητείας της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης προχώρησε χτες η Πανσπουδαστική ΚΣ σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση της Κοσμητείας που σπάει το πτυχίο σε δύο κύκλους, δημιουργώντας πτυχιούχους πολλών ταχυτήτων με υποβαθμισμένα δικαιώματα. Η ΠΚΣ καλεί τους συλλόγους να ορίσουν Γενικές Συνελεύσεις την επόμενη εβδομάδα. «Είναι αναγκαίο, το φοιτητικό κίνημα να καταδικάσει αυτές τις αντιδραστικές εξελίξεις, να διεκδικήσει την Παιδεία των αναγκών του και να παλέψει για μια Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση Δημόσια και Δωρεάν» τονίζει.
Η απόσταση που χωρίζει τη σημερινή πλειοψηφία στο ΔΣ της ΟΛΜΕ από τις πραγματικές ανάγκες και προβλήματα των καθηγητών αναδεικνύεται και από τις γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ που συζητούν την πρόταση της πλειοψηφίας για απεργία διαρκείας από 1 Δεκέμβρη. Αύριο Σάββατο θα γίνει στην Αθήνα η γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ που θα μεταφέρει τις αποφάσεις τους.
Στο μεταξύ, η εικόνα από γενικές συνελεύσεις που έχουν ήδη γίνει, δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί γυρίζουν την πλάτη στην προσπάθεια να εμπλακεί ο κλάδος στους προεκλογικούς σχεδιασμούς του ΠΑΣΟΚ και ότι θεωρούν αναξιόπιστη τη συγκεκριμένη συνδικαλιστική ηγεσία στην ΟΛΜΕ. Ετσι, σε μεγάλο αριθμό ΕΛΜΕ, η εισήγηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ δε συγκεντρώνει την απαραίτητη πλειοψηφία. Παράλληλα, δε λείπουν και οι περιπτώσεις που οι ίδιες οι δυνάμεις που διαμόρφωσαν την εισήγηση, δεν την υποστηρίζουν όπως π.χ. στην Πιερία όπου το σχήμα που συσπειρώνει ΣΥΝ και Παρεμβάσεις κατέβηκε στη συνέλευση με διαφορετική πρόταση ή στη Γ΄ Αθήνας όπου οι δυνάμεις της Συνεργασίας κατέθεσαν τροποποιητική πρόταση για απεργία το Φλεβάρη.