ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Νοέμβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρχαιολόγοι κατά χωματερής στη Βεργίνα

Το αρχαίο θέατρο Βεργίνας, ένα από τα πολλά μνημεία του σπουδαίου αρχαιολογικού χώρου
Το αρχαίο θέατρο Βεργίνας, ένα από τα πολλά μνημεία του σπουδαίου αρχαιολογικού χώρου

Κατά της χωροθέτησης εργοστασίου επεξεργασίας και υγειονομικής ταφής απορριμμάτων κοντά στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας τάσσεται ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, σε ανοιχτή επιστολή του προς τον υπουργό Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Ο ΣΕΑ σημειώνει ότι η συγκεκριμένη θέση «βρίσκεται σε περίοπτο σημείο της πλαγιάς των Πιερίων, σε χώρο κηρυγμένο ως Περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, πολύ κοντά σε περιοχή χαρακτηρισμένη και προστατευόμενη ως "Νατούρα", σε απόσταση μόλις 350 μέτρων από τη λίμνη του Αλιάκμονα που χρησιμοποιείται για την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης και κυρίως σε ένα σημείο, όπου υπάρχουν εμφανή στο χώρο τα κατάλοιπα μιας από τις αρχαίες κώμες των Αιγών και που απέχει μόλις 1,5 χλμ. από το όριο του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της πρώτης πρωτεύουσας των Μακεδόνων και μόλις 4 χλμ. από το Μουσείο της Βεργίνας».

Κατά της συγκεκριμένης χωροθέτησης έχει προσφύγει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος στο Συμβούλιο της Επικρατείας, «ενώ μόλις πριν ένα χρόνο το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ομόφωνα γνωμοδότησε εναντίον αυτής της χωροθέτησης και ο υπουργός Πολιτισμού την απέρριψε με Απόφασή του». Παρ' όλ' αυτά, το θέμα επανέφερε στο ΚΑΣ ο υπουργός Πολιτισμού, μετά από αίτημα του Ενιαίου Συνδέσμου Ημαθίας. Το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ τού να γίνει ...αυτοψία!

Ο ΣΕΑ τονίζει ότι «δε θα ανεχθεί να καταστραφούν αρχαιότητες και εν τέλει να υποβαθμιστεί η αισθητική και το κύρος του αρχαιολογικού χώρου των Αιγών, ενός από τους πιο σημαντικούς σε μνημεία, ευρήματα, αλλά και συμβολικούς τόπους της χώρας. Η ανύψωση στην πλαγιά του βουνού ενός εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων που ο ταξιδιώτης που κινείται στην περιοχή θα το βλέπει από παντού σαν "τοπόσημο" του αρχαιολογικού χώρου είναι βέβαιο ότι θέτει εν αμφιβόλω την τεράστια προσπάθεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας για την προβολή και την ανάδειξή της πρώτης πόλης των Μακεδόνων, βάζοντας σε κίνδυνο ακόμη και την υφιστάμενη εγγραφή του χώρου στον κατάλογο των μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ».

Για τα κλεμμένα του Μάτσου Πίτσου από το Γέιλ

Associated Press

Εναντίον του αμερικανικού πανεπιστημίου του Γέιλ θα κινηθεί η κυβέρνηση του Περού, καθώς δεν υλοποιήθηκε η συμφωνία για την επιστροφή στο Περού, 5.000 αρχαίων αντικειμένων από το Μάτσου Πίτσου, από τα τουλάχιστον 45.000 αντικείμενα που παρανόμως έχει το μουσείο του πανεπιστημίου!

Η ιστορία ξεκίνησε το 1911, όταν ο Αμερικανός αρχαιολόγος Χίραμ Μπίνγκαμ (σ.σ.. θεωρείται το «πρωτότυπο» του χολιγουντιανού «Ιντιάνα Τζόουνς») βρέθηκε στην αρχαία πρωτεύουσα των Ινκας. Θρυλείται ότι το δρόμο για την αρχαία πόλη τού υπέδειξε ένα αγόρι έναντι ...30 σεντ. Στην πραγματικότητα, η πόλη κατοικούνταν ακόμη, όταν την ...«ανακάλυψε» ο Μπίνγκαμ.

Κατά το ρωσικό πρακτορείο «Lenta.ru», ακολούθησαν κάμποσες αμερικανικές αρχαιολογικές «αποστολές» και ό,τι έβρισκαν μεταφερόταν στο μουσείο του Γέιλ. Σημειώνουμε ότι, σύμφωνα με τους περουβιάνικους νόμους της εποχής, ό,τι έβρισκε ο καθένας ...του ανήκε, καθώς το Μάτσου Πίτσου δεν είχε χαρακτηριστεί ως μνημείο (σ.σ.. στον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ καταχωρήθηκε το 1983). Η μόνη «δέσμευση» που συμφωνήθηκε μεταξύ του Μπίνγκαμ και του Περού, ήταν να επιστραφούν στο Περού, μετά την έρευνα που θα γίνονταν σε αυτά, μόνο όσα αντικείμενα ήταν ιδιαίτερης σημασίας, ή «διπλά».

Ωστόσο, όταν το 1914 ο Μπίνγκαμ επέστρεψε, ο νόμος στο Περού είχε αλλάξει και πλέον, όποιος έβρισκε αρχαία αντικείμενα, μπορούσε να τα πάρει μόνο για μικρό χρονικό διάστημα. Πολλά από αυτά (κεραμικά, χρυσά κοσμήματα κ.ά.) όντως επέστρεψαν μετά τη λήξη του Α' Παγκόσμιου Πολέμου. Ομως, η πλούσια «συλλογή» της πρώτης αποστολής παρέμεινε στο Γέιλ.

Το 2000, η κυβέρνηση του Περού απαίτησε να επιστραφεί αυτή η συλλογή, σκοπεύοντας να εκθέσει το σύνολο των ευρημάτων σε μουσείο που θα κατασκεύαζε στην πόλη Κούσκο, κοντά στο Μάτσου Πίτσου. Το μουσείο προβλέπεται να εγκαινιαστεί το 2011, 100 χρόνια μετά την «ανακάλυψη» του Μάτσου Πίτσου. Το Γέιλ προτίθεται να επιστρέψει μόνον 5.000 αντικείμενα και να διοργανώνει περιοδικές εκθέσεις στο νέο μουσείο με τα υπόλοιπα. Το Περού, όμως, δε συμφώνησε, καθώς το Γέιλ κατακρατεί περίπου 45.000 αρχαία έργα τέχνης των Ινκας, κι έτσι αποφάσισε να κινηθεί δικαστικά. Αλλωστε, οι Αμερικανοί είχαν ήδη στο παρελθόν προσπαθήσει να «τυλίξουν» τους Περουβιανούς, όπως στην περίπτωση της συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ - Περού (1981), περί επιστροφής αντικειμένων του Περού που θα εντοπίζονταν στις ΗΠΑ. Επειδή, όμως, αυτό έγινε πολύ αργότερα από τις πρώτες αρχαιολογικές αποστολές, η συλλογή Μπίνγκαμ δεν εμπίπτει στην παράνομη μεταφορά αρχαιοτήτων...

Διαχρονικά θεατρικά έργα

«Το ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ, παρουσιάζει το Εθνικό Θέατρο, στο «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας». Οι μαθητές ενός σχολείου βρίσκονται αντιμέτωποι με τον καταπιεστικό περίγυρό τους. To ξύπνημα της ερωτικής επιθυμίας και σεξουαλικότητας των εφήβων συναντά τις βίαιες αντιδράσεις του σχολείου και της οικογένειας. Τα παιδιά επαναστατούν, διεκδικώντας την απόλυτη ελευθερία μέσα από ένα παιχνίδι με τον έρωτα και το θάνατο. Το πέρασμα στην ενηλικίωση σφραγίζει τη ζωή τους για πάντα. Το κορυφαίο έργο του Φρανκ Βέντεκιντ, γραμμένο το 1891, στην εποχή του θεωρήθηκε έργο-σκάνδαλο και απαγορεύτηκε και παραμένει προκλητικό και σήμερα. Μέσα σε μια ποιητική ατμόσφαιρα, γεμάτη ευαισθησία και λυρισμό, ο συγγραφέας θέτει διαχρονικά ερωτήματα για το ξύπνημα της σεξουαλικότητας. Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης. Σκηνικά - κοστούμια: Εύα Μανιδάκη. Κίνηση: Αμάλια Μπένετ. Παίζουν: Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, Ιωάννα Παππά, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Ομηρος Πουλάκης, Αλκηστις Πουλοπούλου, Αννίτα Κούλη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Θάνος Τοκάκης, Δημήτρης Κουτρουβιδέας, Νατάσσα Ζάγκα, Αγγελική Καρυστινού, κ.ά. Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 15 ετών.

  • Το έργο του Τένεσι Ουίλιαμς «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι», ανεβάζει το «Αμφι-Θέατρο», σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη, σκηνοθεσία Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Γιάννη Αναστασόπουλου. Σ' ένα θερμοκήπιο, ανάμεσα σε πολυαγαπημένα φυτά του γιου της Σεμπάστιαν, ζει η μητέρα του Βέναμπλ. Εκείνος «χάθηκε». Κι εκείνη αρνείται να δει την πραγματικότητα. Τι είχε συμβεί το προηγούμενο καλοκαίρι, το μόνο που η μητέρα λόγω ασθένειας δε συνόδεψε το γιο της στις διακοπές του, αλλά η νεαρή ξαδέλφη του Κάθριν; Η Κάθριν, κρυφά και παράξενα ερωτευμένη με τον Σεμπάστιαν, λειτουργούσε σαν «κράχτης», όπως και η μάνα του, ώστε ο ομοφυλόφιλος Σεμπάστιαν να βρίσκει εραστές. Εκείνο όμως το καλοκαίρι, όπως αφηγείται η Κάθριν, ο Σεμπάστιαν κατασπαράχτηκε από πεινασμένα παιδιά. Η μητέρα του θεωρεί υπεύθυνη την Κάθριν, που δεν τον προστάτευσε, κι έτσι καταφέρνει να την κλείσει σε ψυχιατρείο, με απώτερο σκοπό τη λοβοτομή, με τη βοήθεια του γιατρού Κούκροβιτς. Παίζουν: Κατερίνα Χέλμη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Ζωή Ρηγοπούλου, Λευτέρης Πολυχρόνης, Μαριάνθη Κυρίου, Πόπη Λυμπεροπούλου.
Συσπείρωση καλλιτεχνών

Στη δεύτερη ανοιχτή συγκέντρωση της Κίνησης για τη Συσπείρωση Καλλιτεχνών και Δημιουργών, καλούνται οι καλλιτέχνες, τη Δευτέρα, 1/12, στις 7 μ.μ., στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Ακαδημίας 3) με θέμα συζήτησης: Ονομασία της κίνησης, προγραμματισμός δράσης, εκλογή γραμματείας.

Θυμίζουμε ότι η Κίνηση για τη Συσπείρωση Καλλιτεχνών είναι μια κίνηση καλλιτεχνών με σκοπό την ανάπτυξη συλλογικής δράσης για τα προβλήματα στον πολιτισμό, τις αιτίες και την αντιμετώπισή τους.

Μεταξύ άλλων, η διακήρυξη αναφέρει: «Εμείς οι δημιουργοί - καλλιτέχνες ανησυχούμε για το πνευματικό, κοινωνικό και πολιτιστικό κλίμα των ημερών μας και αναζητούμε διέξοδο από αυτή τη μίζερη και φθοροποιό πραγματικότητα. Θεωρούμε την τέχνη πολύτιμο κομμάτι της συνολικής κοινωνικής δραστηριότητας και διεκδικούμε τον ανάλογο κοινωνικό μας ρόλο. Αρνιόμαστε να είμαστε θύτες και θύματα, ταυτόχρονα, υπηρετώντας μια πολιτιστική πολιτική που βυθίζει το λαό μας και τους καλλιτέχνες σε παρακμιακά φανταχτερά αδιέξοδα».

Η νέα παραγωγή του χοροθεάτρου «ΟΚΤΑΝΑ» φιλοξενείται (19-21/11, 9.30 μ.μ.) στο Κέντρο Τεχνών (ACS, Γαρυττού 53). Χορογραφία - σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος. Μουσική: Δημοσθένης Γρίβας. Κοστούμια: Νατάσσα Δημητρίου. Σύμβουλος δραματουργίας: Ξένια Αηδονοπούλου. Χορεύουν: Παναγιώτης Κοντονής, Ελενα Τοπαλίδου, Κ. Ρήγος, Ε. Σκουλά, Δ. Γρίβας, Γιώργος Κωστόπουλος.

Εχοντας εκδώσει μια πρώτη σειρά τραγουδιών με τίτλο «Μακροβούτι», ο Θέμος Σκανδάμης παρουσιάζει στον «Πυρήνα» (Μιχαλακοπούλου και Διοχάρους 11), στις 19 και 26/11 (10μμ) αυτά τα τραγούδια, ανέκδοτα και άλλα κομμάτια. Παίζουν οι μουσικοί: Δάφνη Σοφοκλέους, Jamie Smith, Αντώνης Μαράτος, Βασίλης Μαντζούκης, Κώστας Νικολόπουλος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ