ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Γενάρη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δημιουργούν παρά τις αντιξοότητες

«Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου»
«Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου»
Παρά τα όποια - διαφορετικά για τον καθένα - προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΔΗΠΕΘΕ, τα αντιπαλεύουν δημιουργώντας, άλλο περισσότερο και άλλο λιγότερο. Ενα από αυτά, το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Θοδωρή Γκόνη, φέτος προσπαθεί, με ένα πλούσιο ρεπερτόριο, παράλληλες εκδηλώσεις, μετακλήσεις, αλλά και δικές του παραγωγές, να επιβεβαιώσει το ρόλο «εφ' ω ετάχθη».

Η πολιτιστική φιλοσοφία του

Οπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του, το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών «με την πνευματική του δραστηριότητα παρεμβαίνει θετικά στα πολιτιστικά δρώμενα της τοπικής κοινωνίας, συμβάλλοντας με το έργο του στη διαμόρφωση ποιοτικών όρων ανάπτυξης της θεατρικής Παιδείας στο ευαίσθητο ιστορικά και πολιτιστικά τοπίο της ακριτικής μας περιφέρειας. Η πολιτιστική του φιλοσοφία που καθορίζει τους στόχους και τις βασικές του αρχές, προσδιορίζεται από τις πνευματικές ανάγκες του κοινωνικού του περιβάλλοντος και εστιάζεται στην ουσιαστική προσέγγιση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των νέων και των μαζικών χώρων μέσα από ένα πρόγραμμα εξωστρεφούς θεατρικού προσανατολισμού, που πέρα από τις παραγωγές της Κεντρικής του Σκηνής, ανταποκρίνεται στο κοινωνικό αίτημα της πόλης και της περιφέρειας για γνώση, συμμετοχή και δημιουργία».

Το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών ιδρύθηκε τον Οκτώβρη του 1984 μετά τη διάλυση του Κρατικού Θεάτρου Ανατολικής Μακεδονίας (κλιμάκιο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος), που με έδρα τις Σέρρες λειτουργούσε από το 1979. Από τον Δεκέμβρη του 1992 μετατρέπεται σε Δημοτική Επιχείρηση, αλλάζοντας το νομικό του πλαίσιο από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Εχει έδρα και χρησιμοποιεί το θέατρο της οδού Ορφέως, ένα διατηρητέο αρχιτεκτονικό κόσμημα ιστορικής μνήμης, που χτίστηκε το 1909. Οι οικονομικοί πόροι του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών συνδέονται με τις επιχορηγήσεις που προβλέπονται από την Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Σερρών, ενώ ένα μικρότερο ποσό προέρχεται από τα εισιτήρια, διαφημίσεις, χορηγίες κ.λπ.

«Ο Αίσωπος ...σε κόμικς»
«Ο Αίσωπος ...σε κόμικς»
Στη διάρκεια της πολυετούς θεατρικής του διαδρομής, το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών ανέβασε 55 παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή, 14 στην Παιδική, 3 στη Λυόμενη και 2 στην Ερασιτεχνική. Εκτός των πολυπληθών πολιτιστικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων του για την προσέγγιση της τοπικής κοινωνίας, διοργάνωσε μαθήματα θεατρικής παιδείας, θεατρικά σεμινάρια, ενώ οργανώνει ετήσια θεατροπαιχνίδια και Πανελλήνια Πανεπιστημιάδα Θεάτρου.

Ποικίλο ρεπερτόριο

Φέτος παρουσίασε, σε συνεργασία με το «Θέατρο του Νέου Κόσμου», το «Σφαγείο», του Ιλαν Χάντσορ, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, την «Κατσαρίδα» του Βασίλη Μαυρογεωργίου, σε σκηνοθεσία του ίδιου, τη συναυλία «Ενα τραγούδι για τον Ορφέα» με τους Ελένη Τσαλιγοπούλου, Γιώργο Ανδρέου, Χρήστο Θηβαίο, κ.ά. και συναυλία με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη.

Μέχρι το τέλος του Γενάρη θα παίζεται «Ο Αίσωπος σε ...κόμικς», σε σκηνοθεσία Ράτζου Τάσου, σκηνικά - κοστούμια Θεοδωράκη Αλεξίας, μουσική Βόμβολου Κώστα, χορογραφίες Μπάκα Βασιλικής. Παίζουν: Μιχαλοπούλου Ροζαλία, Λαμάκης Τάσος, Χρήστου Βάσια, Αγγελακοπούλου Νικολέτα, κ.ά. «Στους ανθρώπους», λέει σε σημείωμά του ο σκηνοθέτης «δεν αρέσει ν' ακούνε κατάμουτρα την αλήθεια. Θυμώνουν και κλείνονται στον εαυτό τους ή γίνονται επιθετικοί. Ο Αίσωπος μας δείχνει έναν μοναδικό υπέροχο δρόμο επικοινωνίας για λίγο ξεχνάμε το πρόβλημα και χανόμαστε σ' ένα παραμυθάκι με ζώα που γλυκαίνει την καρδιά μας κι όταν η ιστορία τελειώνει καταλαβαίνουμε ότι έτσι πράτταμε κι εμείς κι αυτά τα σοφά ζώα μας είπανε αυτό που δεν αντέχαμε ν' ακούσουμε. Ο Αίσωπος είναι ο μοναδικός δούλος της αρχαιότητας που κέρδισε την ελευθερία του, χάρη στο μυαλό του και τη σπάνια ικανότητα να παρουσιάζει ανάγλυφα τον άνθρωπο πίσω από τη μάσκα των ζώων. Οι μύθοι του Αισώπου προσφέρουν απίστευτη χαρά στα παιδιά, διασκεδάζουν με την καρδιά τους όταν τους ακούνε. Εμείς οι μεγάλοι μαθαίνουμε ξανά τον εαυτό μας, μαθαίνουμε να μην τρέφουμε αυταπάτες για το ποιοι είμαστε. Κι όσο πιο καλά ξέρουμε ποιοι είμαστε κι από πού ερχόμαστε τόσο πιο μεγάλη η δυνατότητα επιλογών, για το πού θα πάμε. Τόσο πιο μεγάλη η ελευθερία μας. Ακούμε τα ζώα να λένε αλήθειες τόσο χρήσιμες όσο η καλύτερη συμβουλή. Δεν έχω εικόνα του γέρου Αισώπου. Εχω όμως εικόνα κάποιων λίγων της γενιάς του '30 που πρόλαβα ζωντανούς. Είχαν περάσει κατοχή, εμφύλιο, χούντα και αντί να αλλοιωθούν, κράτησαν την ψυχική τους ακέραια και τον σπάνιο τρόπο να σε κοιτάνε στα μάτια... έτοιμοι να σε στηρίξουν, να προσφέρουν με γενναιοδωρία τη, με κόπο, αποκτημένη σοφία τους. Πάντα με τη μεγαλύτερη απλότητα. Αυτοί οι παππούδες μού δείξανε το δρόμο της ελευθερίας μέσα απ' την προσφορά».

Συνεργασίες και μετακλήσεις

Στις 13 Φλεβάρη ανεβαίνει η μουσικοθεατρική παράσταση «Sugar Babes» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά. Πρόκειται για παράσταση - σχόλιο για την πόλη. Ποιες δυνατότητες ανάπτυξης υπάρχουν, ποιες εναλλακτικές μπορούν να ευδοκιμήσουν, μπροστά στην κρίση της αγροτικής οικονομίας, ποιες οι απαιτήσεις, ποια τα ρίσκα για τους ανθρώπους. Ερμηνεύει η Σύρμω Κέκε.

Το Μάρτη, η ομάδα σύγχρονου χορού «Ζήτα» θα παρουσιάσει την παράσταση «Self Portrait» σε χορογραφία Ιριδας Καραγιάν, με την Μαριλένα Πετρίδου, το Χοροθέαμα «Κινητήρας» την παράσταση «Life Style Drug» σε σκηνοθεσία Αντιγόνης Γύρα, με τους Ιωάννα Καμπυλαύκα και Σταύρο Αποστολάτο, η ομάδα «Γκριφόν» την παράσταση «Σταχτοπούτα» σε χορογραφία Σεσίλ Μικρούτσικου, με την Ράνια Γλυμίτσα και η ομάδα «Πρόσχημα» την παράσταση «(πρ@ξεις) 3». Τον Μάρτη, εκτός από συναυλία των «Χειμερινών Κολυμβητών» θα παρουσιαστεί η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Οι διψασμένοι» του Ουαζντί Μουαουάντ, σε σκηνοθεσία Μανώλη Μαυροματάκη. Παίζουν: Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Στεφανία Γουλιώτη, Μανώλης Μαυροματάκης. Επίσης, σε μετάκληση θα παρουσιαστεί η «Φεύγουσα κόρη» σε σκηνοθεσία Μίρκας Γεμεντζάκη, με την Ρηνιώ Κυριαζή από το θίασο «Ηώς» και η «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, με την Νένα Μεντή.


Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τα δώρα του Γιώργου Χρονά

Με αφορμή τη συλλογική έκδοση του Γιώργου Χρονά: «Τα ποιήματα 1973-2008», εκδόσεις «Οδός Πανός»

Τύχη αγαθή το ήθελε να μας επισκεφτούν στο ατελιέ του πατέρα μου κάτω από την Ακρόπολη ο Μιχάλης Κατσαρός συνοδευόμενος από τον Γιώργο Χρονά. Σπάνια ο Κατσαρός μιλούσε τόσο ενθουσιαστικά για κάποιον συνδέοντας την ποίηση με τη συγκρότησή του γενικότερα. Ηταν δικτατορία ακόμα.

Μετά από λίγο καιρό στο ιστορικό βιβλιοπωλείο «Ελπήνωρ» στο Κολωνάκι, η αγαπημένη παρέα - που, αν και έχει χαθεί, την προσκυνώ: Αλέξης Ακριθάκης, Γιώργος Κούνδουρος, Γιάννης Λελούδας και Κώστας Ταχτσής - μιλούσε για μια ποιητική συλλογή που μόλις είχε κυκλοφορήσει και τους είχε προκαλέσει αίσθηση. Ενα αντίτυπο μου το έκανε δώρο ο Ακριθάκης και είδα με χαρά ότι ήταν του Χρονά. Η γραφή του με κατέκτησε αμέσως. Το ζητούμενο σ' ένα βιβλίο είναι η αυθεντικότητα, όλα τ' άλλα τα χαρίζω στους ανέραστους κριτικούς. Ο Χρονάς έκανε γενναία την εμφάνισή του και μ' εντυπωσίασε το γεγονός πως βρέθηκε ανάμεσά μας με ανοιχτά τα χαρτιά του. Εκτοτε παίζει στα ίσα μέσα στο αποτρόπαιο περιβάλλον της λογοτεχνίας, που είναι βαθιά συντηρητικό, γεμάτο ανθρώπους που κρύβονται αδέξια πίσω από τα βιβλία τους, τρελοί και παλαβοί για κοινωνική καταξίωση, ασκούμενοι στην υπομονή εν αναμονή ενός κρατικού βραβείου. Χωρίς να το καταλάβουμε, γεννήθηκε το μοντέλο του ποιητή που έρχεται πάντα από κάποια μακρινή επαρχία για να κερδίσει το πολυπόθητο κέντρο. Πρόκειται για ολέθρια επινόηση της γενιάς του '30, που έκανε πολλές φορές τον Ζήσιμο Λορεντζάτο να παραμιλά όποτε αισθανόταν ότι το κέντρο αυτό κλονιζόταν και κινδύνευε να χαθεί. Η ιστορία του κέντρου δημιούργησε το χειρότερο εμπάργκο στο χώρο των Γραμμάτων. Ορισμένοι ποιητές και μόνο με την παρουσία τους αντιστάθηκαν σ' αυτό, ανάμεσά τους και ο Χρονάς. Οι αποσκευές του έχουν τώρα δεκαοχτώ βιβλία, ποιήματα, πεζογραφία, θέατρο. Τα ποιήματά του σε κάνουν να κοιτάξεις στα μάτια το φίλο σου, τη μάνα σου, την παρέα, τον ίδιο το χώρο που ζεις.

Δεν μπορώ ν' αποφύγω τον πειρασμό να μιλήσω για το περιοδικό «Οδός Πανός», που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1981. Μέχρι τότε τα περιοδικά που κυκλοφορούσαν στη λογοτεχνική πιάτσα ήταν αξιοθρήνητα, χωρίς νεύρο, χωρίς ρίσκο, από παιδιά της κυρίαρχης πραγματικότητας που παραμυθιάζονταν πως μοίραζαν την τράπουλα.

Ηταν κι αυτά μέρος της γενικευμένης ψευδαίσθησης που κερδίζει προσώρας, γιατί δίπλα στους λιγοστούς σημαντικούς δημοσιεύουν και τα ψώνια, νομίζοντας έτσι πως αποκτούν εξουσία.

Το περιοδικό «Οδός Πανός» γεννήθηκε μέσα στον Χρονά από τα πρώτα του ποιήματα, όπως το «Θρήνος για μυημένους ταξιδιώτες»: «Εκείνοι που γεννήθηκαν για ν' ανήκουν στον Κάτω Κόσμο / δε θ' αγαπηθούν όσο και να το γυρεύουν, δε θα / υπάρξουν ποτέ παρά σε κάτι μικρές στο χρόνο / ιστορίες ασήμαντες. Ενα πρωί θ' ακουστεί ο δικός τους / θρήνος στο δρόμο με τα κόκκινα ρόδα, θα φύγουν για τον / Κεραμεικό - μάνες μαύρες, φίλοι μαύροι, τυφλοί οργανοπαίχτες. Η ταφή ήταν εικονική. Αυτοί γεννήθηκαν / για ν' ανήκουν στη γη κάτω από το χώμα (...)».

Ο Χρονάς δημιούργησε με το περιοδικό του ένα καταφύγιο θηραμάτων. Για όλους όσοι δεν πίστευαν ότι οι αλλόκοτες ιστορίες τους χωράνε κάπου, γι' αυτούς που συνεχίζουν τη βεντέτα τους με την πραγματικότητα, για τους αυτόχειρες που δεκαετίες ολόκληρες περνούσαν στα ψιλά των εφημερίδων, για το δικαίωμα κάθε μειονότητας να κάνει την εμφάνισή της στο φως. Ενα περιοδικό με αρχές, όπως αυτές της ιπποσύνης και της καβαφικής ηθικής.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ