Αποκάλυψη του «Ρ», με αφορμή το νέο κρούσμα με ανασφάλιστο μετανάστη που καθυστέρησε να χειρουργηθεί στη Θεσσαλονίκη
Τη μετατροπή των διοικήσεων των νοσοκομείων σε κυνηγούς των ανασφάλιστων ομάδων είχε αποκαλύψει ο «Ρ» στις 22.1.2009. Σήμερα αποκαλύπτει ότι η καθυστέρηση για το χειρουργείο νεαρού μετανάστη απ' την Αλβανία στη Θεσσαλονίκη, είχε ως κύρια αιτία τη σαφή έγγραφη οδηγία του υπουργείου Υγείας για την «είσπραξη δαπανών νοσηλείας» κι όχι τη γραφειοκρατική συμπεριφορά κάποιου υπαλλήλου, όπως προσπάθησε να δημιουργήσει την ψευδή εντύπωση ο πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) Πάνος Ευσταθίου, με δηλώσεις του στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ανακοινώνοντας, υποκριτικά, τη διενέργεια Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ).
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, ένας 18χρονος απ' την Αλβανία με στένωση στην αορτική βαλβίδα, χειρουργήθηκε με καθυστέρηση στο νοσοκομείο «Παπανικολάου» επειδή ήταν ανασφάλιστος. Βέβαια ο Διοικητής του νοσοκομείου Αθανάσιος Δανιήλ υποστήριξε ότι δεν υπήρξε τέτοιο θέμα και ότι η καθυστέρηση στη χειρουργική αντιμετώπιση του νεαρού ασθενούς οφειλόταν στο ότι έπρεπε να γίνουν οι απαραίτητες εξετάσεις πριν οδηγηθεί στο χειρουργείο για επέμβαση.
Ωστόσο, απ' τις 15.9.2008 έφτασε στα νοσοκομεία εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Υγείας Αριστείδη Καλογερόπουλου η οποία έρχεται να συμπληρώσει αλλεπάλληλες αποφάσεις των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ απ' το 1990 για τη νοσηλεία των ανασφάλιστων και των μεταναστών. «Με αφορμή -αναφέρει η εγκύκλιος - περιστατικά καταβολής νοσηλείας από πολίτες της χώρας και κυρίως από αλλοδαπούς, οι οποίοι νοσηλεύτηκαν στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, επικαλούμενοι οικονομική αδυναμία, σας εφιστούμε την προσοχή ώστε - κατά την εισαγωγή των ασθενών προς νοσηλεία, τόσο οι ίδιοι (όπου αυτό είναι εφικτό), όσο και οι συγγενείς (συνοδοί) αυτών - να ενημερώνονται από την αρμόδια υπηρεσία του νοσοκομείου, για την υποχρέωση συμπλήρωσης υπεύθυνης δήλωσης περί καταβολής της δαπάνης νοσηλείας, καθώς επίσης ότι σε περίπτωση μη έγκαιρης καταβολής του ποσού, αυτό θα βεβαιώνεται στην αρμόδια ΔΟΥ. Σε περίπτωση άρνησης συμπλήρωσης του σχετικού εντύπου ή καταβολής της δαπάνης νοσηλείας εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, καλείσθε όπως προβαίνετε στις απαραίτητες ενέργειες για τη βεβαίωση του ποσού στην αρμόδια ΔΟΥ».
Και η εγκύκλιος καταλήγει: «Στα περιστατικά δε τα οποία αφορούν αλλοδαπούς, που η είσοδός τους στη χώρα μας είναι πρόσφατη και οι οποίοι ενδεχομένως να προσφύγουν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αλλοδαπών του υπουργείου Εσωτερικών και της Ελληνικής Αστυνομίας για έκδοση άδειας διαμονής, η ενέργεια της βεβαίωσης της οφειλής στη ΔΟΥ να κοινοποιείται και στις υπηρεσίες αυτές για ενημέρωση». Δηλαδή η οφειλή στη ΔΟΥ μετατρέπεται σε «δαμόκλειο σπάθη» στα χέρια της Αστυνομίας για να αποκτήσει ο μετανάστης την άδεια παραμονής. Ετσι ο μετανάστης για να αποφύγει «πρόσθετους μπελάδες» θα αναγκαστεί να καταβάλλει το χαράτσι, που θα έπρεπε να αποτελεί υποχρέωση του κράτους.
Επίσης και κάθε ανασφάλιστος - όπως προβλέπουν παλιότερες εγκύκλιοι - «δε θα μεταφέρεται στο χειρουργείο χωρίς ασφαλιστικό φορέα ή χωρίς να έχει προκαταβάλει το 50% του πιθανολογούμενου κόστους υλικών και νοσηλείας του εκτός αν ο υπεύθυνος γιατρός δικαιολογήσει εγγράφως τους λόγους του κατεπείγοντος περιστατικού και του κινδύνου που διατρέχει ο ασθενής (απώλεια της ζωής του) σε περίπτωση που δε γίνει η επέμβαση και δεν τοποθετηθούν τα υλικά».
Η εξέλιξη αυτή έρχεται ως αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης των δημόσιων νοσοκομείων γενικά και της μετακύλησης της χρηματοδότησης στα ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης οφείλεται και στο σφαγιασμό των επιχορηγήσεων για τη νοσηλεία των οικονομικά αδύνατων. Τα τελευταία χρόνια το κονδύλι που προϋπολογίζεται παραμένει καθηλωμένο στα 15 εκατ. ευρώ και τελικά κουτσουρεύεται κι αυτό.
Με «μελέτες» επιχειρεί να απαλλαγεί από εκατοντάδες εργαζόμενους και να επεκτείνει τις ελαστικές μορφές απασχόλησης
Τη δραστική μείωση του προσωπικού απεργάζεται η δημοτική αρχή (ΝΔ) του Δήμου Αμαρουσίου, πατώντας πάνω στον αντιδραστικό νόμο του ΠΑΣΟΚ 3230/2004, που καθιέρωσε «τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας» των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Αλλά και έχοντας ως άλλοθι παλαιότερη πρόταση της δημοτικής παράταξης του ΣΥΝ, που είχε προτείνει την εφαρμογή αυτού του απαράδεκτου μέτρου στο δήμο.
Πριν λίγες μέρες, η δημοτική αρχή, αξιοποιώντας το νόμο αυτό, παρουσίασε δύο σχετικές μελέτες. Σύμφωνα με την πρώτη, την οποία είχε αναθέσει στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας, το προσωπικό που χρειάζεται ο δήμος για τον ίδιο και τις δημοτικές επιχειρήσεις που διαθέτει είναι περίπου 1.000 άτομα. Από αυτά, οι μισοί πρέπει να είναι μόνιμο προσωπικό και οι άλλοι μισοί να απασχολούνται με ευέλικτες μορφές εργασίας, «όπως, ενδεικτικά, φοιτητές ΑΕΙ-ΤΕΙ που πραγματοποιούν την πρακτική τους άσκηση, εργαζόμενους που απασχολούνται μέσω προγραμμάτων stage, ΑμΕΑ, κ.ά.».
Οι ελαστικές μορφές απασχόλησης δεν προτείνονται βέβαια για την κάλυψη κάποιων έκτακτων αναγκών. Αντιθέτως, η μελέτη το λέει καθαρά: «Συνολικά εκτιμάται ότι θα πρέπει να απασχολεί περίπου 950-1.050 εργαζόμενους, προκειμένου να λειτουργήσει αποτελεσματικά». Οι πραγματικοί λόγοι είναι δύο: Πρώτον, οι εργαζόμενοι που απασχολούνται μέσω ελαστικών μορφών εργασίας είναι πιο φθηνοί και, δεύτερον, είναι πιο ευάλωτοι στις εργοδοτικές πιέσεις που αποσκοπούν στην εντατικοποίηση της εργασίας προκειμένου να παραχθεί περισσότερο έργο. Και σε αυτό η μελέτη είναι σαφής: Οι μορφές αυτές αποσκοπούν στον «περιορισμό του κόστους μισθοδοσίας και παράλληλα την αποτελεσματικότερη λειτουργία του (σ.σ. του δήμου και των δημοτικών επιχειρήσεων)».
Σήμερα στο δήμο απασχολούνται περίπου 1.700 εργαζόμενοι, από τους οποίους μόνο οι 157 είναι μόνιμοι! Αναμένεται να γίνουν προσλήψεις που θα ανεβάσουν τον αριθμό των μονίμων στους 400 και το σύνολο των εργαζομένων στους 1.900. Συνεπώς, για να εφαρμοστεί η μελέτη, ο δήμος θα πρέπει να απολύσει περίπου 900 εργαζόμενους, μεταξύ αυτών και περίπου 700 εργαζόμενους με συμβάσεις αορίστου χρόνου! Ο δήμος έχει δεσμευτεί ότι δεν πρόκειται να ακολουθήσει κατά γράμμα τη μελέτη και ότι θα γίνουν προσπάθειες ώστε όσοι εργαζόμενοι αορίστου χρόνου δε χρειάζονται στο δήμο να πάνε σε άλλους δήμους, νομαρχίες ή περιφέρειες. Ομως, αυτά είναι απλές υποσχέσεις και οι εργαζόμενοι βρίσκονται κυριολεκτικά στον «αέρα».
Αλλωστε, η δημοτική αρχή δημιουργεί ήδη τα προσχήματα για τη μείωση του προσωπικού. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί η διαδικασία «αξιολόγησης» στην οποία κλήθηκαν να συμμετάσχουν οι εργαζόμενοι που απασχολούνται μέσω ενός περίεργου μορφώματος που αποκαλείται Οργανισμός Εργασίας; Μια διαδικασία που ξεκίνησε τον Ιούλη του 2007, ολοκληρώθηκε το Δεκέμβρη του 2008 και τα αποτελέσματά της ανακοινώθηκαν, εντελώς ...συμπτωματικά, τον ίδιο καιρό με την προαναφερόμενη μελέτη. Η «αξιολόγηση» ανατέθηκε σε μια πολυεθνική με την επωνυμία «Extended DISC International», που σύμφωνα με έγγραφο της διοίκησης του Οργανισμού είναι «μία από τις κορυφαίες εταιρείες» στο να «αξιολογεί» εργαζόμενους. Και βέβαια η «αξιολόγηση» γίνεται πάντα με κριτήρια που μετράνε κατά πόσο οι εργαζόμενοι εξυπηρετούν τα συμφέροντα της εργοδοσίας, δηλαδή την αύξηση των κερδών της.
Τα αποτελέσματα της «αξιολόγησης», ούτε λίγο - ούτε πολύ, βγάζουν ότι πάνω από το 85% των εργαζομένων στον Οργανισμό είναι «πολύ χαμηλού επιπέδου» σχετικά με το «νοητικό συλλογισμό». Δηλαδή, ούτε λίγο - ούτε πολύ, τους χαρακτηρίζει χαζούς! Και μεταξύ άλλων προτείνεται «επανεξέταση του συνολικού αριθμού των εργαζομένων που κρίνονται απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία και παραγωγικότητα των υπηρεσιών του δήμου», «δημιουργία συστήματος κινήτρων και επιβράβευσης σε σχέση με την παραγωγικότητα», «δημιουργία συστήματος ελέγχου». Σε απλά ελληνικά, απολύσεις, σύνδεση μισθού με παραγωγικότητα, χειραγώγηση.