«Εφυγε» χτες τα χαράματα και κηδεύεται σήμερα, στις 3μμ, στο Β΄ Νεκροταφείο (Περισσός) η κομμουνίστρια αγωνίστρια και κορυφαία ηθοποιός
Η Αλέκα Παΐζη υπέκυψε χτες τα χαράματα (01.00), στο σπίτι της, μετά από πολύμηνα προβλήματα υγείας (λόγω καταγμάτων, εγκεφαλικού επεισοδίου και επιπλοκών) και εισαγωγή σε νοσοκομεία.
Η Αλέκα Παΐζη γεννήθηκε στην Κρήτη (30/7/1919). «Φύσει επαναστάτρια, μικρό κορίτσι ακόμα, το έσκασε από το σπίτι της» (ο πατέρας της, Κωνσταντίνος, ήταν δάσκαλος, αλλά και καπνέμπορος), όπως μας είπε ο ανιψιός της. Ερχεται στην Αθήνα και η κατοχή τη βρίσκει σπουδάστρια της σχολής του Εθνικού Θεάτρου και παντρεμένη με έναν νομομαθή τραπεζικό υπάλληλο. Το ζευγάρι αγόρασε και εγκαταστάθηκε σε ένα σπίτι κοντά στην Αγία Ελεούσα, στις Τζιτζιφιές της Καλλιθέας. Σ' αυτό το σπίτι, η Αλέκα Παΐζη ανέλαβε την εκπλήρωση ενός μεγάλου και ριψοκίνδυνου καθήκοντος που της ανέθεσε ο κομμουνιστής δημοσιογράφος Κώστας Καραγιώργης. Την εγκατάσταση των απαραίτητων στοιχείων και την εκτύπωση του παράνομου «Ριζοσπάστη». Εκεί εκδόθηκε το πρώτο παράνομο κατοχικό φύλλο του «Ριζοσπάστη».
Τη δεκαετία του 1950, αλλά και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, πέρασε σκληρά επαγγελματικά χρόνια. Μια μεγάλη και πανέμορφη πρωταγωνίστρια, «απαγορευμένη» όμως για το ελληνικό θέατρο. Μόνο στήριγμά της, σε όλους τους δύσκολους καιρούς της ζωής της, η εκπαιδευτικός και ποιήτρια αδελφή της, Κατίνα Παΐζη - Ζωγράφου. Στη δεκαετία του 1950 - με εξαίρεση τον επίσης εξόριστο στο Μακρονήσι Μάνο Κατράκη - ελάχιστοι θίασοι πρόσφεραν δουλειά στην Αλέκα Παΐζη. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο Μίκης Θεοδωράκης συνεργάζεται με την Αλέκα Παΐζη για την παρουσίαση του μελοποιημένου «Επιταφίου» του Ρίτσου, στην Αθήνα και στην επαρχία. Η Α. Παΐζη επρόκειτο μόνο να απαγγείλει αποσπάσματα, τελικώς ήταν η πρώτη που τραγούδησε και τραγούδια. Η μουσική αυτή παράσταση έγινε στόχος βίαιων επιθέσεων από την Αστυνομία, τη Χωροφυλακή και παρακρατικούς, ιδίως στην επαρχία.
Το 1961 ο Σωκράτης Καραντηνός, πρωτεργάτης και διευθυντής του νεοσύστατου Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, παρανομώντας ουσιαστικά, τολμά να την προσλάβει χωρίς την απαραίτητη, τότε, βεβαίωση «κοινωνικών φρονημάτων» και το 1963 την επαναπροσλαμβάνει, πάλι παραβαίνοντας το σχετικό νόμο. Πρωταγωνίστρια του ΚΘΒΕ τη βρίσκει η 21η Απριλίου. Νύχτα της 21ης Απριλίου, λόγω και απειλών κατά του διευθυντή αν επέτρεπε την παραμονή της στο ΚΘΒΕ, η Αλέκα Παΐζη φυγαδεύεται από τη Θεσσαλονίκη και σύντομα για το Λονδίνο και μετά στην Ιταλία, αναπτύσσοντας αντιδικτατορική δράση και υπομένοντας τα τεράστια προβλήματα επιβίωσής της.
Με τη μεταπολίτευση επέστρεψε στην Ελλάδα και στο θέατρο. Η πρώτη επανεμφάνιση στο θέατρο έγινε με το «Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο» του Λεωνίδα Τριβιζά, στο έργο «Κάπταιν Σελλ, κάπταιν Εσσο». Με τον ίδιο θίασο επρόκειτο να ερμηνεύσει την - εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα του Γκόρκι - «Μάνα» του Μπρεχτ, συμφωνία που ναυάγησε.
Ακολούθησαν συνεργασίες της με πολλούς θιάσους. Πρωταγωνιστικοί ρόλοι και πραγματικά πολύ σπουδαίες ερμηνείες της, σε κλασικά και σύγχρονα, ξένα και ελληνικά έργα. Η τελευταία θεατρική εμφάνιση έγινε πέρσι το καλοκαίρι με το έργο του Χόρβατ «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης», σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, από το Εθνικό Θέατρο, στο οποίο θα ερμήνευε τον προσεχή Μάρτη τον ποιητικό μονόλογο του Γιάννη Ρίτσου «Η σονάτα του σεληνόφωτος».
Η ΚΕ του ΚΚΕ, σε ανακοίνωσή της, τονίζει: «Η ΚΕ του ΚΚΕ, με βαθιά συγκίνηση, αποχαιρετά μια σημαντική προσωπικότητα. Η κυρία του θεάτρου και του κινηματογράφου, αγωνίστρια του Κόμματος και του ΕΑΜικού κινήματος, η ηθοποιός Αλέκα Παΐζη έφυγε σήμερα το πρωί από τη ζωή πλήρης ημερών.
Η Αλέκα Παΐζη τίμησε την τέχνη, τίμησε και το λαϊκό κίνημα. Αυτές οι δύο αξεχώριστες όψεις χαρακτηρίζουν ολόκληρη την πορεία της. Ευαίσθητη σε όλα και σταθερή απέναντι στην κρατική καταστολή, αλύγιστη στις διώξεις που υπέστη από το αστικό κράτος και τις κυβερνήσεις του. Οι νεότερες γενιές του καλλιτεχνικού κόσμου έχουν πολλά να διδαχθούν από τη διαδρομή της Αλέκας Παΐζη. Η ΚΕ συλλυπείται τους συγγενείς και τους φίλους της συντρόφισσας Αλέκας Παΐζη».
«Η ΚΝΕ εκφράζει τα βαθιά της συλλυπητήρια για το χαμό της μεγάλης πρωταγωνίστριας του θεάτρου και της ζωής, συντρόφισσας Αλέκας Παΐζη.
Αγωνίστρια από σπουδάστρια και μετά, βρέθηκε μέσα στην Αντίσταση την περίοδο της Κατοχής, τυπώνοντας στο σπίτι της τον πρώτο παράνομο "Ριζοσπάστη". Για τη δράση της συνελήφθη από τους Γερμανούς και έμεινε εξόριστη τρία χρόνια στο Τρίκερι και στο Μακρονήσι, υπομένοντας σκληρά βασανιστήρια. Το πάθος της για τη ζωή και η αγωνιστική της στάση σαν άνθρωπος και καλλιτέχνης την καθιστούσε δραστήρια και δημιουργική, υπηρετώντας τον άνθρωπο και την τέχνη.
Θα τη θυμόμαστε πάντα να απαγγέλλει στίχους των μεγάλων μας ποιητών, σε σταθμούς μεγάλων λαϊκών αγώνων. Η θύμηση της φωνής της αυξάνει το πείσμα μας να συνεχίσουμε πιο αποφασιστικά και αταλάντευτα τον αγώνα για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, όπως έκανε και η ίδια σε όλη της τη ζωή.
"Αντιμεθαύριο θα φυτέψουμε το σπόρο εκεί που αποκοιμήθηκε"».
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, σημειώνει για την απώλεια της Α.Παϊζη: « Η παρουσία της και μόνο έδινε νόημα, ό,τι νοούμε λέγοντας Ζωή. Οι κοινωνικοί της αγώνες, οι καλλιτεχνικές της επιδόσεις, ό,τι πέτυχε και ό,τι έχασε αποτελούν φάρους φωτεινούς στη μίζερη, άνευρη, ανούσια και μη πνευματική ζωή μας».
Τη μεγάλη θλίψη της και συλλυπητήρια στους οικείους της Α. Παΐζη εξέφρασε και η κεντρική διοίκηση της Πανελλήνιας Ενωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης - Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ).
Η ΟΓΕ, σε συλλυπητήριό της, μεταξύ άλλων αναφέρει ότι η Αλέκα Παΐζη «αφήνει πίσω της τη μαγική αύρα των ανθρώπων που σηματοδότησαν με τη ζωή και τις πράξεις τους μια ολόκληρη εποχή θυσιών και αγώνων, στην πολιτική και στην τέχνη. Τρυφερή και αέρινη, πεισματάρα και ακλόνητη, πορεύθηκε όρθια και χαμογελαστή. Η αβίαστη παιδικότητα και χάρη που απέπνεε έως και την τελευταία της στιγμή, άπλωναν γύρω της τον αέρα της νιότης και της αισιοδοξίας. Αγωνίστηκε, φυλακίστηκε, βασανίστηκε, εξορίστηκε, διώχτηκε επαγγελματικά για τις πολιτικές της πεποιθήσεις και στάθηκε σε όλη της τη ζωή στο πλευρό του λαϊκού κινήματος, συμμετέχοντας ενεργά σ' αυτό»
Συλληπητήρια απέστειλαν επίσης ο υπουργός Πολιττισμού Αντ.Σαμαράς, το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Βορείου Ελλάδας, ο ΣΥΝ.