ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Μάρτη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Διαδρομές» δισκογραφίας

Οσοι τον έχουμε απολαύσει επί σκηνής, διαπιστώσαμε πως πρόκειται για άνθρωπο - ορχήστρα. Με πολυετείς μουσικές σπουδές, τις οποίες συνεχίζει, ο Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος παίζει πληθώρα μουσικών οργάνων (βιολί, τρομπόνι, μαντολίνο, κιθάρες κ.ά.) και έχει συνεργαστεί με πολλούς δημιουργούς και τραγουδιστές της έντεχνης και ροκ σκηνής σε συναυλίες και ηχογραφήσεις. Η πρώτη του δισκογραφική δουλειά, με τίτλο «Γαμώ την καταδίκη μου», μάς τον συστήνει και ως ταλαντούχο δημιουργό (ο ίδιος υπογράφει το μεγαλύτερο μέρος στίχων, μουσικής και ενορχηστρώσεων), αλλά και ως εκφραστικό τραγουδιστή. Από τον συγκλονιστικό «Πόλεμο» (συμμετέχουν Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος, Βασίλης Καζούλης, Μιλτιάδης Πασχαλίδης, Φίλιππος Πλιάτσικας, Σταμάτης Μεσημέρης, Χορωδία Παιδικών Χωριών SOS Βάρης), μέχρι το «Νηπενθές», που ερμηνεύει ο Σπύρος Σακκάς και τη μελοποίηση του ποιήματος «Σ' ένα νέο που αυτοκτόνησε» της Μαρίας Πολυδούρη, ο Α. Κωνσταντόπουλος ξεδιπλώνει μια δουλειά που χαρακτηρίζεται από μελωδικότητα και πρωτοτυπία. Στις ερμηνείες συναντάμε επίσης, τους Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Διονύση Τσακνή, Ζήνα Αρβανιτίδη. Υπάρχουν μελοποιήσεις ποιημάτων της Ράνιας Ζούκα, στίχους τριών τραγουδιών έγραψαν οι Γιώργος Παυριανός, Ισαάκ Σούσης και Γιάννης Μαύρος, ενώ ακούγεται και μια διασκευή της «Γοργόνας» του Μάνου Λοΐζου.


Γοητευτικές οι «διαδρομές» που μας προσφέρει εδώ και χρόνια ο αξιόλογος Θεσσαλονικιός συνθέτης Γιώργος Καζαντζής. Ο τελευταίος δίσκος του με τίτλο «Ισαλος Γραμμή», με έντεκα νέα τραγούδια και ένα παλιότερο, έρχεται να προσθέσει μια ακόμη υπέροχη «πινελιά» στο φωτεινό «τοπίο» της πολύχρονης, δημιουργικής του κατάθεσης. Η νέα τραγουδοποιητική σοδειά του περιλαμβάνει τραγούδια μελωδικά κι ανόθευτα, που υποστηρίζονται από πολύ καλούς ερμηνευτές. Τραγουδούν οι: Αλκίνοος Ιωαννίδης, Χρήστος Θηβαίος, Μελίνα Κανά, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Δημήτρης Ζερβουδάκης, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Ανδριάνα Μπάμπαλη, Λιζέτα Καλημέρη, Σταύρος Σιόλας, Κώστας Θωμαΐδης, Μιχάλης Παπαζήσης, Φωτεινή Βελεσιώτου, Γιώργος Μπαγιώκης. Ο δίσκος κυκλοφορεί από το «Polytropon».

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η «συνομιλία» των εξαιρετικών μουσικών Βασίλη Τσαμπρόπουλου (πιάνο) και Anja Lechner (βιολοντσέλο), στο άλμπουμ «Melos» (ECM /Μικρή Αρκτος). Περιέχει συνθέσεις του φιλοσόφου, ποιητή και μουσικού Γ. Ιβάνοβιτς Γκουρντζίεφ, του Β. Τσαμπρόπουλου καθώς και αυτοσχεδιασμούς που προήλθαν από τη σύμπραξη των δύο μουσικών. Παρότι και οι δύο είναι κλασικοί ερμηνευτές και έχουν διαφορετικές καταβολές, παρουσιάζουν μία ασυνήθιστη ευκολία στον αυτοσχεδιασμό. Εχουν συνεργαστεί στο άλμπουμ με τίτλο «Chants, Hymns and Dances» σε μουσική του Γκουρντζίεφ για βιολοντσέλο και πιάνο, καθώς και σε συνθέσεις του Β. Τσαμπρόπουλου.

Κυκλοφόρησε από την «ECM /Μικρή Αρκτο» και ο δίσκος της Σαβίνας Γιαννάτου και των «Primavera en Salonico», με τίτλο «Songs of an other». Είναι καρπός της συλλογής τραγουδιών από την Αρμενία, Σερβία, Καζακστάν, Νότια Ιταλία, Ελλάδα (ανάμεσά τους και ένας ύμνος του 16ου αιώνα από την εβραϊκή παράδοση). Και σ' αυτό το δίσκο οι ενορχηστρώσεις είναι του Κώστα Βόμβολου, αλλά όπως πάντα όλο το μουσικό σχήμα συμμετέχει ουσιαστικά στο αποτέλεσμα. Η Σ. Γιαννάτου, όπως και σε παλιότερες δουλειές της, συνεχίζει να αυτοσχεδιάζει και με φυσικό τρόπο να μετατρέπει τη φωνή της σε διαφορετικό κάθε φορά, μα πάντα ιδιαίτερα εκφραστικό, μουσικό όργανο. Εξερευνά περιοχές όπου η αυτοσχεδιαστική φωνητική τεχνική συγκλίνει με την ιδιοσυγκρασία του παραδοσιακού τρόπου ερμηνείας, με άνεση τραγουδά σε διάφορες διαλέκτους, αποκαλύπτει στοιχεία που ενώνουν τις μουσικές παραδόσεις μα και άλλα που τις κάνουν ιδιαίτερες και μοναδικές.

Μια ανθολογία τραγουδιών που ερμήνευσε σε δίσκους άλλων - εκτός της προσωπικής του δισκογραφίας - αποτελεί το άλμπουμ του Νίκου Παπάζογλου με τίτλο «...ήμουν κι εγώ εκεί». Οπως ο ίδιος αναφέρει, «τα τραγούδια αυτά υπάρχουν σε δίσκους που είναι πια δυσεύρετοι και σε κάποιες περιπτώσεις δεν επανεκδόθηκαν». Περιλαμβάνει 18 τραγούδια, από τα πολύ γνωστά («Πότε Βούδας πότε Κούδας» των Βαγιόπουλου - Ρασούλη, «Ολοι δικοί μας είμαστε» των Νικολόπουλου - Ρασούλη, «Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια» των Ξυδάκη - Ρασούλη, «Αστρο του πρωινού» του Θ. Παπακωνσταντίνου, «Κίρκη» του Σ. Μάλαμα), μέχρι τα πιο σπάνια («Βαρδάρης», «Από τον πουνέντη», «Κάποτε και τα λόγια ριζώνουν» κ.ά.). Ανάμεσά τους, το «Χάρτινο το φεγγαράκι... και αποσπάσματα» από το άλμπουμ «Ο κύριος Σαββόπουλος ευχαριστεί τον κύριο Χατζιδάκι και θα 'ρθει οπωσδήποτε», η «Πύλη της άμμου» του Λουδοβίκου των Ανωγείων, οι «Ψείρες» των Χειμερινών Κολυμβητών, το «Τσιφτετέλι του Διογένη» των Ν. Κυπουργού - Μ. Ρασούλη κ.ά.

Το μπλουζ... συναντά ξανά το ρεμπέτικο, στον τελευταίο δίσκο του Στέλιου Βαμβακάρη «Νιρβάνα», με δεκατρία τραγούδια σε δικούς του στίχους, μουσική και ερμηνεία. Στίχους πέντε τραγουδιών έγραψαν οι Λ. Νικολακοπούλου, Σ. Κακίσης, Π. Ηλιόπουλος, ενώ στο τραγούδι συμμετέχει η Εβελίνα Αγγέλου.

«Πισάγκωνα δεμένος» τιτλοφορείται η νέα δισκογραφική δουλειά με ποντιακά τραγούδια του Χρήστου Αντωνιάδη - αφιέρωμα στον Χρήστο Χρυσανθόπουλο. Τραγουδά ο Γιώργος Στεφανίδης, ενώ στη λύρα είναι ο Κώστας Σιαμίδης.


Ρ.Σ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τρυφερά κι αδιάφορα

1. Μόνο η καθημερινότητα μπορεί να σε φωτίσει. Μέσα της ζυγίζεις, σε ζυγίζουνε, προχωράς ή μένεις στάσιμος, γίνεσαι αυτό που είσαι κατά βάθος. Ολα τα άλλα παραμύθια, άμμος που τρέχει, πέφτει και γλιστρά μέσα από τις παλάμες.

2. Ο,τι έχω μάθει το έχω μάθει μέσα στο δρόμο.

3. Παραμυθιασμένος ή ανίδεος, δεν έχει καμιά απολύτως σημασία. Οποιος γυρνά την πλάτη στην πραγματικότητα είναι καταδικασμένος να βουλιάξει στη λησμονιά.

4. Αν δεν παίζεις στα ίδια με τον άλλο, δεν προκύπτει φιλία. Οσοι χώθηκαν σε παρέες κυρίως πλουσίων, για ευνόητους λόγους, δεν άργησαν να γίνουν καρπαζοεισπράκτορες. Οι πλούσιοι δε θέλουν φίλους, θέλουν διασκεδαστές.

5. Πόσους κλονισμούς χρειάζεται ένας διανοούμενος για να βγει από την καθημερινή μιζέρια; Πόσους κλονισμούς χρειάζεται ένας καλλιτέχνης για να πάψει να είναι παγόνι; Πόσους σεισμούς χρειάζεται ένας ακαδημαϊκός για να βγει από το ίδρυμά του και να δει ξανά το φως;

6. Οταν μιλάνε περί αισθητικής, σωπαίνω. Είναι ντροπή σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς να δίνεις φωνή σε νευρώσεις πολυτελείας.

7. Δεν είμαι απόλυτος, η ζωή είναι απόλυτη.

8. Το είδαμε κι αυτό. Σε γνωστό τηλεοπτικό κανάλι παρουσίασαν σε διαφημιστικό σποτ τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη με την εξής λεζάντα: «Εγινα κλέφτης για χάρη σας, ψηφίστε με (να βγω ο καλύτερος Ελληνας)», θυμήθηκα τα λόγια του Ζιλμπέρ Κοντ, παλιού μέλους του ανώτερου τηλεοπτικού συμβουλίου της Γαλλίας: «Ο διαφημιστικός βομβαρδισμός, οι εμπορικές δολοπλοκίες μεταμφιεσμένες σε παιχνίδια κάθε είδους πλήττουν το λαό κατευθείαν στην ψυχή όπως σε άλλες εποχές τα ξένα στρατεύματα έπληξαν τη χώρα. Το θάρρος των πρώτων αντιστασιακών δεν ενσαρκώνεται σήμερα στους ταχυδακτυλουργούς, τρακαδόρους, σαλτιμπάγκους, χορευτές ή ζογκλέρ της μόδας».

9. Τα περισσότερα λογοτεχνικά βιβλία που κυκλοφορούν είναι για τα σκουπίδια. Αυτό όμως δε σημαίνει πως από ένα σκουπίδι δεν μπορεί να προκύψει καλό κάποιο βιβλίο.

10. Ο καημένος ο πρωθυπουργός, με τόσους κόλακες γύρω του, τόσες θλιβερές μετριότητες, κατάντησε ένας ακόμη ψευδομάρτυρας της ζωής, από αυτούς που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι δικηγόροι για να στηρίξουν τον πελάτη τους.

11. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες με τη συμπεριφορά τους απέναντί μας θυμίζουν εκείνες τις αξιοσέβαστες οικογένειες της κυριακάτικης εξόδου που ενοχλούνται, σφόδρα, όταν αναγκάζονται έστω για μια στιγμή να διακόψουν το γεύμα τους επειδή κάποιος επαίτης τους «παρενοχλεί».

12. Την πλήξη της η δυτική κοινωνία την έκανε οικονομική καταστροφή. Είναι γνωστό ποιοι θα πληρώσουν και πώς. Αυτοί όμως που με κάνουν να χάνω την ψυχραιμία μου είναι τα πάσης φύσεως μέντιουμ τσογλάνια που, μέσα από τα κοστούμια που τους «φοράνε», συνεχίζουν να διαδίδουν πως η κρίση είναι παροδική. Παπαγαλάκια της κυρίαρχης ιδεολογίας, καταβάλλουν γενναίες προσπάθειες για να εξαπατήσουν τον πολίτη.

13. Επιστροφή στην απορία του ποιητή μέσα από ένα τετράστιχο του Χόρχε Λουίς Μπόρχες: «Και άλλοι πέθαναν, αλλά αυτό στο παρελθόν ανήκει, τότε που ήταν (ως γνωστόν) η τέλεια εποχή για να πεθάνεις. Μα γίνεται ποτέ εγώ, υπήκοος του Γιακούμπ Αλμανσούρ, σαν τον Αριστοτέλη ή τα τριαντάφυλλα να πεθαίνω;».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ