ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Μάη 2000
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΛΥΚΕΙΟΥ
Συνεχίζονται με μαθήματα κατευθύνσεων

Μετά από μια ανάπαυλα δύο ημερών, συνεχίζεται σήμερα ο εξεταστικός μαραθώνιος για τους μαθητές της Β` και της Γ` τάξης του ενιαίου λυκείου, με εξετάσεις σε μαθήματα κατεύθυνσης.

Στη Β` Λυκείου, το πρόγραμμα περιλαμβάνει Λατινικά θεωρητικής κατεύθυνσης, Φυσική τεχνολογικής κατεύθυνσης και Φυσική θετικής κατεύθυνσης. Οι μαθητές της Γ` Λυκείου σήμερα εξετάζονται στις Αρχές Φιλοσοφίες θεωρητικής κατεύθυνσης, Χημεία θετικής κατεύθυνσης και Μαθηματικά τεχνολογικής κατεύθυνσης (και των δύο κλάδων).

Το Σάββατο 27 Μάη, οι μαθητές της Β` Λυκείου εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης, Χημεία θετικής κατεύθυνσης και Μαθηματικά τεχνολογικής κατεύθυνσης. Οι μαθητές της Γ` Λυκείου εξετάστηκαν στα Θρησκευτικά (Δημοσιεύουμε σήμερα τις εκφωνήσεις των θεμάτων του Σαββάτου).

Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, με αφορμή την εξέταση των μαθητών της Β` Λυκείου στα Αρχαία Ελληνικά, επισημαίνει πως «η επιλογή των θεμάτων πρέπει να αποσκοπεί στον έλεγχο της κατανόησης των κειμένων από τους εξεταζόμενους και, παράλληλα, να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός κλίματος δημιουργικού και ερευνητικού». Ειδικότερα, ως προς τα θέματα, σημειώνει ότι στο διδαγμένο κείμενο, η δεύτερη ερώτηση θα μπορούσε να είναι σαφέστερα διατυπωμένη και το αδίδακτο κείμενο «επέτρεπε στους μαθητές ευκολότερη προσέγγισή του. Παρουσίαζε, βέβαια, κάποιες μεταφραστικές δυσκολίες, αντίθετα, οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις ήταν βατές και κλιμακούμενης δυσκολίας. Ακολουθούν, όμως, επισημαίνει η Ενωση Φιλολόγων, την παραδοσιακή λογική εξέτασης, που στρέφει περισσότερο προς την απομνημόνευση τύπων και την αποσπασματική γνώση».

Αναμενόμενα και σε συνάφεια με την ύλη, χαρακτηρίζουν τα θέματα της Χημείας της Β` Λυκείου, εκπρόσωποι της Ενωσης Ελλήνων Χημικών. Θεωρείται επίσης ότι από τα θέματα, κυρίως της θεωρίας, ξεχώριζε ο καλά διαβασμένος μαθητής.

Για θέματα με κλιμακούμενη δυσκολία, στα οποία εξετάζεται όλη σχεδόν η ύλη, κάνει λόγο η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, που σχολιάζοντας τα θέματα των Μαθηματικών, στα οποία εξετάστηκαν το Σάββατο οι μαθητές, επισημαίνει πως «υπάρχουν αρκετά ερωτήματα που συνδέονται με προβλήματα της καθημερινότητας». Ωστόσο, η ΕΛΜΕ Καρδίτσας επισημαίνει πρόβλημα στην αποστολή των θεμάτων των Μαθηματικών τεχνολογικής κατεύθυνσης. Συγκεκριμένα, με έγγραφό της προς τον γενικό γραμματέα του ΥΠΕΠΘ και τον πρόεδρο της επιτροπής εξετάσεων Β` Λυκείου, στο 1ο Ενιαίο Λύκειο Καρδίτσας στην εξέταση των Μαθηματικών δεν έγινε σωστά η εκτύπωση του 4ου ζητήματος. Σύμφωνα με την ΕΛΜΕ, ζητήθηκαν εξηγήσεις από τη Λυκειακή Επιτροπή που ξαναζήτησε την εκτύπωση της σελίδας που περιείχε το σφάλμα, όμως και πάλι το διάνυσμα δεν υπήρχε. «Περίπου 23 μαθητές του σχολείου αυτού, μη μπορώντας να λύσουν την άσκηση με τα ελλιπή δεδομένα, αποχώρησαν, μειονεκτώντας έτσι σε σύγκριση με τους μαθητές των άλλων σχολείων της χώρας», τονίζει η ΕΛΜΕ και καλεί το υπουργείο να φροντίσει, ώστε να μην αδικηθούν.

Υπενθυμίζεται ότι οι προαγωγικές εξετάσεις της Β` και οι απολυτήριες της Γ` Λυκείου, που ταυτόχρονα καθορίζουν και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ολοκληρώνονται στις 24 Ιούνη.


Θρησκευτικά, Γενικής Παιδείας Γ' Τάξης
ΟΜΑΔΑ Α`
ΘΕΜΑ Α1

Α.1.1. Για το Χριστιανισμό ηθική είναι: α. η υπακοή σε ορισμένους κανόνες ενός Θεού δικαστή β. η τήρηση θείων εντολών, ώστε να αποτραπεί η οργή του Θεού γ. η δημιουργία ελεύθερης σχέσης αγάπης με το Θεό δ. η υποταγή σε κανόνες καλής συμπεριφοράς. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Μονάδες 6

Α.1.2. Για την Ορθόδοξη Εκκλησία η οικογένεια είναι: α. συνεταιρισμός οικονομικών συμφερόντων β. κοινωνία αγάπης και αλληλοσεβασμού γ. χώρος ανάπτυξης ανταγωνιστικών σχέσεων δ. θεσμός εκπλήρωσης κυρίως βιολογικών αναγκών. Να γράψετε στο τετράδιο σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Μονάδες 6

Α.1.3. Να προσδιορίσετε αν το περιεχόμενο των ακόλουθων προτάσεων είναι σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιο σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση. α. ο Χριστός με τα θαύματά Του επιδίωκε την υποταγή του ανθρώπου στην εξουσία Του β. αληθινή ελευθερία στο Χριστιανισμό είναι η απελευθέρωση του ανθρώπου από τη φθορά και το θάνατο γ. στην αυτοθυσία τα κίνητρα είναι ιδιοτελή δ. η Εκκλησία αποδέχεται την παθητική ευθανασία. Μονάδες 6

Α.1.4. Η Εκκλησία στα κείμενα της λατρείας της αποκαλεί τον πιστό άνθρωπο «δούλο του Θεού» (π.χ. «βαφτίζεται ο δούλος του Θεού»). Τι δηλώνει η εκκλησία με αυτό το χαρακτηρισμό; Μονάδες 7

ΘΕΜΑ Α2

Α.2.1. Για το Χριστιανισμό το σώμα είναι: α. έδρα της αμαρτίας β. ναός του Αγίου Πνεύματος γ. φυλακή της ψυχής δ. κατώτερο στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Μονάδες 6

Α.2.2. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία: α. υπάρχει κατάλογος καλών και κακών πράξεων β. καμία πράξη δεν είναι από μόνη της καλή ή κακή γ. επαινείται η πράξη που διασφαλίζει το ατομικό συμφέρον δ. οι πράξεις αξιολογούνται με βάση την τήρηση εξωτερικών τύπων. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Μονάδες 6

Α.2.3. Στην Αγία Γραφή ο όρος «σάρκα» χρησιμοποιείται με δύο σημασίες, μια θετική και μια αρνητική. Να ορίσετε το περιεχόμενό τους. Μονάδες 7

Α.2.4. Να προσδιορίσετε αν το περιεχόμενο των ακόλουθων προτάσεων είναι σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση. α. ο χριστιανισμός αποδεχόμενος το Τριαδικό δόγμα απορρίπτει τον ατομικισμό ως τρόπο ζωής β. η τήρηση των εντολών του Χριστού διασφαλίζει την ανθρώπινη ελευθερία γ. στην παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας ο πνευματικός άνθρωπος περιφρονεί το σώμα δ. στα μυστήρια της Ορθόδοξης Εκκλησίας η συνάντηση του ανθρώπου με το Θεό είναι πραγματική και όχι συμβολική. Μονάδες 6

ΟΜΑΔΑ Β`

ΘΕΜΑ Β1 Η Ορθόδοξη Εκκλησία καταδικάζει τη θανατική ποινή, γιατί στερεί από τον άνθρωπο τη δυνατότητα της μετάνοιας. Να αναπτύξετε αυτή τη θέση. Μονάδες 25

ΘΕΜΑ Β2 Πιστεύετε ότι οι εφαρμογές της τεχνολογίας θέτουν σε κίνδυνο την ολοκλήρωση του ανθρώπινου προσώπου; Να τεκμηριώσετε την πρόταση της «ρεαλιστικής αισιοδοξίας» της Εκκλησίας. Μονάδες 25



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ