ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Ιούνη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ
Εμφάνιση... αρχηγού κόμματος

Την πολιτική και ιδεολογική του πλατφόρμα παρουσίασε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου στην Ενωση Ξένων Ανταποκριτών ο προκαθήμενος της ελληνικής Εκκλησίας

Παπαγεωργίου Βασίλης

Σε παρουσίαση της πολιτικής του πλατφόρμας μετέτρεψε τη χτεσινή του συνέντευξη προς τους ξένους ανταποκριτές στην Αθήνα ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος. Με αφορμή το θέμα των ταυτοτήτων έκανε μια συνολική παρουσίαση του ρόλου που διεκδικεί η Εκκλησία στην ελληνική κοινωνία, με θέσεις καθαρά πολιτικές και με αναφορές σε ιδεολογικό πεδίο, αλλά και στα καθημερινά προβλήματα που βιώνουν οι πολίτες.

Οσον αφορά το επίμαχο θέμα απάντησε σχηματικά με τη φράση «ναι στο διάλογο, όχι στο συμβιβασμό». Δεν παρέλειψε δε να χαρακτηρίσει «αήθη τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση εφαρμόζει την πολιτική της στο θέμα των ταυτοτήτων», διαπιστώνοντας ταυτόχρονα πίσω από αυτόν «την περιθωριοποίηση της Εκκλησίας». Και επανέλαβε την πρόταση για δημοψήφισμα στο οποίο, όπως είπε, το 90% του ελληνικού λαού θα ταχθεί υπέρ των θέσεων της Εκκλησίας.

Ειδικότερα αναφέρθηκε στη «νέα τάξη πραγμάτων», όπου «οι εθνικές και πολιτισμικές διαφοροποιήσεις προκαλούν μια πρόσκαιρη αναστάτωση, που όμως, είτε με τη βία είτε με τη διαδικασία της πολιτισμικής ενσωμάτωσης στο κυρίαρχο μοντέλο, επιλύονται». Και ζήτησε «να παύσουν η κοινωνία και οι εποχές να προσδιορίζονται από τα δημιουργήματα του ανθρώπου και να αρχίσουν να προσδιορίζονται από τους ίδιους τους ανθρώπους, δηλαδή να μεταβούμε πλέον από τη βιομηχανική κοινωνία όχι στην κοινωνία της πληροφορίας, αλλά στην ανθρώπινη κοινωνία».

Και συνέχισε επισημαίνοντας: «Εξάλλου με την παγκοσμιότητα αποσύρεται ίσως οριστικά από το προσκήνιο της ιστορίας η ανάγκη της ιδιοπροσωπίας των λαών και καταργούνται τα τείχη μεταξύ όχι μόνον των ιδεών, που άλλοτε διαχώριζαν και διέκριναν τους πολιτισμούς και τους λαούς, αλλά και αυτών των κατ' ιδίαν χαρακτηριστικών των».

Ακολούθως έθεσε το ερώτημα: «τι δέον γενέσθαι;».

Στην απάντηση που επιχειρεί να δώσει επισημαίνει: «Η Ευρώπη περνά βαθιά πνευματική κρίση...». Και παραθέτει τις «μελαγχολικές σκέψεις για το μέλλον του δυτικού πολιτισμού μας». Και κάνει λόγο για «προσδοκίες - εκκλησιαστικών προσώπων του δυτικού κόσμου - που στηρίζουν στην Ορθοδοξία της Ανατολής για τη μετάγγιση νέου αίματος χριστιανικής αυθεντικότητας στο σώμα του τραυματισμένου από την αλλοτρίωση δυτικού πολιτισμού».

Για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις σε σχέση με τη διεκδίκηση πολιτικού ρόλου αναφέρει: «Οι κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας, στη διάρκεια των 2000 χρόνων χριστιανικής μας παρουσίας στο προσκήνιο της ιστορίας, δεν ανήκαμε και δεν ανήκουμε σε τάξεις, δεν αναμειχθήκαμε στην κοσμική εξουσία και δεν επιδιώκαμε να μετατρέψουμε την Εκκλησία σε κοσμικό θεσμό».

Για να θεμελιώσει το ρόλο που διεκδικεί η Εκκλησία στην Ελλάδα έκανε αναφορές στην ιστορία και επικαλέστηκε τους πολλούς αιώνες που έχει υπάρξει «μαζί με τον λαό», για να καταλήξει: «Γι' αυτό στην Ελλάδα, Εκκλησία και Εθνος είναι έννοιες αλληλοσυμπληρούμενες και αλληλοπεριχωρούμενες. Για τον Ελληνα η ιδιότητα του ορθοδόξου χριστιανού είναι προσδιοριστική της ταυτότητάς του. Είμαστε μέσα στην Ευρώπη μειονότητα θρησκευτική. Οι μόνοι επί του παρόντος ορθόδοξοι. Κανέναν όμως δεν ενοχλεί η ιδιότητά μας αυτή. Εμάς αντιθέτους μας προσδιορίζει και μας χαρακτηρίζει».

Ως απάντηση στις «διαφαινόμενες, μετεξελίξεις των κοινωνιών μας σε ανώνυμες μάζες», η πρόταση του αρχιεπισκόπου είναι η «ανένδοτη πίστη στο Θεό», ώστε να «διασωθεί από την αλλοτρίωση που του επιφυλάσσουν η Μετανεωτερικότητα και η Παγκοσμιοποίηση». Και διαχωρίζοντας τη θέση του από τις άλλες πολιτικές και αναγορεύοντας τη θεοκρατική προσέγγιση των πραγμάτων ως τη μοναδική που υπάρχει, σημείωσε: «Η κρίση αυτή δεν αντιμετωπίζεται με ιδεολογήματα, ούτε με πολιτικές επιλογές αμφίβολης αποτελεσματικότητας».

Ο ρόλος της Εκκλησίας

Στο σημείο αυτό τοποθετεί και το ρόλο της Εκκλησίας: «Εδώ αναδύεται η δυνατότητα της προσφοράς, εδώ στη χώρα μας, αλλά και έξω από αυτήν, της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας. Η Ορθοδοξία δεν είναι ρομαντικό ιδεολόγημα. Είναι πρόταση που σαρκώνει με ταπείνωση την ελπίδα του πεπτωκότος ανθρώπου των ημερών μας. Είναι πρόταση ζωής. Ο Ελληνας διασώθηκε πάντοτε μέσα στην Ορθοδοξία. Η "τεχνοκρατική" και "οικονομική" και "μαζική" εποχή μας, όπου ο απλός άνθρωπος κινδυνεύει να παύσει να είναι μια ανεπανάληπτη αξία και να μετατραπεί σε κώδικα αριθμό, καλεί όλους μας σε επαγρύπνηση για να περισώσουμε τα πρόσωπά μας». Και συνέχισε αντιπαραθέτοντας τους δύο τύπους ανθρώπων τον «άνθρωπο χωρίς σύνορα, κοσμοποίτη που κολακεύεται να πιστεύει ότι είναι ελεύθερος, προοδευτικός, ανεξάρτητος από δεσμεύσεις» και τον άνθρωπο «που έχει θρησκεία, πατρίδα και οικογένεια και αξίες».

Με αφετηρία αυτήν την τοποθέτηση κηρύσσει και την εκστρατεία: «Η Ορθοδοξία αυτόν τον άνθρωπο διαπλάθει και στηρίζει. Τον άνθρωπο με αυτοσυνειδησία και ταυτότητα. Τον αληθινό Ευρωπαίο. Οι καιροί επιβάλλουν ένα ευρύτερο άνοιγμα της Εκκλησίας προς τον κόσμο ,για να δώσει όραμα, ελπίδα και προ πάντων ζωή».

Τα μεγάλα προβλήματα του καιρού μας, η γιγαντιαία επιχείρηση πολιτισμικής ισοπέδωσης, του χριστιανικού αποχρωματισμού της Ευρώπης, το κοινωνικό άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ πλουσίων και πτωχών, η καλπάζουσα ανεργία, η πείνα και ο αποκλεισμός, η βία και η ξενοφοβία, ο ρατσισμός και φονταμενταλισμός, τα σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα της άρνησης και το αμοραλισμού, επιβάλουν σε κάθε καλής προθέσεως πολίτη που υπάρχει σ' αυτή τη χώρα και σε όλη την Ευρώπη, επιστράτευση στις κοινές αρχές μας, αντίσταση ενάντια στην ισοπέδωση και δράση για συνέχιση του πολιτισμού μας. Πρώτη εξ αυτών η Ορθοδοξία έχει ήδη αναλάβει τους ρόλους της. Και δαπανάται στην προσπάθεια διάσωσης του λαού μας από την αλλοτρίωση και την παρακμή, προσφέροντας τον αναπάντητο πλούτο της πνευματικότητάς της, της παράδοσής της. Ολοι γνωρίζουμε καλά ότι στην Ελλάδα η θρησκεία, η Εκκλησία μας εδώ και αιώνες συνδέθηκε με τόσο άρρηκτους και αδιάλυτους δεσμούς με τους Ελληνες, ώστε μόνον όσοι θέλουν να αντιστρατευτούν στα πιστεύματα του λαού, να διανοούνται ένα αποχωρισμό της δημόσιας ζωής του τόπου από την Ορθοδοξία».

«Πέραν τούτου, ουδέν»...

Ηταν «εντός του πλαισίου». Ετσι έσπευδαν να χαρακτηρίσουν οι κυβερνητικές πηγές και οι συνεργάτες του πρωθυπουργού την ομιλία του αρχιεπισκόπου, χτες. Ηθελαν μ' αυτόν τον τρόπο να δείξουν ότι η κυβέρνηση δεν επιθυμεί «να τραβήξει» το σκοινί. Την ίδια ώρα, με τις επίσημες δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, «ρίχνονταν» και δημοσίως οι πρώτες «γέφυρες» προς την Εκκλησία. Ουσιαστικά, με τις δηλώσεις Ρέππα, δόθηκαν οι πρώτες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις ότι δεν πρόκειται να θιγούν εκείνα τα προνόμια, των οποίων η διατήρηση είναι που κυρίως ενδιαφέρει την Εκκλησία. Και την ενδιαφέρει ασύγκριτα περισσότερο από την αναγραφή ή μη του θρησκεύματος στις ταυτότητες.

***

Χτες, λοιπόν, ο Δ. Ρέππας ρωτήθηκε για τις δηλώσεις του μητροπολίτη Θεόκλητου, εκπροσώπου του αρχιεπισκόπου. Σύμφωνα με τις δηλώσεις αυτές, η Εκκλησία θα μπορούσε να «υποχωρήσει» στο θέμα των ταυτοτήτων, αν ελάμβανε τη διαβεβαίωση ότι δε θα θιγούν άλλα θέματα, όπως η προσαρμογή της εκπαίδευσης στα ορθόδοξα ιδεώδη, οι Μεταξικές διατάξεις περί προσηλυτισμού και γενικά οι σχέσεις κράτους - Εκκλησίας. Ιδού η εύγλωττη απάντηση την οποία έδωσε ο κ. Ρέππας: «Οσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα (σ.σ.: των ταυτοτήτων), η κυβέρνηση έχει λάβει τις αποφάσεις της(...). Δεν αντιμετωπίζουμε οποιοδήποτε άλλο θέμα», είπε...

***

Δεν αντιμετωπίζει άλλο θέμα, λοιπόν, η κυβέρνηση. Που σημαίνει ότι ο κ. Σημίτης θα αποδειχτεί συνεπής με την προεκλογική του δέσμευση. Οπως είπε τότε, δεν πρόκειται να διανοηθεί καν το χωρισμό του κράτους από την Εκκλησία, αφού κάτι τέτοιο «δεν είναι ώριμο»... Η παροχή των εν λόγω διαβεβαιώσεων (και η προεκλογική του κ. Σημίτη και η χτεσινή του κ. Ρέππα) δε σημαίνει, φυσικά, ότι η Εκκλησία θα πάψει να επιδιώκει ακόμα πιο εκκωφαντικές δεσμεύσεις από πλευράς κυβέρνησης. Ούτε σημαίνει, βέβαια, πως η κυβέρνηση θα πάψει να υποκρίνεται και να καμώνεται ότι... «δε διαπραγματεύεται» με την Εκκλησία. Συνεπώς, για κάμποσο καιρό ακόμα το «σικέ» παιχνίδι θα συνεχίζεται. Ωστόσο κάθε μέρα που περνά φωτίζονται όλο και περισσότερο τα δεδομένα που βοηθούν να εκτιμήσουμε καλύτερα όλη αυτή την ιστορία που εκδηλώθηκε. Μια ιστορία πίσω από την οποία η κυβέρνηση εξύφανε ένα ακόμα παραμύθι περί της δήθεν «προοδευτικότητάς» του ανύπαρκτου «εκσυγχρονισμού» της. Οσο για την Εκκλησία κέρδισε την υπόσχεση πως ούτε καμία ΟΝΕ, ούτε καμία παγκοσμιοποίηση, ούτε καμία Σένγκεν θα θίξουν το καθεστώς της κρατικής αρωγής που απολαμβάνει.

Αλλωστε, το κράτος που, ως εξάρτημα της παγκοσμιοποιημένης κεφαλαιοκρατικής βαρβαρότητας, προσπαθεί να εναρμονιστεί με τους τεχνικούς και θεσμικούς μηχανισμούς του ηλεκτρονικού φακελώματος (περί αυτού πρόκειται όσον αφορά τις ταυτότητες), είναι το ίδιο κράτος που έχει ανάγκη και από μια «κρατική» θρησκεία. Ωστε, πέραν της κοινωνικής δράσης, να «παρακολουθείται» και να «αιχμαλωτίζεται» και η κοινωνική συνείδηση...


Ν. Μπ.

Διαμαρτυρία για τις ταυτότητες... και τον Αντίχριστο

Ψέλνοντας το «Χριστός Ανέστη» και άλλους εκκλησιαστικούς ύμνους, αλλά και τραγουδώντας τον Εθνικό Υμνο, με ιδιαίτερο φανατισμό, μέλη παραεκκλησιαστικών οργανώσεων, ρασοφόροι και μοναχές, διαδήλωσαν χτες το απόγευμα για να δηλώσουν την αντίθεσή τους στις νέες ηλεκτρονικές ταυτότητες.

Από νωρίς το απόγευμα, τα μέλη και οι οπαδοί των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων συγκεντρώθηκαν στα Προπύλαια, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του ΕΛΚΙΣ. Οι ομιλητές από το βήμα καλούσαν τους συγκεντρωμένους να μη δεχτούν τις νέες ταυτότητες και το 666, κάτι που ξεσήκωνε συνεχώς το πλήθος το οποίο απαντούσε συνεχώς «όχι». Οι ομιλητές πάντως θέλησαν να διευκρινίσουν ότι το πρόβλημά τους δεν είναι μόνο η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις νέες ταυτότητες, αλλά... ο Αντίχριστος.

Τα συνθήματα που κυριάρχησαν χτες ήταν το «Ελλάδα σημαίνει ορθοδοξία» και «Ελλάς, Θρησκεία, Ορθοδοξία». Στη συνέχεια, πορεύτηκαν στο κέντρο της Αθήνας καταλήγοντας στη Βουλή όπου ισχυρή αστυνομική δύναμη είχε κατακλύσει την οδό Βασιλίσσης Σοφίας. Νωρίτερα, έφτασαν μπροστά στο άγαλμα του Αγνωστου Στρατιώτη όπου έψαλλαν για άλλη μια φορά. Για αρκετή ώρα παρέμειναν συγκεντρωμένοι έξω από τη Βουλή.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ
Υπέρ του πλήρους διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας

Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το θέμα των ταυτοτήτων και της αναγραφής ή μη του θρησκεύματος και άλλων ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, η «Κομμουνιστική Ανανέωση» σε ανακοίνωσή της εκφράζει την αταλάντευτη θέση της «υπέρ του πλήρους διαχωρισμού της Εκκλησίας από το κράτος».

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται μεταξύ άλλων: «Παρά το γεγονός ότι η πρόσφατη κυβερνητική απόφαση συνιστά φαινομενικά εκδήλωση προστασίας και εγγύησης του απαραβίαστου της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης, σύμφωνα με τη συνταγματική επιταγή, καμία σχετική πρωτοβουλία δεν έχει αναληφθεί για το μείζον ζήτημα της προστασίας του ατόμου από τη συλλογή και ηλεκτρονική επεξεργασία των προσωπικών του δεδομένων που επιβάλλεται από τη Συνθήκη Σένγκεν, θέμα για το οποίο επιμελώς σιωπούν οι απανταχού εκσυγχρονιστές και "νεοεκσυγχρονιστές"».

Επιπρόσθετα η «Κομμουνιστική Ανανέωση» χαρακτηρίζει «ανεπίτρεπτους τους πολιτικούς εκβιασμούς στους οποίους καταφεύγει η Εκκλησία, με σκοπό να διεκδικήσει μέρος της κοσμικής εξουσίας αναδεικνύοντας έτσι για ακόμα μία φορά το σκοταδιστικό της ρόλο στην ελληνική κοινωνία».

Κατά της αναγραφής ο Μ. Θεοδωράκης

Υπέρ της κατάργησης της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες τάχτηκε χτες ο Μ. Θεοδωράκης, οποίος μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ (με θέμα τις διώξεις κατά δημοσιογράφων από το «Δίκτυο 21»), ανέφερε ότι «το κράτος μας είναι Λαϊκό και όχι Θρησκευτικό». Ο μουσικοσυνθέτης χρησιμοποίησε υψηλούς τόνους, λέγοντας ότι «όσοι ονειρεύονται ένα θεοκρατικό κράτος τύπου Χομεϊνί, είναι βαθιά νυχτωμένοι». Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του είπε ότι «Ελλάδα και Δημοκρατία προϋπήρξαν του "Ελλάδα και Ορθοδοξία"», ενώ σχολιάζοντας την αντίδραση «ορισμένων» από πλευράς ιερωμένων, υποστήριξε ότι «αντιβαίνει καταφανώς στο γράμμα και στο πνεύμα της δημοκρατικής τάξης». Για τους λόγους αυτούς, κατέληξε, «συμφωνώ με την τοποθέτηση του κ. Σημίτη στο θέμα των ταυτοτήτων, αλλά πιστεύω ότι άργησε πολύ να το πράξει».

Στην ίδια συνέντευξη, ο Κ. Σκανδαλίδης, σχολιάζοντας τη χτεσινή κινητοποίηση όσων διαμαρτύρονται για το θέμα των ταυτοτήτων, εξέφρασε την ελπίδα να κινηθούν «εντός των ορίων», χαρακτήρισε ως «μη σοβαρά πράγματα» και «έξαλλες δηλώσεις» τις αναφορές σε «ανένδοτο αγώνα», ενώ ζήτησε να αποφευχθεί ο «θρησκευτικός φανατισμός για ανύπαρκτα θέματα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ