ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Ιούνη 2000
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερευνα σκοπιμότητας και ... στήριξης της μεταρρύθμισης

Στοιχεία για τις επιδόσεις των μαθητών σε Μαθηματικά και Γλώσσα παρουσιάστηκαν από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας

Χειροτέρεψαν οι επιδόσεις των μαθητών του Λυκείου στα Μαθηματικά και τη Γλώσσα. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα του Τομέα Επιστημών Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, για λογαριασμό του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση. Φορέας υλοποίησης της έρευνας είναι το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας, ο πρωτεργάτης της «μεταρρύθμισης» και τα συμπεράσματά της χρησιμοποιούνται για να τη στηρίξουν.

Στην έρευνα συμμετείχαν 1.462 μαθητές της Στ' τάξης Δημοτικού, 1.418 μαθητές της Γ` Γυμνασίου και 1.247 μαθητές της Γ` Λυκείου και διενεργήθηκε από τον Ιούλη του 1998 μέχρι τον Απρίλη του 2000. Με βάση την επεξεργασία των «λαθών» που έκαναν οι μαθητές στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, οι ερευνητές τονίζουν πως μπορούν να προβούν και σε διάγνωση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Πρόκειται για τμήμα γενικότερης έρευνας που γίνεται, προκειμένου να δημιουργηθεί «μοντέλο μόνιμης αξιολόγησης» του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλα τα επίπεδα.

Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, υπεύθυνη της οποίας είναι η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθήνας Μ. Τζάνη με αυτά ανάλογης έρευνας που έγινε το 1993 από τους ερευνητές Μ. Τζάνη και Θ. Μπόλη, ειδικότερα για το Λύκειο, φαίνεται ότι οι επιδόσεις των μαθητών, τόσο στη γλωσσική, όσο και στη μαθηματική ικανότητα είναι χειρότερες.

Οπως προκύπτει επίσης, η μαθηματική και γλωσσική ικανότητα των μαθητών συσχετίζονται, δηλαδή οι μαθητές που είναι καλοί στα μαθηματικά είναι καλοί και στη χρήση της γλώσσας. Δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε αγόρια και κορίτσια σε ό,τι αφορά τη μαθηματική και γλωσσική ικανότητα στο επίπεδο του Δημοτικού. Η εικόνα αλλάζει στο Γυμνάσιο, όπου τα κορίτσια υπερτερούν των αγοριών στη Γλώσσα, ενώ στο Λύκειο στα Μαθηματικά αποδίδουν καλύτερα τα αγόρια και στη Γλώσσα καλύτερα τα κορίτσια.

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα ανά γεωγραφική περιοχή, πρώτη σε βαθμολογία έρχεται η περιφέρεια της Θεσσαλίας και τελευταία η Θράκη, ενώ η Αθήνα δεν κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις.

Επισημαίνεται, επίσης, ότι «η εξαιρετικά σπουδαία διάσταση που κατέχει η εκπαιδευτική διαδικασία στη διαμόρφωση του αυριανού Ελληνα πολίτη επιβάλλει την έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση των αδυναμιών της, μέσω του μοντέλου διαρκούς αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος».

Οσον αφορά τα αίτια που ακυρώνουν την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, φαίνεται ότι όλοι οι παράγοντες παίζουν διακριτό ρόλο, αυτό, όμως, που προκύπτει ως κυρίαρχος παράγων είναι η ακολουθούμενη διδακτική μεθοδολογία, διαπιστώνουν οι ερευνητές. «Από τα παραπάνω, συνάγεται η αναγκαιότητα της πραγματοποιηθείσας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, προκειμένου το εκπαιδευτικό σύστημα να καταστεί αποτελεσματικό», συμπεραίνουν, προεξοφλώντας την αποτελεσματικότητα της μεταρρύθμισης, η οποία όμως, ενώ ενίσχυσε τον ταξικό προσανατολισμό του Λυκείου, δεν επέφερε αλλαγές στη διδακτική μεθοδολογία, καθώς η στείρα απομνημόνευση παραμένει ζητούμενο και στο «ενιαίο» λύκειο. Με δεδομένο αυτό, αλλά και το γεγονός ότι δε διαπιστώνεται βελτίωση των επιδόσεων μετά την εφαρμογή της μεταρρύθμισης, γεννώνται εύλογα ερωτήματα και για το στόχο της έρευνας.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθήματα γενικής παιδείας σήμερα

Με Βιολογία γενικής παιδείας για τη Β` Λυκείου και Ελληνική Γραμματεία - Εκφραση Εκθεση για τους μαθητές της Γ` Λυκείου ξεκινά ο εξεταστικός Ιούνης για τους μαθητές του «ενιαίου» λυκείου. Αύριο, σύμφωνα με την πρόσφατη ρύθμιση για εξέταση μέρα παρά μέρα, δε θα εξεταστούν και οι εξετάσεις θα συνεχιστούν το Σάββατο 3 Ιούνη.

Ο επίπονος εξεταστικός μαραθώνιος για τους 85.188 μαθητές της Β` Λυκείου και τους 73.765 μαθητές της Γ` Λυκείου, που αποτελεί απόρροια της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, ολοκληρώνεται το Σάββατο 24 Ιούνη. Μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών, οι μαθητές της Γ` Λυκείου θα κληθούν να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία με τις σχολές προτίμησής τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, στα οποία από τους 73.765 μαθητές της Γ` Λυκείου θα εισαχθούν 61.871.

Δημοσιεύουμε σήμερα τα θέματα των Λατινικών, στα οποία διαγωνίστηκαν οι μαθητές την Τρίτη:

Λατινικά, Β` τάξης Θεωρητικής Κατεύθυνσης

Α. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο:

In ea civitate, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertatis, fons aequitatis. Mens et animus et consilium et sententia civitatis posita est in legibus. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat. Legum ministri sunt magistratus, legum intepretes iudices, legum denique omnes servi sumus: sic enim liberi esse possumus.

Ubi Hercules, e somno excitatus, gregem aspexit et partem abesse sensit, pergit ad proximam speluncam; sed postquam boum vestigia foras versa vidit, confusus gregem ex loco infesto amovere coepit. Sed bovum mugitus ex spelunca auditus Herculem convertit. Tum Cacus, vi prohibere eum conatus, Herculis clava interficitur. (Μονάδες 40)

Β. Παρατηρήσεις

1.α. legibus, corpora, ministri, mugitus:

Να γράψετε την ίδια πτώση των παραπάνω λέξεων στον άλλο αριθμό. (Μονάδες 6)

β. ea (μον. 1), quam (μον. 1), boni (μον. 1), omnes (μον, 1,5), liberi (μον. 1), infesto (μον. 1): Να γράψετε την αιτιατική του πληθυντικού αριθμού των παραπάνω λέξεων στο ουδέτερο γένος (Μονάδες 6,5).

2.α. servant, vidit, sensit: Να γράψετε το γ` πρόσωπο του πληθυντικού αριθμού της οριστικής του μέλλοντα στη φωνή που βρίσκονται τα παραπάνω ρήματα. (Μονάδες 7,5)

β. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις του κειμένου, μεταφέροντας το ρήμα της καθεμιάς στον αντίστοιχο τύπο της οριστικής του χρόνου που δηλώνεται στην παρένθεση:

Civitas sine lege non stat (Παρακείμενος)

Sic liberi esse possumus (Παρατατικός) (Μονάδες 5)

3. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας την παρακάτω άσκηση, συμπληρώνοντας τα κενά, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως η συντακτική λειτουργία των εξής λέξεων του κειμένου:

fundamentum: είναι... στο...

nostra: είναι... στο...

partem: είναι... στο...

bovum: είναι... στο...

Herculem: είναι... στο... (Μονάδες 12,5)

4. Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς τους παρακάτω όρους του κειμένου: boni, libenter, esse, ex spelunca, Herculis. (Μονάδες 12,5)

5.α Σε ποια εποχή της ρωμαϊκής λογοτεχνίας εντάσσονται οι «νεωτερικοί» ποιητές και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των ποιημάτων τους; (Μονάδες 5)

β.Σε ποιες περιόδους χωρίζεται η ρωμαϊκή λογοτεχνία, σύμφωνα με την περιγραφική διαίρεση; (Μονάδες 5

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ
Η φωνή του αγώνα δυναμώνει

Η φωνή τους δυναμώνει. Και μαζί της η αλληλεγγύη και η συλλογικότητα. Ο λόγος για τους σπουδαστές των Δημοσίων ΙΕΚ, που ολοκλήρωσαν χτες το βράδυ, παρά τα διάφορα κρούσματα αυταρχισμού από διευθυντές των σχολών σε βάρος των μελών του Συλλόγου, τις πρώτες τους εκλογές για την ανάδειξη του συνδικαλιστικού τους οργάνου. Από τη Δευτέρα το πρωί μέχρι και προχτές, την Τρίτη το βράδυ, είχαν ψηφίσει συνολικά 1.500 σπουδαστές από 18 ΙΕΚ. Ενώ μέχρι χτες νωρίς το μεσημέρι είχαν ψηφίσει 215 σπουδαστές από τα ΙΕΚ Ν. Ιωνίας, Αργυρούπολης, Αγίων Αναργύρων.

Η ανταπόκριση των σπουδαστών, όπως αποδείχτηκε, ήταν πολύ μεγάλη, αφού τα αιτήματα του Συλλόγου αφορούσαν προβλήματα που βιώνουν χιλιάδες σπουδαστές καθημερινά. Μερικά από τα βασικά αιτήματα του Συλλόγου είναι το πάγωμα των διδάκτρων, με προοπτική την κατάργησή τους, δωρεάν σύγχρονα βιβλία, κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών, εκπαιδευτικούς πλήρους απασχόλησης, ειδικότητες που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των σπουδαστών, μειωμένο εισιτήριο, να εξασφαλιστεί η εργασία των αποφοίτων με δικαιώματα, εγγραφή των ανέργων αποφοίτων στο Ταμείο Ανεργίας, ασφαλιστική κάλυψη και επιδότηση των ανέργων σπουδαστών. Επίσης ζητούν ριζική αναμόρφωση, αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, εξασφάλιση εργασίας με δικαιώματα.

Παρά τις προσπάθειες κάποιων διευθυντών για παρεμπόδιση της εκλογικής διαδικασίας, οι σπουδαστές συμμετείχαν με ακόμα μεγαλύτερο πείσμα και αισιοδοξία σε αυτή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι καθημερινές απειλές του κ. Χαραλαμπίδη, διευθυντή του ΙΕΚ Αργυρούπολης, ότι θα καλέσει την αστυνομία, αλλά και εκβιασμοί προς τους σπουδαστές, αφού είχε επιβάλει στους καθηγητές να βάζουν απουσία σε όσους μαθητές αργούσαν πέντε λεπτά να προσέλθουν στην αίθουσα, επειδή ψήφιζαν.

Την ίδια αντιδημοκρατική τακτική ακολούθησε και ο διευθυντής του ΙΕΚ Χαλανδρίου, Σωτήρης Ρεμούνδος, ο οποίος εφηύρε διάφορες προφάσεις προκειμένου να απαγορεύσει τις εκλογές του Συλλόγου. Την πρώτη μέρα ζήτησε από τους σπουδαστές την απόφαση Πρωτοδικείου για τη σύσταση του Συλλόγου και όταν οι σπουδαστές την έφεραν, εκείνος στήθηκε στην είσοδο του ΙΕΚ για εκφοβισμό των σπουδαστών. Ομως και σε αυτή την περίπτωση η απάντηση δόθηκε από τη μαζική προσέλευση των σπουδαστών στις κάλπες, που γέμισαν με το «Ενωτικό Αγωνιστικό Ψηφοδέλτιο». Να σημειωθεί ότι ο Σ. Ρεμούνδος ήταν εκείνος που μοίραζε προεκλογικά προσκλήσεις στους σπουδαστές για να παρακολουθήσουν φιέστα, στην οποία θα μιλούσε ο Γερ. Αρσένης. Μάλιστα τότε είχε πει ότι οι ώρες που θα χάνονταν θα αναπληρώνονταν...

  • Αύριο, Παρασκευή ολοκληρώνονται και οι εκλογές του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ (ΣΥΣΔΙΕΚ) Ν. Ιωαννίνων, προκειμένου να αναδειχτεί νέο ΔΣ του Συλλόγου.
3ο Φεστιβάλ Ιδιωτικών Σχολών

Ο Σύλλογος Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών διοργανώνει το 3ο Φεστιβάλ Ιδιωτικών Σχολών, το οποίο θα πραγματοποιηθεί αύριο, Παρασκευή, στην πλατεία Κλαυθμώνος, στις 5 το απόγευμα. Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει θεατρικά δρώμενα, εκθέσεις φωτογραφίας, σκίτσου, βιβλίου και συναυλία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ