ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Ιούλη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καλοκαιρινά εικαστικά «χρώματα»

Εργο του Αγγελου Παναγιωτίδη
Εργο του Αγγελου Παναγιωτίδη
Από τις πολλές και ενδιαφέρουσες εκθέσεις που πραγματοποιούνται «εκτός των τειχών» της πρωτεύουσας, σημειώνουμε: Αναδρομική έκθεση έργων του Θανάση Στεφόπουλου, φιλοξενεί (έως 28/7) η Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη της Σύρου. Εκτίθενται αντιπροσωπευτικές δημιουργίες από τη μακρόχρονη εικαστική του διαδρομή. Ο Θ. Στεφόπουλος γεννήθηκε το 1928 και σπούδασε στην ΑΣΚΤ ζωγραφική με δασκάλους τους Δ. Μπισκίνη, Π. Μαθιόπουλο, Γ. Μόραλη, Ο. Αργυρό και χαρακτική με τον Γ. Κεφαλληνό. Συνέχισε στο Παρίσι όπου τελικά παρέμεινε και εργάστηκε από το 1956 μέχρι το 1964. Μέλος της μεγάλης παρέας των μοντερνιστών (Τσόκλης, Καράς, Κανιάρης, Γαΐτης, κ.ά.) που στις αρχές της δεκαετίας του πενήντα πηγαίνουν στο Παρίσι, ο Θ. Στεφόπουλος συνδύασε στη ζωγραφική του, τόσο τα στοιχεία της ελληνικής παράδοσης, όσο και τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό της εποχής αυτής. Οπως σημειώνει ο Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος «στα τοπία της δεκαετίας του πενήντα θα προσέξουμε τις λεπτές τονικές μεταβάσεις που τα χαρακτηρίζουν. Στις νεκρές φύσεις οι ελάχιστες διαβαθμίσεις δημιουργούν τις αρμονίες μέσα στην επικράτηση του γκριζοπράσινου ή του γκριζόμαυρου, αντίστοιχα. Αλλά το ίδιο μπορούμε να υποστηρίξουμε και για τις αφαιρετικές συνθέσεις της δεκαετίας του 1960. Μας αναγκάζουν να επιμείνουμε στα περάσματα των τόνων και των αρμονιών...».

Εργο του Θανάση Στεφόπουλου
Εργο του Θανάση Στεφόπουλου
«Οι χρωματικές διαβαθμίσεις στο έργο του κινούνται στους πόλους από τη μια πλευρά των γαιωδών χρωμάτων και από την άλλη των γκριζομπλέ. Μέσα όμως στις περιορισμένες διαβαθμίσεις αναδύεται ο τεράστιος πλούτος των αρμονιών. Αλλά ο καλλιτέχνης δε σταματά εδώ... Στο κέντρο βάρους του πίνακα το χρώμα αποκτά βαρύτητα και όγκο, γίνεται συμπαγές. Οι βράχοι του αποκτούν μια μεγάλη γλυπτικότητα. Γίνονται ένα συμπαγές σώμα. Με αυτόν τον τρόπο οι λιτές, σχεδόν μονόχρωμες επιφάνειες του αποκτούν σώμα και πραγματικότητα».

  • Διαφορετικές εικαστικές απόψεις του Μεσογειακού τοπίου αναδεικνύει η έκθεση «Mediterraneo», που παρουσιάζεται στην Venus Art Gallery στην Πάρο. Παίρνουν μέρος επτά Ελληνες εικαστικοί δημιουργοί, οι οποίοι μας ταξιδεύουν με το χρωστήρα και τη σμίλη τους, στα χρώματα της Μεσογείου. Συμμετέχουν οι: Αγγελος Παναγιωτίδης, Απόστολος Λάβδας, Βασίλης Καρακατσάνης, Γιάννης Κουτσούρης, Ιωάννα Ευθυμίου, Μάρκος Βενιός, Χριστόφορος Μπαλαμπανίδης. Οι επισκέπτες της έκθεσης έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις χρυσοπράσινες ελιές από ορείχαλκο και μπρούτζο του Αγγελου Παναγιωτίδη. Τους πληθωρικούς ψαράδες και τα διονυσιακά περιστέρια που δημιούργησε με το πάθος της λεπτομέρειας ο Απόστολος Λάβδας. Τις λευκές εκκλησιές του Μάρκου Βενιού. Τα λουλούδια με τους έντονους χρωματισμούς του Γιάννη Κουτσούρη. Παράλληλα, συνυπάρχουν οι ποπ αρτ ανθρώπινες μορφές της Ιωάννας Ευθυμίου, οι οποίες συναντούν τις ανθρώπινες φιγούρες και τα πλοία που ταξιδεύουν στα ανοιχτά, του Βασίλη Καρακατσάνη, αλλά και τα μεγάλα αγκυροβολημένα καράβια του Χριστόφορου Μπαλαμπανίδη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30/9.
  • Σε ένα σύγχρονο μουσειακό χώρο μετατράπηκε παλιό ενετικό κτίσμα στο Ρέθυμνο, το οποίο λειτουργούσε έως τις αρχές της δεκαετίας του '70 σαν εργοστάσιο σαπουνιού. Πρόκειται για το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της πόλης, το οποίο φιλοξενεί στον πρώτο όροφο, μέρος της μόνιμης συλλογής του Κέντρου Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας, καθώς και τη μόνιμη έκθεση των έργων του Λευτέρη Κανακάκι από την ομότιτλη Δημοτική Πινακοθήκη. Στον ισόγειο χώρο θα πραγματοποιούνται περιοδικές εκθέσεις, προβολές, διαλέξεις, μικρές μουσικές εκδηλώσεις, ενώ περιλαμβάνει ακόμη βιβλιοθήκη, πωλητήριο και καφέ.

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Πρόσφατα, το νέο Μουσείο άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό, με 180 έργα από τα 400 της μόνιμης συλλογής, τα οποία οργανώνονται σε έκθεση (επιμέλεια Μαρία Μαραγκού) με τίτλο «Στο κατώφλι δύο αιώνων». Πρόκειται για μία ενδεικτική παρουσία του ελληνικού εικαστικού γίγνεσθαι, από το 1960 μέχρι τις μέρες μας, η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον έναν χρόνο. Ο κύριος κορμός της έκθεσης στρέφεται γύρω από την ανθρώπινη μορφή όπως διέτρεξε την τέχνη αυτών των χρόνων από την αφαίρεση στην παραστατικότητα, το αφηγηματικό στοιχείο και τις έννοιες.

  • Εικαστικό καλοκαίρι και στην Αίγινα. Στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο του δήμου φιλοξενούνται ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις. Συγκεκριμένα, έως 10/7 ο Γιάννης Κόττης εξέθεσε μία επιλογή πρόσφατων έργων του. Από τις εκθέσεις που ακολουθούν σημειώνουμε την παρουσίαση των σχεδίων του Γιάννη Μόραλη, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας και την γκαλερί «Ζουμπουλάκη», τις ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής του Νεκτάριου Κοντοβράκη και του Κων/νου Γαλάρη (Αύγουστος - Σεπτέμβρης), την ομαδική έκθεση ξένων γλυπτών και ζωγράφων (Οκτώβρης), που ζουν ή επισκέπτονται συχνά το νησί, κ.ά.

Η. Μ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Σύσσημον ή Τα Κεφάλαια

1. Οταν το Νοέμβριο του 2006 από τις εκδόσεις Ινδικτος έκανε την εμφάνισή του το «Σύσσημον ή Τα Κεφάλαια» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, η γνωστή για την «καλή της ανατροφή» λογοτεχνική πιάτσα πέρασε από την κατάσταση της μόνιμης πλήξης σε μια γόνιμη δίνη που συνεχίζεται ως σήμερα.

2. Εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν έχει βρεθεί Ελλην λογοτέχνης που να μην υπήρξε έστω για είκοσι τέσσερις ώρες Φιλισταίος. Η δύναμή του γιγαντώνεται από τη μετριότητά του, που αγνοεί τι εστί πυκνός λόγος. Μπροστά στην ποιητική ιδιοφυία του Παναγιωτόπουλου, αυτή η λογοτεχνική πιάτσα τα βρήκε μπαστούνια. Από την άλλη, όσες φωνές στάθηκαν ενθουσιαστικά δίπλα στο ποίημα ουδεμία σχέση είχαν με τη μιζέρια των λογοτεχνικών κύκλων.

3. Οι κριτικοί της λογοτεχνίας - κατά φαντασίαν υγιείς και αξιοθρήνητοι μεροκαματιάρηδες - μετά την πρώτη έκπληξη, ζύγισαν «κυριολεκτικά» το «Σύσσημον» και αποφάνθηκαν ότι θα μπορούσε να είχε εκδοθεί το μισό. Ορισμένοι μάλιστα προσπάθησαν να βάλουν τον ποιητή επιτέλους σ' ένα στασίδι. Η ευκολία της συρταροποίησης δεν αποθεώνει μόνο την ντουλάπα, αλλά και την αποθήκη, μέσα από την αναζήτηση άδειου χώρου για να μπορέσει ν' αποθηκευτεί (και να κρυφτεί) το «Σύσσημον». Δεν πρόκειται απλώς για φθόνο που έχει καταλάβει αρκετούς ποιητές, αλλά για τη δημιουργία ενός κλίματος που ευνοεί τέτοιες αντιδράσεις. Αρνούνται να δεχτούν εκείνον που έχει την ικανότητα να βουτάει όποτε θέλει στα νερά της παράδοσής μας και ν' αναδύεται, μόνος του, χωρίς ν' ακουμπάει πουθενά, και να ταυτίζεται μόνο με ό,τι αναβλύζει.

4. Το «Σύσσημον» μας βρήκε απροετοίμαστους, όλους χωρίς καμιά εξαίρεση, κι αυτή είναι η μαύρη αλήθεια. Τη μισή μας ζωή την περνάμε νοσηλευόμενοι σε βιβλιοπωλεία δοκιμάζοντας κάθε φάρμακο που φτάνει στο ράφι. Την άλλη μισή γυρνάμε στους δρόμους προσπαθώντας να ξεχάσουμε, για το κοινό καλό, το φάρμακο που ήπιαμε. Ακόμη και σαν ερεθιστικό παιχνίδι αν αποτιμούσε κάποιος το «Σύσσημον», και αν ήθελε σαν παίκτης να το θέσει σε λειτουργία, θα χρειαζόταν ν' απαρνηθεί κάθε ιδέα που έχει για τον εαυτό του, γιατί το ποίημα ευνοεί ή επιδεινώνει, την κατάστασή του ανάλογα με το πόσο διεισδυτική είναι η ματιά του ως παίκτη. Το «Σύσσημον» σε δέχεται με μια κίνηση. Μια κι έξω.

Οποιοσδήποτε ελιγμός εμπεριέχει, το ρίσκο, αφού μπορεί να καταλήξει σε μια ακόμη μάχη ανάμεσα στους αιώνιους αντιπάλους «αναγνώστης - ποιητής», επαληθεύοντας τον ισχυρισμό του στρατηγού Σουν Τσε ότι ο ελιγμός εμπεριέχει τόσο το πλεονέκτημα όσο και τον κίνδυνο. Το «Σύσσημον» σε κάνει ό,τι θέλει, παρακούει στο καθετί, σε μετακινεί σε πολλά κέντρα θεμελιώνοντας τη θέλησή σου στην περιφρόνηση. Δηλαδή στην πρώτη ύλη της ζωής. Τώρα πια έχεις ένα κλασικό επιχείρημα να γίνεις μέρος του. Εδώ δεν υπάρχει ούτε δημόσιος ούτε ιδιωτικός βίος.

5. Πρόταση: ένα συμπόσιο για ένα ποίημα. Ενα συμπόσιο για το «Σύσσημον».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ