ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Οχτώβρη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο πολιτισμός είναι κοινωνικό αγαθό, λαϊκή ανάγκη

Η αντίληψη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ είναι ότι ο πολιτισμός είναι εμπόρευμα

Γρηγοριάδης Κώστας

«Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα» είχε πει στη μαγνητοφωνημένη ομιλία του κατά την απονομή του Νόμπελ ο Χάρολντ Πίντερ. «Μπορεί να είναι και τα δύο. Πιστεύω ότι οι λογικές αυτές διαπιστώσεις τίθενται σε εφαρμογή όταν εξερευνούμε την πραγματικότητα μέσα από την τέχνη. Ως συγγραφέας, επομένως, τις υποστηρίζω, ως πολίτης όμως δεν μπορώ. Πρέπει να ρωτήσω: Ποια είναι η αλήθεια; Ποιο το ψέμα;. Αν στο πολιτικό θέατρο η αντικειμενικότητα είναι βασική και η αναζήτηση της αλήθειας εθιστική, γι' αυτό συναρπαστική, στον πολιτικό λόγο, όπως όλοι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, αντί της αλήθειας, στόχος είναι η διατήρηση της εξουσίας. Για να επιτευχθεί αυτό, οι άνθρωποι πρέπει να αγνοούν την αλήθεια».

Το παρακάτω απόσπασμα είναι αλήθεια ή ψέμα. Προς κρίση των αναγνωστών. Τα λόγια ανήκουν στον υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά πριν μερικούς μήνες. Λόγια που με τον ίδιο ή ανάλογο τρόπο ακούμε κι από άλλους. Μιλούν για ελπίδα, όταν την έχουν εξοντώσει. Μιλούν για σιγουριά όταν την έχουν τσαλακώσει. Αντιστροφή της αλήθειας. Ψέμα.... ψέμα... ψέμα. Αυτή είναι η αλήθεια.

«Αν θέλουμε να βοηθήσουμε τον τόπο μας σ' αυτές τις δύσκολες στιγμές, αν θέλουμε να οδηγήσουμε ξανά στη νίκη της παράταξής μας, αρκεί να ενστερνιστούμε αυτές τις δύο λέξεις: Σιγουριά κι Αυτοπεποίθηση.Και μια ακόμα: την Ελπίδα.... Οχι την ελπίδα της παθητικής προσμονής... Αλλά την μαχητική ελπίδα που μας δίνουν οι ιδέες μας, οι αξίες μας, και η πίστη στις δυνατότητες της Ελλάδας. Στο όνομα αυτής της πίστης ο ποιητής μας, ο Ελύτης, μας έδωσε ξεκάθαρη την εντολή: "Να προτρέχει του χρόνου, ο χτύπος της καρδιάς μας"! Από αγάπη για αυτόν τον τόπο. Οποιος προσφέρει τέτοια ελπίδα και τέτοια πίστη στο λαό μας, θα τον κερδίσει»...

«Το Κόμμα μου», έχει πει βουλευτής της ΝΔ, «πιστεύει ότι Παιδεία και Πολιτισμός... είναι τα δυο μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα... τα οποία πρέπει να έχουν προτεραιότητες πρώτου μεγέθους».

Και άλλος του ΠΑΣΟΚ «...και αν η Ελλάδα, έχει δύο προϊόντα να πουλήσει τα οποία είναι ανταγωνιστικά, είναι ο τουρισμός και ο πολιτισμός. Και ο μεν τουρισμός μπορεί να κακοποιείται πολλές φορές, ο πολιτισμός, όταν τον προσέχουμε, δεν μπορεί να κακοποιηθεί... Εχουμε λοιπόν υποχρέωση να τα αναπτύξουμε όσο μπορούμε... ώστε και τη χώρα μας να αναδείξουμε και να αποτελέσουν πηγή ανάπτυξης και πλούτου για την εθνική οικονομία».

Και ενώ όλοι δήθεν αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα του πολιτισμού, του προσφέρουν το ισχνότατο 0,55% του κρατικού προϋπολογισμού. Και τους ρωτάμε, λοιπόν, τι στ' αλήθεια είναι γι' αυτούς ο Πολιτισμός;

Στο σημείο αυτό συγκρούονται δύο θεμελιώδεις αντιλήψεις. Η αντίληψη που υπηρετoύν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και που λέει ότι η Τέχνη και ο Πολιτισμός είναι εμπόρευμα και η αντίληψη που έχει ο κόσμος της δουλειάς, ότι η Τέχνη και ο Πολιτισμός είναι κοινωνικό αγαθό, είναι λαϊκή ανάγκη. Αυτό που εισπράττει ο εργαζόμενος τα τελευταία χρόνια, είναι ότι η Τέχνη είναι προϊόν, είναι εμπόρευμα. Ο πολιτισμός για την άρχουσα ιδεολογία είναι άρμα για το πέρασμα της πολιτικής του ιμπεριαλισμού.

Τα τελευταία χρόνια σε κάθε χώρα τα μέσα παραγωγής και αναπαραγωγής της Τέχνης, της αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου των εργαζομένων συγκεντρώνονται σε λίγα χέρια, σε τεράστια σούπερ μάρκετ τέχνης, αγκαλιάζοντας όλη την έκταση του θεάματος και ακροάματος, με πολύπλευρη αρνητική επίδραση. Την ίδια ώρα η εξέλιξη αυτή αποσαθρώνει θεσμούς, παραδόσεις, αντιλήψεις, επιδρά βαθιά στο εποικοδόμημα, παγκόσμια, ενισχύοντας την κυρίαρχη ιδεολογία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη χώρα μας είναι οι βαθιές αλλαγές στον τομέα της παραγωγής και διακίνησης τέχνης και συνολικά της αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.

Μοιάζει, να έχει τρωθεί καίρια η έννοια του καλλιτέχνη δημιουργού και ολόκληρη η διαδικασία σύλληψης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η συγκέντρωση των μέσων παραγωγής και διακίνησης των έργων τέχνης, της λογοτεχνίας και γενικότερα των πολιτιστικών αγαθών σε λίγους μονοπωλιακούς ομίλους - μια διαδικασία που στη χώρα μας βρίσκεται σε μια διαδικασία γρήγορης ανάπτυξης - οδηγεί στη χρήση τους με γνώμονα το κέρδος, την απόκτηση επιρροής από τους κατέχοντες, την προώθηση έργων που πουλάνε, ή έργων με περιεχόμενο αποδεκτό, ώστε να προωθηθούν. Ο έλεγχος αυτός αποφασίζει τι παράγεται και κυρίως τι φτάνει στον αποδέκτη και τι δεν φτάνει ποτέ.

Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα του πολιτισμού, την οποία τα τελευταία 18-19 χρόνια οι κυβερνήσεις υπηρετούν, είναι μία πολιτική, όσοι την αποδέχονται, ισοπέδωσης πολιτιστικής, εμπορευματοποίησης της τέχνης. Το ιδιωτικό κεφάλαιο, όχι μόνο εμπλέκεται στη διακίνηση της Τέχνης, αλλά από το 2000 και μετά ενεργά εμπλέκεται στην παραγωγή πολιτιστικών αγαθών. Εχουμε μια προσπάθεια ολοκληρωτικής εμπορευματικής διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου των εργαζόμενων με την ενίσχυση της καπιταλιστικής πολιτιστικής βιομηχανίας. Το 2003 η τέχνη εντάχθηκε στη Συμφωνία της GATT. Επίσης, ήλθε η εξαίρεση της υπαγωγής της τέχνης στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Στα πλαίσια αυτά, η κυβερνητική πολιτική, όπως την έχει βιώσει ο εργαζόμενος από το 1994 στον τομέα του πολιτισμού, είναι μια σταδιακή ιδιωτικοποίηση του χώρου των Τεχνών και του Πολιτισμού, κατάργηση κάθε κοινωνικού ελέγχου και συμμετοχής των συλλογικών φορέων των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων στη διαμόρφωση της κρατικής πολιτιστικής πολιτικής, ιδιωτικοποίηση των θεσμών του υπουργείου Πολιτισμού. Μέσα απ' αυτή τη διαδικασία ποδηγετούν, αποπροσανατολίζουν, διαμορφώνουν τρόπο ζωής και συμπεριφορές, εκμεταλλεύονται μαζικά το λαό και τη νεολαία.


Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ανάγκη για κόκκινο

1. Για τους επικίνδυνους πειραματισμούς που υποβάλλουν την εργατική τάξη.

2. Για το μόνιμο σκοτάδι που συνοδεύει την παιδεία μας.

3. Γιατί την υποταγή μας ακολουθεί η σκληρότητα.

4. Γιατί είμαι Ελληνας, Πακιστανός, ορθόδοξος, χριστιανός, μουσουλμάνος και θέλω να ζήσω.

5. Γιατί η αστική τάξη περιγράφει με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τον τρόπο που θα μας αφανίσει.

6. Γιατί είναι υψίστης σημασίας ακόμα και το τελευταίο δευτερόλεπτο που χάνουμε από τη ζωή μας μέσα στο θλιβερό κατάλυμα της καθημερινότητας.

7. Γιατί βαρέθηκα, αηδίασα από αυτήν τη μόνιμη επίδειξη ένστολων σε κάθε στιγμή αντιπαράθεσης με τα αφεντικά.

8. Γιατί το όργανο που ακούει στο όνομα Καρατζαφέρης δεν θ' αργήσει να γίνει τυφλό. Τις επιπτώσεις της μεταμόρφωσης του εν λόγω θα τις μάθουμε επάνω μας.

9. Η προσπάθεια ορισμένων δημοσιογράφων να ερμηνεύσουν την πραγματικότητα με την ιδέα που έχουν γι' αυτήν (δηλαδή που έχουν τ' αφεντικά τους) τους καθιστά συνενόχους. Πρόκειται για μέτριες υπάρξεις που προσπαθούν να μη χάσουν τη θεσούλα τους σε εφημερίδες, κρατικά ραδιόφωνα και υπουργεία. Ηδη βρίσκονται στο κρεβάτι του ψυχαναλυτή, παρατηρώντας το μέλλον τους, που δεν είναι άλλο από την ταβανοσκόπηση.

10. Αλλο πτώση, άλλο έκπτωση, άλλο ισότητα και άλλο ισοπέδωση. Ετσι δεν είναι, φίλοι της αόριστης Αριστεράς;

11. Ο λεγόμενος αναποφάσιστος είναι το αγαπημένο μου θέμα. Πρώτα απ' όλα για τον τίτλο του, που τον έχει αποδεχτεί, ως βραβείο. Για το γεγονός ότι ζει παραμονεύοντας. Μακριά από υπαρξιακά προβλήματα που θα τον κλόνιζαν και θα τον οδηγούσαν σ' ένα κόμμα, φροντίζει να είναι όσο το δυνατόν απρόσωπος. Δεν είναι λούμπεν, αλλά συμπεριφέρεται σαν να είναι. Παρατηρεί τον κόσμο με τη σιγουριά του αλογομούρη στον ιππόδρομο. Πιστεύοντας ότι όλα εξαγοράζονται, περιμένει μέχρι τελευταία στιγμή να πουλήσει την ψήφο του πριν κλείσει η κάλπη. Μετά περιμένει να τη χωθεί όπου μπορεί, γιατί μια ολόκληρη ζωή αυτό κάνει: Περιμένει να τη χωθεί.

12. Για το θέμα της πολιτικής δράσης των καλλιτεχνών καίρια είναι η σκέψη του Μπλανσό: «Αρκεί να υπενθυμίσουμε τι έγραψε ο Χαίλντερλιν, αυτός για τον οποίο το λιγότερο που θα είχαμε να πούμε είναι πως η μοίρα του συνδέθηκε με το ποιητικό του πεπρωμένο εφόσον δεν έζησε παρά μόνο μέσα στην ποίηση για την ποίηση. Κι όμως, το 1799, την ώρα που έβλεπε την Επανάσταση να κινδυνεύει, κάθισε και έγραψε στον αδερφό του: "Αν όμως παρ' όλα αυτά κάνει πανίσχυρο την έφοδό του το βασίλειο του Σκότους, τότε ας σπάσουμε τις πένες μας και ας τρέξουμε στο προσκλητήριο του Θεού, εκεί όπου θα είναι μεγαλύτερη απ' οπουδήποτε αλλού η απειλή και η παρουσία μας περισσότερο χρήσιμη"».

13. Οι συνθήκες, οι αποτρόπαιες συνθήκες, καθιστούν τους πολίτες δύσπιστους και ευερέθιστους. Η αστική πλέμπα, ενώ πετρώνει το καθετί στο πέρασμά της, αφήνει εν αγνοία της ορισμένους θύλακες ανοιχτούς για να εισβάλουν τα δαιμόνια. Τα κόκκινα δαιμόνια είναι εδώ.

14. Σ' αυτούς τους μικρόψυχους καιρούς υπάρχουν σύντροφοι που παλεύουν με το πένθος μας, θυμίζοντας με τις πράξεις τους την καλύτερη εποχή που έχουμε μέσα μας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ