Σε «άνθιση» βρίσκεται η κερδοφορία των μονοπωλίων της κινηματογραφικής βιομηχανίας, εν μέσω οικονομικής κρίσης, όπως προκύπτει τόσο από τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου όσο και από τα στοιχεία της ένωσης των μεγάλων κινηματογραφικών επιχειρήσεων των ΗΠΑ (ΜΡΑΑ).
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, το πρώτο εξάμηνο του 2009, παρατηρήθηκε αύξηση των κινηματογραφικών εισιτηρίων κατά 3,8% στις πέντε κυριότερες κινηματογραφικές «αγορές» της ΕΕ, σε σχέση με πέρσι. Σε αυτό το διάστημα «κόπηκαν», περίπου, 348 εκατομμύρια εισιτήρια σε Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία, Ισπανία και Ιταλία, ενώ αύξηση παρατηρείται και σε άλλα κράτη - μέλη. Σύμφωνα με την «ΜΡΑΑ», τα κινηματογραφικά εισιτήρια αυξήθηκαν, παγκοσμίως, το 2008 κατά 5,2%, έναντι του 2007, με τα μονοπώλια να «τσεπώνουν» πέρσι 28,1 δισεκατομμύρια δολάρια!
Φυσικά, η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών που «έκοψαν» τα περισσότερα εισιτήρια ήταν αμερικανικής παραγωγής ή συμπαραγωγής. Αλλά αυτός ο ανταγωνισμός αφορά στα μονοπώλια του οπτικοακουστικού τομέα και όχι στο κοινό και τους δημιουργούς από την πλευρά της ουσιαστικής, προς όφελός τους, ψυχαγωγίας και κινηματογραφικής ανάπτυξης. Αντίθετα, η διαδικασία εμπορευματοποίησης των εθνικών κινηματογραφιών ενισχύεται από αυτή την κερδοφορία, αφού ενισχύεται, ταυτόχρονα, η διαδικασία συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του οπτικοακουστικού κεφαλαίου, καθώς και οι «λυκοσυμμαχίες». Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι η διαδικτυακή επιχείρηση «YouTube» βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο («Sony», «Warner Bros», «Metro-Goldwyn-Mayer», «Lions Gate Entertainment»), ώστε οι χρήστες να μπορούν να νοικιάζουν και να «κατεβάζουν» νέες ταινίες από το Ιντερνετ.
Η Εύα Φάμπα έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ στο εξωτερικό (Ευρώπη, Ασία, Λατινική Αμερική, Αφρική) και επαινείται, ιδιαίτερα, για την ερμηνεία της ελληνικής μουσικής. Παράλληλα ασχολείται με την έκδοση νέων αξιόλογων έργων για κιθάρα, σε συνεργασία με τη βουλγάρικη εταιρεία εκδόσεων «Balkanota», καθιερώνοντας τη σειρά «Συλλογή Εύας Φάμπα» που περιλαμβάνει ήδη 6 νέους τίτλους έργων, ανάμεσά τους και έργα Ελλήνων. Την 1/9/2009 κυκλοφόρησε από την εταιρεία «Mel Bay» (ΗΠΑ) η νέα της έκδοση «Ανθολογία έργων του Δημήτρη Φάμπα», όπου παρουσιάζει πολλές ανέκδοτες συνθέσεις του πατέρα της.
Στο «Αργώ» θα παρουσιαστεί (9, 12, 16, 19, 24,25/10) η παράσταση «Labyrinthe». Καμβάς της ιστορίας είναι μία εκδοχή του εργασιακού περιβάλλοντος στην τηλεόραση, που αντικατοπτρίζει τις ακραίες εκφάνσεις της σύγχρονης ζωής. Σύλληψη - σκηνοθεσία Βασίλη Σαρδελή, κίνηση - χορογραφία Jessica Henou, μουσική Θάλεια Ιωαννίδου - Στέφανου Κωνσταντινίδη, σκηνικά Σοφίας Ανδρεάδη - Καίσαρα Βρεττού, κοστούμια Ελενας Βαλτατζή, φωτισμοί Χριστίνας Καμμά. Παίζουν οι: Νατάσσα Γαβαλά, Ξένη Καρακατσάνη, Κατερίνα Κλειτσιώτη, Βασίλης Λειβαδίτης, Βασίλης Χατζηδημητράκης, Federico Nieto El' Gazi.
«Ζωή σ' ελόγου μας» τιτλοφορείται το έργο των Θανάση Παπαθανασίου - Μιχάλη Ρέππα που ανεβάζουν στο θέατρο «Πειραιώς 131» (9/19). Πρόκειται για εικόνες παράνοιας, πολιτικής αφασίας και ασυναρτησίας στην καθημερινότητά μας. Οι συγγραφείς, «παντρεύοντας» την επιθεώρηση με την κωμωδία, έγραψαν 14 μικρά «σκετσονούμερα», όπως τα έλεγαν παλιά, με σημερινούς «επιθεωρησιακούς» τύπους. Η παράσταση ξεκινάει σαν πρόζα και ένα πρόσωπο της πρώτης σκηνής οδηγεί στη δεύτερη και ούτω καθ' εξής. Οι 14 σκηνές δεν έχουν τραγούδια σουξέ, με σατιρικά λόγια, αλλά 11 καινούρια τραγούδια, σε στίχους των συγγραφέων, με μουσική του Γιάννη Ζουγανέλη, που συμπρωταγωνιστεί με την Αννα Παναγιωτοπούλου. Παίζουν επίσης οι: Φωτεινή Ντεμίρη, Ζώγια Σεβαστιανού, Φαίδρα Δρούκα, Νίκη Λάμη, Πάνος Σταθακόπουλος, Σπύρος Πούλης, Γιάννης Μπουραζάνας. Σκηνικά Αντώνη Δαγκλίδη, κοστούμια Εβελυν Σιούπη, φωτισμοί Χρήστου Τζιόγκα.
Το «Μεταξουργείο», σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου, θα παρουσιάσει (από 11/10, κάθε Κυριακή 7μμ και Δευτέρα 9μμ) το έργο «Μαράν Αθά», που βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Θωμά Ψύρρα. Ενας 90χρονος μοναχός εξομολογείται ότι δεσπότης τον ευνούχισε επειδή μυήθηκε στον έρωτα, όταν τον έστειλε σε ένα απόμακρο θεσσαλικό χωριό για να παρακολουθήσει τελετουργικές συναντήσεις Ταρσών γυναικών. Διασκευή - σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, μουσική Βαγγέλης Γιαννάκης, σκηνικά - κοστούμια Μαρίας Πασσαλή. Παίζει η Γιασεμί Κηλαηδόνη.
-- «Κέδρος»: Στη σειρά «Θέατρο» κυκλοφόρησε, το έργο του Ευγένιου Ιονέσκο «Το παιχνίδι της σφαγής», σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ (θεατρικό). Μαρία Λαμπαδαρίδου - Πόθου «Υγρό φεγγαρόφωτο» (μυθιστόρημα, εμπνευσμένο από τον μυθικό Προμηθέα, που μεταμορφώνεται σε φοιτητή Μαθηματικής Σχολής και δίνει στους ανθρώπους την αρχέγονη γνώση της ζωής).
-- «Αγρα»: Ούγγο φον Χόφμανσταλ «Η επιστολή του λόρδου Τσάντος» (εισαγωγές Κλαούντιο Μαγκρίς - Ενρίκε Βίλα-Μάτας, μετάφραση - επίμετρο Εφη Γιαννοπούλου. Διάσημο αφήγημα του Αυστριακού ποιητή, δραματουργού, πεζογράφου για μια λογοτεχνία που να αποτυπώνει την πολλαπλότητα των «φωνών», νοημάτων και φαινομένων της πραγματικότητας). Πέτρος Πικρός «Σα θα γίνουμε άνθρωποι» και «Χαμένα κορμιά» (εισαγωγή - επίμετρο Χριστίνας Ντούνια. Και τα δύο βιβλία είναι συλλογές κοινωνικών διηγημάτων του δημοσιογράφου, κριτικού, αρχισυντάκτη του «Ριζοσπάστη» στη δεκαετία του 1920 και εκδότη του περιοδικού «Πρωτοπόροι». Το πρώτο βιβλίο αποτελούσε το δεύτερο μέρος της τριλογίας «Χαμένα κορμιά» και το δεύτερο αποτυπώνει όλη την ανθρωπολογική κλίμακα του ελληνικού κοινωνικού περιθωρίου στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα). Τζίνα Πολίτη «Λόγοι, αντίλογοι, σατυρικά (Η γραφή (μου) ως πολιτική πράξη)» (κείμενα για το κράτος, την πολιτική, την παιδεία, τους καθηγητές). Μέριλυν Γιάλομ «Ο καιρός των καταιγίδων (Η Γαλλική Επανάσταση στη μνήμη γυναικών)» (μετάφραση Εύη Κλαδούχου. Μελέτη με παράθεση αφηγήσεων και κειμένων γυναικών για τη Γαλλική Επανάσταση). Γιώργος Κοροπούλης «Ποιήματα χωρίς ιδιότητες (Σελίδες από τους τόμους: 1983 - 2008)» (ανθολόγηση δημοσιευμένων ποιημάτων σε παλιότερες συλλογές και ποιημάτων ηχογραφημένων σε κινητό τηλέφωνο). Μίλτος Φραγκόπουλος «Αγνωστες γλώσσες (μικρή ποιητική εκλογή)» (ανθολόγηση - μετάφραση ποιημάτων των Τζιάκομο Λεοπάρντι, Μιχαήλ Λέρμοντοφ, Φρήντιχ Χαίλντερλιν, Τζον Κιτς, Πολ Βερλαίν, Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Ου. Μ. Γέιτς, Αρχίλοχου, Τζον Νταν. Δίγλωσση έκδοση). Χρήστος Μαρκίδης «Κιννάβαρι» (ποιήματα). Τάκης Σπετσιώτης «Γραμματικός σ' ένα παιδί του δρόμου» (νουβέλα) και «Το άλλο κρεβάτι» (θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από το ομότιτλο κείμενο του Κώστα Ταχτσή).
-- «Αγκυρα»: Ο οίκος εξέδωσε δύο βιβλία του αθάνατου Φώτη Κόντογλου, εικονογραφημένα με εικαστικά έργα και «κοσμήματά» του και εξώφυλλα του Νίκου Τελλίδη. Πρόκειται για «Το Αϊβαλί η πατρίδα μου», συλλογή αυτοβιογραφικών και ετερογραφικών διηγημάτων για τη γενέτειρά του, τους ανθρώπους της, την καταστροφή, τον ξεριζωμό, τον αγώνα επιβίωσης και τη νοσταλγία τους. Φιλολογική επιμέλεια - πρόλογος Ηλία Σιγαλού. Το δεύτερο, με τίτλο «Ευλογημένο καταφύγιο», με προλεγόμενα του Κόντογλου, περιλαμβάνει κείμενά του δημοσιευμένα στην εφημερίδα «Ελευθερία», στο διάστημα 1948 - 1968. Φιλολογική επιμέλεια Βασίλης Μαλισιόβας. Στη σειρά «Ελληνες πεζογράφοι» κυκλοφόρησε το βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού «Τρεις γυναίκες (Ρούλα - Ελεν - Μάγδα)» (τρεις νουβέλες).
-- «Μεταίχμιο»: Σιμόν ντε Μποβουάρ «Ενας πολύ γλυκός θάνατος» (μετάφραση Γιώργος Ξενάριος. Αναμνήσεις της συγγραφέα από τα παιδικά της χρόνια, το θάνατο της μητέρας της και τις προσδοκίες της νιότης). Πιέρ Μπουρντιέ - Ζαν Κλοντ Σαμπορεντόν - Ζαν Κλοντ Πασερόν «Η τέχνη του κοινωνιολόγου» (μετάφραση Εφη Γιαννοπούλου - Δημήτρης Φιλιππουπολίτης, πρόλογος του καθηγητή Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Νίκου Παναγιωτόπουλου. Κείμενα για την κοινωνιολογική έρευνα). Αντρές Τραπιέγιο «Οταν πέθανε ο Δον Κιχώτης» (μετάφραση Χριστίνα Θεοδωροπούλου (μυθιστόρημα με αφετηρία δευτερεύοντα πρόσωπα στο αριστουργηματικό έργο του Θερβάντες). Χάλεντ Ελ Χαμίσι «Ταξί (Στους δρόμους του Καΐρου)» (μετάφραση Πέρσα Κουμούτσι. Μυθιστόρημα με ήρωες τους φτωχούς ταξιτζήδες στο Κάιρο). Νίκος Σιδέρης «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν! (Εμπιστευτική επιστολή σε γονείς που σκέφτονται)» (συμβουλές για σωστή συμπεριφορά των γονιών για καλή ψυχική υγεία των παιδιών).
-- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου. Τεύχη 495, 496, 497).
-- «Παρουσία» (λογοτεχνικό περιοδικό της Ενωσης Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών, τεύχος 46, 47).
Μεγάλη μορφή της τζαζ, ο Charles Lloyd, που έχει επισκεφθεί πολλές φορές τη χώρα μας, θα δώσει συναυλία (6/10, 9μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Συνοδευόμενος από το κουαρτέτο του εμφανίζεται στο 21ο Εθνο-Τζαζ Φεστιβάλ, για να μοιραστεί τη μουσική του, ελπίζοντας αυτή τη φορά να ενσωματώσει και λίγη από την ποίηση και τις μελωδίες του τόπου μέσα στα τραγούδια του.