ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Οχτώβρη 2009
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ-ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Προετοιμάζουν τα νέα μέτρα

Παιχνίδια εντυπώσεων γύρω από τα εμφανιζόμενα «ελλείμματα». Δημοσιονομική προσαρμογή με αυξήσεις φόρων για το λαό και καρατόμηση κρατικών δαπανών

Σε αγαστή συμφωνία με την Κομισιόν, τους τραπεζίτες και με τις μερίδες της κεφαλαιοκρατίας να χειροκροτούν και υπερθεματίζουν, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επεξεργάζεται και προετοιμάζει το έδαφος για την λήψη των αντιλαϊκών μέτρων μόνιμου και σταθερού προσανατολισμού. Η εξέλιξη συνεπάγεται και νέες αυξήσεις στη φορολογική επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων και καρατόμηση ακόμη και σε κοινωνικού χαρακτήρα δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού.

Σε αυτή την κατεύθυνση βαράνε όλα τα αντιλαϊκά σφυριά. Ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου συναντήθηκε εκ νέου χτες για δεύτερη στη σειρά μέρα με το διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας Γ. Προβόπουλο, ο οποίος «εκτιμά» το εμφανιζόμενο ταμειακό έλλειμμα του προϋπολογισμού στο 12% ή και παραπάνω του ΑΕΠ που θα παραχτεί μέσα στο 2009. «Με βάση τα στοιχεία για το 9μηνο έφτασε το 10%», δήλωσε ο τραπεζίτης για να προσθέσει ότι «με σχετική βεβαιότητα θα αγγίξει αν δεν ξεπεράσει τα επίπεδα του 12%». Με βάση αυτούς τους «υπολογισμούς», η λυπητερή που ετοιμάζονται να φορτώσουν στο λαό φτάνει στα 30 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση η εκτόξευση των κρατικών ελλειμμάτων είναι αποτέλεσμα των προκλητικών κρατικών ενισχύσεων που εν μέσω καπιταλιστικής κρίσης δόθηκαν στους μεγαλοεπιχειρηματίες.

Ηδη το οικονομικό επιτελείο του ΠΑΣΟΚ επικαλείται επιστολή του Προέδρου του Γιούρογκρουπ (συμβούλιο υπουργών Οικονομίας της ευρωζώνης) Ζ. Κ. Γιούνκερ, ο οποίος αναφέρει ότι δεν είναι δυνατόν να γίνει δημοσιονομική προσαρμογή μόνον από την πλευρά των εσόδων αλλά απαιτούνται και περικοπές δαπανών. Είναι απόλυτα φανερό το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να στρώσει το χαλί για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής που ήδη έχουν δρομολογήσει. Οι τελευταίες διαδικαστικού χαρακτήρα πινελιές μπαίνουν τις αμέσως επόμενες μέρες. Την ερχόμενη βδομάδα παράγοντες της ΕΕ θα βρεθούν στην Αθήνα για διευκρινίσεις και συνεννοήσεις με το οικονομικό επιτελείο σχετικά με τα εμφανιζόμενα οικονομικά μεγέθη. Την παραπάνω βδομάδα (19 και 20 Οκτώβρη) συγκαλούνται τα συμβούλια των υπουργών Οικονομίας της ΕΕ ενώ μέχρι και το τέλος του μήνα, η «νέα» διακυβέρνηση προγραμματίζεται να έχει υποβάλει το σχέδιο και τα συγκεκριμένα αντιλαϊκά μέτρα που θα ξεδιπλώσει. Στη βάση αυτών, το αργότερο μέχρι τα τέλη του 2009 θα γίνει και η αξιολόγησή τους από την ΕΕ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Προτεραιότητα στις «μπίζνες»

Σε δύο θέματα καθαρά επιχειρηματικού ενδιαφέροντος ρίχνει το βάρος της η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Το πρώτο αφορά τους τρεις διαγωνισμούς για: 1) Τις «άγονες» αεροπορικές γραμμές, για τις οποίες ερίζουν η «Olympic Air» του Α. Βγενόπουλου της MIG (στον οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ παρέδωσε τον όμιλο της «Ολυμπιακής») και η «Aegean» του Θ. Βασιλάκη. Από το διαγωνισμό αυτό θα αναδειχθεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει με ζεστό κρατικό χρήμα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ την εκτέλεση πτήσεων σε 24 αεροπορικούς εσωτερικούς προορισμούς, κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα. 2) Τις πτήσεις εκτός ΕΕ, που ορίζονται με διακρατικές συμφωνίες. 3) Την ανάθεση της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών («χάνλινγκ») στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια. Και για τους τρεις αυτούς διαγωνισμούς ερίζουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Σύμφωνα με τη νέα ηγεσία του υπουργείου, οι διαδικασίες και για τους τρεις αυτούς διαγωνισμούς θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του μήνα.

Το δεύτερο θέμα αφορά την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών στο σπίτι, που προετοίμασε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ και το οποίο ουσιαστικά αφορά στο μοίρασμα 2,1 δισ. ευρώ στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, αναγνωρίζοντας ότι «έγινε καλή προεργασία» για το θέμα αυτό από την προηγούμενη κυβέρνηση, απλά έδωσε παράταση ενός μήνα στη διαβούλευση και προσανατολίζεται σε κάποιες παρεμβάσεις στο υπάρχον νομοσχέδιο της ΝΔ, με βάση τις προτάσεις των ενδιαφερομένων, ώστε να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί.

Για το θέμα του ΟΣΕ η κυβέρνηση αποφεύγει να ανοίξει τα χαρτιά της, εν αναμονή των προγραμματικών δηλώσεων την ερχόμενη Παρασκευή στη Βουλή. Ωστόσο, το μόνο που φαίνεται να απορρίπτει από το σχέδιο «εξυγίανσης» που ετοίμασε η προηγούμενη κυβέρνηση - σχέδιο εμπορευματοποίησης-ιδιωτικοποίησης του ελληνικού σιδηρόδρομου - είναι το πρόγραμμα «μισθωτής εφεδρείας», που προβλέπει την απόλυση σχεδόν του μισού προσωπικού του Οργανισμού. Υπό σκέψη, πάντως, είναι να υπάρξει μείωση του προσωπικού, με πρόγραμμα «εθελουσίας εξόδου».

Σημειώνεται τέλος ότι στην αρμοδιότητα του διευρυμένου υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως είναι ο πλήρης τίτλος, περιέρχεται το σύνολο των κατασκευών δημοσίων έργων, από τα έργα στην ακτοπλοΐα, μέχρι την κατασκευή σχολικών κτιρίων, νοσοκομείων, φυλακών κλπ.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΠΑΣΕΓΕΣ
Ταύτιση απόψεων...

Με τις συμβιβασμένες διοικήσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ και ΓΕΣΑΣΕ, που καμία υπόληψη δεν έχουν στα μάτια της μικρομεσαίας αγροτιάς, συναντήθηκε η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κ. Μπατζελή. Ο διάλογος που έγινε κινήθηκε στο αντιαγροτικό πλαίσιο των εντολών της νέας ΚΑΠ και τα αιτήματα που τέθηκαν ήταν στο πλαίσιο των ανέξοδων εξαγγελιών του ΠΑΣΟΚ για τους αγρότες.

Από την πλευρά της πρασινογάλαζης διοίκησης της ΠΑΣΕΓΕΣ έγινε γνωστό ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης υπήρξε ταύτιση απόψεων σε όσα συζητήθηκαν. Το παράξενο θα ήταν να μην υπήρχε ταύτιση απόψεων... Τόσο η πρασινογάλαζη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ, όσο και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στηρίζουν τις επιταγές της νέας ΚΑΠ και του ΠΟΕ, που ευθύνονται για όλα τα δεινά της αγροτιάς. Η πρασινογάλαζη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ άλλωστε χαιρέτισε τον Ιούνη του 2003 την αναθεώρηση της νέας ΚΑΠ και της αποδέσμευσης των επιδοτήσεων που ψήφισε η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με αποτέλεσμα την εξαφάνιση βασικών καλλιεργειών, όπως ο καπνός και η σταφίδα και τη δραματική πτώση των αγροτικών τιμών. Βέβαια, η γαλαζοπράσινη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ και με την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ συμφωνούσε και, για παράδειγμα, από κοινού έριξαν τη βαμβακοκαλλιέργεια στα 2.500.000 στρέμματα από 3.700.000 στρέμματα που ήταν το πλαφόν.

Πάντως, η συμβιβασμένη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ σα να μην τρέχει τίποτα, συνεχίζει να κάνει προτάσεις που κανένα όφελος δεν έχουν επί της ουσίας για τη μικρομεσαία αγροτιά. Για παράδειγμα, προτείνει 3ετές πάγωμα των χρεών. Αλλά κι αν ακόμα αυτό δώσει μια προσωρινή ανάσα, δε λύνει το πρόβλημα. Αν δεν υπάρχουν τιμές της προκοπής και εισόδημα επιβίωσης, η αγροτιά δε θα μπορέσει ποτέ να ξεχρεωθεί. Επίσης, η ΠΑΣΕΓΕΣ προτείνει να αυξηθεί η επιστροφή του ΦΠΑ στο 12% (11% λέει το ΠΑΣΟΚ), αλλά με τις εξευτελιστικές τιμές που υπάρχουν στα αγροτικά προϊόντα, το ποσό της επιστροφής δεν αυξάνεται ούτε με τέτοιους συντελεστές.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
Στις 15 του μήνα ξεκινάει η διάθεση

Στις 15 Οκτώβρη ξεκινάει η διάθεση πετρελαίου θέρμανσης επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς που ήδη με δυσκολία καλύπτουν το δυσβάσταχτο κόστος των καθημερινών αναγκών με ένα επιπλέον σημαντικό κόστος. Με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών, η τιμή με την οποία θα «μπει» στην αγορά το πετρέλαιο θέρμανσης φαίνεται να διαμορφώνεται στα 63 - 65 λεπτά το λίτρο, από 68 - 70 λεπτά πέρσι τον Οκτώβρη, όπως δήλωσε χτες ο γενικός γραμματέας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Μ. Κοντοπυράκης. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Κ. Κιούσης, υπολογίζει την τιμή στα 50 λεπτά το λίτρο, τιμή στην οποία περίπου «έκλεισε» πέρσι η διακίνησή του.

Κατά την παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης καλό είναι οι καταναλωτές να έχουν κατά νου μερικές χρήσιμες πρακτικές ενέργειες ώστε όσο είναι δυνατό να περιορίσουν τις πιθανότητες να πέσουν θύματα κερδοσκοπίας. Συγκεκριμένα:

  • Καλό είναι κατά την παραλαβή να είναι παρόντα περισσότερα από ένα άτομα.
  • Να μην εμπιστευόμαστε με «κλειστά μάτια» το μετρητή του βυτιοφόρου, αλλά να χρησιμοποιούμε δικό μας μέτρο.
  • Το χρώμα του πετρελαίου πρέπει να είναι ζωηρό κόκκινο και όχι θολό, καθώς θεωρητικά αποτελεί ένδειξη της ποιότητάς του.
  • Να καταγράφεται η ένδειξη του μετρητή της δεξαμενής πριν και μετά την παραλαβή του πετρελαίου, πάντοτε παρουσία του βυτιοφορέα. Η μέτρηση μετά να γίνεται 5 - 6 λεπτά μετά την ολοκλήρωση του γεμίσματος.
  • Να αναγράφονται τα στοιχεία της καταμέτρησης πριν και μετά στο δελτίο παραλαβής που υπογράφουμε.
  • Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τη χωρητικότητα της δεξαμενής. Για παράδειγμα, αν μια δεξαμενή έχει μήκος 1,5 μέτρο, πλάτος ένα μέτρο και ύψος ένα μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητα είναι 1,5 κυβικό μέτρο ή 1.500 λίτρα (1,5χ1χ1=1,5). Αρα, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 15 λίτρα (1.500:100=15).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ