ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Οχτώβρη 2009
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΕΓΑΛΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
Επιστροφές... με πολιτικά κριτήρια

Πιέσεις από Αίγυπτο και Ιράν δέχονται το Μουσείο του Λούβρου και το Βρετανικό Μουσείο για επιστροφή αρχαιοτήτων, αναδεικνύοντας, ταυτόχρονα, το ρόλο των μεγάλων μουσείων στο πλαίσιο της ιμπεριαλιστικής πολιτικής των χωρών τους.

Η Αίγυπτος απείλησε να «διακόψει» κάθε αρχαιολογική συνεργασία με το Λούβρο, όσο δεν επιστρέφονται τα τμήματα μιας φαραωνικής στήλης, δήλωσε πριν λίγες μέρες ο γενικός γραμματέας του Ανωτάτου Συμβουλίου Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων, Ζάχι Χάουας. «Με το να αγοράζουν κλεμμένες στήλες, ορισμένα μουσεία ενθαρρύνουν την καταστροφή και κλοπή αιγυπτιακών αρχαιοτήτων», τόνισε.

Η γαλλική πλευρά τελικά αποφάσισε χτες να επιστρέψει τη στήλη, αν και αρχικά δήλωνε ότι θα το έκανε... αν επαληθευτεί ότι οι αμφιβολίες για τη νομιμότητα της εξόδου τους από την Αίγυπτο είναι βάσιμες!!! Το κωμικοτραγικό είναι ότι αυτό το αποφασίζει... η Εθνική Επιστημονική Επιτροπή των Συλλογών Μουσείων Γαλλίας!

Ταυτόχρονα, η Τεχεράνη απειλεί για διακοπή των σχέσεων με το Βρετανικό Μουσείο αν δεν επιστραφεί ο «κύλινδρος» του αρχαίου Πέρση βασιλιά Κύρου. Ο κύλινδρος (μέσα του 6ου αι. π.Χ)., φέρει σφηνοειδή βαβυλωνιακή γραφή και θεωρείται η πιο παλιά «χάρτα» των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το Βρετανικό Μουσείο «υπόσχεται» την επιστροφή του αντικειμένου, με την τακτική του δανεισμού... αλλά αφού «ελέγξει» την πολιτική κατάσταση στο Ιράν!!! «Οπως πάντα με οποιοδήποτε είδος δανείου, θα θέλαμε να βεβαιωθούμε ότι η κατάσταση στη χώρα είναι κατάλληλη», δήλωσε η επικεφαλής του γραφείου Τύπου του μουσείου!

ΡΩΣΙΑ - ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
Ομοσπονδιακό «όχι» στον ουρανοξύστη

«Ξύπνησε», έστω αργά, το ρωσικό υπουργείο Πολιτισμού μπροστά στον κίνδυνο καταστροφής του ιστορικού κέντρου της Πετρούπολης (Λένινγκραντ) από τον ουρανοξύστη ύψους πάνω από 400 μ., που θέλει να χτίσει η «Γκαζπρόμ» και που εσχάτως είναι γνωστός με το όνομα «Οχτα - Τσεντρ».

Σύμφωνα με τα ρωσικά ΜΜΕ, το ρωσικό ΥΠΠΟ προτίθεται να λάβει «αποφασιστικά μέτρα» αποτροπής του σχεδίου, παραδεχόμενο, διά στόματος του υπουργού Πολιτισμού, Αλεξάντρ Αβντέγιεφ, ότι ο ουρανοξύστης θα καταστρέψει το ιστορικό προφίλ της πόλης. «Εγώ, σαν υπουργός Πολιτισμού, είμαι εναντίον της κατασκευής αυτού του ουρανοξύστη και αυτή τη γνώμη μοιράζονται και οι συνεργάτες μου στο υπουργείο», σημείωσε ο Αβντέγιεφ. Παρότι δεν διευκρινίστηκε ποια μέτρα θα πάρει, αρχικά το υπουργείο θα προχωρήσει σε πλήρη νομική ανάλυση των σχετικών με το «Οχτα - Τσεντρ» ντοκουμέντων.

Θυμίζουμε ότι στις 22/9 η κυβέρνηση της Πετρούπολης επέτρεψε την αύξηση του ύψους του ουρανοξύστη στα 403 μ. ενώ μόλις προχτές υπέγραψε τη σχετική απόφαση η κυβερνήτης, Βαλεντίνα Ματβιένκο! Φαίνεται, όμως, πως η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δέχεται έντονες πιέσεις, αφού, κατά του τερατουργήματος έχουν ταχθεί οι κάτοικοι της ηρωικής και ιστορικής πόλης, πλήθος επιστημονικών και άλλων φορέων, ακόμη και η «ΟΥΝΕΣΚΟ» που έχει εντάξει την Πετρούπολη στον παγκόσμιο κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς. Πρόσφατα, πάνω από 40 επιστήμονες και ακαδημαϊκοί, της - πάλαι ποτέ - ισχυρής διανόησης της πόλης, απέστειλαν κοινή ανοιχτή επιστολή στον Ρώσο πρόεδρο, ζητώντας να σταματήσει το πολεοδομικό, περιβαλλοντικό και πολιτιστικό αυτό χτύπημα στην πανέμορφη πόλη.

Βέβαια, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν είναι άμοιρη ευθυνών, αφού η «Γκαζπρόμ» δημοσιοποίησε τα σχέδιά της τουλάχιστον πριν πέντε χρόνια και έγινε διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, ενώ η Ματβιένκο είναι πολιτικό «παιδί» του Κρεμλίνου και ειδικά του πρωθυπουργού Πούτιν. Ας ευχηθούμε, η αντίδραση του υπουργείου να μην είναι, απλώς, ένα προπαγανδιστικό «πυροτέχνημα»...

Το Εργαστήριο Συγκριτικής Γραμματολογίας του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου, πραγματοποιεί (12/10, 6.30 μ.μ. Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης, είσοδος ελεύθερη) διεπιστημονική εκδήλωση με θέμα «Γιάννης Ρίτσος, ποιητής της λογιοσύνης του λαού». Εισηγητές είναι οι: Δημήτρης - Χαράλαμπος Γουνέλας («Μαρξισμός και ποίηση: Η λειτουργία της αντανάκλασης στον Ρίτσο». Θωμάς Ιωαννίδης («Ο Χριστός στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου»). Αγαθη Μαρκάτη («"Τέταρτη Διάσταση", αναλογίες από τη Φυσική στην ποιητική του Γ. Ρίτσου»). Γιώργος Φρέρης («Η εικαστική» ποίηση του Γ. Ρίτσου»). Δημήτρης Κόκορης («Η αυστηρή φόρμα ως θέση και ως άρνηση: Παλαμάς, Ρίτσος»).

«Ιστορίες» γλυπτικής

Γλυπτές ιστορίες «αφηγείται» ο Γαβριήλ Ανδρονικίδης στην έκθεση «Ξυλο...μυθίες», που παρουσιάζεται (έως 16/10) στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50). Με κυρίαρχο το ξύλο, υλικό ευάλωτο και φθαρτό, ο καλλιτέχνης μετατρέπει τις ρίζες και τον κορμό δέντρων και θάμνων της χώρας μας (ελιά, κρανιά, κουμαριά, σκίνος, πυξάρι, πλατάνι κ.ά.) σε εικαστικό έργο. Οπως σημειώνει «...κάθε κομμάτι ξύλου ή ξεριζωμένης ρίζας, μπορεί να αφανιστεί από φυσική φθορά ή καύση. Με τη δημιουργική μου παρέμβαση βρίσκω το ζωντανό και υγιές κομμάτι, του δίνω μορφή και περιεχόμενο και έτσι συνεχίζεται η ζωή του ως έργο τέχνης...». Προσθέτοντας καλλιτεχνική αξία σε υλικά σχεδόν άχρηστα, πρόθεσή του είναι «η οικολογική ευαισθητοποίηση του θεατή, η αισθητική του ανάταση, η πίστη και η αγάπη στον άνθρωπο και τη φύση». Από το 1991 μέχρι σήμερα, ο Γ. Ανδρονικίδης έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, αποσπώντας αρκετές διακρίσεις. Ωρες λειτουργίας: 9 π.μ. - 1 μ.μ. και 5-9 μ.μ. Κλειστά Κυριακή απόγευμα και Δευτέρα.

Οι «Απουριμάκ» προσκαλούν

Γνωστοί για το ταμπεραμέντο τους και το κέφι που δημιουργούν στις ζωντανές τους παραστάσεις, οι «Apurimac» («Απουριμάκ») πραγματοποιούν σειρά εμφανίσεων στο «Αλάβαστρον»: 16,30/10, 13,27/11, 4,11,18,25/12. Παρουσιάζουν τα τραγούδια του ολοκαίνουριου άλμπουμ τους «Παράθυρα ανοιχτά», στο οποίον συμμετέχουν οι Παντελής Θαλασσινός, Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας, Gabriela Torres, Μάρκος Κούμαρης των Locomondo, Martha Moreleon και Ηλίας Μαμαλάκης. Επίσης, επιτυχίες από όλη τη δισκογραφία τους, καθώς και διασκευές λατινοαμερικάνικων τραγουδιών. Μαζί τους η Martha Moreleon. Εναρξη: 11 μ.μ. Οι «Apurimac» είναι οι: Daniel Armando, Τάκης Βαρελάς, Μάκης Παπαγαβριήλ, Βαγγέλης (Καρότος) Κατσαρέλης, Σταύρος Λίνος, Marcos Carrera, Δημήτρης Καραγιάννης.

«Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος» στο Φεστιβάλ Αττάλειας

Στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Αττάλειας (10-17/10) προσκλήθηκε να συμμετάσχει το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ του Φώτου Λαμπρινού «Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος». Θα προβληθεί στο τουρκικό διαγωνιστικό τμήμα. Η ταινία, γυρισμένη και στην Ελλάδα, βιογραφεί τον Τούρκο κομμουνιστή Μιχρί Μπελί, με τον ίδιο να αφηγείται την ένταξή του στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδος, με το ψευδώνυμο «καπετάν Κεμάλ», την ένοπλη και προπαγανδιστική δράση του, μέχρι την υποχώρηση του ΔΣΕ, την πολυκύμαντη ζωή του στις ΗΠΑ και την πατρίδα του, την πολιτική δράση του, τις διώξεις, μακρόχρονες φυλακίσεις και την απόπειρα δολοφονίας του.

Ο Γιώργης Κοντογιάννης «Κρης» φιλοξενείται (13/10, 9.30μμ), στον «Ιανό» (Σταδίου 24) στην παράσταση με τίτλο «Μεσογειακή αύρα». Ο σολίστας νυκτών εγχόρδων (κιθάρα, μπουζούκι, μαντολίνο, ούτι, λαούτο) παρουσιάζει δικές του συνθέσεις και διασκευές αξιοποιώντας την τεχνική της κιθάρας φλαμένκο, εξελίσσοντας παράλληλα τις τεχνικές των μεσογειακών εγχόρδων οργάνων, ορχηστρικά θέματα και τραγούδια καταξιωμένων Ελλήνων συνθετών. Ερμηνευτής ο Βασίλης Λέκκας. Τραγουδούν επίσης: Μαρία Παπανικόλα, Μαρία Κώτη. Χορός φλαμένκο: Ηλέκτρα Χρυσάνθου.

Χειροποίητες κούκλες οι οποίες αναπαριστούν επαγγέλματα που χάνονται, παρουσιάζει σήμερα και αύριο η Ειρήνη Πρίντεζη - Φράγκου στο Βυζαντινό Αθλητικό Κέντρο στον Αλιμο (οδός Μεγάλης του Γένους Σχολής 10). Η Κωνσταντινουπολίτισσα δημιουργός, συμμετέχει με αυτά τα ιδιαίτερα έργα στις εκδηλώσεις που έχουν «άρωμα» πολίτικο και σύνθημα «Από την Πόλη έρχομαι...». Ωρες λειτουργίας: Σάββατο 11 π.μ. - 11 μ.μ. Κυριακή 11π.μ. - 9μ.μ. Το κοινό θα εξυπηρετείται με πουλμανάκια από το μετρό «Δάφνη».

Απονεμήθηκαν (7/10) τα Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης 2009, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μετάφρασης / Λογοτεχνία και Επιστήμες του Ανθρώπου (ΕΚΕΜΕΛ), σε συνεργασία με τα ινστιτούτα Γερμανικό («Γκαίτε»), Γαλλικό, Ιταλικό, Βρετανικό και Ισπανικό («Θερβάντες»). Βραβεύθηκαν οι: Ιάκωβος Κοπερτί (Ρίτσαρντ Νούμπελ «Η Βίβλος του διαβόλου», από τα γερμανικά), Αχιλλέας Κυριακίδης («Πατρίκ Μοντιανό «Στο cafe της χαμένης νιότης», από τα γαλλικά), Μαρία Οικονομίδου (Ρομπέρτο Σαβιάνο «Γόμορα», από τα ιταλικά), Αθηνά Κακούρη (Καρόλου Ντίκενς «Το μυστήριο του Εντουιν Ντρουντ», από τα αγγλικά), Εφη Γιαννοπούλου (Κάρλος Φουέντες «Κονστάνσια και άλλες ιστορίες για παρθένους», από τα ισπανικά).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ