Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας στον Ρώσο Πρόεδρο, Μεντβιέντεφ, ενάντια στην καταστροφική κατασκευή ουρανοξύστη από τον ενεργειακό μονοπώλιο της «Γκαζπρόμ» στο κέντρο της Πετρούπολης (Λένινγκραντ) απέστειλαν (2/10/2009) 44 συγγραφείς, ακαδημαϊκοί και επιστήμονες της ιστορικής πόλης.
Στην επιστολή σημειώνεται ότι η χωροθέτηση του ουρανοξύστη (ύψους 409 μέτρων) στο κέντρο της πόλης, θα καταστρέψει την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και μορφή της... κατά το 1/3 (!) Επίσης, αναφέρουν ότι η κατασκευή καταπατά ολόκληρη σειρά νόμων προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς ομοσπονδιακής σημασίας, όπως είναι το κέντρο της Πετρούπολης, το οποίο βρίσκεται στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.
Ιδιαίτερα οι υπογράφοντες σημειώνουν ότι στη ζώνη χωροθέτησης αυτού του «βαβυλωνιακού πύργου», όπως χαρακτηρίζουν τον ουρανοξύστη, βρίσκονται σημαντικές συγκεντρώσεις και αρχαιολογικών μνημείων από τη νεολιθική εποχή ακόμη, καθώς και κάστρα της μεσαιωνικής Ρωσίας.
Η «Negra» - έτσι την αποκαλούσαν οι συμπατριώτες της - γεννήθηκε στο Σαν Μιγκέλ ντε Τουκουμάν της Αργεντινής στις 9 Ιούλη του 1935. Στις δεκαετίες του '60 και '70 συμμετείχε με άλλους πρωτοπόρους καλλιτέχνες στο «Κίνημα της Νέας τραγουδοποιίας» (Movimiento del Nuevo Canionero) ή πιο διαδεδομένα Νueva Cancion, του μουσικο-λογοτεχνικού πολιτικού κινήματος, που βασιζόταν στη λαϊκή αργεντίνικη παράδοση συνδεδεμένη με τον αντιδικτατορικό αγώνα.
Τα τραγούδια της έγιναν απειλή για την χούντα του 1976 - υπό τον Χόρχε Βιντέλα στρατιωτικό καθεστώς. Το 1979 συλλαμβάνεται σε συναυλία και καταφεύγει αυτοεξόριστη στο Παρίσι και τη Μαδρίτη, όπου μένει μέχρι το 1982, οπότε επιστρέφει στην πατρίδα της. Εκτοτε ηχογράφησε πολλούς δίσκους, διευρύνοντας το ρεπερτόριό της. Ενωσε το φολκλόρ με τις μπαλάντες, το ροκ, τη μουσική της πόλης. Εσπασε τα σύνορα που χωρίζουν είδη και γενιές. Πολύ γνωστά ανεπανάληπτα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει είναι «Cancion con todos», «Alfonsina y el mar», «Gracias a la vida», «Al jardin de la republica», «Duerme negrito» κ.ά..
Συνεργάστηκε με μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι Κουβανοί Σίλβιο Ροντρίγκες, Πάμπλο Μιλανές, Ισμαέλ Σεράνο και πολλούς άλλους.
Η Μερσέντες Σόσα με το συγκρότημά της είχε εμφανιστεί την δεκαετία του 1980 στα Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» και συνεργαστεί με Ελληνες καλλιτέχνες και τελευταία με το συγκρότημα «Απουριμάκ», που αποτελείται από Λατινοαμερικάνους και Ελληνες μουσικούς.
Για την μεγάλη της προσφορά που αφήνει τεράστια αγωνιστική και καλλιτεχνική παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές και σε ένδειξη τιμής, οι αργεντίνικες αρχές αποφάσισαν η σορός της να εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα σε αίθουσα του Κοινοβουλίου, ενώ η οικογένειά της καλεί τον λαό να την τιμήσει όπως θα άρεσε και στην ίδια τραγουδώντας τα τραγούδια της.
Η ομάδα «Οριο» θα παρουσιάσει («Δώμα» του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου», από τις 11/10, για περιορισμένες παραστάσεις, κάθε Δευτέρα, Τρίτη, Κυριακή) το μονόλογο του Λαρς Νορέν «20 Νοεμβρίου». Σκηνοθεσία Δήμητρας Αράπογλου, μετάφραση Θαλή Σταθόπουλου, σκηνικό - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη, μουσική Θάνου Ρούφου, κίνηση Αντιγόνης Γύρα. Παίζει η Μυρτώ Αλικάκη. Στις 20 Νοεμβρίου του 2006, ένας 18χρονος απόφοιτος του Geschwister Scholl στο Emsdetten, εισέβαλε στο σχολείο του με κοντόκαννες καραμπίνες και χειροβομβίδες καπνού. Πυροβόλησε και τραυμάτισε 8 παιδιά. Επειτα κρύφτηκε σε μια αίθουσα, όπου αυτοπυροβολήθηκε στο κεφάλι. Είχε προηγουμένως στείλει ένα μήνυμα και ένα video μέσω internet. Ο συγγραφέας βασιζόμενος στο γεγονός έγραψε αυτό το μονόλογο, όπου η ποίηση ανακατεύεται με τη, σχεδόν, κλινική περιγραφή μιας προαναγγελθείσας αυτοκτονίας. Το μίσος, η εξέγερση, ο εξευτελισμός και η απελπισία αυτού του παιδιού «καταγγέλλει» μια κοινωνία που συνθλίβει τους αδύναμους και απελπισμένους και καλλιεργεί τα πιο βάρβαρα και καταστροφικά ένστικτα.
Στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1) παρουσιάζεται (8/10 - 23/11) η έκθεση: «Λίνα Φανουράκη - Κοσμήματα 1989 - 2009». Τα κοσμήματα θα τοποθετηθούν ανάμεσα στα αρχαία και ρωμαϊκά εκθέματα. Παράλληλα, κυκλοφορεί κατάλογος, με εισαγωγικό σημείωμα του διευθυντή του Μουσείου, Αγγελου Δεληβορριά, περιλαμβάνει κείμενα των: Ιριδας Κρητικού, Αλέκου Λεβίδη, Ξένιας Πολίτου, ένα διήγημα του Ανδρέα Στάικου εμπνευσμένο από τα κοσμήματα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Επιμέλεια Λίλης Πεζανού. Στο κτίριο της Πειραιώς 138 συνεχίζεται (έως 20/11), η έκθεση «Νέες Μορφές πενήντα χρόνια μετά», που περιλαμβάνει έργα 70 συνεργατών της γκαλερί. Χωρίζεται χρονολογικά σε τρεις ενότητες: «1959 - 1967. Το κίνημα της αφαίρεσης», «1967 - 1980. Οι επιπτώσεις της δικτατορίας» και «Από το 1980 στο σήμερα». Στον κατάλογο της έκθεσης παρουσιάζονται οι παραπάνω ενότητες με πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
Μέχρι τις 3/10 διαρκεί η έκθεση του Αγι Ζήτα στην γκαλερί «7» (Ζαλοκώστα 7). Πρόκειται για την καινούρια δουλειά του, που βασίζεται σε μια αναζήτηση του εσωτερικού ρυθμού και των εσωτερικών δομών των πραγμάτων.
Νέα έργα του Μιχάλη Κατζουράκη, με γενικό τίτλο «Windows», εκτίθενται (8/10 - 10/11) στον εκθεσιακό χώρο του βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ) στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11).
Εγκαινιάζεται στις 16/10 (7.30 μ.μ.) στο χώρο «William James», (Υμηττού 64, Χολαργός), έκθεση χαρακτικής της Τόνιας Νικολαΐδη. «Ερχονται άλλοι, όμοιοι με εμάς, αλλά δε θα είμαστε εμείς», είναι μια σειρά έργων, που τιτλοδοτούν την έκθεση.