ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Νοέμβρη 2009
Σελ. /40
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
«Καθρέφτης» της αντιλαϊκής πολιτικής

Η κατάρτιση, η συζήτηση και η έγκριση του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος αλλά και ο απολογισμός, είναι από τις βασικές ενέργειες των Δημοτικών, Κοινοτικών και Νομαρχιακών Συμβουλίων, γιατί σ΄ αυτά προδιαγράφονται οι επιλογές, οι προτεραιότητες, οι κατευθύνσεις και οι τρόποι επίλυσης των προβλημάτων που επιλέγονται από την πλειοψηφία των συμβουλίων, δηλαδή είναι ο καθρέφτης της πολιτικής τους.

Η όλη διαδικασία (κατάρτισης, συζήτησης και έγκρισης) των προϋπολογισμών θα πρέπει να συνδέεται με τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο λαός σήμερα, με τις αιτίες που τα δημιουργούν, με το τι πρέπει να γίνει για να αντιμετωπιστούν. Χρειάζεται εδώ ένα ισχυρό κίνημα αντίστασης και διεκδίκησης. Ρόλο επίσης μπορεί να παίξει μόνο μια διεκδικητική μαχητική αντίληψη και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Οι επιπτώσεις από την εφαρμογή κατευθύνσεων και οδηγιών της ΕΕ και πολιτικής στις οποίες είναι υποταγμένα τα οικονομικά, αλλά και το συνολικό πλαίσιο δράσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι ενάντια στα λαϊκά συμφέροντα.

Η Τοπική (Δήμοι και Κοινότητες) και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση καθώς και οι Περιφέρειες, είναι διοικητικές μονάδες κρίκοι του ενιαίου διοικητικού κρατικού μηχανισμού της αστικής τάξης. Ως τέτοια συντάσσει τους προϋπολογισμούς (οικονομικούς και τεχνικούς) με κριτήριο την εφαρμογή στην ΤΑ της κεντρικά ασκούμενης οικονομικής - κοινωνικής πολιτικής. Ετσι τα κριτήρια με τα οποία σχεδιάζονται οι προϋπολογισμοί είναι η υλοποίηση των κατευθύνσεων: του αναπτυξιακού νόμου, της αξιοποίησης του ΕΣΠΑ - Θησέα προς όφελος του κεφαλαίου, τη μείωση των κρατικών δαπανών, την ανταποδοτικότητα δηλαδή την εμπορευματοποίηση σε μια σειρά δραστηριότητες και υπηρεσίες που έχει αναλάβει η Τ.Α. (Πρόνοια, Υγεία, Παιδεία, Αθλητισμό, Πολιτισμό), την εφαρμογή των ευέλικτων σχέσεων εργασίας (ευελφάλεια) και γενικά τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, την ενσωμάτωση, χειραγώγηση, απορρόφηση των λαϊκών αντιδράσεων, τη διαχείριση των επιπτώσεων κρίσης - ακραίας φτώχειας.

Στόχος να αποκομίζει το κεφάλαιο πολλαπλά κέρδη

Οι αρνητικές συνέπειες από την εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή πολιτική της ΤΑ για τα λαϊκά στρώματα είναι τεράστιες. Οι εξελίξεις από το '90 και μετά με την εφαρμογή των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στους ΟΤΑ είναι χαρακτηριστικές και αποκαλυπτικές:

  • Συνεχίστηκε αμείωτα η δράση για τον περιορισμό κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων. Φούντωσε και ανθίζει η απασχολησιμότητα και η «ευελιξία».
  • Κλιμακώθηκε η μεταφορά και υλοποίηση αρμοδιοτήτων που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του καπιταλιστικού συστήματος (διεύρυνση του κατασταλτικού μηχανισμού, της φορολόγησης, της εμπορευματοποίησης στην Παιδεία, στην Υγεία, στην Πρόνοια κλπ.).
  • Εντάθηκε η άμεση υπαγωγή των λειτουργιών των ΟΤΑ στην καπιταλιστική αγορά και η εναρμόνισή της με αυτήν. Ενισχύθηκαν οι μηχανισμοί ελέγχου της δράσης των συμβουλίων από την Περιφέρεια και τα υπουργεία για ευθυγράμμιση των αιρετών στις κεντρικές επιλογές του συστήματος.

Οι διοικητικές, λειτουργικές κατευθύνσεις και το περιεχόμενο δράσης των Νομαρχιών - Δήμων, που προώθησαν ομόψυχα ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, με τη συναίνεση και συμβολή του ΣΥΝ, υπηρετούν την προσαρμογή των δομών του κράτους στις σημερινές ανάγκες της κεφαλαιοκρατίας, την απελευθέρωση στρατηγικών τομέων της οικονομίας και την ευρωενωσιακή αγορά.

Στις σημερινές συνθήκες, παίρνει συγκεκριμένο χαρακτήρα ο αγώνας μας για διεκδίκηση των οικονομικών πόρων της ΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό, που σε τελευταία ανάλυση είναι μέρος του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου, καθώς και ο αγώνας μας για τη διαμόρφωση Προϋπολογισμών και Τεχνικών Προγραμμάτων που ανταποκρίνονται στις κοινωνικές ανάγκες της εργατικής τάξης, όλων των λαϊκών στρωμάτων.

Ορισμένα πιο συγκεκριμένα ζητήματα

1. Απαιτείται χρηματοδότηση που να καλύπτει τις ανάγκες. Τα χρήματα πρέπει να δοθούν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και όχι από επιμέρους φόρους γιατί τους φόρους αυτούς τους διαχειρίζεται όπως θέλει η κυβέρνηση σε βάρος των αναγκών των εργαζομένων.

Σήμερα, στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση είναι περίπου 3,3 - 3,8% του συνόλου του. Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ανέρχονται στο 0,46% του Κρατικού Προϋπολογισμού. Από το εξευτελιστικό αυτό ποσοστό έχουν παρακρατηθεί από τη δημιουργία της ΝΑ μέχρι σήμερα πάνω από 310 εκατ. Οι Νομαρχίες περιορίζονται στο να είναι ενδιάμεσοι μεταφορείς ποσών για διάφορους τομείς και τα οικονομικά τους δεν επαρκούν ούτε για μια εύρυθμη διοικητική λειτουργία.

2. Να διεκδικηθεί η τεράστια αυθαίρετη παρακράτηση που φτάνει τα 12 δισ. ευρώ στο σύνολο των Δήμων της χώρας, δηλαδή, ονομαστικά 1.200 ευρώ ανά κάτοικο (4.800 ευρώ ανά 4μελή λαϊκή οικογένεια).

Εχουν τεράστιες ευθύνες οι δυνάμεις ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΣΥΝ στο ΔΣ της ΚΕΔΚΕ που συμφώνησαν στη διαγραφή των παραπάνω πόρων αποδεχόμενοι έναντι αυτών το ποσό του 1.711 δισ. με απαράδεκτους όρους άτοκα σε 8 ετήσιες δόσεις. Καταδίκη της αιτίας του δανεισμού της ΤΑ με ληστρικούς όρους, τη στιγμή που παρακρατούνται τεράστια ποσά. Το ίδιο ισχύει και για τη ΝΑ.

3. Απαιτήσεις για κάλυψη λαϊκών αναγκών

Ενιαίο, Καθολικό, αποκλειστικά Δημόσιο και Δωρεάν σύγχρονο σύστημα Υγείας - Πρόνοιας και Επείγουσας Ιατρικής, με πανελλαδικά ανεπτυγμένο, σύγχρονα εξοπλισμένο, δημόσιο - δωρεάν ΕΚΑΒ. Η χρηματοδότηση να γίνεται αποκλειστικά από το κράτος και την εργοδοσία με κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στην Υγεία - Πρόνοια.

Αποκλειστικά Δημόσιο δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα με κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης, βασισμένο στο ενιαίο 12χρονο σχολείο γενικής εκπαίδευσης για όλους, χωρίς ταξικές και φυλετικές διακρίσεις.

Δημόσιοι δωρεάν βρεφονηπιακοί σταθμοί, δωρεάν κρατικές παιδικές κατασκηνώσεις. Κατάργηση των τροφείων. Κρατικό δίκτυο υποδομών, κοινωνικών εγκαταστάσεων με δωρεάν υπηρεσίες.

Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό της νεολαίας.

Απορρίπτουμε τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων που διασπούν το ενιαίο της κρατικής ευθύνης αλλά και αρμοδιοτήτων που συμβάλλουν στην επιβάρυνση της λαϊκής οικογένειας. Αναδεικνύουμε και εναντιωνόμαστε στις κατευθύνσεις του Νέου Κώδικα, για υποχρεωτική αποδοχή αρμοδιοτήτων, αλλά και αναγκαστική υλοποίησή τους. Εναντιωνόμαστε στην απόρριψη προϋπολογισμών που ελέγχονται από τον ΓΓ της Περιφέρειας, στις ποινικές και πειθαρχικές ποινές που αφορούν τη μη συμμόρφωση στην επιβολή αντιλαϊκών μέτρων. Ιδιαίτερα στους τομείς Παιδείας, Υγείας, Πρόνοιας είμαστε ριζικά αντίθετοι με την πολιτική που στοχεύει στη φαλκίδευση του ενιαίου δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα που πρέπει να έχουν και οδηγεί στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίησή τους.

4. Πλήρης και σταθερή δουλειά για όλους

Αμεση μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

Κλείσιμο των Δημοτικών επιχειρήσεων και ένταξη των εργαζομένων σε αυτές, στις υπηρεσίες του Δήμου με μόνιμη σταθερή σχέση εργασίας, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Κατάργηση των Stage στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα και κάθε μορφής ανασφάλιστης εργασίας.

Νομοθετική κατοχύρωση του 35ωρου, 7ωρου, 5ήμερου με πλήρη ένσημα και αύξηση των αποδοχών.

Απορρίπτουμε την επιχείρηση γενίκευσης της αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων και την εφαρμογή «ευέλικτων εργασιακών σχέσεων» στους ΟΤΑ μέσω προγραμμάτων περιορισμένου χρόνου, Τοπικών Πρωτοβουλιών Απασχόλησης, προγραμμάτων κατάρτισης, ή άλλων μέσω ΟΑΕΔ, κλπ., αλλά και οποιωνδήποτε άλλων ποικιλόμορφων επιχειρήσεων.

5. Απαιτούνται:

Ενιαίοι, αποκλειστικά κρατικοί φορείς σε όλους τους τομείς στρατηγικής σημασίας, που θα αποτελούν λαϊκή περιουσία.

Κατοχύρωση της Επικοινωνίας - Ενέργειας - Μεταφοράς του Νερού ως κοινωνικών αγαθών παρεχόμενων από το κράτος με πολύ φθηνά τιμολόγια και κατάργηση του ΦΠΑ.

Κεντρικός σχεδιασμός και κρατικοί φορείς που θα σχεδιάζουν, θα κατασκευάζουν και θα διαχειρίζονται έργα σύμφωνα με τα προβλήματα και τις ανάγκες των εργαζομένων.

Μόνο σ' αυτό το πλαίσιο μπορούν να αντιμετωπιστούν συντονισμένα και ενιαία για τα λαϊκά συμφέροντα τα προβλήματα των μεταφορών, των κατασκευών, του πολεοδομικού σχεδιασμού, της χρήσης γης.

Η κατεύθυνση του προγράμματος «Θησέας», με το οποίο τα χρήματα της ΤΑ τα διαχειρίζεται η Κεντρική Διοίκηση και θέτει σαν βασικό κριτήριο για την έγκριση και χρηματοδότηση ενός έργου, τη «σύμπραξη με τους ιδιώτες», είναι κόντρα στα λαϊκά συμφέροντα. Είναι απορριπτέα η ανάθεση έργων με τις λεγόμενες ΣΔΙΤ, που σημαίνει τον καθορισμό των έργων από το κεφάλαιο, τόσο στη βάση της επιλεξιμότητας που καθορίζει η ΕΕ όσο και το ότι εξυπηρετεί τα κέρδη και όχι το συλλογικό συμφέρον των εργαζομένων.

Είναι ανάγκη, οι προτεραιότητες και επιλογές δαπανών και έργων να γίνονται με κατεύθυνση αντιμετώπισης των αναγκών των πλατειών λαϊκών στρωμάτων.

Μερικά παραδείγματα αντιλαϊκής δράσης
  • Είναι αρνητική η εξέλιξη που έχει η σχέση ανάμεσα στα χρήματα που παίρνει ο Δήμος από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και σ' αυτά που συγκεντρώνει από φορολογία. Τα έσοδα από τέλη και φορολογία των εργαζομένων αποτελούν το 70% και πάνω των εσόδων του Δήμου, ενώ τα έσοδα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό είναι κάτω του 30%.
  • Από τους αυθαίρετα παρακρατημένους πόρους θα μπορούσαν να γίνουν έργα στο Δήμο που θα βοηθήσουν την καλύτερη ποιότητα ζωής των εργαζομένων.
  • Τα ανταποδοτικά τέλη αλλά και η αύξησή τους σε σχέση με τους μισθούς, από δημοτικές αρχές με διοικήσεις ή συνδιοικήσεις ΠΑΣΟΚ-ΣΥΝ-ΝΔ είναι συνήθως μεγάλα ενώ χρησιμοποιούνται για το σκοπό που τα εισπράττουν.

Είναι σε όφελος των επιχειρηματιών οι εφαρμοζόμενες μέθοδοι μελέτης, ανάθεσης κατασκευής ορισμένων έργων, όπως:

  • Η μέθοδος της «κατάτμησης» ώστε να δίνεται η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων σε προκαθορισμένους εργολάβους.
  • Η χρησιμοποίηση της μεθόδου μελέτης - κατασκευής για έργα που χαρακτηρίζονται «απλά» από τεχνικής άποψης
  • Η χρησιμοποίηση της μεθόδου της προεπιλογής των εργολάβων. Η παραχώρηση έργων σε δημοτικές επιχειρήσεις και της απευθείας ανάθεσής τους σε εργολάβο, για λόγους, δήθεν, «κατεπείγοντος».
  • Οι ρουσφετολογικές αναθέσεις προγραμμάτων της ΕΕ και η αξιοποίησή τους για την ενσωμάτωση και τη διαφθορά συνειδήσεων.
Εργα που να καλύπτουν τις λαϊκές ανάγκες

Οι δυνάμεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΝ μπορεί να προτείνουν έργα που επιλύουν ή αμβλύνουν λαϊκά προβλήματα. Μας διαχωρίζει από αυτά η θέση το ποιος θα πληρώσει, το ποιος κερδίζει από την κατασκευή και λειτουργία τους. Γι' αυτό πρέπει οι προτάσεις μας να συνδυαστούν με τη συμμετοχή του λαϊκού παράγοντα και να στηρίζεται στο πρόγραμμα που θέσαμε υπόψη του λαού προεκλογικά.

Κύρια να μην περιορίζεται σε έργα βιτρίνας, αλλά να αναπτύσσεται σε έργα που υπηρετούν λαϊκές ανάγκες της περιοχής, το περιβάλλον, την ανακούφιση κατά προτεραιότητα της λαϊκής οικογένειας. Να αντιμετωπίζει στη βάση της αναγκαιότητας και των προτεραιοτήτων τα έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει και που υπηρετούν λαϊκές ανάγκες. Ιδιαίτερη αναφορά να γίνεται από τις παρατάξεις μας σε συγκεκριμένα έργα (π.χ. υπουργείων και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν παραχωρήσεις σε ιδιώτες όπως τα γήπεδα των ΠΑΕ, η παραχώρηση του τέως ιπποδρόμου, κλπ.) για τις αρνητικές επιπτώσεις τους στην περιοχή. Να αναφέρεται στην αναγκαιότητα προώθησης έργων υποδομής (αντισεισμική, αντιπλημμυρική, αντιπυρική θωράκιση και προστασία). Και να προβλέπει την απαίτηση για άμεση εκτέλεσή τους από το κράτος.

Να παρουσιάσουμε τη θέση μας για τη μεταολυμπιακή χρήση των εγκαταστάσεων, την ενιαία διαχείριση από το Δημόσιο, για το μαζικό λαϊκό αθλητισμό και πολιτισμό, τη δωρεάν ελεύθερη χρήση τους από το λαό.

Σε κάθε περίπτωση, όχι απλώς να υπογραμμίζουμε την επιτακτική ανάγκη της συσπείρωσης για λαϊκή κινητοποίηση, αλλά και να υποδεικνύουμε τις συγκεκριμένες απαιτήσεις. Και είναι φανερό ότι τη λογιστική λογική, με έργα και διαχείριση ενάντια στα λαϊκά συμφέροντα την καταψηφίζουμε στο σύνολό της τόσο στους Προϋπολογισμούς όσο και στα Τεχνικά Προγράμματα.


Α.Δ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ