Πού βρίσκονται τα παραπάνω ...«προοδευτικά» μέτρα; Σε κείμενο με τίτλο «Αποσπάσματα Εσωτερικού Κανονισμού του 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου Αττικής». Ο εσωτερικός κανονισμός δόθηκε στους μαθητές του Γυμνασίου για να τον υπογράψουν οι γονείς τους, δηλώνοντας ότι «έλαβαν γνώση»! Ο «Ριζοσπάστης» σήμερα δημοσιεύει εκτενή αποσπάσματα.
Πρόκειται για «χτύπημα» στη συνείδηση ενός παιδιού 13 και 14 χρόνων. Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε μόνο ότι οι «κανόνες» αυτοί θυμίζουν άλλες εποχές. Το σχολείο - σαφώς όχι κατ' αποκλειστικότητα - «πλάθει» ανθρώπους, «πλάθει» τον αυριανό εργαζόμενο. Εξετάζοντας ορισμένα απ' τα 16 σημεία του κανονισμού αντιλαμβανόμαστε πώς μπορούν να διαμορφώσουν το νέο άνθρωπο, να τον μάθουν να είναι υποταγμένος από νωρίς. Να μάθει, δηλαδή, από νωρίς ότι το σχολείο σήμερα, ο χώρος εργασίας αύριο, είναι μέρη που δεν επιτρέπονται «παρεκκλίσεις».
Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για κανονισμό στο σχολείο, κάτι το οποίο αποκτά ιδιαίτερο κύρος (έως και βραχνά στην προκειμένη περίπτωση) στα μάτια των μαθητών. Η απαγόρευση οποιουδήποτε εντύπου, εκτός απ' τα σχολικά βιβλία και τα εγκεκριμένα έντυπα του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι κάτι «απλό». Πέρα απ' τη στόχευση συγκεκριμένων πολιτικών εντύπων (π.χ., «Οδηγητής»), αυτό το μέτρο περιορίζει την ελευθερία σκέψης του μαθητή: Απαγορεύει τη «χρήση» (το διάβασμα μέσα στο σχολείο) και τη «διακίνηση» (δηλαδή, το δανεισμό σε ένα συμμαθητή του) ακόμα κι ενός λογοτεχνικού βιβλίου... Αλήθεια, υπάρχουν «εγκεκριμένα» και μη «εγκεκριμένα» λογοτεχνικά βιβλία σήμερα ή πρέπει να ανατρέξουν σε λίστες απαγόρευσης βιβλίων του παρελθόντος;
Τα περί «εξωτερικής εμφάνισης» που πρέπει να ταιριάζει σε «ισορροπημένους» ανθρώπους δεν είναι μόνο πως θυμίζουν τις «ποδιές» και τις απαγορεύσεις για τη ...μίνι φούστα. Ζούμε σε μια εποχή που βομβαρδιζόμαστε, από χίλιες μεριές κι από νωρίς, για το «life style», τον τρόπο ζωής, που «πρέπει» να έχουμε. Απ' τη μια ο μαθητής ή η μαθήτρια «έξω» μπορεί να ντύνεται «όπως θέλει». Απ' την άλλη, όμως, στο σχολείο πρέπει να ακολουθεί τα κριτήρια «ισορροπίας» του ...σχολείου ή του όποιου διευθυντή, ο οποίος μπορεί να θεωρεί στοιχείο ανισορροπίας ένα σκισμένο τζιν ή μια φούστα που δεν είναι όσο μακριά ...πρέπει!
Τα ...παιδαγωγικά μέτρα περί «υπαιτίων κάθε ζημιάς» που θα υποχρεώνονται να πληρώσουν, διαφορετικά θα «επιβαρύνεται το ταμείο του τμήματος», έχουν άμεση σχέση με την αντίληψη που λέει πως το κόστος διαφόρων προβλημάτων που προκύπτουν στο σχολείο θα πρέπει να το καταβάλλουν από την τσέπη τους οι γονείς. Η «παράταξη χωρίς χρονοτριβές» στην προσευχή, η παρουσία στο διευθυντή «χωρίς υπόδειξη» μετά από μια αποβολή απ' το μάθημα, η εντολή για άμεση απομάκρυνση μετά το τέλος των μαθημάτων και οι διάφορες άλλες απαγορεύσεις για το «χώρο» και το «χρόνο» θυμίζουν στρατό και όχι σχολείο. Ακόμα και οι «βίαοι αστεϊσμοί» με τον τρόπο που αναφέρονται διαμορφώνουν ένα φοβικό παιδί που θα ελέγχεται διαρκώς. Επαναλαμβάνουμε, για μαθητές 13 και 14 χρόνων, δηλαδή, παιδιά που μπορούν να παίξουν και να έχουν και μια γρατζουνιά παραπάνω!
Ο «Ρ» επισκέφθηκε το 4ο Γυμνάσιο Ηρακλείου και ρώτησε τη διεύθυνση του σχολείου για τον κανονισμό. Ο Χριστόφας Κωμαΐτης, διευθυντής του σχολείου, υποστήριξε ότι πρόκειται για έναν άτυπο κανονισμό βασισμένο σε σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου και σε πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία. Γνώμονας, πρόσθεσε, είναι η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και το καλό των μαθητών. Οσα καταγράφονται στον κανονισμό είναι πράγματα τα οποία γενικότερα ισχύουν στα σχολεία και, απλά, έχουν μπει στο χαρτί. Χωρίς να αμφισβητούμε την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου, σημειώνουμε ότι ο Χ. Κωμαΐτης είπε πως το συγκεκριμένο σχολείο είναι δημοκρατικό και σύγχρονο και δεν έχει δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα. Αποτελεί, λοιπόν, ερώτημα το τι οδηγεί στη σύνταξη αυτού του εσωτερικού κανονισμού, εφόσον δεν έχουν καν καταγραφεί συγκεκριμένα προβλήματα, που ενδεχομένως ο κανονισμός θα ήθελε να αποφύγει. Δηλαδή, δεν υπάρχει καν πρόφαση γι' αυτούς τους κατάπτυστους κανόνες.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι το 2002 με τον τίτλο «Βασικές αρχές λειτουργίας των σχολείων» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε προσπαθήσει να περάσει «σχολικούς κανονισμούς» και ορισμένοι διευθυντές είχαν σπεύσει να τους εφαρμόσουν. Στο συγκεκριμένο σχολείο ένας κανονισμός με πολλά κοινά στοιχεία με αυτόν που αναφέρουμε είχε τεθεί σε ισχύ και το 2004.
Παραθέτουμε εκτενή αποσπάσματα από τον Εσωτερικό Κανονισμό του 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου Αττικής, με ημερομηνία 23 Οκτώβρη 2009, ο οποίος εστάλη στους γονείς για υπογραφή, μαζί με διατάξεις για τις απουσίες των μαθητών (τα μαυρίσματα δικά μας):
Καταγγελία της Γραμματείας Ζακύνθου του ΠΑΜΕ
Την προσπάθεια εκφοβισμού και τρομοκράτησης των αγωνιζόμενων μαθητών του ΕΠΑΛ Ζακύνθου, με τη δραστηριοποίηση Εισαγγελίας, Αστυνομίας και στελεχών εκπαίδευσης, κατήγγειλε προχτές κατά τη διάρκεια παράστασης διαμαρτυρίας της Γραμματείας Ζακύνθου του ΠΑΜΕ στο διευθυντή του σχολείου.
Σημειώνεται ότι από την αρχή της σχολικής χρονιάς οι μαθητές έχουν προχωρήσει σε αρκετές κινητοποιήσεις, με τελευταία την κατάληψη του σχολείου προ ημερών, διαμαρτυρόμενοι, κυρίως, για τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα του σχολείου (ένα τμήμα του κτιρίου έχει κριθεί ακατάλληλο από υπηρεσίες της Νομαρχίας), καθώς και για τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Μάλιστα, ο εμπαιγμός που υφίστανται κάθε χρόνο οι μαθητές είναι τεράστιος, καθώς τα προβλήματα υπάρχουν εδώ και περισσότερα από τρία χρόνια, αλλά κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί.
Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Γραμματεία Ζακύνθου του ΠΑΜΕ, ανήμερα της επετείου του Πολυτεχνείου, 17 Νοέμβρη κλήθηκαν οι γονείς δύο μαθητών - μελών του 15μελους - στο Αστυνομικό Τμήμα, για την υπόθεση της κινητοποίησης των μαθητών του σχολείου. «Την ίδια ώρα που στο νησί γινόταν η πορεία για το Πολυτεχνείο, 36 χρόνια μετά από την εξέγερση των φοιτητών, της εργατικής τάξης και όλου του λαού ενάντια στην αμερικανοκίνητη χούντα με αιτήματα ελευθερία, εθνική ανεξαρτησία, παιδεία, στην Ασφάλεια Ζακύνθου ζητούσαν από τους μαθητές και τους γονείς τους να καταδώσουν ποιοι είναι οι μαθητές που "υποκινούν" τις κινητοποιήσεις. Πήραν περήφανη απάντηση: "να ψάξετε αλλού για ρουφιάνους" που κάνει όλους μας να αισθανόμαστε αισιόδοξοι», τονίζει σχετικά η Γραμματεία Ζακύνθου του ΠΑΜΕ.
Καταλήγοντας ξεκαθαρίζει: «Δεν θα ανεχτούμε κανενός είδους εκφοβισμό ή οτιδήποτε άλλο σε βάρος μαθητή. Καλούμε τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς μαζί με τους εργαζόμενους, τους φτωχούς αγρότες, τους μικρομεσαίους και όλο το λαό να συντονίσουμε τον αγώνα μας για να μην περάσει η αντιεκπαιδευτική πολιτική του κεφαλαίου και της Κυβέρνησης».
Ως πράξη υποβάθμισης και απαξίωσης του γιορτασμού της επετείου του Πολυτεχνείου χαρακτηρίζει η παράταξη της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, στη Λάρισα, την απόφαση της διεύθυνσης του 15ου Γυμνασίου της πόλης, να γίνει μάθημα στο σχολείο, στις 17 Νοέμβρη, με το πρόσχημα της αναπλήρωσης χαμένων ωρών από τις καταλήψεις!
Σε ανακοίνωσή της η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, μεταξύ των άλλων, επισημαίνει: «Η εξέγερση του Πολυτεχνείου είχε ως κυρίαρχα στοιχεία το πνεύμα της αντίστασης, της εξέγερσης και της ανυπότακτης στάσης. Η καθιέρωση του επίσημου γιορτασμού της στα σχολεία με σχολική αργία αποτελεί τον ελάχιστο φόρο τιμής στους νεκρούς του αγώνα. Ο διαπαιδαγωγητικός χαρακτήρας της γιορτής εξακολουθεί να αποτελεί φωτεινό φάρο για τη νέα γενιά σε πείσμα πολλών που επιχείρησαν και επιχειρούν να αμαυρώσουν το νόημά της.
Η επιχείρηση "συμμόρφωσης" και "τιμωρίας" των μαθητών για τις κινητοποιήσεις τους δεν είναι απλά αντιπαιδαγωγική πράξη. Οταν αυτό επιχειρείται τη μέρα εξέγερσης της ανυπότακτης γενιάς είναι το χειρότερο μάθημα που δίνουμε στους μαθητές μας».
Με μια εκδήλωση αφιερωμένη στην ίδρυση του ΚΚΕ την ερχόμενη Κυριακή να ξεχωρίζει, συνεχίζονται οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» αυτές τις μέρες. Το πρόγραμμά τους έχει ως εξής:
Σήμερα Σάββατο: Αφιέρωμα στο εργατικό πολιτικό τραγούδι, από το λαϊκό ρεμπέτικο σχήμα της ΚΝΕ. Ωρα 9.30 μ.μ.
Αύριο Κυριακή: Εκδήλωση για την ίδρυση του ΚΚΕ, με τίτλο «ΚΚΕ τρία κόκκινα γράμματα σεμνή υπογραφή του λαού μας», ομιλία, τραγούδια και ποιήματα από το Συγκρότημα της ΚΝΕ. Ωρα 9.00 μ.μ.
Δευτέρα 23/11: Βραδιά κλασικού πιάνου πάνω σε έργα των D. Scarlatti, J.S. Bach, F. Choppin, C. Debussy, και άλλων. Ωρα 9.00 μ.μ.
Σήμερα η υπουργός Παιδείας θα μεταβεί στο Συνήγορο του Παιδιού, όπου θα συζητήσει με τους «επιλεγμένους» νέους της «Ομάδας Εφήβων Συμβούλων» του Συνηγόρου, γύρω από το θέμα «Σχολικοί Κανονισμοί και Δημοκρατική Διοίκηση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Με άλλα λόγια, το θέμα των εσωτερικών κανονισμών μπαίνει στην ημερήσια διάταξη και της κυβέρνησης.
Οι προτάσεις του Συνηγόρου του Παιδιού που ήδη έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας για το θέμα των εσωτερικών κανονισμών κλείνουν σε όλους τους τόνους την έννοια της «δημοκρατίας» και της συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση των εσωτερικών κανονισμών. Ταυτόχρονα όμως, κωδικοποιούν το ρόλο των μαθητικών κοινοτήτων, δηλαδή των 5μελών και των 15μελών συμβουλίων, υπονομεύοντάς τες, αφού αφήνει να εννοηθεί ότι σήμερα υπολειτουργούν, ενώ το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους (του 1985) αναφέρει ότι αποστολή τους είναι η «ομαλή και γόνιμη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ώστε να επιτευχθεί η συστηματική μετάδοση της απαραίτητης και ουσιαστικής γνώσης»...